ریاکاری‌های یک سیاستمدار بورژوا!

چندی پیش هیلاری کلینتون وزیر سابق امور خارجه دولت باراک اوباما در یک مصاحبه‌ تلویزیونی بار دیگر واقعیت شکل دادن و سازماندهی “مجاهدین” افغان به وسیله دولت ایالات متحده آمریکا را مورد تاکید قرار داد و گفت:

       “کسانی که امروز ما با آنها در جنگیم، ۲۰ سال پیش خودمان به وجود آوردیم. زمانی که در جنگ سرد، رئیس جمهور ریگان با تایید کنگره به پشتیبانی از ارتش پاکستان پرداخت، بعد هم مجاهدین افغان را به انواع تجهیزات جنگی مجهز کردیم و اجازه دادیم اسلام وهابی در افغانستان رشد کند تا ما بتوانیم شوروی را شکست دهیم، و البته موفق هم شدیم. شوروی میلیاردها دلار از دست داد و در نهایت امپراطوری شوروی از هم پاشید، برای همین خیلی‌ها معتقدند این کار سرمایه‌گذاری بدی برای ما نبوده، اما باید مراقب باشیم چون هر چه بکاریم همان را درو خواهیم کرد“. (تاکید از من است). ( این مصاحبه را از طریق لینک زیر می توانید مشاهده کنید(۱)

      رسانه‌های مختلفی این سخنان هیلاری کلینتون در رابطه با مجاهدین افغان را به عنوان “اعتراف” در دنیای مجازی قلمداد  کرده اند. البته همین ایده از سوی برخی نیروها در اپوزیسیون جمهوری اسلامی هم مطرح و اشاعه داده شده است. اما اگر اعتراف به این معناست که حقیقتی از توده‌ها پنهان نگهداشته شده و بعد به وسیله کسی و یا مقامی بازگو میشود، همه میدانند که دست ساز بودن “مجاهدین افغان” بر کسی پوشیده نبود. در زمان ریاست جمهوری ریگان، رئیس جمهور آمریکا با نمایندگان مجاهدین افغان بارها جلسه رسمی برگزار کرد . جدا از این، حمایت مالی و نظامی سازمان جهنمی سیا هم از این جریان، امر پوشیده ای نبود. به خصوص که بن لادن خود نتیجه چنین پروژه‌ای بود. حتی صنعت سینمای آمریکا بارها در این رابطه فیلم ساخته و در این فیلم‌ها با فرهنگ ارتجاعی حاکم بر این صنعت که مُبلّغ فرهنگ طبقه حاکمه آمریکاست، تلاش شده است که مزدوران سیا ساخته در افغانستان را آزادیخواهانی واقعی که برای دموکراسی می‌جنگند جلوه داده شوند.

       در واقع آنچه وزیر سابق خارجه آمریکا عنوان نمود، نه یک “اعتراف” بود و نه یک افشاءگری علیه جناح مخالف، بلکه این کار بیشتر یک نوع بازار گرمی برای پیشبرد همین سیاستها در آینده به نظر میرسید. آنهم در شرایطی که همین امروز امپریالیسم آمریکا در کار پر و بال دادن به داعش میباشد. به همین دلیل هم نمیتوان و نباید اظهارات کلینتون را بدون ریاکاری ذاتی سیاستمداران بورژوا در نظر گرفت.

       چرا هیلاری کلینتون با توجه به اطلاعات پشت پرده ای که به عنوان وزیر سابق خارجه آمریکا دارد امروز که امپریالیسم آمریکا در کار تجهیز نظامی داعش و هدایت و کنترل این نیرو است چیزی نمی گوید؟ داعشی که  سند آشکار گندیدگی امپریالیسم می باشد. بلکه بر عکس در تلاش است که این را القاء کند که داعش نتیجه بازگذشتن دست “مجاهدین” افغان بوده ونه الزامات کنونی سیاست امپریالیسم آمریکا. و مجاهدین هم بیشتر نتیجه “اشتباه” در سیاستهای آمریکا بوده است و نه یکی از رذیلانه ترین ترفند های این نیروی ارتجاعی علیه مخالفینش . براستی چرا او از رابطه خود با داعش و ترغیب آنها به جنایات بیشتر علیه توده های منطقه سخن نمی گوید؟ البته نیازی هم به گفتن او نیست چون همه کمونیستها و آزادیخواهان دنیا با این نوع “اشتباهات” امپریالیسم آشنا هستند که هر چند وقت یک باربه کشوری تجاوز میکند و بعد از ویرانی آن کشور و زمانی که به آنچه میخواست رسید اعلام میشود که البته اشتباهاتی هم رخ داد و این موارد گاه حتی  “افشاء” هم میشود. همچون حمله به عراق بدلیل داشتن سلاح اتمی و لیبی بدلیل کمک به گروههای تروریستی، که البته زمانی بی پایه بودن این دلائل از سوی مشاطه گران امپریالیسم “افشاء” شد  که این حملات با هزاران کشته ومجروح و ویرانی این سرزمینها خاتمه یافته بود.

     هیلاری کلینتون یکی از حلقه بگوشان امپریالیسم و مجریان سیاستهای آن است. آن هم در زمانه ای که دستان خونین امپریالیسم آمریکا در هر جنایتی در این کره خاکی در مقابل چشم همگان قرار گرفته است. این امپریالیسم در هر کشوری وارد شده است به جز مرگ و تخریب چیزی باقی نگذاشته است. کودتاهایی که در جهان تحت سلطه براه انداخت، مجهز کردن نیروهای ارتجاعی علیه زحمتکشان و سرکوبی تمام آزادیخواهانی که برای رهائی کارگران و زحمتکشان میکوشند اینها تنها نمونه‌هائی از آن سیاست میباشد، واقعیاتی که نشان میدهد هر کس کوچکترین امیدی به این نیروی ارتجاعی قرن داشته باشد جز خیانت به کارگران و زحمتکشان آینده ای نخواهد داشت.

       هیلاری کلینتون در این مصاحبه به “جنگ” آمریکا با داعش اشاره میکند بدون اینکه از دست آمریکا در پشت سر داعش چیزی بگوید . امروز دیگر هر کسی می داند و سئوال می کند که این چگونه جنگی است که خود آمریکا “دشمن” خود را مجهز کرده و تمام رسانه‌ها بورژوازی در آمریکا و اروپا را در خدمت آنها گذاشته تا از هر جنایتی خبر کسب کرده و حتی آنرا بنمایش بگذارند. چگونه است که نوکران حلقه بگوش آمریکا همچون ترکیه و عربستان به کمک این “دشمن” آمده و نیروی انسانی و تجهیزات در اختیار آن می گذارند، چگونه است که داعش، این جنایتکارترین نیروی ارتجاعی این چنین جنایات خود را به نمایش می گذارد و هیچ دولت مدعی دموکراسی این حقیقت را به مردم خود نمی گوید که این قاتلان چگونه شکل گرفته‌اند و به چه منظوری این چنین آزادانه در خاورمیانه عمل می کنند؟ آنکس که کوچکترین شناختی از امپریالیسم دارد میداند که این وحشیان از منافع چه کسی دفاع کرده و به چه کسی خدمت میکنند.

       در پایان مصاحبه هیلاری کلینتون، بعد از اینکه اومی گوید که “چون هر چه بکاریم همان را درو خواهیم کرد” تلویزیون، حمله به برجهای دوقلو در ۱۱ سپتامبر را نشان میدهد تا بنیاد گرائی اسلامی را که زاده سیاست خود آمریکاست را ریاکارانه دشمن آمریکا نشان دهد و این قدرت امپریالیستی بتواند برای برنامه‌های جنگی خویش توجیهات “مردم پسند” بیشتری دست و پا کند. ولی تاریخ ایستا نیست و دیر یا زود توده‌ها با کسب آگاهی و متحد شدن با هم به پا می‌خیزند و همچنانکه بیش ازاین در طول تاریخ به  قدرتمندان جنایتکار نشان داده اند سازندگان مجاهدین افغان و داعش و هر نوع بنیاد گرائی را درو کرده و به زباله دان تاریخ خواهند انداخت. در آن زمان میشود گفت که سرمایه داران هر چه کاشته اند “همان را درو” خواهند کرد.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

۱ــ https://www.facebook.com/sepidedam/videos/10152983819793954/

ژوئن ۲۰۱۵

عبداله باوی