سخنی کوتاە در استقبال از ۲۵ نوامبر روز جهانی مبارزە با خشونت علیە زنان

۲۵ نوامبر، روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان در سال ۲۰۱۴ متفاوتر از هر زمانیست. خشونت علیە زنان با درندانه ترین شیوه در سرتاسر این کرە خاکی قدعلم کرده و آرامش و دمکراسی را در دنیا بیش از هر زمانی به مخاطره انداخته است. بربریت و توحش به تمام گوشه و کنار بافتهای زندگی و عمق جامعه ما رسوخ کرده و دیگر برای اثبات و استدلال کردن برای گفتمان جوامع و سیستمهای استبدادی و مردسالار مبنی بر زن ستیزی در خصوص خشونت علیه زنان، نیازی به تحقیق و آمار و سند نیست. خشونت علیە زنان عریانتر و بیرحمانه تر از هر زمانی خود را در زندگی روزانه ما نشان میدهد و به بخش جدایی ناپذیر زندگی ما در گذشته ها و عصر حاضر بدل گشته است.
خشونتی عریان و تمام عیار از تجاوز گروهی به زنان هندی گرفتە تا ربودن صدها زن بوسیله گروه ضد انسانی و جنایتکاران بوکوحرام در نجیریه و اسیدپاشی داعش ایران بر صورت زنان و نابود کردن زندگی هزاران خانوادە و بویژە اقدامات ددمنشانه گروە جنایتکارانه داعش که خود بانی خشونت و بستر جنایتهاست. بار دیگر انسانها و بویژه زنان در دایره بازی سیاسی ابرقدرتها قربانی میشوند. بازی سیاسی مرگ و کثیفی که آنها برای رسیدن به استراتژیک دراز مدت خود داعش را خلق کردند و آنها را برای قتل و عام آواره کردن مردم، اعدامها و سربریدنها، درست کردن گورهای دسته جمعی، به اسیر گرفتن انسانها آموزش دادند. این بازی مرگ قربانیهای بیشماری دارد، آن قربانیانی که تاریخی از تبعیض و ستمهای چند گانه و بیعدالتی را در توشه خود دارند.
اشغال مناطق کردنشین توسط داعش و حمله ویورش آنان برعلیه زنان ایزدی کرد در کردستان عراق و سوریە به اسیر گرفتن هزاران زن و کودک و بە بردگی گرفتن آنان، متداول کردن خرید و فروش زنان در بازار برده فروشی داعش و تبلیغ برای زنانی از نوع خود برای جذب آنان بمنظور جهاد نکاح ذهن و روح هر انسانی را آزرده و زخمی میکند. خشونتی بیرحمانه، تحقیرآمیز و ضد کرامت انسانی که دایره قلمرو آسیبهای آن تا بیکرانها گسترش یافتە است.
آتش خشونتهای اخیر در منطقه خاورمیانه که با جنگ و قدرت گیری داعش گسترش یافته، زیانها و آسیبهای جبران ناپذیری بر پیکر زنان وارد کردە است. حضور و سایه شوم داعش و اعمال خشونتهای خونبار از سوی نیروهای داعش بیشترین تاثیر مخرب و آسیب را بر زندگی مردم بطور عام و باالخص بر زنان در منطقه برجای گذاشته است. از زمان قدرت گرفتن این گروه به تناوب مسئله خشونت علیە زنان بە بزرگترین و فجیعترین پیامدهای جنگی مبدل گشتە است.
در بطن اوضاع بشدت خشونت بار و زن ستیز عیان و آشکاری کە ذهن هر انسانی را بخود مشغول کردە، پیامدهای مثبتی هم درپی داشتە و در درون آن واقعیتی مبرهن نهفتە است کە یقینا هیچکدام از این پدیدەها ناگوار و سیاستهای ضد زن خودبخودی نبودە و دقیقا با هر یورش بە آزادی و محدود کردن آنان بر اساس شریعت اسلام و دستگاه فکری حکومتهای استبدادی و زن ستیز، مقاومت و مبارزە زنان را بر علیە دیدگاه و عملکرد ارتجاعی و پوسیده زن ستیزی، صد چندان گسترش دادە و در عین حال فرصتی تاریخی را برای حضور زنان در تمامی عرصەهای مبارزە و از طریق مکانیزمها و شکل مبارزه ، بنمایش گذاشتن چهره ای متفاوتر از زنان را به جهانیان مهیا کردە است.
سرکوب زنان هیچگاە چنان ابعاد وسیعی نداشتە و همزمان هیچگاە زنان اینچنین در صحنە مبارزە فعال نبودەاند، مقاومتی آگاهانه و مملو از فداکاری و ازخودگذشتگی ، حرکات گام به گام در مقابل تعرضات اعمال شده و پیشرویهای چشمگیر، از خصوصیات و اهم مبارزات این دوره زنان میباشد. تمایلات و افکار پویا برای برابری زن و مرد پایگاهی بشدت همەگیر و تودەای را با خود دارد و این نگرش مکانیزمهای مناسبی را برای بە اجرا درآوردن و عملی کردن برابری زن و مرد حداقل در کانتونهای جزیرە و عفرین و کوبانی بوجود آوردە است.
مبارزات مردم بر علیە استبداد و بی عدالتی از شکل کلاسیک مردانە خود خارج شدە و زنان با حضور وسیع و فعال خود بە آن معنای واقعی مبارزات تودەای بخشیدند. حضور زنان در جنگ بر علیە داعش در بالاترین سطح خود بە پاشنە آشیل تمامی قدرتها و گروههای ضد زن جهان و منطقە بدل گشتە و همزمان نور امیدی را در درون تمامی رهروان کاروان آزادیخواهی و برابری طلب بوجود آوردە، مبارزات و مقاومتی که سرلوحە اخبار و رویدادهای دنیا شدە و پشتیبانی موج فوق العادە وسیعی از آزادیخواهان دنیا را با خود دارد. داعشیزم دقیقا از نگرانی و ترس از طلیعە آزادی برای زنان و جوامع و مکانیزمهای رادیکال ابداع شدە کە اینچنین وحشیانە دست بە قتل و عام و تار و مار کردن زنها و زندگی توده های مردم میزند.
موفقیت زنان در برنامەریزی و هدایت رادیکال مبارزات خود و جلب تودەهای وسیع مردم و بویژە زنان بە خیل این نبرد در این برهە از زمان شکست داعش و داعشیزم را یقینا با خود بهمراە دارد. در آستانە ۲۵ نوامبر گامهایمان را همآهنگتر و صف مبارزەمان را وسیعتر و صدایمان را رساتر کنیم و گفتمان ما در خصوص مبارزە با خشونت بر علیە زنان باید گفتمانی رادیکال و جهانی باشد.
گلاویژ حسینی ۱۸ نوامبر ۲٠۱۴