مقاومت کوبانی و تحریکات فاشیستی ناسیونالیسم ترک!

مقاومت کوبانی و تحریکات فاشیستی ناسیونالیسم ترک!

مصاحبه فراز آزادی با محسن ابراهیمی

مقاومت مردم کوبانی در برابر جنایتکاران و تروریست‌های داعش تحسین دنیا را برانگیخت و در روز اول نوامبر ما شاهد برپائی تظاهرات همبستگی در ابعاد وسیع ده‌ها هزارنفره در کشورهای مختلف و در ده‌ها شهر جهان بودیم. شهرهای مختلف ترکیه ازنظر تعداد مردم شرکت‌کننده در این تظاهرات‌ها کاملاً برجسته و متمایز بود. مقاومت مرم کوبانی تبدیل به نمادی از مقاومت در برابر فاشیسم افسارگسیخته اسلامی داعش گردیده است. ولی درست در همین مقطع، افزایش تبلیغات فاشیستی ناسیونالیست‌های ترک علیه مردم کردزبان در ایران که به‌عنوان نمونه از گوناز تی‌وی شاهدش هستیم، سؤالی را در ذهن هر انسان شریف و آزاده مطرح می‌کند که علت این همسوئی تبلیغی ناسیونالیست‌های ترک با تبلیغات فاشیستی دولت ترکیه و داعش‌های حاکم بر ایران چیست؟ یادآوری می‌کنم که اخیراً گوناز تی‌وی خبری مبنی بر درگیری تیمی از نیروهای پ ک ک با سپاه پاسداران را به این شکل در سایت رسمی خود درج کرد:

”جمعه ۹ آبان ۹۳، سه تن از اعضای گروه تروریستی پ.ک.ک در ماکو در درگیری با یگان‌های گشت و کمین سپاه پاسداران ایران کشته‌شده‌اند.“

فراز آزادی: نظر شما در رابطه با چنین مضامین تبلیغی ناسیونالیست‌های ترک در آذربایجان علیه مردم کردزبان چیست؟

محسن ابراهیمی: ناسیونالیسم بدون قرار دادن ”ملت“ خود در مقابل ”ملت‌های“ دیگر کارش نمی‌گیرد. باید ”ملت‌ها“ و یا یک ”ملت“ به‌مثابه دشمن مهندسی شود و علیه‌اش نفرت پراکنی شود و از آن شیطان سازی شود و بالاخره ”ملت“ خودی علیه این دشمن تهییج شود تا فضا برای تحرک سیاسی ناسیونالیسم قوم‌پرست آماده شود. از منظر ناسیونالیسم ترک این دشمن اساساً و قبل از هر چیز ”ملت فارس“ است. ”فارسیست‌ها“ ترم سیاسی موردعلاقه این‌هاست که مذبوحانه تلاش می‌کند در خودآگاهی مردم ترک‌زبان به‌جای جمهوری اسلامی به‌عنوان مسبب فقر و فلاکت و بی حقوقی مردم بنشانند؛ اما ازنظر هر ناسیونالیسمی بنا به شرایط می‌توان ”ملت دشمن“ را بازتعریف کرد. ناسیونالیسم ترک مدت‌هاست در کنار ”فارسیست‌ها“، ”اکراد“ را هم به‌مثابه شیطان دوم قرار داده است و علیه مردم کردزبان به تبلیغات فاشیستی دست‌زده است.

چنین نفرت پراکنی علیه مردم کردزبان یک دلیل عمومی دارد و یک دلیل مشخص که مربوط به شرایط حاضر است.

دلیل عمومی این است که در بخش‌های زیادی از استان آذربایجان مردم کردزبان و ترک‌زبان کنار هم زندگی می‌کنند و به این اعتبار ناسیونالیسم ترک همیشه روی این سرمایه‌گذاری کرده است و می‌کند که این دو بخش مردم را به جان هم بی اندازد.

دلیل مشخص دقیقاً مربوط است به مقاومت مردم کوبانی در مقابل توحش داعش و همبستگی انسانی وسیعی که این مقاومت در سطح جهان به خودش جلب کرده است. در نگاه قوم پرستانه ناسیونالیسم ترک این مقاومت ”ملت کرد“ در مقابل هیولایی است که انزجار و نفرت کم‌سابقه‌ای در جهان به وجود آورده است و چنین مقاومتی اولاً، می‌تواند برای مردم کردزبان اعتباری جهانی کسب کند و بازار شیطان سازی از این مردم را کساد کند و ثانیاً، ممکن است فضای سیاسی را برای تحرک ناسیونالیسم کرد مساعدتر کند و موقعیتش را در توازن قوای منطقه‌ای را تقویت کند.

فراز آزادی: تا چه حدی این نوع تبلیغات سیاسی در راستای سیاست‌های دولت ترکیه قرار دارد؟

محسن ابراهیمی: ازنقطه‌نظر دولت ترکیه دست بالا پیدا کردن انواع نیروهای اسلامی سنی در منطقه و مشخصاً در سوریه دست این دولت را برای اعمال‌نفوذ سیاسی در آینده سوریه بازتر می‌کند. به همین دلیل ترکیه از همان اول در راه افتادن و میدان گرفتن باندهای اسلامی سنی ازجمله داعش نقش مهمی داشته است و همین سیاست را در جریان محاصره کوبانی ادامه داد. ازنظر دولت ترکیه پیروزی مردم کوبانی بر داعش اولاً، دست مردم کردزبان در مقابل دولت ترکیه را در کشمکش قدیمی‌شان قوی‌تر می‌کند، ثانیاً ناسیونالیسم کرد را در مقابل دولت ترکیه قوی‌تر می‌کند و نهایتاً یک شکست جدی بر داعش تحمیل می‌کند که ابداً موردعلاقه ترکیه نیست.

به‌این‌ترتیب دولت ترکیه به طرق مختلف درنبرد میان مردم کوبانی و داعش در مقابل این مردم سنگ‌اندازی کرد و ناسیونالیسم ترک هم در همین جهت به زائده دولت ترکیه تبدیل شد: فعالانه در لجن پاشی دولت ترکیه به مقاومت مردم سهیم شد؛ دقیقاً مثل دولت ترکیه علیه مردم کوبانی شانتاژ کرد و آن‌ها را تروریست و تظاهرات در همبستگی با آن‌ها در ایران و منطقه را تظاهرات تروریست‌ها لقب داد.

هرکسی فضای رسانه‌های ناسیونالیسم ترک را کمی دنبال کرده حتماً متوجه شده است که در ماه‌های گذشته هرچقدر همبستگی جهانی با مردم کوبانی بیشتر شده و مایه شور و شعف انسان‌های آزادیخواه و عدالت‌طلب گشته است، همان‌قدر کدورت و خصومت بیشتری در میان قوم‌پرستان ترک برانگیخته است. کسانی که به درجه غلیظ بودن آلیاژ قوم پرستانه‌شان، از احساسات و عواطف و انگیزه‌های انسانی هم بیشتر خالی می‌شوند.

من شک دارم وقتی دست‌اندرکاران گوناز تی‌وی اعتراضات مردم در ترکیه را به‌صورت خبر زیر تنظیم می‌کردند حتی ذره‌ای احساس شرم کرده باشند:

”گفتنی است که در اوایل اکتبر حرکت‌های اعتراضی در ترکیه به بهانه پشتیبانی از کوبانی به خشونت انجامید و باعث کشته شدن دست‌کم ۳۰ نفر شد. شمار زیادی از این افراد در درگیری‌هایی که میان خود تظاهرکنندگان کُرد رخ داد، کشته شدند.“

به‌عنوان مثالی دیگر به این جملات در سایت گوناز تی‌وی دقت کنید و ببینید با چه لحنی ازیک‌طرف درباره قربانیان توحش اسلامی و از طرف دیگر دولتی که تحقیر و تبعیض سیستماتیک علیه مردم کردزبان وجه مهمی از هویت سیاسی‌اش است حرف می‌زنند:

”اکنون تروریست‌های کرد قصد دارند چنین پروژه‌ای (منظور راه انداختن کانتونی مثل کوبانی) را در زمان مقتضی در غرب آذربایجان نیز تجربه کنند؛ اما تجربه نخستشان در سوریه با ظهور داعش تنها باعث به خاک و خون کشیده شدن اکراد و مهاجرت صدها هزارنفری و تخلیه سکونت‌گاه‌هایشان شده است. حال معلوم نیست تروریست‌های کرد که برای نجات اکراد آواره سوری از گرسنگی و بی‌پناهی به دولت ترکیه التماس می‌کنند، چگونه به فکر تکرار اشتباهاتشان آن‌هم در اراضی آذربایجان جنوبی هستند! شاید فکر تأسیس کانتون‌ها برای مناطقی همچون سنندج ایده‌ای جالب باشد اما ترک‌های آذربایجان اجازه عملی شدن توطئه‌های انضمام طلبانه اکراد تروریست را به ایشان نداده و نخواهند داد.“

چنین پیش‌بینی‌هایی درباره توطئه تشکیل کانتون در آذربایجان آن‌هم توسط ”تروریست‌های کرد“ فقط تصورات هذیانی نیروهایی می‌تواند باشد که از مسائل و آرزوها و مصاف‌های واقعی مردم یا خبر ندارند و یا خبردارند و می‌خواهند با چنین پیش‌بینی‌های ”داهیانه“ مخدوش کنند. مطمئناً کارگران آذربایجانی ترک‌زبان که معیشت و حرمتش و انسانیتشان به همراه همکاران و هم‌طبقه‌ای‌های کردزبانشان دائماً زیر تعرض خون‌خوارانی به نام سرمایه‌داران اسلامی است به این ترهات می‌خندند.

فراز آزادی: این نوع تبلیغات فاشیستی علیه مردم کرد در همسوئی کامل باسیاست‌های داعش‌های حاکم بر ایران نیز می‌باشد. به نظر شما چگونه می‌توان این همسوئی سیاسی تبلیغی را توضیح داد؟

محسن ابراهیمی: قبلاً یادآوری کردم که اگر برای مردم آذربایجان این حکومت اسلامی است که منشأ تباهی زندگی مردم است؛ در مقابل ناسیونالیسم ترک ”ملت فارس“ و ”ملت کرد“ را به‌جای جمهوری اسلامی به‌مثابه مسبب قرار می‌دهد. از منظر آن‌ها، اگر در آذربایجان فقر و بیکاری و اعتیاد بیداد می‌کند علتش سلطه سرمایه‌داری اسلامی و حکومتش نیست؛ علتش ”فارسیست‌ها“ یعنی مردم فارس زبان، ”تروریست‌های کرد“ یعنی همان کارگران مهاجر کرد و سکنه کردزبان منطقه هستند؛ اما تحریک علیه فارس و کرد به‌مثابه منشأ وضعیت مردم دقیقاً همان است که جمهوری اسلامی می‌خواهد. ناسیونالیسم ترک قاعدتاً باید برای این خدمتگزاری سیاسی به حاکمیت اسلامی پورسانت گردن‌کلفتی از حکومت بگیرد!

حکومت اسلامی اگرچه برای حفظ و توسعه نفوذ سیاسی خود در سوریه و عراق به یک پای تلاش برای تضعیف و عقب راندن داعش در منطقه شده است اما مثل همه دول درگیر منطقه چشم دیدن پیروزی مردم کوبانی بر داعش را ندارد. چراکه چنین اتفاقی فضا را برای تحرک مردمی در مقابل فاشیسم اسلامی ازجمله خود جمهوری اسلامی آماده‌تر می‌کند. به یک معنا می‌توان گفت هم پیشروی‌های داعش یک‌بار دیگر چهره خونین و چرکین اسلام سیاسی را در مقابل چشم مردم جهان قرارداد و از این نظر اسلام سیاسی و حکومت‌هایش ازجمله جمهوری اسلامی را بی‌آبروتر کرد و هم شکست داعش آن‌هم توسط مردم به حال جمهوری اسلامی مضر است.

ناسیونالیسم ترک با اهداف و انگیزه‌های متفاوتی اما دقیقاً هم‌جهت با جمهوری اسلامی برای خدشه‌دار کردن مقاومت کوبانی به تحرکات زیادی دست‌زده است و میزند. در این مسیر گاهاً حتی به رفتارها و سخنان مسخره متوسل می‌شود. مثلاً دولت ترکیه در تظاهرات آدم می‌کشد و این‌ها تبلیغ می‌کنند که تظاهرکنندگان کرد خودشان همدیگر را کشته‌اند! بعضاً حتی اخبار و رویدادها را طوری تنظیم و تبلیغ می‌کنند که اگر کسی خبر را بخواند و منبع خبر را نداند فکر می‌کند از خبرگزاری خود حکومت اسلامی است. به این خبر دقت کنید:

”… پیش‌تر سردار سرتیپ آذربایجانی، مصطفی محمد نژاد در درگیری با تروریست‌های پژاک در منطقه خوی در غرب آذربایجان به درجه رفیع شهادت نائل شده بود.“

اگر کسی امضای گوناز تی‌وی را زیر این خبر نبیند حتماً فکر می‌کند که دارد صفحات سایت وزارت اطلاعات را می‌خواند.

به‌عنوان مثالی دیگر: درحالی‌که مردم آذربایجان – چه کردزبان و چه ترک‌زبان – درگیر یک کشمکش مرگ و زندگی با یکی از خون‌خوارترین حاکمیت‌های تاریخ هستند گوناز تی‌وی و دیگر سایت‌های قوم‌پرستان ترک از ”توطئه اکرادی که زمین‌های ترک را می‌خرند“ تا مثلاً آذربایجان را ”کردیزه“ بکنند صحبت می‌کند! در یک لجنزار ناسیونالیستی دیگر به نام ”جنبش اخراج تروریست‌های کرد از آذربایجان“ علیه تظاهرات باشکوه مردم کردستان در همبستگی با کوبانی با عباراتی نظیر ”تحرک تروریست‌های کرد“ لجن پاشی می‌کنند! حتی از ماه محرم هم غافل نمی‌مانند و دست می‌برند به کیسه لمپنیسم اسلامی که معمولاً در ماه محرم گل می‌کند تا از این طریق هم اهداف کثیفشان را پیش ببرند. مثلاً در همین سایت شیعه‌گری را بازوی دوم ”تورکچپلیق“ اعلام می‌کنند و از قمه‌کش‌های متمرکز در هیئت‌های عزاداری می‌خواهند که دسته‌های عزاداری را به محله‌های کردنشین بکشانند و ”تورکچیلیق“ را در این محلات فریاد بزنند! این‌ها فقط نمونه‌هایی از جنون سیاسی ناسیونالیسم ترک است.

مختصر اینکه، یکی از مهم‌ترین خدمات سیاسی ناسیونالیسم قوم‌پرست ترک به جمهوری اسلامی تلاش بی‌وقفه‌اش برای تفرقه انداختن در میان مردم ایران، در اتحاد و همبستگی مردم علیه جمهوری اسلامی است. تحرک این نیروها به حال مبارزه مردم برای رهایی از حکومت اسلامی مضر است. با این حساب باید تأکید کرد که یک وظیفه مهم جنبش‌های پیشرو، آزادیخواه و برابری طلب در مسیر مبارزه برای سرنگونی جمهوری اسلامی، افشا و منزوی‌تر کردن و نهایتاً کنار زدن کامل این جریانات است.*

(درج در نشریه سهند شماره ۲۲ – ۱۷ آبان ۱۳۹۳)

http://sahand-azadi.com/