یکسال بعد از “قانونی شدن” حشیش در ایالت کلورادو(بحث ششم درموضوع سیاستگذاری در برخورد به اعتیاد)

مقدمه:

در سری بحثهایم در موضوع سیاستگذاریها بر علیه مواد مخدر و اعتیاد (۲) توضیح دادم که بخشی از مبارزه برای رهائی انسان ، مبارزه بر علیه فقر است و اعتیاد. نمی شود ازادیخواه بود و اعتیاد را امری عادی و “طبیعی” دانست.اعتیاد به رغم اینکه زمینه ژنتیک دارد به رغم اینکه بعنوان یک بیماری فردی و اجتماعی باید در نظر گرفته شود به رغم اینکه در تمامی جوامع موجود هست و در حدی باهش مبارزه می شود ، همچنان یگ بلیه اجتماعی مانده.برخی حکومتها از وجودش برای نگه داشتن نسل جوان استفاده می کنند همانقدر که از مذهب و ایدئولوژیهای ارتجاعی!

لذا ساختن سیاست الترناتیو بدون پاسخگوئی به مسئله اعتیاد، محیط زیست ، نابرابری ، منابع انرژی، و سایر مسائل رو به رشد جامعه انسانی شکل نمی گیرد.

در طول تاریخ سیاستگذاریهای متفاوتی بر علیه اعتیاد بکار گرفته شده.برخی روی ممانعت از استفاده و قانونگذاری بر علیه استفاده و تولید متمرکز شده اند و مجازاتها را بر علیه تولید و استفاده مواد مخدر  راه حل دانسته اند. در تاریخ معاصر یک پارادایم شیفت به سمت پذیرش اعتیاد بعنوان بیماری حاصل شده و در کنار آن پیشنهادات برای استفاده از “اعتیاد نرم”(مواد به اصطلاح کمتر اعتیاد اور و سمی مثل حشیش) بر علیه اعتیاد سخت(مثل هروئین) یا “قانونی کردن ها که عموما محدود و مشخص و معطوف به “مواد مخدر نرم” است.

سیاستگذاریهائی که بیشتر به “قانونی کردن” مواد مخدر و عیر جنائی کردن تمایل دارند هم یکسان نیستند.مثلا اینکه چه موادی در چه حد سنی و در چه مقداری ؟ تقریبا هیچکدامشان بطور نامحدود به تولید مواد مخدر هم تمایل ندارند بلکه محدودیتی هم از جهت تولید و هم نظارت دولتها برای این تولیدات قائل هستند.

به نظر می رسد که بشریت دارد دوران “ممانعت قانونی بر علیه مواد مخدر را به ارامی پشت سر می گذارد و ایده بیمار خواندن انسان معتاد بهسازماندهی پیشگیریها و درمان اعتیاد تمایل می یابد.

اما نکته مهم دیگری در این تحولات کمتر به چشم می اید که موضوع بحثهای من (۱و ۲) در زمینه سیاستگذاریهای ضد اعتیاد است.موضوع سیستمهای اقتصادی سیاسی که سیاستگذاریهای ضد اعتیاد درونش سازمان می یابند. یعنی کانتکس سیاستگذاری ضد اعتیاد.اینکه در چه نظام سیاسی و اقتصادی دارد بحث و پراتیک ضد اعتیاد پیش می رود.

نمونه “قانونی شدن حشیش” در ایالت کلورادوی امریکا که رسما یکسالیست تحقق یافته خودش ازمایشگاهی است در تایید نظریه ای که ارائه دادم:

 

(۱)وعده هائی که “قانونی شدن” حشیش در کلورادو می داد چه بود؟

سال پیش (۱) که ایالت کلورادو به قانونی کردن مصرف حشیش بعد از سن ۲۱ سالگی آغاز کرد، وعده حامیان قانونی کردن این بود که خرج زندانی کردن کاهش میابد ، مالیاتهای بدست امده به جیب دولت کولورادو صرف مدارس ونیازهای عمومی خواهد شد، بخش خصوصی (که در امریکا تلاش دارند انرا مردم جا بزنند) رشد می کند و بیکاری کاهش خواهد یافت و خلاصه یک بهش از طریق ازاد سازی حشیش در کلورادو بوجود خواهد امد! وعده دادند که این بهشت قرار است به سایر ابالات امریکا توسعه یابد و بحران سرمایه داری و خانه خرابی را در امریکا دهنه بزند!

پاسخ می دادند که مصرف حشیش ضرر ندارد اگر هم دارد خیلی کم است اما سودش اینست که از اعتیادهای بدتر جلو می گیرد! خلاصه صحنه ها را ساختند تا پشت صحنه دیده نشود! مشخص نشود که این تلاشها توسط انحصارات سرمایه داری و دولت وررشکسته کلورادو مدیریت می شود.همانطور که مصرف سیگار را قانونی کردند بخاطر “توسعه اقتصاد” و باراوری و پایان دادن به بیکاری! همانطور که رشد ضنایع نظامی و جنگها را هم برای اقتصاد مفید دانستند و هزار توجیه شرعی هم برایش ساخته اند.حتی می کویند که رشد صنعت اساسا مدیون فن اوری تسلیحاتی است!

(۲)یکسال بعد از “قانونی شدن حشیش” در کلورادو:

حامیان “قانونی کردن حشیش” مدعی شدند که ۴۰ میلیون دلار از طریق مالیات به جیب دولت کلورادو رفته و بیش از ۸۰۰ فروشگاه حشیش (بیش از رستورانهای مک دونالد!) در ایالت کلورادو تاسیس شده! می گویند ۱۰ هزار نفر به این شغل شرافتمندانه گمارده شده اند و اقتصاد کلورادو از قبل این بازی با سلامت مردم رو به رونق است!می گویند از قبل افزایش مالیات دولتی تعداد ۵۰ مدرسه جدید در این ایالت در حال ساخته شدنست! (داستان قدیمی پرداخت خونبها توسط سرمایه داران برای توجیه نظامشان!)

از سوی دیگر،متعاقب قانونی شدن حشیش در کلورادو ، مجامع پزشکی و روانپزشکی امریکا نگرانی خود را از این قانونی شدنها و اثرات آن خصوصا روی کودکان اعلام کردند.تحقیقات نشان داد که مصرف حشیش خصوصا در افراد زیر ۱۵ سال باعث کاهش تقریبی ۸ اسکور از هوش می شود.اختلالات  سایکوتیک را در سنین بالاتر افزایش می دهد. به علاوه اعتیاد به سایر مواد مخدر را افزایش می دهد.

مشاهده دیگر این بود که فعالیت گروههای متخصص در مواد مخدر که نگران بهداشت جامعه بودند به سازماندهی جنبش برای مهار و افشای عوارض در دسترس قرار گرفتن مواد مخدر انجامید .یافته های این گروهها به واقعیتهای زیر اشاره دارد:

“در طی سال اخیر ، رشد تصادفات رانندگی بخاط مصرف مواد مخدر، مراجعه کودکان به اورژانسها بخاطر مصرف مواد مخدر، افزایش داشته.جریمه های خیابانی بخاطر مصرف حشیش مثلا در دنور (مرکز کلورادو) از ۱۸۴ مورد به ۶۶۸ مورد  رشد کرده که بواقع کاسبی جدید پلیس محلی است برای تولید در آمد بیشتر!نسل جدید مصرف حشیش نوع خوراکی از شیرینی تا اب نبات تا ادامس رو به رشد است و کمپانیهای تولید این مواد “عذائی” تلاش شدید دارند که نظام نظارت دولتی را پشت سر بگذارند، نرخ مصرف حشیش در کودکان بالای ۱۲ سال در ایالت کلورادو (که مقام دوم در امریکا را در این مورد دارد!) همچنان باقیست و کودگان مثل همیشه طعمه اول مواد مخدر هستند.”

مشاهده دیگر اینست که دستگاریهای ژنتیک برای بالا بردن قدرت اعتیاد اوری حشیش به سرعت در جریانست.تمرکز بالاتر از ۱۵ در صد بالاتری را هدف قرار داده اند و بزودی قدرت اعتیاد کردن حشیشهای تغییر یافته به سطح سایر مواد اعتیادآور “سخت” خواهد رسید!

THC1

نتیجه گیری:

نظام سرمایه داری از هر معضل اجتماعی می خواهد ابزار سود بسازد.اعتیاد هم برای این نظام هم ابزار حکومت است و هم ابزار سود.به دروغ پرچم مبارزه با اعتیاد بلند کردند تا انحصارات جدیدی بسازند و پشت بالا بردن اقتصاد و گاهش بیکاری مخفی شدند. امریکا از صحنه های جالب استفاده زیرکانه سرمایه داری از هر نیاز مردم از هر معضل اجتماعی برای پر کردن کیشه ها و انباشت راحت تر سود است.بدون نظارت و مشارکت جامعه کارزار مبارزه با اعتیاد به یک نمایش زجر اور و دردناک دیگر تبدیل می شود. تا همینجا بعد از یکسال “مبارزه با اعتیاد” پرچم فریب برای توسعه انحصارات جدید تولید و انتشار ماده مخدی شده اند که توسط دستکاریهای ژنتیک دائم در حال افزایش قدرت اعتیاد اوری ان هستند . طعمه اول این اعتیاد هم کودکان و نوجوانان هستند.

اینست که حکم اولیه من در مورد اینکه کانتکس مبارزه با اعتیاد در حل مسئله اعتیاد بسیار اهمیت دارد و بدون تامین مشارکت مردم و پایان دادن به نظم سرمایه ، سیاستگذاریها در این عرصه هم توخالیست، بیشتر تایید می شود.

منابع بیشتر:

(۱)چه کسانی قرار است از “آزاد سازی فروش حشیش در ایالت کلورادو سود ببرند؟

http://monazere-siasi.com/مقالات-پزشکی/۵۴۹-چه-کسانی-قرار-است-از-آزاد-سازی-فروش-حشیش-در-ایالت-کلورادو-سود-ببرند؟

(۲)آرشیو مقالات این نیسنده در مورد سیاستهای مبارزه با مواد مخدر:


قانونی کردن” ماریجوانا به نفع کیست؟(از: سعید صالحی نیا)
http://monazere-siasi.com/مقالات-پزشکی/۵۴۲-قانونی-کردن-ماریجوانا-به-نفع-کیست

؟
استراژیهای آزاد سازی مواد مخدر در اروپا(از: سعید صالحی نیا)
http://monazere-siasi.com/مقالات-پزشکی/۵۴۱-استراژیهای-آزاد-سازی-مواد-مخدر-در-اروپا

استراژیهای آزاد سازی مواد مخدر در اروپا.بخش دوم(از: سعید صالحی نیا)
http://monazere-siasi.com/مقالات-پزشکی/۵۴۰-استراژیهای-آزاد-سازی-مواد-مخدر-در-اروپا-بخش-دوم

نگاهی نزدیکتر به سیاستهای برخورد به مسئله اعتیاد در پرتغال(از: سعید صالحی نیا)
http://monazere-siasi.com/مقالات-پزشکی/۵۳۹-نگاهی-نزدیکتر-به-سیاستهای-برخورد-به-مسئله-اعتیاد-در-پرتغال

(۳)منابع در مورد وضعیت کلورادو یکسال بعد از قانونی شدن مصرف حشیش:

http://www.huffingtonpost.com/art-way/colorado-and-marijuana-le_b_6397664.html

http://mic.com/articles/107618/one-year-after-legalizing-weed-here-s-the-lawless-hellscape-colorado-has-become

http://www.drugpolicy.org/blog/colorado-and-marijuana-legalization-one-year-later-what-has-changed

http://www.drugpolicy.org/sites/default/files/DPA_Status_Report_Colorado_Marijuana_Regulation.pdf

http://www.denverpost.com/news/ci_27268184/new-reports-give-conflicting-takes-colorado-marijuana-legalization

http://www.channel3000.com/news/Legalized-marijuana-gets-mixed-reviews-in-Colorado-s-first-year/31184490