استراتژی عراقیزه کردن سوریه و تلاش برای درهم شکستن تجربه کانتونهای کردستان علنی شد

کوبانی ششمین هفته مقاومت خود را پشت سر گذاشت و همچنان ایستادگی می کند. مقاومت شجاعانه و شورانگیزی که  همچون ستاره درخشانی در آسمان مبارزات عادلانه مردم شریف و حق طلب کردستان میدرخشد. 

پایداری تا پای جان ستاره گان و مدافعان ستایش گر زندگی در کوبانی، نه تنها مانع سقوط کوبانی آنطوریکه قدرتهای منطقه ایی از جمله ترکیه پیش بینی کرده و در انتظارش بودند، نشد، بلکه یک جنبش همبستگی در سطح ترکیه و بخشهای دیگر کردستان و نقاط مختلف جهان را  به دنبال داشت و محاسبات آنها را بطور کلی برهم زد. از این روست که تلاش برای به بیراهه بردن این مقاومت و تجربه کانتونهای کردستان سوریه بعنوان گزینه روز آمریکا و متحدان منطقه ای اش در دستور کار قرار گرفته است.

روز سه شنبه  ۲۸ اکتبر احمد داود اوغلو نخست وزیر دولت فاشیست ترکیه در مصاحبه ایی با “بی بی سی” علت خودداری دولتش از اعزام نیرو برای جنگ با داعش( بخوانید حمایت از داعش علیه مدافعان کوبانی ) را تشریح کرد و هرگونه مشارکت در جنگ علیه داعش را به تلاش برای براندازی دولت اسد و تضعیف پ.کا.کا مشروط کرد. اعلام علنی استراتژی و خواست دولت ترکیه برای مشارکت در جنگ علیه داعش در شرایطی صورت می گیرد که طی هفته های گذشته مذاکرات پشت پرده و پنهانِ چند جانبه ای در راستای گره زدن سرنوشت مبارزات مردم کردستان سوریه با استراتژی مشترک آمریکا و ترکیه علیه دولت اسد در جریان بوده است. اقداماتی که در ادامه این مطلب گوشه هایی از آن را از نظر خواهم گذراند.

***

مقاومت شگفت انگیز زنان و مردان مدافع کوبانی در مقابل محاصره و حمله داعش نه تنها شگفتی جهانیان را برانگیخت بلکه محاسبات آمریکا و قدرت های منطقه ایی از جمله، دولت فاشیست ترکیه را بر هم زد و به مانع و نقطه ضعف بازگشت مجدد آمریکا و غربیها به خاورمیانه و بازی با نقش ابزاری داعش در عراق و سوریه تبدیل شد. بر متن شکست و به انحراف بردن قیام های مردم کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا، کوبانی و کانتونهای کردستان سوریه چشم انداز و الگوی دیگری از دخالت توده های مردم در سرنوشت خود را بدست داد. در نقشه و طرح آمریکا بر متن کشمکش های مابین غرب و روسیه و تعقیب گامهای ناتمام استراتژی طرح “خاورمیانه بزرگ یا جدید” و تعیین تکلیف نهایی با رژیم اسد و مهار زیاده خواهی ایران، فاکتور مقاومت نوع کوبانیایی و کانتونهای کردستان سوریه نه تنها بحساب نیامده بود، بلکه از سر راه برداشتن و به بیراهه کشاندن این مانع در مقایسه با مهار قطب نمایی حرکت داعش اهمیت و جایگاه ویژه تری پیدا کرده است.

در این راستا و در حالیکه شاهد تدارک تکرار سناریوی سال  ۲۰۰۳ عراق در سوریه هستیم، گره زدن سرنوشت مقاومت کوبانی و تجربه کانتونهای کردستان سوریه با استراتژی آمریکا در این کشور خطری است که اصالت این جنبش را تهدید می کند. تلاش برای همسو کردن مقاومت کوبانی از طریق همسو کردن “حزب اتحاد دمکراتیک کردستان سوریه” با “ائتلاف ملی سوریه” از یک طرف و ایجاد ائتلافی مابین “انجمن ملی کردهای سوریه” با رهبری کانتونها از طرف دیگر و تبدیل کردستان سوریه به یکی از پایگاههای مبارزه علیه اسد بعنوان خواست و شرط دولت ترکیه برای شرکت در جنگ علیه داعش به اولویت آمریکا و متحدان محلی و بین الملی اش تبدیل شده است. تدارکات جنگی، بده – بستانهای دیپلماتیک، جابجایی نیروها و علنی کردن برخی ارتباطات پنهانی و تبانی های پشت پرده که تصرف موصل و زرادخانه تسلیحاتی ارتش عراق در این شهر توسط داعش بخشی از آن بود، زمینه ها و مقدمات اجرای این سناریو اند. تحولات متعاقب تصرف موصل توسط داعش، بخصوص حمله داعش به کوبانی نگرانی از بابت تکرار تجربه کردستان عراق و گره زدن سرنوشت جنبش کانتون ها در کردستان سوریه با استراتژی آمریکا و غرب برای سرنگونی اسد را شدت بخشیده و خواست حمایت از مدافعان و مبارزان کوبانی و نیروهای “ی . پ . گ”  و “ی . پ . ژ” به دستاویز و دستمایه اجرای این نقشه پلید امپریالیستی و دولت فاشیست ترکیه تبدیل شده است.

حمله داعش به شنگال و بخش های دیگر کردستان عراق و تنگ تر کردن محاصره کوبانی و حمله به آن اگر چه از زیر مجموعه های آگاهانه و طراحی شده نقشه آمریکا نبوده باشد، اما در هم شکستن حمله داعش به کوبانی و رهائی مدافعان و مبارزان کوبانی بر متن یک توازن نابرابر تسلیحاتی از این تنگنای نظامی به ابزار مناسبی برای تبدیل احزاب فعال در کردستان سوریه و جنبش کانتون ها به بخشی از این سناریو تبدیل شده است.

نگاهی به  چیدمان قطعات این پازل که بظاهر گامهای آمریکا و متحدانش در راستای حمایت از مقاومت کوبانی و جلوگیری از سقوط  آن تحت تاثیر و فشارهای جنبش جهانی حمایت از مقاومت کوبانی صورت گرفته است، تنها و تنها ظاهر قضایاست. روی دیگر این سکه نقشه ایی است که عراقیزه کردن سوریه و  اگر نگوئیم شکست بلکه تغییر الگوی مدیریتی تجربه کانتونهای کردستان سوریه و تبدیل بازوی مسلح آن به ابزار تحقق استراتژی آمریکا برای سرنگونی اسد گزینه واقعی آمریکائیها و متحدان بین المللی آن و شرط ترکیه برای پیوستن به این ائتلاف است.

 اقدامات تاکنونی در راستای تحقق این استراتژی عبارتند از :

  1. بمباران مناطق اشغال شده توسط داعش در سوریه که هم زیر ساخت های کشور سوریه را هدف قرار می دهد و هم مراکز آموزشی، فرماندهی نظامی و بنیادهای مالی داعش توسط نیروی هوائی آمریکا و ائتلاف و بمباران دیر هنگام مواضع داعش در اطراف کوبانی سرآغاز این سناریو و حلقه ای از زنجیره اقداماتی است که بنیادهای دولت اسد را هدف قرار داده است.
  2. مذاکره مستقیم نمایندگان دولت آمریکا با صالح مسلم رهبر “حزب اتحاد دمکراتیک کردستان سوریه” در پاریس که گفته  می شود این مذاکرات پشت پرده و پنهانی با هدف تحت فشار قرار دادن حزب اتحاد دمکراتیک کردستان سوریه برای پیوستن به ائتلاف ملی سوریه از سال ۲۰۱۲ میلادی به این سو با دخالت مستقیم “رابرت فورد” سفیر پیشین آمریکا در سوریه در جریان بوده است، حلقه دیگری از اجرای این سناریوست.
  3. مذاکرات ۹ روزه مابین نمایندگان کانتون های کردستان سوریه و “انجمن ملی کردهای سوریه” در شهر “دهوک” کردستان عراق با سرپرستی شخص “مسعود بارزانی” و حضور “صالح مسلم” رهبر حزب اتحاد دمکراتیک کردستان سوریه که،
  • تشکیل یک شورای رهبری ۳۰ نفره مشترک از بالا که ۱۲ کرسی آن به انجمن ملی کردهای سوریه، ۱۲ کرسی آن به حزب اتحاد دمکراتیک سوریه و ۶ کرسی دیگر آن در اختیار دیگر احزاب کردستان سوریه برای اداره کانتونها قرار می گیرد و انحلال مدل کنونی اداره امور کردستان سوریه را به دنبال خواهد داشت.
  • و ایجاد یک نیروی نظامی مشترک متشکل از نیروهای وابسته به حزب اتحاد دمکراتیک کردستان سوریه ( ی. پ .گ و  ی. پ .ژ) و نیروهای مسلح وابسته به “انجمن ملی کردهای سوریه” که در چند سال گذشته زیر نظر مستشاران آمریکایی در اربیل( هه ولیر) آموزش دیده اند، از نتایج به اصطلاح موفقیت آمیز آن است، گام مهم و کردستانی این پروسه است.
  1. تصمیم باصطلاح تاریخی پارلمان کردستان عراق مبنی بر اعزام یک واحد ۱۵۰ تا ۲۰۰ نفره از نیروهای پیشمرگِ مجهز به سلاحهای سنگین و نیمه سنگین تحت عنوان “نیروی پشتیبان” به کوبانی که خود تحت فشار مبارزات توده های مردم کردستان اتخاذ شد و توافق دولت فاشیست و ضد کُرد اردوغان برای عبور این واحد از خاک ترکیه به کوبانی را به دنبال داشت، گام حیرت آور و شُبه برانگیز این تحولات است. این تصمیم در شرایطی بنا به درخواست رهبر حکومت اقلیم کردستان ( مسعود بارزانی ) به تصویب پارلمان رسید که، دولت ترکیه حاضر به برسمیت شناسی حقوق مردم کردستان در ترکیه و سوریه نیست و در این روزها علاوه بر اجرای علمیات نظامی علیه پایگاههای پ.کا.کا در قندیل و کردستان عراق، داعش و حزب کارگران کردستان ترکیه (پ. کا.کا) را همزمان تروریست می خواند و به شدت با حزب اتحاد دمکراتیک کردستان سوریه و تجربه کانتونها به مخالفت می پردازد. در مقابل از داعش حمایت می کند و همچنان به خرید نفت ارزان از داعش ادامه می دهد. قابل تعمق است که، احمد داود اوغلو نخست وزیر ترکیه در مصاحبه با بی بی سی در واکنشی تحقیر آمیز نیروی پیشمرگ کردستان عراق را بخشی از ارتش عراق قلمداد می کند. اضافه کنم که در حین انتشار این مطلب نیروهای پیشمرگ اعزامی از کردستان عراق همزمان با واحدهای ارتش آزاد سوریه وارد کوبانی شده اند و در کردستان شور و شوقی که در روزهای نخست نسبت به اعزام این نیرو به کوبانی بوجود آماده بود به تدریج جای خود را به نگرانی از بهربرداری سیاسی به نفع جریانی که در بالا به آن اشاره شد میدهد، تا جائیکه در میان نمایندگانی که به این تصمیم تاریخی رای داده بودند نگرانی از بایت اعزام این واحد از پیشمرگان به کوبانی بروز علنی پیدا کرده است.
  2. فشار دولت ترکیه در باره اعزام ۱۳۰۰ نفر از واحدهای ارتش آزاد سوریه به کوبانی برای جنگ با داعش که یکی از خواسته های دولت اردوغان و امتیازی است که بابت اجازه عبور نیروی پیشمرگ به کوبانی دریافت کرده است. به این فشار تلاش دولت آمریکا برای ایجاد یک جبهه مشترک نظامی مابین نیروهای ی. پ. گ و ارتش آزاد سوریه را باید اضافه کرد که حلقه دیگری از این پروژه و محصول فشار ترکیه بر آمریکا و  فشار آمریکا بر حزب اتحاد دمکراتیک کردستان سوریه برای پذیرش آن بعنوان یکی دیگر از گامهای به سرانجام رساندن این سناریوست. فشار دولت آمریکا بر حزب اتحاد دمکراتیک کردستان سوریه  برای فاصله گرفتن از دولت اسد و تکذیب ارسال کمکهای تسلیحاتی دولت اسد به کوبانی توسط فرماندهان نظامی ی.پ. گ و درخواست مکرر فرمانده هان نظامی نیروهای ی.پ .گ از آمریکا برای بمباران مواضع داعش در اطراف کوبانی نشانه های دیگری از این فاصله گرفتن است.

تمام این اقدامات که بظاهر در راستای جلوگیری از سقوط کوبانی و در حمایت از مردم این شهر و پیشگیری از تکرار تراژدی دیگری از نوع شنگال صورت می گیرد و بخشی از آن از دستاوردهای جنبش همبستگی با مردم کوبانی است، در عین حال خطرات بالقوه ای است که مقاومت کوبانی و تجربه کانتون ها را تهدید می کند. تردید در اصالت این تدابیر و اقدامات در حالی صورت می گیرد که برمتن بحران و کشمکش جهانی سرمایه داری، از جمله تشدید اختلافات و جنگ تحریم ها  و اقدامات نظامی غرب و روسیه در اوکراین و نوعی از بن بست در حل بحران سوریه، آمریکا با تغییر تاکتیک، ایجاد و تقویت ابزارهای جدید در راستای تغییر توازن قوا و آرایش جبهه های نبرد و بازگشت قدرتمندانه به خاورمیانه و تعقیب گامهای ناتمام استراتژی خاورمیانه ایی خود را در پیش گرفت و برای رسیدن به این هدف، افسار داعش رها شد و آمریکا در جنگ با تبعات سیاستهای خود ( جنگ و تشکیل ائتلاف علیه تروریسم و داعش ) به سراغ احزاب قدرتمند کُرد در جنبش کردستان سوریه رفت  و تلاش برای تبدیل آنها به متحد خود در گشودن و فعال کردن جبهه سرنگونی  اسد بعنوان یکی از مراحل تحقق این استراتژی را در پیش گرفته است.

 در این میان  دولت ترکیه بعنوان یکی از قدرت های منطقه ایی دارای منافع در عراق و سوریه، در تعقیب منافع و استراتژی خود در برخورد به دولت اسد و تلاش برای گسترش عمق استراتژی خود در رقابت با جمهوری اسلامی ایران وارد بده بستان با آمریکا شد و تاکنون توانسته است بر متن دشمنی با مقاومت کوبانی و حزب اتحاد دمکراتیک کردستان سوریه جای پائی برای ارتش بنام آزاد سوریه در کردستان سوریه و کوبانی باز کند و برای حراست از حریم خود و ضربه زدن به “پ. کا . کا” ایجاد یک منطقه حائل ۱۰ کیلومتری در مرز این کشور با سوریه را در بده بستانهایش با آمریکا بدست بیاورد.

پرسش اساسی اینحاست. آیا تنگناهای کنونی مقاومت کوبانی در مقابله با حملات داعش از یک طرف و فشارهای چند جانبه آمریکا،حزب دمکرات کردستان عراق و دشمنی دولت فاشیستی ترکیه با دستاوردهای مقاومت کوبانی و تجربه کانتونها، حزب اتحاد دمکراتیک کردستان سوریه را وادار به تمکین و همراهی با سیاستهای آمریکا خواهد کرد؟  آیا اصالت این جنبش توده ای از دست خواهد رفت؟ موضع ما کمونیستهای متشکل در کومه له و حزب کمونیست ایران از همان ابتدای تشکیل کانتونهای کردستان سوریه شفاف و روشن بود. حمایت از کانتونها و بازوی مسلح آن جهت گیری و سیاست ما و حمایت از مقاومت کوبانی و تلاش برای جلب همبستگی منطقه ای و بین المللی و شرکت درکلیه حرکتهای حمایت از مقاومت کوبانی از اولویتهای فعالیتهای ما بوده است. حمایت از مقاومت مردم کوبانی،مبارزه برای گره نخوردن سرنوشت مردم کردستان سوریه با استراتژی آمریکا در این کشور و خنثی کردن توطئه ها و دشمنی دولت ترکیه علیه جنبش مردم کردستان ترکیه و سوریه شعار جنبش ماست و بر تداوم این شعارها پای می فشاریم.