تعصب و خشونت منجلابی که انسانها در آن اسیر می شوند!

تعصب کور است. تمام دانشمندان بر این صحه گذاشته اند که تعصب و سنتگرایی مداوماّ با نوعی خشونت، لجاجت، ویرانگری، خون ریزی، تعدی و تجاوز همراه است.
اما هیچ انسانی، با تعصبات بدنیا نمی آید. پس تعصب و خشونت ذاتی نیستند، بلکه هدیه ای است که جامعه به انسانها ارزانی می بخشد. تعلیماتِ دورانِ کودکی است که قرنها ست توسط خانواده، مدرسه، بخصوص موئسسات دینی به کودکان تزریق می گردد و نسل به نسل این رشته ادامه داشته و دارد. تعصب تا زمانیکه ذهنی است، فقط فرد یا افراد متعصب یا خشونت طلب را می آزارد. زمانیکه تب تعصب جان گرفت و از مرحله ذهنی عبور کرد و به حالت فیزیکی در آمد، توحش می زاید. مانند امراضی خطر ناک، گوشه هایی از جامعه را در بر می گیرد و بر فهم انسانی سایه می اندازد. حیات اجتماعی را واژگون می سازد. به روابط انسانی پایان می بخشد. برای این انسانها قرائت های گوناگون از سنتها، مانیفست می گردد. “حذف مخالفین یگانه راه علاج می شود.” بی رحمی شهامت تلقی می گردد. متآسفانه بسیاری از انسانها در مسیر این سیل ویرانگر قرار گرفته و دچار این مریضی مالیخولیای می شوند. برای دفاع از این سنتها، خشونت بر گزیده می شود و روی به کشتار! ترور و خون ریزی، تعدی و تجاوز، در هم کوبیدن خانه و کاشانه مردم و آواره کردن میلیونی انسانها بندهای اساسی این مانیفست را تشکیل می دهد.
بر بستر این شرایط ، یکسری مسائل سنتی که تا دیروز حتی گفتنش در میان توده مردم شرم بوده، امروزه بخصوص از طرف موئسسات دینی براساس فهم جامعه( جوامعی خسته و کسل و گرسنه) تبلیغ می شود و رشد وگسترش می یابد. مبلغین و مروجین پر حرارتی پیدا می کند. در اشکال مختلف، ارتکاب به جنایات ذکر شده مباح می گردد.
بعضی از تعصبات و خشونتهای پی آن، در محدوده کوچکتری رخ می دهند، مانند نزاعهای خانوادگی، قبیله ای، شهری، ابعاد جنایاتشان در محدودۀ محلی است. اما یکسری در ابعاد وسیع اجتماعی بروز می کند وخانه خرابی میلیونی را به همراه دارند.
قسط من در این چند خط اشاره به نمونه هایی از این مسائل هستند که “تعصب بر انگیزند.” توجه داشته باشید، رنگ و پارچه چه معنی ای دارند، و چرا کشتار ی از انسانها را بهمراه دارند. ادامه دارد. ۲۶ دسامبر ۲۰۱۴
محمدامین کمانگر