رضا براهنی ، منتقدی تاثیر گذار در ادبیات فارسی

در یکی از صفحات فیسبوکی دیروز مطلبی کوتاه در مورد بازگشت رضا براهنی به ایران همراه دو نامۀ براهنی در مقطع قبل از قیام به یزدی و خمینی آمده بود که امروز صاحب صفحه خبر بازگشت را برداشت و این عنوان را گذاشت :”رضا براهنی هیچگاه نویسنده و شاعر مردم نبود و همواره چشمی به قدرت داشت و دستانی دراز کرده به سوی آنان .” کامنت گذارانی هم در مخالفت با براهنی نظر داده اند . 

موضع گیری این پست در مجموع منصفانه و عادلانه نیست و به مثابه یک بررسی و ارزیابی از شخصیتی شناخته شده غیر قابل اعتبار است . نظر دادن و کارنامۀ انسانها را ارزیابی کردن باید متکی به زندگی و رویداد های واقعی آنها باشد .خائن و دشمن مردم نامیدن کسی که زندگی و آثارش روشن و دم دست است ،یک روش ناپسندیده و استالینیستی است .
کوتاه زندگی براهنی را میآورم :
– بنیانگذار اصلی نقد ادبی موثر و جدی در عرصۀ ادبیات در دهه های گذشته .
– مبارزۀ قلمی با سنت و سنت گرایی موجود در عرصۀ ادبیات .
– معرف شعر و قصۀ امروز ایران . همراه با نقد و بررسی بر کارنامۀ چهره های ادبی ایران .
– نگارش دو کتاب ارزنده در زمینۀ قصه و شعر بنام های قصه نویسی و طلا در مس .
– ترجمۀ بیوگرافی لنین به قلم تروتسکی بنام لنین جوان .
– سروده های تغزلی و عاشقانه و ماندگار در زبان فارسی .
– و صاحب قلمی شیوا در عرصۀ ادب .
براهنی در عصر پهلوی زندانی شد و احتمالا” در این رژیم هم . او در عرصۀ تفکر صاحب التقاط است . در طرح مسائل به روش علمی به عرفان و مذهب هم گرایشی دارد . مذهبش فناتیک نیست و عرفان هم در مشغله اش جانبی است . سمت و سوی نظری او سوسیالیسم و چپ است و این گرایش در آثار او نمو دارتر است . مقولۀ آزادی و جامعه در آثارش مسائل اصلی اند . مدتی هم با تروتسکیست ها در قبل از قیام فعالیت داشت . گرایشش به اسلام باعث شد که از جریان خمینی در ابتدای کار دفاع کند . ناهماهنگی او با این نظام باعث عدم نزدیکی و بلکه دوریش شد . در طول حیات جمهوری اسلامی او بیشتر با این رژیم در اختلاف بوده ،مگر اینکه با جریانی مذهبی در زمینه ای همسویی داشته است ( همچون حمایت او از اعتصاب غذای گنجی در مقابل سازمان ملل و مبارز نامیدن گنجی ) .
اکنون براهنی هشتاد ساله و مریض است و طبق خبر گاهی گرفتار فراموشی و حواس پرتی ( آلزایمر ) و میگویند دلش میخواهد به ایران برگردد . هنوز خبری از برگشتنش نیست .

بهروز شادیمقدم
۲۰۱۵٫۱٫۲۷