افسانه “ماده مخدر بی ضرر” و اعتیاد رو به گسترش به ماریجوانا(حشیش)

افسانه “ماده مخدر بی ضرر” و اعتیاد رو به گسترش  به ماریجوانا(حشیش)

بخش دوم پاسخ به جلال برخوردار و حامیان مصرف مواد مخدر “گیاهی”!

از: سعید صالحی نیا

salehinia@aol.com

۲۴ می ۲۰۱۵

مقدمه:

حامیان استفاده از مواد مخدر و خصوصا معتادان به این مواد، همیشه سفسطه کرده اند که این مواد “اعتیاد نمی آورد” فقط کیف می آورد و شنگول می کند!

سالها و سالها همین سفسطه ها را در مورد سیگار و الکل هم کردند.تلاششان برای دفاع از استفاده از مواد مخدر با هر موج ارائه ماده مخدری دیگر افزایش می یابد.اینها خواسته یا ناخواسته دارند به صنعت جهانی توسعه مواد مخدر و تخریب بشریت کمک می کنند و نقش “ایدئولوگهای” استفاده از مواد مخدر و اعتیاد آور را بازی می کنند.

از سوی دیگر دانشمندان و انساندوستان و فعالین حقوق انسانی قرار دارند که مافیای بزرگ تولید و توسعه مواد مخدر و اعتیاد آور را نشانه می گیرند و توضیح می دهند که چرا این مواد هرگز در سطح “کیف آور و مخدر” نمی مانند و طعمه های خود را می گیرند و از زندگی ساقط می کنند.پشت این صنعت توسعه مواد مخدر عاشفان شادی انسانها نایستاده اند! تراستها و سرمایه داران و حکومتها ایستاده اند .

مصرف ماریجوانا و حشیش طی یکی دو دهه اخیر در سطح دنیا یک موج دیگر بدبختی و اعتیاد آفریده و با سرعتی چشمگیر دارد دنیای غرب را در می نوردد و دنیای شرق را هم مثل سایر مواد مخدر و اعتیاد اور هدف می گیرد.انسانها را باید نظام سرمایه داری در بند نگه دارد.با مذهب با دیکتاتوریها با فقر و با اعتیاد و از خود بیگانگی.

داستان اینست که هم اکنون نیز عده ای دارند حول “سالم بودن ماریجوانا” سینه می زنند همانطور که در دورانهای قبلی کنار سیگار کشیدن و الکل خوردن! به مردم می گویند “حالشو ببرین” شادی اینجوریست! شادی اینجوری قابل دسترس است با پکی زدن به حشیش و ملنگ شدن شادی را تسخیر کنید!”

لذا من این مقاله را فقط تکمیل پاسخم به جلال برخوردار نمی دانم.این مقاله را برای این می نویسم تا یک قدم دیگر افسانه داروی مخدر “بی ضرر” را افشا کنم!

 

(۱)افزایش شیوع استفاده از ماریجوانا در دو دهه اخیر:

 ماریجوانا در حال حاضر شایعترین ماده مخدر مورد استفاده در امریکا و اروپاست.هنوز عده ای مدعی هستند که ماریجوانا خطرناک نیست، آدم نمی کشد و اعتیاد آور هم نیست.در حالیکه تحقیقات به مرور بیشتر و بیشتر نشان می دهد که ماریجوانا هم مثل سایر مواد مخدر عمل می کند.می کشد و اعتیاد می آورد و زندگی ها را تباه می کند. افسانه “ماده مخدر بی ضرر” یکبار دیگر شکسته شده!

افرادی که در سنین پائینتر به ماریجوانا معتاد می شوند گذشته از ابتلا به بیماریهای روانی و اختلال حافظه به معضلات اجتماعی بیکاری ابتلا به بیماریهای مقاربتی ، بیکاری و مشکلات خانوادگی و سایر نتایج همه اعتیادها مبتلا هستند.

در سال ۲۰۰۰، حدود ۴ و نیم میلیون از امریکائیها بنا به معیارهای روانپزشکی امریکا، معتاد به ماریجوانا شناخته شدند.(۳)

میزان اعتیاد آوری ماریجوانا هنوز از مواد اعتیاد آور دیگر مثل هروئین یا کوکائین کمتر است.مثلا اعتیاد به ماریجوانا حدود ۹ در صد استفاده کنندگان انست در حالیکه در مورد کوکائین این رقم ۱۵ در صد و در میان مصرف کنندگان هروئین حدود ۲۴ در صد است.

عواملی که نرخ اعتیاد را بالا می برند عبارتند از: زمینه ژنتیک، سن شروع به مصرف و مقدار مصرف و توالی مصرف.همینطور بیماریهای زمینه ای روانی و معضلات اجتماعی.

در طی دهسال گذشته مصرف ماریجوانا در سطح کشورهای غربی بطور سرسام اوری بالا رفته خصوصا در میان نسل جوان.همینطور مراجعه معتادان به این ماده اعتیاد اور .در فاصله سالهی ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۳ میزان مراجعه برای درمان اعتیاد ماریجوانا در امریکا از ۷ در صد مبتلایان به اعتیاد به ۱۶ در صد افزایش یافته(بیش از دو برابر!)

ماریجوانا مثل هر ماده مخدر دیگر به مرور زمان در مرکز اعتیاد مغز تاثیر گذاشته و باعث اعتیاد می شود.تاثیرات اعتیاد ماریجوانا به حدی می رسد که فرد معتاد در تمامی عرصه های زندگی دچار اختلال می شود. تحمین زده می شود که ۹ در صد کل آنها که این ماده مخدر را استفاده می کنند ، دچار اعتیاد می شوند(۲). رقم اعتیاد به ۱۷ در صدر در میان آنهائی می رسد که در سنین جوانی از این ماده استفاده می کنند. آنها که این ماده مخدر را روزانه مصرف می کنند بین ۲۰ تا ۲۵% به آن معتاد هستند. بر طبق آمار سازمان ملی اعتیاد امریکا، حدود ۴ و نیم میلیون نفر در امریکا به ماریحوانا معتاد هستند.

اعتیاد به ماریجوانا  باعث بروز عوارض ترک، مثل تحریک پذیری  روانی، اختلالات خواب، کاهش اشتها، تشنگی دوباره به مصرف آن،عدم آرامش، و سایر اختلالات بدنی می شود که بین یک تا دو هفته بطور حاد ادامه خواهد داشت.

(۲)معضل افزایش قدرت اعتیاد آوری و تخدیر ماریجوانا:

قدرت اعتیاد آوری ماریجوانا به سرعت توسط مهندسی ژنتیک افزایش می یابد. نمونه های سالهای ۱۹۹۰، در صد ماده موثر اعتیاد آور گیاه ماریجوانا را ۳ و نیم در صد گزارش کرده اند در حالیکه در سال ۲۰۱۳، این ماده اعتیاد آور به حدود ۱۰ در ضد افزایش یافته. در گزارشهای جدیدتر نرخ بالای ۱۲ در ضد هم گزارش شده!

معضل دیگر اینست که شیوه های جدید استفاده از ماریجوانا، مثل مصرف توام خوراکی آن در روغن حشیش توانسته غلظت این ماده مخدر را حتی به ۵۰ تا ۸۰ در صد برساند! نگرانی متخصصین اینست که متاسفانه استفاده از ماریجوانا در میان نوجوانان و جوانان بسیار بالاتر از سطح کل جمعیت است.درست آنها که مغزشان بیشترین اثرات منفی را از مصرف ماریجوانا خواهند داشت.

رچوع بی سابقه جوانها و نوجوانها در وضعیت بسیار وخیم به مراکز اورژانس پزشکی خصوصا از زمان “آزاد سازی ماریجوانا” هشداری بزرگ است برای آنها که به حال و آینده نسلهای بعدی علاقه مند هستند.

(۳)افسانه ماده مخدر بی ضرر:

همانطور که در مقاله قبلی هم گفتم،ماده مخدر بی ضرر و “شادی آور” یک فریب یک توهم و یک دروغ شاخدار است. همانقدر دروغ که سیگار بی خطر و الکل بی خطر!

ماریجوانا را امروز بی خطر اعلام می کنند در حالیکه کوهی از تحقیق ضد این را نشان داده و متاسفانه ضررهای استفاده از این “گیاه ملوس” مرتب بیشتر جامعه را نابود می کند.

راه دستیابی به شادی این مهملات نیست.باید رادیکال به معضل انسان برخورد کرد و ریشه ها را درمان کرد.

ماریجوانا دردی به دردهای انسان معاصر می افزاید.جوانان و نوجوانان را طعمه می کند.نهادهای چند ملیتی دارند در ازمایشگاههایشان این گیاه ملوس را مهندسی ژنتیک می کنند تا بجای هروئین و کوکائین خون جامعه را بدوشند.

منابع بیشتر:

(۱)نگاهی به جوکهای جلال برخوردار در دفاع از “مواد مخدر گیاهی”!

http://monazere-siasi.com/مقالات-پزشکی/۷۸۹-نگاهی-به-جوکهای-جلال-برخوردار-در-دفاع-از-مواد-مخدر-گیاهی

(۲)ایا ماریجوانا اعتیاد آور است؟

http://www.drugabuse.gov/publications/research-reports/marijuana/marijuana-addictive

http://www.addictions.com/marijuana/

http://www.marijuana-is-addictive.com/

(۳)اعتیاد به ماریجوانا و درمان اعتیاد به ماریجوانا(ژورنال : علم اعتیاد –دسامبر ۲۰۰۷)

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2797098/

(۴)اعتیاد به ماریجوانا

http://en.wikipedia.org/wiki/Cannabis_dependence

(۵)مقالات این نویسنده در موضوع سیاستهای مبارزه با اعتیاد:

 

چه کسانی قرار است از “آزاد سازی فروش حشیش در ایالت کلورادو سود ببرند؟

http://monazere-siasi.com/مقالات-پزشکی/۵۴۹-چه-کسانی-قرار-است-از-آزاد-سازی-فروش-حشیش-در-ایالت-کلورادو-سود-ببرند؟

یکسال بعد از “قانونی شدن” حشیش در ایالت کلورادو

http://monazere-siasi.com/مقالات-پزشکی/۷۵۷-یکسال-بعد-از-قانونی-شدن-حشیش-در-ایالت-کلورادو

قانونی کردن” ماریجوانا به نفع کیست؟(از: سعید صالحی نیا)

http://monazere-siasi.com/مقالات-پزشکی/۵۴۲-قانونی-کردن-ماریجوانا-به-نفع-کیست

؟

 استراژیهای آزاد سازی مواد مخدر در اروپا(از: سعید صالحی نیا)

http://monazere-siasi.com/مقالات-پزشکی/۵۴۱-استراژیهای-آزاد-سازی-مواد-مخدر-در-اروپا

 استراژیهای آزاد سازی مواد مخدر در اروپا.بخش دوم(از: سعید صالحی نیا)

http://monazere-siasi.com/مقالات-پزشکی/۵۴۰-استراژیهای-آزاد-سازی-مواد-مخدر-در-اروپا-بخش-دوم

 نگاهی نزدیکتر به سیاستهای برخورد به مسئله اعتیاد در پرتغال(از: سعید صالحی نیا)

http://monazere-siasi.com/مقالات-پزشکی/۵۳۹-نگاهی-نزدیکتر-به-سیاستهای-برخورد-به-مسئله-اعتیاد-در-پرتغال