در مورد حمله نیروهای مسلح اتحادیه میهنی به اردوگاه حزب دمکرات کردستان ایران

نیروهای امنیتی و پلیس شهر کویسنجق در تاریخ ١٢ اسفند ١٣٩٣ برابر با ٣ مارس ٢٠١۵ یک بار دیگر به اردوگاه حزب دمکرات کردستان ایران در این شهر حمله کردند و افراد مسلح و خانواده های مستقر در این اردوگاه را مورد ضرب و شتم قرار دادند. 

به دنبال این حمله نیروهای “ضد ترور” اتحادیه میهنی علیه حزب دمکرات کردستان ایران، تعدادی از احزاب و سازمانهای کردستان و هیئت هایی از احزاب و پارلمان کردستان عراق ضمن دیدار با مقامات این حزب اقدام نیروهای امنیتی و پلیس کویه را محکوم کردند.
محکوم کردن این اقدام اتحادیه میهنی علیه یک حزب اپوزیسیون ایرانی مستقر در کردستان عراق ساده ترین کاری است که باید کرد. مسئله اما فراتر از محکوم کردن و تقبیح این اقدام نظامی علیه اردوگاه پناهندگان و افراد یک حزب سیاسی اپوزیسیون جمهوری اسلامی است.
بویژه اینکه چنین اقدام سرکوبگرانه ای تا کنون بارها از جانب اتحادیه میهنی علیه احزاب اپوزیسیون ایرانی مستقر در کردستان عراق اتفاق افتاده است.
حزب دمکرات کردستان ایران از حدود ٢٠ سال قبل در حوالی شهر کویسنجق از توابع استان اربیل مستقر می‌باشند و تأمین امنیت مقرهای این حزب در خارج اردوگاه برعهده نیروهای امنیتی حکومت اقلیم کُردستان است.
با این حال اتحادیه میهنی به دلیل روابط نزدیک و حسنه اش با جمهوری اسلامی و فرماندهان سپاه پاسداران و وزارت اطلاعات این رژیم، تا کنون بارها مستقیم و غیر مستقیم حملاتی را به اردوگاهها و افراد اپوزیسیون ایرانی مستقر در کردستان عراق سازمان داده است. طبق آمار منتشر شده از اواسط دهه نود میلادی تا کنون بیش از ٣۵٠ نفر از مخالفین جمهوری اسلامی در کردستان عراق ترور شده اند. این ترورها اساسا از جانب سپاه و وزارت اطلاعات رژیم صورت گرفته است. احزاب حاکم در کردستان عراق که مسئولیت امنیت پناهندگان و آوارگان ایرانی مخالف جمهوری اسلامی را به عهده دارند تا کنون نه تنها از این جنایات چشم پوشیده اند، بلکه درمواردی مستقیما در حمله به اپوزیسیون جمهوری اسلامی دست داشته اند.
در دهه نود میلادی چندین مورد به اردوگاههای کومه له و حزب دمکرات حمله شد. در یک مورد که اوج افتضاح سیاسی اتحادیه میهنی بود این حزب رسما در سال ١٩٩۶ یک ستون از سپاه پاسداران را که مجهز به انواع سلاح سبک و سنگین بودند، رسما از مرز پنجوین تا شهر کوی سنجاق همراهی و هدایت کرد و حزب دمکرات ناچار شد کل اردوگاه خود را تخلیه نماید. بنابر این حمله اخیر تنها یکی از آن حملاتی است که مستقیما بوسیله نیروهای امنیت و پلیس اتحادیه میهنی به اردوگاه حزب دمکرات کردستان ایران صورت گرفته است.
سایت بازتاب حمله سپاه به مقرهای حزب دمکرات در کوی سنجق کردستان عراق در سال ١٩٩۶ را به مناسبت تجلیل از سرلشکر “احمد کاظمی” چنین منتشر کرده است:
“بعدازظهر روز ۲۶ جولای سال ۱۹۹۶، دویست وسیله نقلیه ایرانی به همراه دو هزار نیروی مسلح به سلاح‌های سبک و سنگین، از مرز ایران و عراق از منطقه پنجوین گذشته و به سوی کوی سنجق در منطقه اربیل در شمال کردستان عراق ـ منطقه‌ای که در کنترل نیروهای اتحادیه میهنی کردستان عراق بود ـ حرکت کردند. در سحرگاه روز ۲۸ جولای، آنان بر منطقه و کمپ‌های حزب دمکرات کردستان ایران و همچنین مراکز اداری و مرکز کوی سنجق، مسلط شدند و آنجا را محاصره کردند و به این ترتیب، بیش از سه هزار نفر از پناهندگان و پیشمرگهای کرد در محاصره نیروهای احمد کاظمی، از قرارگاه حمزه سیدالشهدا، قرار گرفتند. در این زمان، احمد کاظمی با ارسال پیامی به این قرارگاه ضدانقلاب، به آنان اعلام کرد: ما اینجا آمده‌ایم تا شما، اسلحه و مهمات خود را کنار بگذارید و ….. گزارشگر بخش جهانی «بی.بی.سی» در ۳۱ جولای اعلام کرد: نیروهای ایران، اردوگاه مخالفان دولت ایران در کوی سنجق را محاصره و پس از دو روز، بدون هیچ‌گونه درگیری، آنجا را ترک کردند و هیچ‌کس آسیب‌ندید. در۲۹ و ۳۰ جولای ۱۹۹۶، خبرگزاری‌های فرانسه و «رویترز» نیز از این واقعه نظامی گزارش‌هایی انعکاس داده و اعلام کردند: به رغم پیشروی ۱۶۰ کیلومتری ایران در خاک عراق تا منطقه کوی سنجق و رویارویی مستقیم نیروهای ایرانی و پیشمرگهای کرد، هیچ‌گونه درگیری رخ نداده است.”
در همین ایام بود که اتحادیه میهنی تبلیغات رادیوی حزب دمکرات علیه جمهوری اسلامی را “تحریک آمیز” خواند و برای مدتی مانع پخش آن شد.
در همین سالها بارها مقرهای کومه له مورد حمله موشکی قرار گرفت و در مسیر عبور ماشینهای آنها مین گذاری شد. یک مورد هم به کاروان نیروهای پیشمرگ کومه له در مسیر رانیه حمله شد و در یک درگیری کوتاه حمله کنندگان مورد تعرض قرار گرفتند که متعاقبا چند پیشمرگ کومه له بوسیله اتحادیه میهنی بازداشت شدند و قصد داشتند آنها را تحویل جمهوری اسلامی بدهند.
هنگامیکه این سابقه سیاه را میبینید حمله اخیر به اردوگاه حزب دمکرات کردستان اتفاق جدیدی نمیباشد. اما این حمله در پی یک مجموعه محدودیت اتفاق افتاده است که از تابستان گذشته تا کنون علیه همه اپوزیسیون ایرانی مستقر در کردستان عراق اعمال میشود.
ابتدا احزاب حاکم در کردستان عراق مانع مقابله نیروهای مسلح این احزاب با داعش شدند. این مستقیما به وجود جمهوری اسلامی در جبهه های جنگ مربوط بود. زیرا هم بارزانی از کمکهای جمهوری اسلامی برای مقابله با داعش قدردانی کرد و هم قاسم سلیمانی و نیروهای همراهش در جبهه دربندیخان و جلولا و سعدیه با نیروهای اتحادیه میهنی در یک جبهه بودند. چنانچه محمود سنگاوی فرمانده این جبهه رسما در یک مصاحبه تایید کرد که قاسم سلیمانی آنجا بود و نیروهایشان با همدیگر هماهنگی داشته اند.
در قدم بعدی کمک هزینه ای که سالها از جانب حکومت اقلیم کردستان به احزاب اپوزیسیون ایرانی مستقر در کردستان عراق پرداخت میشد، بعد از حمله داعش به این مناطق و اختلافات دولت مرکزی و حکومت اقلیم قطع شد. تا جایی که تعدادی از این احزاب و سازمانها ناچار شده اند که فرستنده های تلویزیونیشان را تعطیل کنند.
اما با این حال حمله اخیر اتحادیه میهنی یک وجه دیگری هم دارد. وجه رقابتهای داخل منطقه حکومت اقلیم.
حزب دمکرات کردستان ایران در منطقه تحت حاکمیت اتحادیه میهنی مستقر شده است. قبلا میانه خوبی با اتحادیه میهنی داشت. اما در یک سال اخیر بنظر میرسد که این حزب قدم به قدم به طرف بارزانی گرایش بیشتری پیدا کرده است. احزاب ایرانی مستقر در کردستان عراق قدم به قدم دارند راه نزدیک شدن به بارزانی را هموار میکنند. زیرا اتحادیه میهنی روز به روز ضعیفتر شده و اکنون با بحران داخلی شدید مواجه شده است. احتمال اینکه اتحادیه میهنی دچار تحولات غیر قابل پیشبینی بشود دور از انتظار نیست. اتحادیه میهنی تضعیف شده طبعا به خواسته های جمهوری اسلامی راحت تر از قبل تن میدهد. این دو وجه قضیه موقعیت احزاب مستقر در کردستان عراق را تحت تاثیر قرار داده و اتحادیه میهنی با چنین حملاتی هم میخواهد دل جمهوری اسلامی را به دست بیاورد و هم به این احزاب هشدار دهد اگر به بارزانی نزدیک بشوند در منطقه اتحادیه میهنی امنیتی نخواهند داشت.
این نگاهی به مجموعه مسائلی بود که در رابطه با حمله به مقرهای حزب دمکرات میتوان به آنها نیز اشاره کرد. با این حال باید به صراحت اعلام کرد که حمله نیروهای امنیتی و پلیسی شهر کویسنجق که منطقه تحت حاکمیت اتحادیه میهنی میباشد محکوم است و مردم کردستان این اقدامات اتحادیه میهنی را فراموش نخواهند کرد.
محمد آسنگران
دبیر کمیته کردستان حزب کمونیست کارگری ایران
ایسکرا ۷۷۰