قانون ویژه زنان در جزیره ، علماى دینى و کمونیستها 

پس از اعلام قانون برابرى زن و مرد در کانتون جزیره در کردستان سوریه ، این قانون مورد حمایت میلیونها نفر از مردم در کشورهاى منطقه و حتى اروپا و آمریکا قرار گرفت . مسئله ستم کشى زن بخصوص در کشورهاى اسلام زده یکى از مصیبتهاى تحمیل شده از طرف فرهنگ و رسومات اسلامى است که بخصوص طى چند دهه اخیر و بدنبال افسار گسیختگى اسلام سیاسى ، به یکى از عرصه هاى مبارزه براى دفاع از کرامت و حقوق اجتماعى زنان در این کشورها تبدیل شده است .

بدنبال اعلام قانون ویژه زنان در کردستان سوریه ، اتحادیه علماى دینى کردستان عراق در اربیل ، علیه آن بیانیه اى صادر کردند . اینها اگر چه بخش ناچیزى از نیروى اسلام سیاسى در منطقه هستند اما با اینحال بنا به دلایلى تنها نیروى مرتجعى هستند که علنا علیه اقدام آزادیخواهانه زنان در کانتون جزیره شمشیر کشیده اند . با نگاهى کوتاه به اطلاعیه این جمع ضد زن به روشنى معلوم مى شود که اقدام علنى و زن ستیزانه این اتحادیه نه ناشى از جسارت خودشان بلکه بخاطر پشت بستن به متحد همیشگى اشان یعنى ناسیونالیسم کرد در کردستان عراق متکى است که اکنون قدرت را در دست داشته و در این سالها در کمک کردن به ارتجاع اسلامى از هیج کمکى دریغ نکرده اند . بهمین دلیل است که خطاب اصلى اطلاعیه ، رهبر اقلیم کردستان ، رئیس حکومت کردستان ، پارلمان کردستان و هیئت پارلمانى أوقاف کردستان است . در اطلا عیه آمده است : “ما بعنوان بخشى از علماى دینى کردستان با دیدن بیانیه قانون ویژه برابرى زن و مرد در کانتون جزیره دچار شوک شدیم . این قوانین با آئین مبارک دین اسلام که با افتخار دین اکثریت مردم در کردستان بزرگ است در تناقض است و احساسات آنها و یک ملیارد مسلمان در جهان را جریحه دار کرده است .”
بدین ترتیب قبل از هر چیز ترس از سرایت این قانون به حریم کردستان عراق وجودشان را فراگرفته و براى جلوگیرى از نفوذ آن به مقامات بالا و پائین حکومت هشدار مى دهند . چرا که در صورت باب شدن چنین قوانینى در کردستان عراق سفره لفت و لیسشان بخطر مى افتد . ناسیونالیسم و مذهب اگر چه تاریخا واز سر منافع مادى یار و پشتیبان یکدیگر بوده اند ، اما تاریخ ١٠-١۵ سال گذشته در کردستان عراق پر از همکارى بیدریغ اینها براى مقابله با هر نوع حرکت و تمایل آزادیخواهانه و پیشرو در جامعه کردستان عراق بوده است . نگاهى کوتاه به صحنه علنى اجتماعى در شهرهاى کردستان عراق ، از پوشش زنان گرفته تا سر برآوردن مساجد و مراکز دینى متعدد و مقایسه آن حتى با دوران حاکمیت رژیم بعث ، نشان از تعرض ارتجاع اسلامى به مدنیت و آزادى جامعه دارد ، که در اثر مجاهدتهاى نهاد هایی از قبیل اتحادیه علماى دینى و البته همکارى بیدریغ حکومت با آن حاصل شده است . کشتار و ترور زنان در کردستان عراق در دو دهه گذشته از جمله کارنامه سیاه این ائتلاف نامیمون بین ارتجاع مذهبى و احزاب ناسیونالست حاکم است . اما این هنوز پایان کار نیست . به یمن فعالیتهاى آزادانه این جریانات سیاه مذهبى که با منافع احزاب حاکم منطبق است ، اشاعه انواع خرافات دیگر باب شده اند . یک روز کتاب خمینى تجدید چاپ و تبلیغ مى شود ، روز دیگر سالگرد مرگ خمینى برگزار مى شود و زمان دیگر براى احمد مفتى زاده سر دسته و بنیانگذار مزدوران محلى ( جاشها ) کردستان ایران ، گردهمایی و همایش تجلیل بر گزار مى گردد . واین در حالى است که در گوشه دیگر همین کردستان بزرگشان در سنندج و مهاباد وسقز، جوان ونو جوان ( اتفاقا پیرو دین اسلام ) به دار آویخته مى شوند وبراى علماى دینى کرد موجب نگرانى و بیانیه نوشتن نمى شود .

امروز اگر کسى درکردستان عراق مى خواهد به کوبانى و جزیره و مقاومت آنها کمک کند ، باید علیه این مرتجعین صداى خود را بلند تر کند . اینها علنا قانون ویژه زنان را در کانتون جزیره را به مصاف طلبیده اند . و جنگ را از همین محله و همسایگى ما در پشتیبانى از داعش شروع کرده اند . ایستادن درمقابل اینها بزرگترین کمک به مقاومت کوبانى و حرکت آزادیخواهانه زنان در کانتون جزیره است . اینجا است که تظاهرات و اعتراض در شهرهاى کردستان عراق مى تواند معناى عملى پیدا کند . باید به طرق مختلف به اینها فشار آورد و نشان داد که در جامعه کردستان صداى دیگرى هم وجود دارد که از مقاومت کوبانى و تلاش زنان علیه ارتجاع مذهبى و مردسالارى دفاع مى کند . چنین حرکتى در عین حال روى مبارزات واعتراضات آزادیخواهانه در دفاع از حقوق زنان درکردستان عراق تاثیر مستقیم خواهد گذاشت . دفاع عملى از مقاومت کوبانى و بویژه دفاع ازبانیان برابرى زن و مرد در کانتون جزیره وظیفه هر انسان آزادیخواه و مبارز است .
در نظام مبتنى بر دخالت مستقیم شهروندان در امور اجتماعى که فى الحال در کانتونهاى کردستان سوریه در جریان است ، دست علماى دینى و إسلامیون فعلا از دخالت در مقدرات و امورات این جوامع کوتاه شده است . این نقطه قوت بسیار مهم ، دخالت مذهب در امور اداره جامعه را بعنوان یکى از موانع مهم شرکت و دخالتگرى زنان در امور اجتماعى و سیاسى ومبارزاتى کنار زده است . این یک دستاورد بسیار مهم است که در خاور میانه سابقه نداشته است و مخصوصا با سنت ناسیونالیسم کرد که هم پیمان همیشگى اسلام وعلماى دینى آن است ، در تناقض کامل است . اینکه پ . ک.ک و احزاب وا بسته به آن چه نقشى در حال و آینده این شرایط دارند ، ذره اى از حقانیت این حرکت اجتماعآ موجود کم نمى کند . حتى اگر این احزاب در آینده در مقابل این شرایط و دستاوردهاى آن بایستند ، امروز باید براى عملى کردن و گسترش قانون ویژه حقوق زنان ، شرکت توده اى زنان در امور نظامى و سیاسى و سیستم حاکمیت دخالت مستقیم مردم کوشید . اگر کمونیستها وظیفه اى در این رابطه براى دخالتگرى خود قائلند ، همینجاست . اینجا یک کشمکش واقعى و اجتماعى در جریان است ، که دیر یا زود احزاب فعال در آن را به چالش خواهد کشید . آینده دستاوردهاى کنونى را تنها چگونگى دخالتگرى نیروهاى مختلف روشن خواهد کرد . کمونیستها و صف آزادیخواهان در کشورهاى منطقه باید یکى از این نیروهاى دخالتگر باشند . بحث هاى کشدار و ” اصولى” برخى از جریانات چپ از جمله حزب کمونیست کارگرى ایران ، که به بهانه وجود و نقش احزاب ناسیونالیست کرد ، ضمن حمایت متناقض و دوپهلو از مقاومت کوبانى ، در واقع به بهانه وجود پ ک ک واحزاب دیگر به نفى آن مى رسند ، دلایل مختلفى دارد . از نظر اینها چون این اتفاقات در کردستان رخ داده است ، ناسیونالیستى است . امادر واقع امر وجود پ.ک.ک و پ . ى .د وغیره بهانه اى بیش نیست . زیرا این دوستان در شرایط مشابه در ایران ، در بختیارى و خوزستان و آذربایجان که در آنها حرکت هاى اعتراضى هیچوقت به اندازه مورد کوبانى جنبه رادیکال و مترقى نداشته است وبیشتر موارد با نقش جریانات ناسیونالیست اپوزیسیون و حتى مجاز حکومتى همراه بوده است ، از پشتیبانى و شرکت فعال در آن هیچ شکى بخود راه نداده اند ، چون به قول اینهااین اعتراضات سراسرى بوده و محدود به کردستان نبوده است . این عین ناسیونالیسم از نوع ایرانى آن است که با زر ورق مرز بندى با ناسیونالیسم کرد پیچیده شده است . هر نیرو وجریانى که خود را چپ و کمونیست و خیلى سراسرى مى داند ، به حکم وظیفه انترناسیونالیستى باید از مقاومت کوبانى و قانون ویژه برابرى زن و مرد نه تنها دفاع کند ، بلکه براى عملى کردن آن و گسترش آن در کشورهاى همجوار بکوشد . سر نوشت و آینده کوبانى و جزیره در گرو کشمکش دشمنان و دوستان واقعى آن است . خالى کردن این میدان به بهانه وجود احزاب ناسیونالیست در آن ، اعلام از پیشى شکست آن است .
١۵ دسامبر ٢٠١۴