کاپیتال کارل مارکس جاویدان است! در حاشیه بحران اقتصادی نظام امپریالیستی

مازیار رازی

مارکس و انگلس، بیانیه کمونیزم را چنین آغاز می کنند: "شبحی در اروپا در گشت و گذار است- شبح کمونیزم" پس از سپری شدن ۱۶۳ سال از نوشته این دو جوان ۲۹ ساله و ۲۷ ساله، هنوز «شبح کمونیزم» بر نظام سرمایه داری سایه افکنده است. طبقه کارگر و بسیاری از قشرهای مختلف کماکان استثمار شده و به مبارزات ضدسرمایه داری ادامه می دهند. مدافعان نظام سرمایه داری چنین وانمود کردند که «کمونیزم» همان عقاید حاکم بر شوروی بوده است و با فروپاشی آن نظام، کمونیزم نیز باطل گشته است. آنها چنین توهم ایجاد کردند که گویا وضعیت سرمایه داری رو به بهبود نهاده و بدیل کمونیزم از میان رفته است. چه تصورات واهی ی!

بحران اخیر سرمایه داری جهانی نشان داد که کلیه تحلیل های آنها تنها انعکاس دهنده «آرزو»های شان بوده است. در واقع نه سرمایه داری جهانی بحران خود را حل کرده و نه پرولتاریای کشورهای جهان تسلیم وضعیت موجود شده است.

مارکس تحلیل و توضیح استخوان بندی سرمایه داری به مثابه مرحله ی خاصی در رشد اجتماعی بشر، را در سال ۱۸۶۸ در کتاب «سرمایه»، ترسیم کرد. خطوط اصلی کتاب سرمایه پس از ۱۴۰ سال مبنی بر تحلیل بحران نظام سرمایه داری هنوز به قوت خود باقی و جاویدان است.

برای آشنایی فراتز  مارکسیست انقلابی ایران با کتاب کاپیتال پیش گفتار به این کتاب را مجددا انتشار می دهیم.

:::::::::::::::::::::::::::::::::::

براى خواندن " پیش گفتار به نخستین جلد* به سرمایه «کاپیتال» اثر کارل مارکس " اینجا را کلیک کنید