جانباختن عده ای از گردان دالاهو در آن سالها و چگونگی جریان تصمیم رهبری …

جانباختن عده ای از گردان دالاهو در آن سالها و چگونگی جریان تصمیم رهبری …

قرار گرفتن واحد پارتیزانی در محیطی که مردم را نشناسد و جغرافیای منطقه را نداند ، حکم قتلگاهی را دارد که فقط به نیروی خود باید متکی باشد .
وضعیت گردان دالاهو در کرماشان تا حدود زیادی اینگونه بود . در اولین جولۀ سیاسی نظامی گردان ،رژیم با بسیج نیرویی بزرگ در منطقه شبانگاه گردان را در محاصره قرار داد و گردان با دشواری راهی جست و محاصره را شکست . مسئول ارتباط با کمیتۀ مرکزی در پیامی اوضاع منطقه و خطرناکی وضعیت را گزارش داد و در آخر آورده بود که ماندن گردان حکم تلف شدنش را دارد و باید برگشت . کمیتۀ مرکزی کومه له هم قبول کرد .
در برگشت بعد از چندی کمیتۀ ناحیۀ کرماشان بدون توجه به این گزارش و اشغالی بودن منطقه و جدی بودن رژیم در حفظ منطقه ، لابد برای اینکه فعالیتی کرده باشد و با در اقلیت قرار دادن این نظر (که فعلا” تیمی را بفرستیم و در پی ماندن تیم در منطقه و گزارشات آن به مرور زمان اگر اوضاع مناسب بود نیرو را بیشتر خواهیم کرد و الا فرستادن همگی گردان با هم فرستادنشان به کام مرگ خواهد بود .) تصمیم به فرستادن گردان دالاهو به منطقه کرد .
بعد عضو در اقلیت قرار گرفتۀ کمیته با عمر ایلخانی زاده که از طرف کمیتۀ مرکزی مسئول ارتباط با این ناحیه بود و در جریان گزارشات منطقه هم ، تماس حضوری گرفت و مجددا” چگونگی وضعیت منطقه و بحث رفتن نیرو و اختلاف نظر در کمیته کرماشان و خطر جانی و از بین رفتن رفقا و لزوم اقدام سریع کمیتۀ مرکزی در باز گردانیدن گردان را یادآور شد . در مقابل عمر ابلخانی زاده مثل یک بچۀ خوب به حرفها گوش داد و سری تکان داد و چیزی نگفت و بعد هم اقدامی نکرد .
گردان هم یکروز (۱۳۶۳٫۰۶٫۰۲) در نقطه ای (دول دری در ثلاث و باوجانی کرمانشاه) در پناه یک دیوار سنگی از سه طرف در محاصره قرار میگیرد و افراد گردان از صب تا غروب زیر رگبار اسلحۀ سبک و سنگین ، آنجا قتلگاه ده نفرشان میشود .

بهروز شادیمقدم
۲۰۱۴٫۳٫۲۴