چالش های بزرگ جمهوری اسلامی- بحران خاورمیانه (١)

کوروش اعتمادی

فرآیند موج جدید خشونت و تهدید ها در خاورمیانه حکایت از پیامدهای ناگواری میکنند که زندگی پرتلاطم مردمان این منطقه را سخت دستخوش آشفتگی کرده است. پس از به قدرت رسیدن ملایان در ایران و رشد جنبش اسلامگرا در خاورمیانه، دگر بار این منطقه تبدیل به کانون آشوب و ترور در جهان شد که این روند کماکان ادامه دارد.

جمهوری اسلامی از همان آغاز پدیده ای بود جهانی و برای ماندگارشدنش نیازمند بر پا کردن ماشین نظامی قدرتمندی بود که قادر باشد با تهدید و دخالت در امور داخلی کشورهای همجوار، خاورمیانه را تبدیل به مرکز آشوب و تیول خود کند. اگر چه نیل رسیدن به این هدف از انگیزه های ایدئولوژیکی برخوردار بود اما ارعابهای جهانی ملایان را به این فکر واداشت تا برای حفظ حاکمیت دینی بر ایران بیشتر به سیاست جهانگشایی اسلامی روی آورند. بیشک اهرمهای اصلی این جهان گستری اسلامی گروههای شیعه در منطقه میبودند که میبایست چون ابزار سرکوب و ترور جمهوری اسلامی عمل کنند. ازهمین رو از همان آغاز سران جمهوری اسلامی بر آن شدند تا با ارتباط و سازماندهی دو گروه بزرگ شیعی در لبنان و عراق، مراکز سیاسی و نظامی بوجود آورند تا با متوسل شدند به ترور و بی ثباتی سیاسی در منطقه عمرحاکمیت اسلامی در ایران را تمدید کنند. 

بیگمان ًحزب الله ً لبنان سازمان یافته ترین گروه تروریستی وابسته به جمهوری اسلامی در منطقه است که قادر است علیرغم فشارهای گسترده بین المللی موجودیت نظامی خود را حفظ کند. به روایتی دیگر ًحزب الله ً همان شاخه نظامی سپاه پاسداران رژیم اسلامی در خاورمیانه است که بیدرنگ پس از قدرت گیری ملایان در ایران موفق گردید پایگاههای تبلیغاتی، امدادی و نظامی پر نفوذی را در بین اهل تشیع در جنوب لبنان بوجود آورد. ًحزب الله ً اگر چه در سالهای اخیر تلاش کرد چون یک ً تشکل سیاسی ً در عرصه سیاسی در لبنان ظاهر شود اما ماهیت اصلی آن همچنان نظامی و تخریبگرایانه است و یکی از مهمترین ابزارهای ترور و آدمکشی از سوی تهران در منطقه محسوب میشود. در بین فرماندهان نظامی سپاه پاسداران که نقش بسزائی در سازمان دادن ًحزب الله ً ایفاء کرد، میتوان به نام ًعلیرضا عسگری ً اشاره کرد که پیش از پناهنده شدنش در سال گذشته  به آمریکا ازعالیرتبه ترین مقامهای نظامی و اطلاعاتی سپاه پاسداران محسوب میشد. ًعلیرضا عسگری ً پس از مدتی کوتاهی از مفقود شدنش در ترکیه به آمریکا منتقل شد و به دلیل مرتبه بالای نظامی اش در سپاه، حاوی اطلاعاتی بسیار مهم برای آمریکاییان در خصوص اهداف و فعالیتهای نظامی سپاه پاسداران و سازمانهای نظامی تحت پوشش آن در منطقه بود. دکتر ًماگنس رانستورپ ًاستاد کالج دفاعی ملی سوئد و کارشناس مبارزه علیه تروریسم، علت ترور اخیر ًعماد مغنیه ً یکی از رهبران نظامی و اطلاعاتی ًحزب الله ً در لبنان را بی ارتباط با فرار ًعلیرضا عسگری ً به آمریکا نمیداند. چرا که او معتقد است ًعماد مغنیهً که در طی این سالها بطور مخفیانه مسئولیتهای نظامی خطیری در منطقه بعهده داشت، نامش توسط ًعلیرضا عسگری ً در اختیار آژانس های اطلاعاتی آمریکا و دولت اسرائیل گذاشته میشود.  ًعماد مغنیهً طرح حفاظت از جان ًحسن نصرالله ً رهبر گروه ًحزب الله ً در لبنان و مسئولیت سازماندهی و فرماندهی نظامی گروه ًحزب الله ً در جنگ علیه اسرائیل پیش از تابستان ۲۰۰۶ را بعهده داشت. از جمله مسئولیت های ًعماد مغنیه ً تماس با گروههای اسلامی  ًجهاد ً و ًحماس ً  از سال ۱۹۹۰ بود. علیرغم کشته شدن ًعماد مغنیه ً و از دست رفتن او بعنوان یکی از مهمترین طراحان نظامی ًحزب الله ً و جمهوری اسلامی در منطقه،  ًحزب الله ً کماکان از قدرت نظامی بالایی نه تنها در سطح منطقه بلکه در عرصه جهانی برخوردار است. متخصصین امور امنیتی میگویند ًحزب الله ً دست کم در ۵۰ کشور جهان دارای شبکه های تروریستی است که هر آن اراده کند قادر است علیه منافع ایالات متحده آمریکا و اسرائیل اقدامات تروریستی انجام دهد. گفته میشود این شبکه ها بیشتر تحت پوشش شرکت های بازرگانی فعالیت میکنند که منابع مالی آنها از سوی تهران تأمین میشود. از جمله اقدامات نظامی دهشتناکی که در سالهای اخیر گروه ًحزب الله ً با کمک مامورین امنیتی جمهوری اسلامی انجام داده است، انفجار سفارت اسرائیل وکانون همیاری یهودیان در بوئنوس آیرس بود که در نتیجه این دو اقدام تروریستی بیش از ۱۰۰ یهودی آرژانتینی و اسرائیلی جان خود را از دست دادند. برخی از آگاهان امنیتی میگویند همکاری ًحزب الله ً با گروه ًالقاعده ً در آینده نزدیک بدور از واقعیت نیست چرا که در شرایط کنونی در پی تشدید بحران جنگی در افغانستان کمکهای نظامی جمهوری اسلامی به گروه ًالقاعده ً افزایش چشمگیری یافته است.

از سویی دیگر تهدیدهای اخیر  ًمحمد علی جعفری ً فرمانده سپاه پاسداران، احمدی نژاد رئیس دولت رژیم اسلامی و ًحسن نصرالله ً رهبر ًحزب الله ً علیه موجودیت اسرائیل یکبار دیگر نگرانی دولتمردان اسرائیلی را بشدت برانگیخت و باعث گردید تا ًشیمعون پرز ً رئیس جمهور اسرائیل در نطقی تند در اورشلیم اعلام دارد:  ًیکبار دیگر ثابت شد که حزب الله به عنوان بازوی عملیاتی و مزدور جمهوری اسلامی عمل میکند ً. در همین رابطه  ًاهود المرت ً نخست وزیر اسرائیل رسما ً اعلام میدارد هر اقدام نظامی جدی  ًحزب الله ً در آینده علیه دولت و ملت اسرائیل را متوجه تهران و جمهوری اسلامی را مسئول عواقب آن میداند.

ترور ًعماد مغنیه ً ضربه مهلکی بود بر پیکیره ماشین نظامی جمهوری اسلامی در منطقه. اما خلاء شخصیت نظامی و اطلاعاتی  ًعماد مغنیه ً در منطقه موجب هراس جمهوری اسلامی برای یافتن جانشین مناسب برای او نشد. در مراسم خاکسپاری ًعماد مغنیه ً در دمشق وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ًمنوچهر متکی ً با  ً رمضان عبدالله ً دبیر کل جهاد اسلامی فل
سطین در دمشق ملاقات میکند تا با تشریک مساعی و هماهنگی با او جبهه آشوب آفرینی علیه اسرائیل را در گستره ای بیشتر سازمان دهند. اما تهدیدهای اخیر ًاحمدی نژادی ً، ًمحمد علی جعفری ً و ًرحیم صفوی ً (مشاور عالی مقام رهبری در نیروهای مسلح) مبنی بر نابودی اسرائیل موجب نگردید تا دولت اسرائیل هم نسبت به اینهمه قلدرمنشی های جمهوری اسلامی علیه موجودیت دولت و ملت اسرائیل عقب نشینی کند. این تهدیدهای ناپخته سبب شد تا ارتش اسرائیل در طول مرز مشترک اسرائیل و لبنان به حال آماده باش در آید و مسئولیت هر آتش افروزی در خاورمیانه را به عهده جمهوری اسلامی بگذارد. اما  ترور ًعماد مغنیه ً وحشتی را دردل دیگر عوامل نظامی وابسته به جمهوری اسلامی در منطقه در افکند که مبادا در آینده به سرنوشت ًمغنیه ً دچار شوند. بحران جنگی اخیر خاورمیانه بسیار جدی است. این بحران به میزانی جدی است که هاشمی رفسنجانی را واداشت تا در خطبه های نماز جمعه اعتراف کند که خاورمیانه آبستن حوادث ناگوار است. بیشک هراس ًهاشمی ً از تشدید بحران جنگی در منطقه بیش از جناح رقیب است که آشکارا برای راه انداختن آتش جنگ در خاورمیانه شبانه و روز توطئه میکند.  ًهاشمی رفسنجانی ً بخوبی میداند در صورت وقوع جنگی جدید و درگیر شدن جمهوری اسلامی در آن، دیگر خبری از آن خیل جوانان آرمانگرا که در آغاز جنگ ایران و عراق هزاران هزار داوطلبانه پا بر میدانهای مین گذاشتند و جان عزیز خود را در دفاع از سرزمین شان قربانی کردند خبری نخواهد بود. او خوب میداند در دل میلیونها جوان ایرانی نسبت به این حاکمیت اسلامی جز تنفر و کین خواهی چیز دیگری وجود ندارد. از این رو او باور دارد جنگ در آینده میتواند سرآغاز سقوط رژیم اسلامی باشد که بنیادش بر تزویر، دروغ و انسان کشی استوار است. اما به واقعیت دیگری میبایست اندیشید که جنگ در آینده علیه جمهوری اسلامی میتواند به سقوط ایران و دگرگون شدن مرزهای ملی کشورمان منجر شود که ملایان را چندان از آن هراسی نیست.

۲۴ فوریه ۲۰۰۷
اتحادیه ملی برای دمکراسی در ایران – سوئد
Koroush_etemadi@hotmail.com