مقاومت کوبانی ،نقش و جایگاه چپ

کوبانی با مقاومت حماسی خود بویژه با جسارت وشجاعت کم نظیر زنان جوان رزمنده در برابر نیروهای سفاک و فوق ارتجاعی داعش به قلب تحولات و رویدادهای مهم دنیای امروز تبدیل شد . تاثیرات این حرکت ابعاد بسیار وسیع و متنوع کوتاه مدت و دراز مدتی را بدنبال خواهد داشت . آنچه که بیش از هر چیز دیگری اهمیت دارد و باید به آن توجه داده شود این است که بدانیم دلایل اصلی و منشآ این چنین مقاومتی از کجا ناشی میشود . حماسه مقاومت کوبانی تنها جنگ ومرگ یک شهر نیست بلکه مقاومت یک ملت ومردمانی محروم ومحاصره شده است که چیزی جز خواهان آزادی ورهائی از بند اسارت دولتها ونیروهای ارتجاعی وفاشیستی که نابود کردن و از بین بردن هر آنچه زندگی وهستی آنهاست را هدف پلید خود قرار داده اند نیست . کانتون کوبانی و دیگر کانتونهای مشابه در جزیره و افرین ، نمونه هایی از اداره منطقه ای که بر آمده از اراده توده ای وواقعی مردم آن دیار هستند که نمونه ای از یک حاکمیت مترقی و دموکراتیک و سکولار و مردمی و توده ای را بطور عملی به اجرا گذاشته اند . هنگامیکه توده های مردم خود در امر سرنوشت خویش این چنین سهیم و شریک ودخیل باشند چه چیزی طبیعی تر و قابل انتظار از این میتواند باشد که این چنین دفاع و جانفشانی دلیرانه و سر افرازانه هم ازاین کانتونها را بدنبال داشته باشد .

امروز مقاومت کوبانی از چهار چوب مقاومت یک شهر فراتر رفته است و به یک جنبش اعتراضی میلیونی تبدیل گشته است . دلایل متعددی میتواند داشته باشد . یکی از فاکتورهای مهم واصلی این چنین حمایتی گسترده حقانیت مضمونی این مقاومت در یک شرایط تاریخی مشخص است در شرایطی که کل منطقه خاورمیانه در آتش یک جنگ ویرانگر وخانمان سوز مذهبی وقومی وارتجاعی میسوزد وروزانه صدها و هزاران نفر قربانی میگیرد ومیلیونها مردم بی گناه را از خانه و کاشانه دربدر وآواره ساخته است وجان وزندگی میلیونها نفر روزانه در معرض خطر دائمی نیروها و دولتهای ارتجاعی درگیر این جنگها قرار میگیرد و از همه مهم تر پیروزی و شکست هیچکدام از این نیروها کوچکترین امیدی برای زندگی بهتر و امنیت وآسایش آنها در آینده قابل تصور نیست ، وجود یک نیرو و جریان توده ای با مقیاسهای امروزی مردمی و دموکراتیک که چنین مقاومت سرفرازانه و مستقلی را بدون وابستگی به هیچکدام از نیروها و دولتهای ارتجاعی سازمان داده است میتواند آن روزنه امیدی باشد دردل تاریکی این جهنمی که برای مردم این منطقه تدارک دیده شده است .

بدون شک در شکل گیری این حمایتها وپشتیبانی از مقاومت کوبانی گرایش چپ اگر نه نقش محوری اما میتوان به عینی مشاهده نمود که نقش وسهم مهمی را به خود اختصاص داده است از این بابت این مسئله نه تنها جای تقدیروستایش بلکه امیدوارکننده هم هست . تقدیر از این جهت که خود این اعتراضات در شرایط کنونی برای مقاومت کوبانی بسیار حیاتی ومهم ودر سرنوشت آن مستقیمآ تاثیر گذار خواهد بود . اما آنچه امروز ذهن من و شاید بسیار کسان دیگری را به خود مشغول ساخته پرداختن و جستجوکردن و یافتن جواب این پرسش ساده است که چرا جریان چپ ومشخص تر نیرو و احزاب چپ موجود در منطقه نقش و وزنی در این تحولات ندارند و همیشه دنباله رو حوادث هستند بازیکنان وکاراکترهای اصلی در سمت و سو دادن به آینده منطقه احزاب و نیروهای دیگر هستند .

تا آنجا که به مسئله کرد در بخشهای مختلف کردستان بر میگردد من بر این باور هستم که در شرایط کنونی و در منازعات و جنگهای اخیر و بطور کلی بحران عمومی در خاورمیانه تنها مسئله وتنها فاکتوری که میتوان به مثابه عنصری تا حدودی به آن دلخوش نمود آینده کردستان درچهار چوب این تحولات است . شرایط و عوامل داخلی و منطقه ای و جهانی روز به روز و بیش از هر زمانی دیگر برای ایجاد یک کشور مستقل در کردستان فراهم تر است . به جرئت میتوان گفت که در طول تاریخ هیچوقت شرایط به اندازه امروز مساعد نبوده است . امروز ما در یک شرایط بسیار حساس و سرنوشت سازی بسر میبریم کل منطقه خاور میانه آبستن یک تحول بزرگی است کشورهای امپریالیستی ودولتهای مرتجع منطقه واحزاب و دارودسته های وابسته آنها مشغول توطئه گری ودر بند و بستهای مخفی و آشکار منافع پلید خود را دنبال میکنند نباید اجازه داد که تاریخ تکرار شود ومردم محروم و ستمدیده کردستان بار دیگر قربانی توطئه گریهای کثیف و پلید آنها شود ومردم کردستان تنها به عنوان جنگجویان غیور گوشت دم توپ سیاستهای آنها باشد

سیاست جریان چپ در قبال مسئله کرد در گذشته سیاستی نادرست و ناموفق بوده است و بخشی از انزوای این جریانات ناشی از همین مسئله است . مقاومت کوبانی و جنبش حمایت میلیونی از آن در عین حال پیام روشنی به این جریانات که اگر گوشی شنوا برای دریافت آنرا داشته باشند و حاضر باشند در سیاستهای گذشته خود تجدید نظری داشته باشند هست وگرنه باید امیدوار بود در بتن تحولات موجود یک حزب چپ جدید در کردستان خلا ناشی از این کمبود را جبران و به انزوای جریان چپ در آینده خاتمه دهد حزبی که استراتژی و یکی از اهداف اصلی آن در شرایط کنونی بدون اما و اگر تلاش برای استقلال کردستان و تشکیل یک دولت مستقل که متکی به اراده مستقیم خود توده های مردم محروم و ستمدیده کردستان باشد .

سامی روشن ۰۵ / ۱۱/۲۰۱۴