حق کودکان و نوجوانان به یک زندگی شاد، ایمن و خلاق

هر سال با شروع فصل زمستان و سر رسیدن سرما، مسئولین مدارس و آموزش پرورش با درخواست کمک هزینه از والدین دانش آموزان سعی میکنند خرج و تامین مدارس را بعهده خانوده ها و دانش آموزان بگذارند.

طبق خبر مسئولین مدارس در شهرک ربط (سردشت) و همچنین در چندین مدرسه در سنندج با درخواست پول از دانش آموزان آنها را تحت فشار قرار داده اند .
دانش آموزان و خانواده هایشان باید در مقابل این خواست مسئولین آموزش پرورش دست به اعتراض بزنند. هزینه تحصیل دانش آموزان یک امر عمومی است وتامین آن بعهده دولت میباشد .دولت و مسئولین آموزش و پرورش موظف هستند که تمام امکانات رفاهی و ایمنی در مدارس بدون هیچگونه درخواست کمک هزینه مدارس از جانب والدین را باید بعهده بگیرد .این یک امر بدیهی است و باید همه خانواده ها آنرا بدانند و از زور و خواست مسئولین حکومتی برای تامین امکانات مدارس خوداری کنند و در عین حال باید خواستار شوند که امنیت و زندگی شاد درمدارس بعهده دولت میباشد. دولت موظف است استاندارد واحدی از رفاه و امکانات رشد مادی و معنوی کودکان و نوجوانان را در بالاترین سطح ممکن تضمین کند. والدین و همه مردم باید بر این واقف باشند که استاندارد و ایمن کردن مدارس ، بالا بردن سطح امکانات و متناسب کردن مدارس در شرایط سرما و گرما و در هر شرایط دیگر بعهده آنها نیست بلکه مسئولین آموزش و پرورش و دولت موظف هستند برای تامین و بهتر کردند وضع مدارس و دانش آموزان آنرا امکان پذیر کنند.
پرداخت کمک هزینه های لازم و ارائه خدمات رایگان پزشکی و آموزشی و فرهنگی، و تضمین استاندارد بالای زندگی کودکان و نوجوانان مستقل از وضعیت خانوادگی بعهده دولت است.
سازمانها و نهادهای مدافع حقوق کودک، فعالین اجتماعی و رهبران و شخصیت های مدافع حقوق کودک می توانند در این مبارزه برای بهتر کردن شرایط ایمن و زندگی شاد برای کودکان و نوجوانان در مدارس اعتراض والدین و خانوداه ها را سازمان دهند و از باجگیری آموزش و پرورش در شهرهای کردستان برای درخواست “کمک هزینه “ و تحت فشار قرار دادن دانش آموزان و والدینشان جلوگیری کنند.*