ناکامی سیاست ٨۶!

با پوزش از خوانندگان گرامی! متن پارگراف دوم از نوشته زیر اصلاح شده.
ناکامی سیاست ٨۶!
از سال ١٣٨۶ تجمعات و مارش و مراسمهای روز کارگر بشکل مطلق غیر قانونی شده بود. مجوز به خانه کارگر و تشکلهای وابسته به نظام هم غیر قانونی بود. روز کارگر با نمایش و مناسکهای دولتی تحت عنوان “هفته کارگر” برگزار میشود.
امسال سد ندادن مجوز٨۶ شکسته شد. کارگران در مقابل مجلس تجمع کردند. بیش از بیست هزار نفر در مارش خانه کارگریها شرکت کردند. کارگران ناراضی و معترض به شعار فاشیستی خانه کارگری ها شعار و بنر در دفاع از کارگران افغانستانی و کارگران مهاجر را بلند کردند. علیه ریاضت کشی افتصادی شعار دادند. شعار معیشت و منرلت را در تظاهرات فریاد زدند. سخنرانی محجوب را با هو و فریاد اعتراضی جواب دادند. رو در رویی دو طبقه کارگران و معلمین با دولت و جمهوری اسلامی در شکل اعتراض با فریاد بلند به نمایش درآمد.

جمهوری اسلامی تغییر نکرده. این نظام جنایتکار وحشی تر و هارتر شده است. این نظام هار استثمار وحشی کارمزدی را شدت بخشیده. فقر و فلاکت و بی حقوقی مطلق و بیکاری میلیونی را به جامعه تحمیل کرده.

اما، آنچه تغییر کرده رشد اعتراضات و اعتصابات کارگری است.
بررسی آماری اخبار تجمعات کارگری مقابل مجلس نشان میدهد که از فروردین ماه سال ٩٣ تا دهم اردیبهشت ٩۴، ۳۵مورد تجمع کارگری مقابل ساختمان مجلس در رسانه ها گزارش شده است. نکتهٔ قابل توجه در این میان این است که تعداد تجمعات گزارش شده در مقابل مجلس، در یک ماه و ده روزی که از آغاز سال جدید گذشته در مقایسه با همین زمان در سال گذشته رشد چشمگیری داشته است.
همچنین فعالان تشکل های مستقل کارگری ۸ اردیبهشت ۹۴ و برای دومین بار پس از تجمع اعتراضی مهرماه سال گذشته در مقابل مجلس تجمع اعتراضی برپا کردند. این فعالین مستقل کارگری سال ٩١ با جمع آوری ۴۰ هزار امضاء خواستار برگزاری تجمع کارگری در روز کارگر شده بودند. این کارگران در یک سال گذشته و همچنین در سال جاری با برگزاری دو تجمع در مقابل مجلس، به هزینه‌های بالای تامین معیشت و حقوق پایین کارگران و همچنین صدور احکامی چون اخراج، زندان و شلاق برای فعالین کارگری، اعتراض کردند. آزادی فعالیت انجمن‌ها و تشکل‌های مستقل کارگری از جمله خواسته‌های این کارگران است.
شیب اعتراضات کارگری در شش ماهه دوم سال ۹۳ شدت گرفت
گزارش‌های منتشره نشان می‌دهد تعداد تجمعات کارگران، در شش ماههٔ دوم سال ۹۳ و با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال رشد بیشتری داشته است. در این میان، مهر و اسفند سال ٩٣ رکوردار تعدا تجمعات برگزار شده مقابل مجلس است. تعداد کل تجمعات در این دو ماه به ۱۲ مورد تجمع می‌رسد. تجمع چند باره کارگزاران مخابرات روستایی، معدنکاران البرز غربی، بازنشستگان آموزش و پرورش و فعالان مستقل کارگری که هماهنگ کننده طومار ۴۰هزار امضاء بودند، از جمله تجمعات برگزار شده در مهرماه ۹۳ بوده است.
صد‌ها پرستار و معلم نیز در روزهای ابتدایی اسفند ۹۳ در مقابل مجاس تجمع کردند تا یکی از پر سرو صدا‌ترین تجمعات اعتراضی سال گذشته را به نام خود ثبت کنند.
در مراکز کار و معادن و کارخانه ها در صنایع پتروشیمی، عسلویه، نورد پروفیل ساوه اعتصابات کارگری با شرکت هزاران کارگر در جریان بوده است.
اعتصاب و اعتراض وارد فاز جدید شده. حق طلبی و مبارزه افزایش دستمزدها، حقوق مناسب و رفاه به پرچم و شعار اصلی جامعه تبدیل شده. جامعه و مردم با کارگر، معلم، پرستار، دانشجو و جوانان بیکار علیه ریاضت کشی اقتصادی با قامت بلند ایستاده اند. فریاد معیشت و منزلت همه گیر و توده ای شده و به التهاب اوضاع سیاسی افزوده است. هژمونی اعتصابات کارگران، تجمعات هزاران نفری مغلمین و پرستاران رونمایی شد. فرضت های مناسب برای پیشروی های توده ای و عقب زدن ریاضت کشی اقتصادی فراهم شده.
نسان نودینیان
١١ اردیبهشت ١٣٩۴
اول ماه مه ٢٠١۵