تکلیف کمونیستها  با عروج سوسیال دموکراسی در یونان چیست؟

مقدمه:

ماجرای یونان از زاویه ای شبیه داستان کوبانی و جزایر  کردستان سوریه هستند. نمودهائی از مبارزه جامعه برای بقا و پس زدن ظلم و ستمی که به مردم می رود .همینطور صحنه گردانی پیچیده ارتجاع بین المللی از یکسو و جنبشهای نیم بند (در کوبانی اوجالانیزم) و در یونان حزب موسوم به سیریزا که بنا به دلایل مختلف از جمله نبود بدیل رادیکال و سوسیالیستی ، به پرجم مقاومت جامعه تبدیل شده اند.

همانطور که در موضوع کوبانی و کانتونهای سوریه ، بخشی مهم از چپ ایرانی افتاد توی حلیم و به “مدافع کوبانی” خود را تقلیل داد ، در مورد ماجرای یونان هم تعدادی از ابوابچکعی پوپولیست و نیم بند کگمونیزم ایرانی افتادند به حلو حلوا کردن  نخست ویز منتخب یونان .گفتند و نوشتند که انتخاب ایشان “تا همینجا” خیلی خوبست و شروع کردند به امضا جمع کردن در دفاع او  و خواستش مبنی بر گرفتن فرجه از سوی “اتحادیه اروپا”!

گرایشات مختلف در سیاست و منجمله کمونیزم را باید فرض گرفت.اینطور نیست که هر گرایشی که اسمش را کمونیست گذاشت لزوما رادیکال و سوسیالیست خواه باشد و بخواهد واقعا الترناتیو سوسیالیستی را به کرسی بنشاند.اینهم فرض است و حتی لازم نیست به تاریخ دور اشاره کنیم تا این ادعا ثابت شود.

لذا باید پرده ها را کنار زد و بجای دعوای موهوم “کی واقعا کمونیست است” متمرکز شد روی خود مسئله و نشان داد منطقا کدام سیاست به نفع سوسیالیزم خواهی عمل می کند؟

در این مقاله کوتاه نگاهی می اندازم به ماجرای یونان و از زاویه خودم یعنی کمونیزم کارگری سعی می کنم به سوال مهم کمونیستها چه باید بکنند پاسخ دهم:

(۱)دولت ائتلافی سیپراس  علامت چیست؟ و نماینده کیست؟

اگر دقت کنید من دو سوال را اینجا مطرح کردم: اول اینکه دولت ائتلافی سیپراس علامت چیست؟ از دید من علامت خستگی مردم یونان است از فشارهای اقتصادی ناشی از بحران سرمایه داری.از بیکار سازیها (اخرین امار، ۲۵ در صد  واجدین اشتغال یونان، بیکارند) از محروم شدنها از فقر از بی ایندگی.این نگرانی از اینده این نابودی زندگی و معیشت مردم را به سمتی کشانده که یک پرچم دم دست را که امروز حزب جناب سیپراس نماینده انست و وعده هائی به انها داده را به جلوی سیاست بکشند.

اما اینکه جناب سیپراس و حزبش نماینده کی ها هستند سوال دیگریست!

جناب سیپراس و حزبش را باید از برنامه عملشان شناخت.برنامه عمل اینها را من در جمله زیر که در مصاحبه وزیر مالیه دولت سیپراس در مصاحبه با گاردین ایراد شده معرفی می کنم.ایشان که نامش یانیس واروفاکیس است، فرمودند:

«ترفند ما این است که از ماکسیمالیسم انقلابی که در نهایت امر به نئولیبرال ها کمک می کند کل اعتراضات به سیاست های محکوم به شکست خود را دور بزنند، اجتناب کنیم؛ و همچنین شکست های ذاتی سرمایه داری را ضمن تلاش برای نجات آن از خودش- به منظور اهداف استراتژیک- در افق دیدمان نگاه داریم».

جملات بالا نشان می دهد که جناب زیپراس برنامه عملشان همانست که سوسیال دموکراسی تاریخا در اروپا انجام داده یعنی “نجات سرمایه داری در دوران بحران!” انهم برای پیشگیری از رشد “ماکسمالیزم انقلابی”! ایا از این پوست کنده تر می شود حرف زد؟!

(۲)رئوس برنامه حزب سیپراس در یونان:

به جهت سیاست داخلی سیپراس و حزبش قرار دارند “فساد” را کم کنند . برخی از حمایتهای دولتی را افزایش دهند. مالیات را بیشتر به سرمایه دارن ببندند. از جهت خارجی هم سعی دارند “رابطه متعادلتری با اتحادیه اروپا” بسازند.

اتحادیه اروپا سازمان متحد سرمایه داری در اروپاست که حول تقدیت هژمونی حکومت آلمان و فرانسه شکل گرفت . تعدادی معدود  “مرگز مشین داد و تعداد بیشتری کشورهای حاشیه ای مثل یونان و اسپانیا و پرتغال و حتی ایتالیا که طی چند سال بعد از تاسیس “اتحادیه اروپا” مرتب مقدار بدهکاریشان به قطبهای حاکم بر اروپا بالا رفته و در حال غرق شدن درون بدهی هایشان هستند!

از دید من عروج حزب سیپراس اخرین تلاشهای سوسیال دموکراسی مات شده و ورشگسته است در مقابل بحران پایان ناپذیر سرمایه داری .آخرین جان کندنهای سیاستی که تلاش داشته تا سرمایه داری را “تصحیح کند و مردمی تر کند!”

(۳)کمونیستها چه باید بکنند؟

 

اگر کمونیزم را جنبش مداخله گر برای به کرسی نشاندن سوسیالیزم بعنوان راه حل بحران کنونی انسانی تعریف کنیم (ونه انواع کمونیزم اروپائی سنتی که شریک نظامهای موجود بوده) بی شک نمی شود از حمایت از دولت یونان سر در بیاوریم!

بلکه باید از موضع قطب مردم زحمتکش از موضع دفاع از طبقه کارگر و اکثریت به حاشیه کشیده شده به ماجرای یونان و اروپا نگاه کنیم.

تلاش برای سازماندهی طبقه کارگر یونان ، رادیکالیزه کردن شعارها و مطالبات مردم.فشار روی حکومت یونان برای بیرون زدن از پیمان استثماری اروپا ، فراخوان برای تقویت بلوک چپ، فراخوان برای پایان دادن کار مزدی و جلو کشیدن نظام مشارکت مستقیم مردم (در مقابل نظام نیابتی ) ، خلع مالکیت از سرمایه های بزرگ در یونان به نفع جامعه و اعلام یکطرفه لغو همه قراردادهای استثماری با اتحادیه اروپا باید شعارهای جنبش کمونیستی و سوسیالیستی باشد.

کمونیستها باید ار پنجره و فرصتی که برای رادیکالیزه کردن جامعه پدید آمده حداکثر استفاده را بکنند چون رقص حکومت کنونی یونان با اتحادیه اروپا دیری نخواهد پائید!

(۴) دست بدست شدن قدرت به جریانات راست در یونان ، سرانجام حکومت سیپراس:

اگر کمونیستها و سوسیالیستهای رادیکال اقدام فوری نکنند، حکومت سیپراس را اتحادیه اروپا با همکاری سرمایه داری یونان  بدست خودش به زیر خواهند کشید.

اگر سرمایه داری را رها کنند مرحله به مرحله جامعه یونان را با فقر بیشتر و بیکاری بیشتر مواجه می کند و به سرعت خسته می کند. درون نظام سرمایه داری با مهره های سرمایه داری نمی شود یونان را “نجات” داد.نمی شود دولت رفاه ساخت! تاریخ دولتهای رفاه گذشته.سرمایه داری لباس نئولیبرال پوشیده و درون مناسبات سرمایه داری فرصتی برای اصلاحش نگذاشته.

سناریوئی که یونان را در خود خواهد کشید اینست که تانگوی حکومت یونان به ورشکستگی بیشتر جامعه خواهد انجامید و از یونان نمونه ای خواهند ساخت تا چپ و ارمانهایش را  چند قدم عقب بزنند.

یونان امروز دوباره دو راهی یا بربریت یا سوسیالیزم را نشان ما می دهد!

منابع بیشتر:

مصاحبه وزیر  مالیه دولت یونان (یانیس واروفاکیس) با گاردین
http://www.wsws.org/en/articles/2015/02/21/varo-f21.html

اخبار  اخیر یونان:

توافق مالی با اتحادیه اروپا

http://www.reuters.com/article/2015/02/12/us-eurozone-greece-idUSKBN0LF1CE20150212

http://www.reuters.com/article/2015/02/20/us-eurozone-greece-idUSKBN0LO0O620150220

http://abcnews.go.com/International/wireStory/germanys-merkel-welcomes-greek-bailout-agreement-29210213

http://www.washingtonpost.com/blogs/wonkblog/wp/2015/02/20/greece-and-europe-agree-to-a-compromise-avoiding-financial-catastrophe/

برنامه رفرم در یونان:

http://ec.europa.eu/europe2020/pdf/csr2014/nrp2014_greece_en.pdf

http://www.aljazeera.com/news/2015/02/greece-presents-economic-reform-plans-europe-150224082134148.html

http://america.aljazeera.com/articles/2015/2/24/greece-reform-plan-offers-major-compromises.html

اعتصاب کارگران در یونان

http://www.wftucentral.org/greece-two-day-strike-workers-greek-fish-farming-industry/

وظیفه چپ در یونان

http://socialistworker.org/2015/01/28/the-tasks-for-the-left-in-greece