یک بام و دو هوا در کردستان در مورد حقوق زنان

یحیى دوندارى
در یکی دو روز اخیر پارلمان کردستان شاهکار دیگری را به نمایش گذاشت و قانون داشتن چند همسری را برای مردان , اما با شرط و شروط به تصویب رساند ودر میان کف زدن طرفداران این قانون در مجلس وعده ای از خانمهای به اصطلاح طرفدار حقوق زنان که بعنوان ناظر در آنجا حضور داشتند , این بحث را بپایان رساندند.

قبل از بحث و جدل پیرامون این موضوع کمیسیون های که قبلأ برای بررسی این قانون تعیین شده بودند گزارش خودرا دادند , این کمیسیونها از اوقاف , حقوق بشر , حقوق زنان و قانون تشکیل شده بود .

کمیسیونهای اوقاوف وقانون  و ً حقوق بشر ً به قانون چند همسری اما مشروط رأی دادند و تنها کمیسیون حقوق زنان مخالف بود که در ادامه این کمیسیون هم رضایت داد و همصدا با بقیه هم رأی آنها شد.

شرط و شروط این است که . مردانی که همسرانشان نازا هستندو یا مریضند می توانند قانونأ همسر دیگری را اختیار کنند , خارج از آن هر مردی که اقدام به این کار بکند به ۶ ماه تا یکسال زندان و به ده میلیون دینار محکوم خواهد شد .

این قانون در منطقه ای به تصویب می رسد که مسئولین و حاکمانشان مدعی اند که ضمانت کنندهً آزادی و دمکراسی هستند و خودرا متمدن و امروزی معرفی میکنند و جالب این است همزمان از تلویزیون احزاب حاکم تبلیغ برای جازیزهً سالانه می شود که هر سال در ماه نوامبر به کسی اعطا خواهد شد که از حقوق زن بیش از هر کس دیگری دفاع کرده باشد. پارسال این جایزه به خانم خندان محمد جزا نویسندهً کتاب اقیانوسی از تاوان رسید .که این اقیانوس در زیر سایهً این حکمرانان و گاهأبو سیلهً خود آنها بوجود آمده است , این است یک بام ودو هوا که آقایان حکمران به مردم کردستان ارزانی می بخشند . از یکطرف لاف دفاع از حقوق زن می زنندو از طرف دیگر تصویب و اجرای قانون عصر حجر در مورد زنان به ارمغان می آورند .

تصویب این قانون بار دیگر چهرهً واقعی حاکمان و به اصطلاح نمایندگان مردم را در پارلمان کردستان به نمایش گذاشت و ادعاهای دروغینشان را بیش از پیش آشکار نمود , تصویب این قانون جای شرم است برای رأی دهنده گانش و توهین است به جامعه و مردمی که دهها سال است برای آزادی و سرافرازی مبارزه می کنندو فاجعهً انفال و بمباران حلبجه را متحمل شده اند , و هزاران جانباخته را در این راه داشته اند . وهنوز همهً آوارگان و در به در شدگانش بر سر مال و حال خود بر نگشته اند .

این مردم و این دیار شایستهً این نیستند که چنین قوانینی را به آنها تحمیل کنند و باردیگرو به نوع دیگر و در لباس و زبان خودی , شبح حکومت جهل و استبداد بر قرار کنید , مردم و بخصوص زنان قربانی آداب ورسوم عهد عتیق وجهل و خرافه شوند .  در اعتراض به این قانون در دو روز گذشته تعداد زیادی موضع گرفته اندو آن را محکوم کرده اند و عده ای به درست اشاره کرده اند اگر امروز این قانون ضد انسانی به اجرا در آید فردا هم باید چشم براه سنگسار ودیگر قوانین ارتجاعی در مورد زنان شد, که مایهً ننگ بشریت است , حاکمان کردستان باید متوجه شده و یا باشند که یکی از عاملهای اساسی که باعث بد نامی جمهوری اسلامی در دنیا گردید برخورد این رژیم به زنان و اجرای قوانین قرون وسطائیش در مورد آنها بود . اگر قصد الگوبرداری از قوانین جمهوری اسلامی دارند غیراز رسوائی چیز دیگری نصیبشان نخواهد شد .

در آخر باید گفت نباید گذاشت این قدم اول برداشته شود که سرآغاز راه طولانی ترو بمراتب ارتجاعی تر  خواهدبود, وظیفهً هر انسان آزادیخواه و طرفدار حقوق انسان و تمام تشکلها وجریانات طرفدار حقوق زنان است که علیه این قانون اعتراض کنند و نگذارند به تصویب نهائی از طرف رئیس اقلیم کردستان برسد واز او بخواهند که آن را تصویب نکند و مخصوصأ تشکل زنان در داخل و خارج اگر نقش فعال و کارا ایفا ننمایند برای طولانی مدت بازنده اصلی خواهند بود .

جادارد امسال برگزاری مراسم اعطای جایزه از طرف حکومت کردستان تحریم شود , مگر اینکه پارلمان این قانون را پس بگیرد . چون مردم مبارز کردستان نخواهند گذاشت در پشت بامشان دو هوا به مشام برسد .

یحیی دونداری ۳۰٫۱۰٫۲۰۰۸