این سرآغاز سال سیاهی است که در پیش است

فرهاد شعبانی

در ماه اکتبربه ۲۰ هزار کارگر رشته های گوناگون  تولید  اتوموبیل، ساختمان سازی، مواد غذائی ، برقکار، و رشته های دیگر در سوئد اخطار بیکار سازی داده شد. پروسه بیکار سازی این کارگران از هم اکنون آغاز شده است. از سال۱۹۹۱میلادی ببعد و در حالیکه اولین نشانه های بحران اقتصادی بعداز فروپاشی دیوار برلین در غرب پدیدار شد، چنین بیکاری سازی گسترده ای در این کشور بیسابقه بوده است.

کارشناسان مسائل اقتصادی  اتحادیه سراسری کارگران سوئد پیش بینی کرده اند این آغاز روندی است که تا پایان سال ۲۰۰۹ میلادی همچنان ادامه خواهد داشت و شمار بسیار بیشتری از کارگران رشته های تولید و خدمات در این کشور بیکار خواهند شد.
این درحالی است که پرداختی کارگران به صندوقهای بیمه بیکاری افزایش یافته و برعکس پرداختی بیمه بیکاری به کارگران کاهش یافته و شرایط دریافت بیمه بیکاری  دشوارتر شده است.
نه تنها این، بلکه تا قبل از پایان سال مسیحی جاری  ۳۸ هزار کارگر بیمار و از کار افتاده سوئدی از شمول بیمه های اجتماعی خارج خواهند شد و چاره ائی جزء معرفی خود به ادارات امور اجتماعی و دریافت کمک هزینه نخواهند داشت.
بیکارسازی گسترده کارگران سوئدی، کشور کوچکی که ۸۰ درصد کارگرانش سازمانیافته و روابط کارگر و کارفرما در این کشور بر اساس مدلی است که در دنیا نمونه آن فقط در یکی دو کشور دیگر وجود دارد، نشان می دهد که دنیای سرمایه داری در بحران عمیقی دست و پا می زند و آلترناتیوی جزء سوسیالیسم برای این وضعیت و جود ندارد.
این یک واقعیت است. آلترناتیوی جزء سوسیالیسم، سوسیالیسمی که خواهان لغو کار مزدی و جانشینی مالکیت اجتماعی بجای مالکیت فردی را نمایندگی بکند، برای این وضعیت وجود ندارد. به برنامه تمام احزاب رسمی پارلمانی دنیا از چپ ترین آن گرفته تا سوسیال دموکرات مورد علاقه بسیاری از روشنفکران سطحی ایرانی و کرد نگاهی بیاندازید. هیچکدام راه حلی برای پایان دادن به مصیبتی که همانند کابوسی بر کار و زندگی ما کارگران سایه افکنده، ندارند.
پاسخگوی این کابوس تنها مارکس و مارکسیسم. کمونیسم و کمونیستها، مدافعان لغو کارمزدی و طرفدران جانشینی مالکیت جمعی بجای مالکیت فردی هستند، و بس.
دنیای ما تنها زمانی انسانی خواهد شد که پارادکس تولید دسته جمعی و مالکیت فردی جای خود را به تولید جمعی و مالکیت دسته جمعی بدهد. 
تصویر و گزارشی که بعنوان ضمیمه این مطلب مشاهده می کنید تنها بخشی از بیکارسازیهای گسترده ائی است که آغاز شده است. برای اطلاع از سرنوشتی که کارگر مهاجر و سوئدی با آن دست به گریبان خواهند شد، شما آشنایان به زبان سوئدی را به مشاهده  مصاحبه ۱۲ دقیقه ائی خبرنگار جنجالی "یان یوسف سون" با "ماریان رادسکی" پرفسور اقتصاد ملی در تلویزیون سوئد جلب می کنم. از طریق گوگل و با نوشتن اسم Marjan Radtzki   این گفتگو را می توانید جستجو کنید.