آقای سربلند و اتهام جاسوسی میلان کوندرا

نادر احمدی

‏چهار شنبه‏، ۲۰۰۸‏/۱۰‏/۱۵

 

به نوشته سایت فارسی رادیو دویچه وله رادیو صدای آلمان:

انتشار یک سند بحث‌های داغی را در باره‌ی گذشته‌ی میلان کوندرا، نویسنده معروف چک دامن زده است. کوندرا تا کنون از منتقدان سرسخت نظام‌های توتالیتر به شمار می‌آمده است. سند جدید اما وی را به همدستی با چنین نظامی متهم می‌کند.

 

( میلان کوندرا یکی از سرشناس‌ترین نویسندگان چک است که در ایران نیز ترجمه‌های آثار او خوانندگان بسیاری دارد. کوندرا تا سال ۱۹۹۰ که «نظام سوسیالیستی واقعاَ موجود» بر کشورش حاکم بود، از مخالفان و منتقدان سرسخت این نظام به شمار می‌آمد. اینک اما انتشار سندی اعتبار و وجهه‌ی کوندرا را زیر علامت سؤال قرار داده و در باره‌ی عیار مخالفت او با نظام سوسیالیستی سابق حاکم بر چکسلواکی تردیدهایی ایجاد کرده است.

اداره‌ی بررسی کارنامه‌ی رژیم کمونیستی سابق در جمهوری چک  چند روز پیش سندی انتشار داد که به موجب آن  کوندرا برای سازمان امنیتی رژیم یادشده جاسوسی می‌کرده است. کوندرا این اتهام را رد کرده است،

کوندرا در مصاحبه‌ای تلفنی با خبرنگار خبرگزاری چک، در حالی که لحنی  آشکارا خشمگین و عصبی داشت، اتهام جاسوسی را مطلقاَ پوچ و بی‌اساس خواند. او گفت: « شما با این خبر من را حیرت‌زده کردید، چون اصلاَ انتظارش را نداشتم. تا دیروز من از چنین ماجرایی بی‌خبر بودم. در واقع این ماجرا اصلاَ اتفاق نیفتاده است.» کوندرا در ادامه‌ی مصاحبه،  اداره‌ی بررسی کارنامه‌ی رژیم کمونیستی سابق را متهم کرد که به اشاعه‌ی دروغ علیه او دست زده است.

در سند انتشاریافته آمده است که کوندرا در یکی از روزهای ماه مارس ۱۹۵۰ با رجوع به یکی از دوائر «پلیس مردمی» از یک هم‌دانشجو و چمدان او خبر داده و گفته است که حتی می‌داند در آن چمدان چیست. کوندرا در ادامه می‌گوید که نام واقعی هم‌دانشجویش میروسلاو دورژاچک است.

 

دورژاچک سال ۱۹۴۸، پس از تسلط کمونیست‌های بر چکسلواکی به آلمان می‌گریزد و در آنجا به استخدام سازمان جاسوسی آمریکا، موسوم به سی آی سی درمی‌آید. وی سپس برای انجام مأموریت مخفی با نام مستعار به جمهوری چکسلواکی برمی‌گردد. ظاهراَ با اطلاعاتی که کوندرا در اختیار «پلیس مردمی» رژیم کمونیستی سابق گذاشته دورژاچک دستگیر و به ۲۲ سال حبس محکوم می‌شود و سرانجام پس از طی ۱۴ سال از این محکومیت از زندان رهایی می‌یابد. کوندرا اما می‌گوید که کل ماجرا برای او مبهم و غیرقابل توضیح است، چرا که وی نه دورژاچک را می‌شناسد و برایش غیرقابل تصور هم هست که چنین فردی را لو داده باشد. او حتی احتمال چنین اقدامی را هم از سوی خودش منتفی می‌داند، زیرا « کسی که چنین کاری می‌کند باید انگیزه‌ای داشته باشد. من می‌دانم که نامم در اسناد سازمان امنیت رژیم سابق موجود است، که البته علتش برای خودم هم یک معماست. ولی آخر من چگونه می‌توانسته‌ام کسی را که نمی‌شناسم لو بدهم.»)

در این ماجرا از یک طرف میلان کوندرا به ضدیت با دولت به اصطلاح سوسیالیستی در کشور چک متهم می شود و او آثار زیادی در مخالفت با این دولت منتشر کرده است اما از طرف دیگر به جاسوسی برای همان دولت متهم می شود!!

سایت من و پالتالک که یکی از پاسداران پروپا قرص معبد مارکسیسم انقلابی و رادیکال است فرصتی یافته است تا از این موضوع برای ابراز خشم شدیدأ انقلابی خود بهره ببرد!؟ آقای سربلند مسئول این سایت در این مورد چنین می نویسد:

(من و پالتاک: میلان کوندرا از جمله نویسندگان بزرگ جهان بود که با ادبیات بی نظیرش تمام عمر خود را صرف نابودی سوسیالیسم در جهان کرد. او از جمله دشمنان بى امان سوسیالیسم و کمونیست بود که هر آنچه که نوشت بنوعی در ضدیت با آن دو پدیده قرار داشت. خبر همکاری کوندرا با پلیس نشان از آن میدهد که خیانت و آدم فروشی ظاهرا بخشى از خصلت  این دست آدمها را میسازد، آن که روزی توانست کسی را به دستگاه پلیس بفروشد قطعا خواهد توانست هر کس و هر چیز دیگری را هم بقیمتش بفروشد. قیمت میلان کندرا هم تبلیغات وسیعی بود که جهان سرمایه داری روی آثار او داشت. کندرا ادعای نشریه چک را تکذیب کرده و مدعی است که میخواهند خرابش کنند!! در حالی که اگر کسی چنین قصدی داشته باشد باید در زمانی انجامش میداد که قطب سوسیالیسم وجود داشت و نه حالا!! نکته عجیب اینجاست که همه آنکسانی که زندگی خود را در راه نابودی اردوگاه سوسیالیسم هزینه کردند ( مانند تروتسکی و کوندرا) گذشته ای خیانت بارى داشتند. )

اولأ آقای سربلند سوراخ دعا را اشتباه گرفته است زیرا بر طبق اتهام وارده، آقای میلان کوندرا با لو دادن آقای دورژاچک  که مأمور سازمان سیا شده بود  به اردوگاه سوسیالیسم و دولت به اصطلاح سوسیالیستی چک که آقای سربلند برای آن سینه چاک می کند خدمت کرده است و آقای سربلند بجای فحش دادن به آقای میلان کوندرا باید به او مدال افتخار بدهد!؟

آقای سربلند می نویسد: ( کندرا ادعای نشریه چک را تکذیب کرده و مدعی است که میخواهند خرابش کنند!! در حالی که اگر کسی چنین قصدی داشته باشد باید در زمانی انجامش میداد که قطب سوسیالیسم وجود داشت و نه حالا!!)

آقای سربلند متوجه این نکته نیست که این اسناد متعلق به دولت چک در دوران به اصطلاح سوسیالیسم است و دولت چک در آنزمان بر علیه خودش مدرک منتشر نمی کند!!! و مغز خر نخورده است که آ