نصب دوربینهای مداربسته در شهر مریوان

نهادهای امنیتی و پلیسی رژیم در مریوان در تلاش هستند که تا دو سال آینده ( البته اگر تا آنموقع سرپا بمانند )، تمامی چهار راه‌ها و خیابان‌های شهر مریوان را تحت کنترل “مرکز مانیتورینگ” یا همان مرکز هدایت کننده و دوربین‌های مداربسته مجهز کنند. مجهز کردن چهار راه ها و دیگر مناطق شهر مریوان به دوربین های مدار بسته تنها شامل این شهر  نمیشود بلکه در چند سال اخیر شهرهایی در سطح کشور زیر پوشش کنترل دوربینهای مدار بسته قرار گرفته است.

در کشورهای غربی مجهز کردن برخی از مناطق به دوربینهای مدار بسته بخاطر زیر نظر داشتن جرائم، سرپیچی از قوانین و مقررات و کنترل رفتارهایی که میتواند به شهروندان آسیب برساند صورت میگیرد. اما در ایران تحت حاکمیت جمهوری اسلامی قضیه کاملا برعکس است. اگر همین معیارها را در ایران و برای تشخیص جرم و جنایت مد نظر قرار دهیم بدون شک دوربین های مدار بسته باید بخاطر زیر نظر داشتن ماموران، مقامات و کاربدستان جمهوری اسلامی بکار گرفته شود که میزان دست درازی، خشونت، سرکوب، دزدی، تجاوز و اذیت و آزار آنان علیه شهروندان را کنترل کند. اما انجام این کار برای دارو دسته های حکومت چندان هم مورد نیاز نیست چرا که توحش و ایجاد مزاحمت ماموران و نهادهای حکومت علیه شهروندان به امری عادی و روزمره تبدیل شده است و از نگاه میلیونها انسان و انعکاس آنها در میدیای اجتماعی دور نمانده است. بعبارت دیگر جرم و جنایت رژیم اسلامی علیه کلیه شهروندان اکنون دیگر نهادینه شده است.

بنابراین نصب دوربینهای مدار بسته در جمهوری اسلامی ابدا کوچکترین ربطی به جرم و جنایت و خلاف در میان مردم را ندارد. برای جمهوری اسلامی نصب هرگونه تجهیزات کنترل کننده فقط  بخاطر وحشت رژیم از تلاش و فعالیت اجتماعی فعالین، نهادها و تشکلهای مختلف سیاسی و اجتماعی در این شهر و دیگر شهرها است. مریوان بعنوان سمبل و الگوی فعالیت اجتماعی نهادهای مستقل از دولت در زمینه محیط زیست، فعالیتهای هنری و توجه شهروندان به مسایل و امور انسانی در این شهر شناخته شده است. به همان اندازه که ماموران و نهادهای رژیم سرگرم کنترل، اذیت و آزار و ایجاد مزاحمت هر روزه برای مردم هستند، به همان اندازه نیز مردم و تشکلهای اجتماعی و مدرن مشغول انجام کارهای مفید و مثبتی هستند که شایسته شهروندان است. علاوه بر این کلیه شهروندان در مریوان و در سراسر کشور با انجام این دست از فعالیتهای سیاسی و اجتماعی ارزنده خود میکوشند فضای انسانی و قابل تحملی را به فرهنگ عمومی مردم تبدیل کنند. این تلاشها بنوبه خود در کاهش عمر نکبت اسلامی و در کم کردن یا از بین بردن  شر حکومت از سر جامعه تاثیر گذار است.

اتخاذ این سیاست و اجرایی کردن شبکه های کنترل از طریق دوربین های مدار بسته و بکار گیری تمام امکانات اطلاعاتی و امنیتی از سوی جمهوری اسلامی گویای گسترش روز افزون وحشت و هراس این رژیم از مردمی است که در صدد پایان دادن به عمر نکبت بارش هستند. نصب دوربینهای مداربسته نشان دهنده اعمال و روش حکومتی بغایت منفور و وحشی است که بدون تجهیزات سرکوب نظیر، تفنگ، زندان، و دوربین مدار بسته و غیره، یک روز هم نمیتواند سرپا بماند.

۲۰ مه ۲۰۱۵