بازنده فوتبال ایران و سوئد جمهوری اسلامی بود

بازنده فوتبال ایران و سوئد جمهوری اسلامی بود

به یمن فعالیت گسترده و همه جانبه اپوزیسیون جمهوری اسلامی چنان فضای رسانه ای سوئد و فضای ایرانیان مقیم سوئد به حمایت از حقوق زنان ایران و حق ورود آنها به استادیوم های ورزشی در ایران حاکم شد که برخی رسانه های جمهوری اسلامی هم مجبور شدند سکوت را بشکنند و ناراحتی شان را اعلام کنند. تعدادی از بازیکنان تیم فوتبال سوئد در روزهای قبل از مسابقه از حق ورود زنان به استادیوم ها حمایت کردند، رسانه های فارسی زبان و سوئدی زبان بارها این مساله را پوشش دادند از جمله شیرین شمس، مهین علیپور و ماریا رشیدی مصاحبه های متعددی داشتند که در این مصاحبه ها جنبش رهایی زن در ایران و مطالبات این جنبش را نمایندگی کردند و سمپاتی زیادی در دفاع از مبارزات زنان و مردم ایران و خواست لغو محرومیت ها و بی حقوقی های زنان ایجاد کردند.

استادیوم برای همه و لغو ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه ها در ایران، شعار و مطالبه ای بود که از مدتها قبل استارتش زده شد، کمپینی حول آن سازمان داده شد و نقطه اوج این اعتراض روز ۳۱ مارس در استادیوم فرندز آرنا در منطقه سولنا در استکهلم بود. ادمین های صفحه فیس بوکی انقلاب زنانه نوشته اند: «ما فعالین، اعضا و دوستداران “انقلاب زنانه” در کنار خیل وسیعی از فعالین جنبش رهایی زن و مخالفان مردسالاری بدرست تم “لغو ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه ها در ایران” را انتخاب کردیم و از طریق شبکه های اجتماعی با ارتباط گیری با مردم و در ادامه با ارتباط گیری با رسانه های فارسی زبان و سوئدی و انگلیسی زبان توانستیم فضای اصلی مربوط به بازی را بر سر بیحقوقی زنان در ایران متمرکز کنیم. از یکهفته مانده به بازی تقریبا در شبکه های اجتماعی و اکثریت رسانه های فارسی زبان در استکهلم توجه و فوکوسشان به روی دو مسئله بود: بیحقوقی زنان در ایران و اجازه عرض اندام ندادن به جمهوری اسلامی به بهانه این بازی. به جرات میشود گفت که فعالین حقوق زنان، اپوزیسیون سرنگونی طلب و رسانه های زیادی در حرکتی مشترک این دو امر را برآورده کردند. ما این پیروزی را عملی کردیم و این بستری است برای پیشروی های بیشتر».

در این میان سلطنت طلب های خشک مغز و ناسیونالیست هایی هم بودند که ماهیت سکتی و دست راستی و بی ربطی شان به مبارزات مردم و خواست های حق طلبانه آنها را بار دیگر برای همگان عیان کردند و در واقع اذعان کردند که دفاع از حقوق زنان و تحقق برابری زن و مرد شعار و مطالبه ای آزادیخواهانه است که پرچمش را جریانات مترقی و پیشرو و بویژه سوسیالیست ها و کمونیست ها در دست دارند.

جا دارد ما نیز دست تک تک آزادیخواهان و مدافعین حقوق زن را که با تلاش های چندین هفته ای خود و با پلاکاردهایشان، فعالیت های رسانه ای شان، پوسترها و اعلامیه هایشان و با تنگ کردن فضا بر مزدوران جمهوری اسلامی، این فضا را خلق کردند که بازیکنان تیم فوتبال را هم به وجد آورده بود، صمیمانه بفشاریم و برای همه آنها و بویژه برای فعالین سازمان جوانان کمونیست، مهین علیپور و فعالین حزب کمونیست کارگری بخاطر تلاش شبانه روزی هفته های گذشته شان و نقشی که در این زمینه داشتیم آرزوی موفقیت کنیم. بدون تردید این موفقیت زمینه را برای پیشروی فعالین راستین حقوق زن آماده تر ساخت.

در این مسابقه، تیم فوتبال ایران، بازی را یک بر سه به تیم سوئد باخت اما بازیکنان تیم فوتبال ایران نیز باید خود را در موفقیت آزادیخواهان و مدافعین حقوق زن شریک بدانند و این بازی را یک موفقیت برای خود و برای همه زنان و مردم ایران و باختی برای جمهوری اسلامی به حساب آورند.

اصغر کریمی