روزنامه وال استریت جورنان چاپ امریکا: نکات مهم متن نامه محرمانه اوباما به خامنه ای را فاش ساخت!

روزنامه وال استریت جورنال دیروز ۵شنبه ۶ نوامبر ۲۰۱۴ از قول افراد پرنفوذ در هیئت حاکمه ی امریکا فاش ساخت که ماه قبل در پروسه مذاکرات هسته ای، اوباما نامه محرمانه ای به آیت الله خامنه ای نوشته است که در آن:

رئیس جمهور اوباما مخفیانه خطاب به آیت الله علی خامنه ای نوشته است و “به منافع مشترک ایران و آمریکا در مبارزه با دولت اسلامی(داعش)، در عراق و سوریه ” اشاره نموده است.

در این نامه به دو هدف که عبارتند از تقویت مبارزه علیه دولت اسلامی داعش و نیز ترغیب رهبر مذهبی ایران برای دستیابی به یک معامله هسته ای اشاره شده است.

طبق گفته همان افراد که متن نامه را خوانده اند، آقای اوباما به آقای خامنه ای تاکید کرده است که هر گونه همکاری با ایران در زمینه مبارزه علیه دولت اسلامی داعش تا حد زیادی مشروط به رسیدن به یک توافق جامع با قدرت های جهانی بر سر برنامه هسته ای با تهران تا تاریخ ۲۴ نوامبر ۲۰۱۴ که آخرین روز دور مذاکرات می باشد.

اوباما در نامه مخفیانه ی اش خطاب به آیت الله امنه ای تأکید کرد که ایران به عنوان یک نیروی بلقوه مهم که می تواند نقش سازنده و یا منفی در رانش نظامی در حال ظهور آمریکا و کمپین دیپلماتیک برای عقب راندن دولت اسلامی داعش از مناطقی که ظرف بیش از شش ماه گذشته به دست آورده است، داشته باشد.

نامه آقای اوباما همچنین با توجه به شخص دیگری که متن نامه محرمانه را خوانده است می گوید:
“به دنبال ارام کردن نگرانی های ایران در مورد سرنوشت آینده ی بشار اسد رئیس جمهور سوریه که متحد نزدیک ایران است، اشاره کرده است. در این نامه اوباما گفته است که “عملیات نظامی آمریکا در داخل سوریه علیه اسد و نیروهای امنیتی اسد نمی باشد.”

آقای اوباما و مقامات ارشد دولت امریکا در روزهای اخیر شانس برای یک معامله با ایران تنها در ۵۰-۵۰ قرار داده است. وزیر امور خارجه آمریکا، جان کری قرار است برای آغاز مذاکرات فشرده مستقیم در موضوع هسته ای با همتای ایرانی خود، جواد ظریف، روز یکشنبه در عمان دیدار کند.

در روزهای اخیر اوباما و مقامات ارشد دولت اش شانس رسیدن برای دست یابی به یک توافق با ایران را تنها در ۵۰-۵۰ (۵۰ درصا) قرار داده است. جان کری وزیر امور خارجه آمریکا، برای آغاز مذاکرات فشرده مستقیم در موضوع هسته ای با همتای ایرانی خود، جواد ظریف، روز یکشنبه ۹ نوامبر ۲۰۱۴ در عمان دیدار کند.

آقای اوباما در یک کنفرانس خبری در کاخ سفید روز چهارشنبه درباره رهبری ایران، بدون اظهار نظر شخصی بکند گفت: “بخش قابل توجهی از نخبگان سیاسی که دندان های ضد آمریکایی خود را تیز می کنند وجود دارد،”. اوباما همچنین گفت “این که آیا آنها می توانند معالا «بله» را بگویند:… یک سوال باز است.”

لینک زیر مقاله روزنامه وال استریت جورنال به زبان انگلیسی می باشد:

http://online.wsj.com/articles/obama-wrote-secret-letter-to-irans-khamenei-about-fighting-islamic-state-1415295291