جمهوری اسلامی و اعتیاد در کردستان ایران

علیرغم اینکه تریاک اعتیاد قدیمی ای در ایران است و به قرنها پیش بر میگردد و ایران بالاترین اعتیاد به تریاک را در جهان داراست اما در کردستان قبل از انقلاب ١٣۵٧ پدیده نا آشنای بود، تنها در شهرهای بزرگ کردستان معتادان اندکی مرد یافت میشد. در دوران انقلاب ١٣۵٧ جوانان کردستان چه در شهرها و چه در روستاها بیشتر جذب فعالیتهای سیاسی، اجتماعی و همکاری با سازمانهای انقلابی و مترقی در کردستان میشدند. کومله در ایجاد شوراها و حاکمیت مردمی و آگاهگری مردم در کردستان نقش عمده ای داشت. همان اندک معتادانی که در سنندج بودند به صفوف این جریان پیوستند، توانستند از شر اعتیاد نجات پیدا کنند. متاسفانه حاکمیت مردمی و شوراها و قدرت کومله با یورش ٢٨ مرداد ١٣۵٨ با فرمان خمینی و نسل کشیهای این رژیم در شهرها و روستاهای کردستان و اعدامهای دسته جمعی جلاد خالخالی با اینکه مقاومت های شگفت انگیزی در مقابل آن شد و از جمله شهر سنندج توانست ٢۴ روز در مقابل موشک و تانک و زرهی دشمن مقاومت کند، شکست خورد. کومله برای کم شدن تلفات جانی مردم بی دفاع بدرست تصمیم گرفت شهرها را رها کند و به کوهها و روستاهای مرزی برود و جنگ چریکی سازمان بدهد. با به عقب راندن انقلابیون در کردستان و حاکمیت سرطان اسلامی باندها و شبکه های مافیای وزارت اطلاعات و سپاه پاسداران برای به اعتیاد کشاندن جوانان دست بکار شدند. پروژه اعتیاد سازی توسط وزارت اطلاعات در کردستان اجرا شد. استاندار کردستان محمد رضا رحیمی اظهار کرده بود که بجای اسلحه باید جوانان کردستان را به وافور مسلح کند.

بعدها سپاه پاسداران اقدام به تاسیس لابراتوارها و آشپزخانه های تولید شیشه در کردستان کرد. و قاچاق مواد اولیه تولید شیشه از کردستان به تهران و دیگر شهرستانهای ایران شامل پروژه بود. سپاه پاسداران عده ای را بعنوان توزیع کننده خرد محلی مواد مخدر (ساقی) به منظور شکار جوانان به استخدام در آوردند. در هرمحله و کوچه و برای هر مدرسه و دبیرستانی کسانی را بعنوان توزیع کننده مواد مخدر به استخدام در آورده اند. توزیع کنندگان مواد بعضن خود متعاد و از طریق معتاد کردن جوانان هزینه مواد خود را تامین می کنند و یا اینکه از مستخدمین سپاه پاسداران هستند.

گزارشات مستند در باره تولید مواد مخدر به این اشاره میکنند که سپاه و مزدوران محلی اش در کردستان با راه اندازی حدود ٣٠٠ لابراتوار تولید شیشه تنها در شهر سردشت سه میلیارد دلار سود به جیب می زنند. اعضای محلی سپاه شیشه را در سردشت تولید و آن را به کردستان عراق و دیگر شهر و شهرستانهای کردستان و بخشهای دیگر ایران ترانزیت می کنند. همچنین، سپاه و وابستگان محلی اش در مناطق حاشیه ایی شهرهای سنندج، مریوان، کامیاران، بانه و ربط، سقز، بوکان و مهاباد، جوانرود و پاوه و کرمانشاه و … اقدام به تاسیس لابراتوارهای تولید شیشه کرده اند. سپاه انحصار تولید و توزیع مواد مخدر در کردستان را به پیمانکارانی وابسته به خود سپرده است. اما اگر مزدورانش خارج از کنترل سپاه باشند فورا دستگیر میشوند. از جمله میتوان در دیواندره به بهنام دستگیر که سابقا توزیع کننده بود ( پسر یکی از فئودالهای شرور منطقه دیواندره است که توسط جمعیت در جنگ خوانین علیه دهقانان در کرفتو کشته شد.) اشاره کرد، که چند سال پیش به دلیل خارج شدنش از کنترل سپاه اقدام به ایجاد کارگاه تولید مواد کرده بود، دستگیر شد.

حکومت نکبت اسلامی در پروژه شوم اعتیاد سازی جوانان کردستان موفق شد. امروز اگر کسی به هر محفلی از نسل بعد از انقلاب مراوده کند متوجه میشود که اعتیاد در دور افتاده ترین روستاها هم دیده میشود. در میان زنان هم روبه افزایش است.

ظاهرا اسلامیون برای مقابله با این پدیده اجتماعی که خود مبتکر آن بودند، به ان جی اوها اجازه فعالیت میدهند که مردم را به پیوستن به این ان جی اوها و کمپهای ترک اعتیاد تشویق کنند. اما کارکرد ان جی اوها در مقابل مافیای اسلامی پخش مواد مخدر ناکاراست و کمپهای ترک هم شرایطش چنان ضد انسانی است که معتادینی اگر خواستند ترک کنند، ترجیح میدهند کماکان معتاد باشند تا به این کمپها بروند.

به گفته خود کارگزاران رژیم توجه کنیم:

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، مختار فرهادیان ظهر امروز در نشست مطبوعاتی اعضای شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کردستان در سنندج اظهار کرد: متاسفانه با وجود ارائه آمار و اطلاعات که از میزان عملکرد شورای مبارزه از اعتیاد استان وجود دارد شاهد افزایش آمار معتادین و کاهش سن اعتیاد در استان هستیم.

وی تصریح کرد:‌ برنامه‌های مختلفی توسط دستگاه‌های مرتبط در استان در راستای مبارزه و پیشگیری از اعتیاد صورت می‌گیرد ولی خروجی آنچنانی مشاهده نمی‌شود.

به گفته وی، راه‌اندازی کمپ برای معتادین زن زنگ خطری است که خبر از افزایش آمار زنان و دختران معتاد در استان فرهنگی کردستان می‌دهد.

وی تنها راه مقابله با اعتیاد را استفاده از ظرفیت آن‌جی‌اوها دانست و افزود:‌ دولت به تنهایی نمی‌تواند در این حوزه وارد و تاثیرگذار باشد از این رو باید با استفاده از توان ان‌جی‌اوهای قوی زمینه ریشه‌کن کردن اعتیاد را در جامعه فراهم کرد.

وی خاطرنشان کرد:‌ متاسفانه تعداد ان‌جی‌اوهای قوی در سطح استان کردستان کم و انگشت شمار است که باید در این راستا نیز چاره‌اندیشی شود.

آرام گرگین

۴ بهمن ١٣٩٣