نامه نگاری اوباما و «منافع مشترک با رژیم»

حدود یکماه پیش در سرسخن ماهنامه دیدگاه سوم (شماره ۹)، به این جمله محمد جواد ظریف اشاره شده بود “اگر اوباما وعده‌ای بدهد، قول او را می پذیریم و محترم می‌شماریم (۲۰ سپتامبر ۲۰۱۴)”. با برجسته کردن تناقض آن با گفته خامنه ای که “”ما دولت ایالات متحده آمریکا را دولتی غیرقابل اعتماد می‌دانیم؛ دولتی خودبرتربین، دولتی غیرمنطقی و عهدشکن، دولتی سخت در پنجه تصرف و اقتدار شبکه صهیونیسم بین‌المللی که به خاطر رعایت خواسته‌ها و منافع نامشروع شبکه صهیونیستی بین‌المللی مجبورند با رژیم غاصب و جعلی اشغال‌کننده فلسطین مماشات کنند، در مقابل او نرمش نشان بدهند، اسمش را می‌گذارند منافع آمریکا، در حالی که به کلی منافع ملی آمریکا با آنچه امروز اینها در حمایت از رژیم جعلی انجام می‌دهند، منافات دارد؛ از همه دنیا دولت ایالات متحده آمریکا باج می‌گیرد و به رژیم جعلی صهیونیستی باج می‌دهد”، پرسیده شده بود که ظریف ” در حال بازی در زمین چه کسی است؟ 

امروز بی بی سی در یک خبر فوری، با نقل قول از وال استریت ژورنال، گزارش می کند که “اوباما نامه‌ای محرمانه به آیت‌الله خامنه‌ای نوشته است (۶ نوامبر ۲۰۱۴)”

البته، اینگونه نامه نگاریها یک امر عادی دیپلماتیک و بخشی از مذاکرات پیچیده است. امروز اوباما به خامنه ای نامه می نویسد، همانطور که دیروز گورباچوف به خمینی نامه نوشت. اما در این نامه نگاریها، اعلام مواضع طرفین حائز اهمیت است، بخصوص که این خبر پس از ۱۳ آبان و سالگرد اشغال سفارت آمریکا، و پیروزی حزب جمهوریخواهان در آمریکا، علنی شده است.
آیا پاسخ خامنه ای به اوباما از همان غلظتی برخوردار خواهد بود که نامه خمینی به گورباچف؟ آیا منافع مشترکی که اوباما از آن سخن می گوید در این مقطع از زمان، با منافع رژیم اسلامی، منطبق و ” مشترک” شده اند؟ بدون شک، در عرض امروز یا فردا، و بنا به رسم همیشگی، سخنگوی وزارت خارجه رژیم اسلامی، دریافت نامه را تکذیب می کند، و داد و ستد ها پشت پرده انجام خواهد شد. اما و با توجه به موضع جواد ظریف، این سوال بجاست که آیا اوباما در این نامه به خامنه ای “وعده”ای داده است، و آیا رژیم اینبار آن وعده را “محترم” می شمارد؟

بعدالتحریر: با تشکر بینهایت از یکی از خوانندگان محترم، که این جمله مرا “امروز اوباما به خامنه ای نامه می نویسد، همانطور که دیروز گورباچوف به خمینی نامه نوشت” تصحیح فرموده اند که گورباچف به خمینی نامه ننوشت.
تدقیق متن بالا و ترتیب نامه نگاری گورباچف و خمینی اینچنین بوده:

در اولین روز سال ۱۹۸۹ میلادی ـ ۱۱ دی ۱۳۶۷ خمینی به گورباچف نامه نوشته و او را از مرگ کمونیسم با خبر می کند. ۸ هفته بعد، هفتم اسفند ۱۳۶۷، وزیر خارجه وقت شوروی در حسینیه جماران، پاسخ گورباچف را به خمینی می رساند.

بنا به این ترتیب مراسلات، خمینی نخست به گورباچف و سپس گورباچف در پاسخ به نامه خمینی نامه نوشته است. به هر صورت، این نامه نگاریها، همیشه انجام می شده است.

علی ناظر

۱۵ آبان ۱۳۹۳