نگاهی به نوشته جلال برخوردار در دفاع از “مواد مخدر گیاهی”!

مقدمه:

ایدئولوژیک دیدن مسائل از مختصات چپ سنتی است.فرار از متد علمی و سنت علمی و ساده کردن پیچیدگیهای زندگی انسان و تلاش برای دادن پاسخ به معضلات تخصصی که طبعا در دنیای امروز پاسخهای تخصصی و لمی می طلبند.

نوشته جلال برخوردار در دفاع از “مواد مخدر گیاهی” یک نمونه از همین نوع نوشته هاست.

در این نوشته کوتاه بطور خلاصه به ادعاهای او نگاهی می اندازم و پاسخهائی در حد توان این نوشته خواهم داد:

(۱)جلال برخوردار چه می گوید؟

در مقاله ای تحت عنوان “در دفاع از آزادی تمامی مواد مخدر گیاهی”(۱) جلال برخوردار تلاش دارد از بقول خودش آزادی بخشی از مواد مخدر دفاع کند. مهم نیست فعلا که از چی دفاع می کند.مهم اینست که نشان دهیم متد او شیوه منطق اوردن او چیست؟ اینجاست که ما مغضل این چپ ایدئولوژیک و قرون وسطائی را بهتر می شناسیم.

اول: حکمی که ایشان می خواهد ازش دفاع کند چیست؟ اینست که برخی از مواد مخدر خوبند.طبعا برخی دیگر را می پذیرد که بد هستند ! مثلا مواد مخدر سنتتیک! ایشان همین حکم ساده را باید از ابتدا با صراحت روشن می کرد که با اون مواد مخدر “بد” بالاخره چه باید کرد؟ آیا “مبارزه فاشیستی- کاپیتالیستی –امپریالیستی” فقط مشمول مواد مخدر گیاهی می شود؟!

دوم: ایشان استدلالش اینست که یک توطئه ای جهانی هست که حتی پایه مذهب هم هست و ان توطئه اینست که حکومتها با مواد مخدر کیاهی مبارزه کرده اند و “هولوکاست” ساخته اند(که البته اسفاده بیجاست از کلمه هولوکاست!). لذا چون حکومتهای دنیا با مواد مخدر گیاهی (و نه کلا مواد مخدر!) مبارزه کرده اند پس خود مواد مخدر  گیاهی ویتامین دارند!

سوم: در فرازی دیگر ایشان مدعی می شود که اینکه مواد مخدر اعتیاد آور هستند یک فریب حکومتهاست! نظام بورهژوازی جهانی بر علیه طبقه کارگر توطئه کرده و “مهندسی افکار ” کرده و لذا ؟ “همه مواد مخدر گیاهی اعتیاد آور نیستند”! خلاصه فراخوان می دهد که ما گول مدیای بورژوازی را نخوریم و نگران اعتیاد هم نباشیم.حشیش و بتگ و تریاک بزنیم بالا و ایشان قول داده که اینها اعتیاد آور نیست!

چهار: در فراز بعدی ، ایشان  بدون اشاره به تریاک که انهم “گیاهی است” مدعی می شود که حتی یک نفر بر اثر ماریحوانا نمرده و چون نمرده پس؟ بیخودی گفته اند که ماریجوانا خطرناک است! بکشید تا کیف کنید!

پنجم: در بخش بعدی، ایشان یاد “تحقیقات” می افتد که “. نتیجه تحقیقات : استفاده درست و صحیح از ماری جوانا می تواند بخشی از نیازهای روحی و جسمی و درمانی بشر را تامیین کند.”البته ما مانده ایم که این تحقیقات از کدام مرجع است؟ آیا منبع تحقیقاتی مراجع پزشکی و روانپزشکی و اعتیاد  هستند؟ البته آنچه تا بحال از سوی مراکز علمی و تخصصی ارائه شده چنین نیست! منتظر می شویم ایشان در مقالات  بعدیشان این “تحقیقات” را ارائه دهند و توضیح دهند چرا انسان باید اینقدر به قلاکت بیفتد که در حشیش و تریاک بخواهد نیازهای روحی و جسمی خود را “تامین” کند؟!

ششم: در بخش پایانی، ایشان یک حمله گازانبری به شیوه معینی از درمان اعتیاد یعنی “گروههای حمایتی ۱۲ مرحله ای” می کند و انها را مذهبی و فاشیستی (؟) می نامد تا خیال همه راحت شود که ایشان اطلاعات بسیار غنی در مبحث اعتیاد دارد! و در اخر مقاله اش هم یادش نمی رود که یک زنده باد  نثار مواد مخدر گیاهی کند!

(۲)چند پاسخ برای جلال برخوردار و “دفاعش ” از مواد مخدر گیاهی:

در مقدمه بگویم که من واقعا متعجبم از سطح نازل بحثهای جلال برخوردار! اگر آدم توی قرن ۲۱ چیزهائی را نداند دیگر مجبور نیست از خودش ببافد! ادعاهائی در این سطح  لازمست با منابع علمی مستند شود.معضل اساسی جلال برخوردار، نداشتن پرنسیب علمیست و ایستادن در مقام چپ ایدئولوژیک سده قبل!

اول:

 کلمه مواد مخدر اساسا کلمه درستی نیست.چرا؟ چون به دو وجه این معضل اشاره ندارد.یکی وجه اعتیاد و دیگری وجه اثرات سوء پزشکی و تاثیرات متعدد اینها در دستگاههای مختلف بدن از جمله دستگاه گردش خون، کبد، کلیه، مغز و ساسله اعصاب و مغز استخوان. از جمله بیماریهائی مثل سرطان، افت هوش و حافظه، بیماریهای مختلف روانی مثل سایکوزها و اختلالات عاطفی و خلقی. اثرات فردی ، اجتماعی متعدد این مواد هم باید در نظر گرفته شود.

علم کنونی ثابت کرده که اگر ماده ای مخدر است حتما اعتیاد آور هم هست.افسانه تخدیر بدون اعتیاد بارها  توسط مشاهدات علمی باطل شده. سازندگان مواد مخدر سنتتیک هم دائم دنبال یافتن معجزه تخدیر بدون اعتیاد بوده اند و شکست خورده اند!

دوم:

 نظریه جدا کردن “مواد گیاهی” از مواد سنتتیک” هم یک افسانه خودساخته است.ادعا ایتست که لابد مواد گیاهی کم خطر تر هستند که اینطور نیست.سمی ترین و کشنده ترین مواد مخدر می توانند مستقیما از کیاهان استخراج شوند. دوما : گیاهان امروز موضوع مهندسی ژنتیک هستند و با تغییرات ژنتیک دائما اثرات مخدر و اعتیادشان را بالا می برند.مثلا ماریجوانا الان با قدرت بسیار بالاتر تخدیر و اعتیاد دارد مهندسی می شود.نگرانی محافل علمی امریکا هم یکیش همینست! لذا ایشان لبیمورد پشت مواد گیاهی سنگر گرفته!

سوم:

 ایشان آسمان را به زمین وصل کرده تا ثابت کند که مسئله مواد مخدر اساسا من در آوردی نظامهاست. اینها “همه اعتیا د آور نیستند” و “چنگ بر علیه مواد مخدر” صرفا یک صنعت است.اما نمی گوید که ایا سرمایه گذاری برای مواد مخدر منجمله ماریحوانا چطور؟ غیر از اینست که الان میلیاردها توسط کمپانیهای سرمایه داری صرف تولید انواع تغییر یافته ماریجوانا می شود و بازار “گیاهی ماریجوانا” در کلورادو خوب داغ است؟ ! لذا این ادعا که “چنگ بر علیه مواد مخدر” را سرمایه داری ساخته و در طرف مقابل یعنی تلاش برای کسب سود از تولید و انتشار این مواد وجود ندارد یک دروغ بزرگ تاریخی است!

واقعیت اینست که نظامهای حاکم همواره روی معصلات انسانها سرمایه گذاشته اند .همه نیازها و شبه نیازها را نشانه گرفته اند.داعش را هم ساخته اند و هم باهاش “مبارزه” می کنند! چنگ سرد را هم ساختند و هم ادامه دادند.نفس این جنگها مرکز سود است همانطور که تجارب مواد مخدر!

چهار:

 ادعای ایشان مبنی بر مرگ آور نبودن ماریجوانا دروغ محض است! فقط در طی چند روز در ایالت کلورادو ۳۷ نفر بخاطر مصرف بالای این ماده “گیاهی” جان باخته اند و رقم واقعی مرگ احتمالا بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ تخمین زده می شود(۴) . تحقیقت در سالهای اخیر از جمله در آلمان و امریکا ثابت کرده که ماریحوانا عامل مرک مستقیم جوانها حتی بدون داشتن زمینه قبلی بیماری بوده است(۴).

معضل دیگر جناب چلال برخوردار اینست که دقت علمی در ادعایش نیست.نمی گوید چه مقدار و نمی گوید در چه ادمی نمی گوید چه نوع ماریجوانائی! علم کیلوئی نیست.کلی نیست.مشخص باید بحث شود.

اما لایه دیگر این است که فقط مرگ نیست که باید نگرانش بود! همانکه گفتم تمامی مواد اعتیاد آور، از سر مرگ آور بودن مشکل زا نیستند.دهها تاثیر مختلف فیزیولوژیک و رفتار شناسی و جامعه شناسی دور هر نوع استفاده ماده مخدر هست. این کمال ساده لوجی است که فردی با ادعای “مرگ آور نبودن” به سراغ ماریجوانا برود.

نظام پزشکی امریکا یک صدا بر علیه استفاده ماریجوانا خصوصا در سنین پائین بپا خواسته. مشخص شده که مصرف ماریجوانا با انواع بیماری خلقی و سایکوز همینطور کاهش هوش و حافظه در ارتباط است.جامعه پزشکی و تخصصی امریکا  از هم اکنون در مقابل ازاد سازیهای هدفمند سرمایه داران ایستاده است.

پنجم:

 جلال برخوردار از دفاع از “مواد مخدر گیاهی” اغاز کرد و رسید به سنگر ماریجوانا! اما ایا ماده مخدر گیاهی فقط ماریحواناست؟ ایا تریاک ماده مخدر گیاهی نیست؟ ایا مشتقات مستقیم گیاهی چطور؟ انواع “قارچها”؟ آیا ایشان ادعا دارد اینها هم “مرگ زا” نیستند؟ مثلا در مورد تریاک؟ ایا ایشان تاریخ را هم مثل گزارشات پزشکی منکر است و همه این مشاهدات را توطئه امپریالیستی بر علیه طبقه کارگر می داند؟!

ششم:

 ایشان بحث گروههای داوطلب معتادان را بیمورد در بحث دفاع از مواد مخدر گیاهی مطرح می کند! اینکه چه درمانهائی برای اعتیاد موجود است ربطی به ادعای ایشان در سالم بودن مواد مخدر گیاهی ندارد! اساسا این گروهها که از دهه ۳۰ و ۴۰ میلادی افاز شدند ابتدا روی الکلیخا اغاز شدند نه مواد مخدر گیاهی! اما این گروهها دو تحول بزرگ را پشت سر گذاشتند: اول: به معتادان به مواد اعتیاد اور دیگر توسعه یافتند و دوم نهادهای سکولار این گروهها هم تاسیش شدند که رسما حول اعتقاد مذهبی شکل نمی گیرند و دنبال نظریه سکولار در مورد انسان و یادگیریها استوار هستند.

ادعای اینکه این گروهها “فاشیستی(؟) هستند هیچ پایه ای ندارد! این گروهها از خود مردم معتاد و داوطلب تشکیل می شوندو تکیه شان بر خود گردانی است.تاکییدشان بر بالا بردن درک فرد از مسئله اعتیاد و تلاشش برای کمک گرفتن از سایر معتادان سابق است برای الوده نشدن به ماده اعتیاد اور.

چندین دهه این گروهها بعنوان بخشی از درمان اعتیاد بکار رفته اند و تاثیرات مثبتشان در بالا بردن نرخ پاکسازی از اعتیاد تایید شده. در مطالعات اخیر هم تاثیرات این گروهها خصوصا در بعد حمایتی مجدد اثبات گردیده. اینکه جلال برخوردار دشمنی خاصی با این گروهها دارد ریشه علمی ندارد شاید مشکل شخصی دارند ایشان با این گروهها که موضوع بحث ما نیست!

خلاصه کنم:

جلال برخوردار بما نشان داد که از موضع ایدئولوژیک و ضد علمی به دفاع از “مواد مخدر گیاهی” ایستاده! با انکار اثرات اعتیاد آور مواد “مخدر” با دوختن زمین و آسمان با انتشار کذب انهم در قرن ۲۱ انهم در فضائی که بالاخره متخصصین هم به مقالات ایشان دسترسی دارند با گوهی از تحقیق و مستندات علمی دیگر اینجوری نمی شود حرف زد و جامعه را فریب داد!

مقاله نویسی علمی رجوع علمی به منابع احترام به مراحع تخصصی را باید یاد گرفت. معضل اعتیاد معضل جدیست.نمی شود “تخدیر” را از اعتیاد جدا کرد و فراخوان توسعه “گیاهان مخدر” را داد بدون اینکه ابعاد اعتیاد آور انها را دید! نمی شود ابعاد فاجعه بار ناشی از توسعه اعتیاد را به “تاریخسازی” یک جانبه سمبل کرد!

نمی شود ادعا کرد که ماریجوانا یا سایر مواد “مخدر” مرگ زا نیستند! باید دفت علمی داشت در بحثها.ادعای “علمی بودن” چندین نسل کمونیستهای وطنی را به مضحکه هائی تبدیل کرده که دیگر حتی کسی به انها نمی خندد! علم ستیزی ذاتی درک ایدئولوژیک است و مقاله جلال برخوردار یک نمونه دیگر از سنت ایدئولوژیک و علم ستیز چپ قدیم را دارد نشان جامعه می دهد!

سیاستگذاری بر علیه اعتیاد یک نیاز مبرم جامعه ایران و جهان معاصر است. برای وارد شدن به سیاستگذاری علمی  باید وارد مبادله با متخصصین رشته های مختلف شد.باید از مقام یک مبلغ ایدئولوگ پائین آمد.به گفتگو پرداخت.مناظره کرد.باید دوباره لباس دانش اموز به تن کرد و نهراسید از آموختن.چپی که تاریخا از مقام “طبقه کارگر جهانی” دنبال تکرار اسطوره های خود بوده ناتوان است از پاسخگوئی علمی و عملی به مسائل جامعه. جلال برخوردار یک نمونه از این چپ است.

منابع بیشتر:

(۱)جلال برخوردار: در دفاع از آزادى تمامی مواد مخدر گیاهی

http://www.azadi-b.com/M/2015/05/post_314.html

(۲)مرگ ۱۰۰ هزار نفر در سال بخاطر تریاک افغانی

Opium from Afghanistan kills 100,000 people Every Year

(۳)علائم مسمومیت  و خطر مرگ با تریاک:

http://www.allaboutcounseling.com/library/opium-overdose/

(۴)مرگهای بواسطه مصرف ماریجوانا

http://dailycurrant.com/2014/01/02/marijuana-overdoses-kill-37-in-colorado-on-first-day-of-legalization/

http://www.mmyvofficial.org/marijuana-related-deaths/

http://time.com/10372/marijuana-deaths-german-study/

http://guardianlv.com/2014/02/death-caused-by-marijuana-overdose/

http://www.washingtonpost.com/national/health-science/student-death-is-first-linked-to-legal-marijuana-in-colo/2014/04/02/5da49adc-bab4-11e3-9a05-c739f29ccb08_story.html

http://alcoholism.about.com/b/2003/11/02/marijuana-causes-many-deaths-reported-as-accidents.htm

(۵)مقالات این نویسنده در موضوع سیاستهای مبارزه با اعتیاد:

چه کسانی قرار است از “آزاد سازی فروش حشیش در ایالت کلورادو سود ببرند؟

http://monazere-siasi.com/مقالات-پزشکی/۵۴۹-چه-کسانی-قرار-است-از-آزاد-سازی-فروش-حشیش-در-ایالت-کلورادو-سود-ببرند؟

یکسال بعد از “قانونی شدن” حشیش در ایالت کلورادو

http://monazere-siasi.com/مقالات-پزشکی/۷۵۷-یکسال-بعد-از-قانونی-شدن-حشیش-در-ایالت-کلورادو

قانونی کردن” ماریجوانا به نفع کیست؟(از: سعید صالحی نیا)

http://monazere-siasi.com/مقالات-پزشکی/۵۴۲-قانونی-کردن-ماریجوانا-به-نفع-کیست

؟

 استراژیهای آزاد سازی مواد مخدر در اروپا(از: سعید صالحی نیا)

http://monazere-siasi.com/مقالات-پزشکی/۵۴۱-استراژیهای-آزاد-سازی-مواد-مخدر-در-اروپا

 استراژیهای آزاد سازی مواد مخدر در اروپا.بخش دوم(از: سعید صالحی نیا)

http://monazere-siasi.com/مقالات-پزشکی/۵۴۰-استراژیهای-آزاد-سازی-مواد-مخدر-در-اروپا-بخش-دوم

 نگاهی نزدیکتر به سیاستهای برخورد به مسئله اعتیاد در پرتغال(از: سعید صالحی نیا)

http://monazere-siasi.com/مقالات-پزشکی/۵۳۹-نگاهی-نزدیکتر-به-سیاستهای-برخورد-به-مسئله-اعتیاد-در-پرتغال