مقاومت کوبانی، بستری برای شکل گیری یک جنبش!

شکوهمندی مقاومت کوبانی را تنها با رزمندگی زنان و مردان رزمنده آن نمی توان توصیف کرد. در جریان یک جنگ نابرابر و در رویارویی شجاعانه مردم کوبانی با یک نیروی فوق ارتجاعی جنایتکار، جنبشی توده ای و عظیم راه افتاده است که قابل توجه و غرور انگیز است.
جنبشی فراملی و سراسری بابعاد جهان امروز، جنبشی انترناسیونالیستی علیه هارترین ارتجاع سیاه، جنبشی برای سازماندهی یک همبستگی توده ای و جهانی در حمایت از حقانیت یک مبارزه زنده حق طلبانه انسانی، جنبشی در حمایت از ماندن و زیستن مردمی بپاخاسته و در دفاع از انسانیت!
مقاومت کوبانی و جنبش حمایت از این مقاومت، در جریان ایستادگی و تداوم اش، خیلی از دست ها را رو کرد و خیلی از نقشه ها را بهم ریخت و آرزوی خیلی ها را هم ناکام ساخت. به یُمن چنین جنبشی توده ای که در جریان است، بیش از پیش سیمای دغلکار سازندگان و سازماندهندگان داعش و نقش سناریوپردازان و صحنه گردانان جنایات این وحوش افشاء و رسوا گردیده است.
اکنون و در پرتو چنین جنبشی، شیادی ها و ریاکاری های آمریکا و غرب و ائتلاف دروغین آنها ”علیه تروریسم”، برای توده هرچه وسیع تری از مردم جهان برملا گشته است. به یُمن راه افتادن چنین جنبشی، برجسته تر از هرزمان عملکرد فاشیستی دولت ترکیه به تصویر کشیده شده است. با راه افتادن چنین جنبشی، گندیدگی ناسیونالیسم کُرد و حلقه به گوشی احزاب کُرد حاکم در اقلیم کردستان، بیشتر از پیش به نمایش درآمده است. با برپایی این جنبش و تداوم آن، افکارعمومی جهان بیشتر از هرزمانی متوجه حقانیت مبارزه مردمی ستم دیده گردیده است و تداوم این جنبش توانسته است بیشترین همبستگی انسانی انسان های آزادیخواه و ستم ستیز را در سرتاسر جهان بخود جلب کند و اُبُهَت و زیبایی این همبستگی انسانی را به نمایش بگذارد و ثبت در تاریخ نماید.
ایستادگی مردم کوبانی و رزم رزمندگانش بی دلیل نیست. آنها از موجودیت و کرامت و بودن و ماندن خود و از حاکمیت توده ای و حق تعیین سرنوشت خویش دفاع می کنند. برای این مردم حاکمیت توده ای با دخالت مستقیم خود آنها عزیز است. آنها نمی خواهند این دستاورد مهم مبارزاتی تاکنونی شان که الگویی نو برای اداره جامعه است از دست برود. طبعاَ یکی از نگرانی های جدی کشورهای منطقه و غرب و آمریکا و احزاب حاکم بر اقلیم کردستان، همین الگوی حکومتی است. آنها چنین الگویی از حاکمیت را بر نمی تابند و عمیقاً نگران از سرایت کردن آن به دیگر بخش های کردستان اند. حکام اقلیم کردستان عراق نه تنها چنین حاکمیتی را به رسمیت نشناخته اند، که همواره نیز علناً و عملاً برای نابودیش کوشیده اند و می کوشند.
کوبانی روزهای سختی را در پیش دارد و بعید نیست در یک معادله نظامی نابرابر علیرغم جانفشانی های رزمندگانش، مقاومتش درهم شکسته شود. اما با این فرض احتمالی هم، دستاوردهای تاکنونی اش ارزنده و ستودنی اند. یکی از دستاوردهای ارزنده این مقاومت شکل گیری یک جنبش حمایتی انترناسیونالیستی بود که مردم آزاده دنیا را با خود همراه ساخت. هم اکنون این جنبش در ترکیه ابعاد رادیکال تر و عمیق تری پیدا کرده است و این کشور را با چالشی جدی روبرو ساخته است.
سقوط احتمالی کوبانی بیش از آنکه اعلام شکست مقاومت و مبارزات توده های مردم کوبانی باشد، اعلان یک شکست بزرگ برای آن ادعای دروغینی است که سران ۵۰ کشور را گرد هم آورد تا ”علیه تروریسم” بجنگند و آن را ازپا درآورند!
با سقوط احتمالی کوبانی، جز رسوایی برای مدعیان دروغین ”مبارزه با تروریسم” و جز شرمساری برای دولت ها و دولتمردان عضو ”ائتلاف مبارزه با تروریسم” و جز سرافکندگی سران اقلیم کردستان که در خدمت سناریو پردازان تهاجم داعشیان بوده و هستند، چیزی ببار نخواهد آمد.
اگر چه سقوط احتمالی کوبانی، تلفات جانی زیاد و خسارات مالی بسیار و آوارگی بیشتر مردم را بدنبال خواهد داشت و دستاوردهای تاکنونی یک مبارزه توده ای و حاکمیت مردم لطمات سنگینی خواهد دید، اما شکست بزرگ را آنهایی خواهند خورد که ماسک شان کنار خواهد رفت، آنهایی خواهند خورد که فاشیسم شان پُررنگ تر بچشم خواهد آمد، آنهایی خواهند خورد که بازار ”کوردایه تی” فروشی شان از رونق خواهد افتاد و بخاطر خودفروشی و دریوزگی شان رسواتر و منفورتر خواهند شد!
طبعاً با پیروزی مقاومت کوبانی، مردم جهان شاد خواهند شد و مبارزات تاکنونی این مردم هم وارد فاز دیگری خواهد شد و بی گمان در فردای پیروزی مقاومت کوبانی، هیچ انسان آزادیخواهی که در جنبش حمایت از مقاومت کوبانی سهیم بوده است و هیچ انسان شرافتمندی که نسبت به این مقاومت کمترین سمپاتی مثبت نشان داده است، به آمریکا و غرب و هیچ کشور دیگری دست مریزاد نخواهد گفت!
مقاومت کوبانی همچنان باید زنده باقی بماند و جنبش حمایت از مقاومت کوبانی، لازم است سیمای سرخ کوبانی را همچنان سرخ و زیبا به نمایش بگذارد و فعالان این جنبش لازم است با دسترسی یافتن به فاکت های تازه تر و بیشتری، دروغ و دغلکاری و خیانت پیشگی و تجاوزگری های دشمنان مردم مبارز کوبانی را اثبات کنند.
مقاومت کوبانی و جنبش حمایت از این مقاومت مردمی، شایسته همه گونه حمایت و جانبداری است و هر انسان آزادیخواه و ستم ستیز و برابری طلبی باید بهر شکل ممکن در تقویت و تداوم آن سهیم باشد.
زنده باد مقاومت کوبانی! زنده باد جنبش حمایت از مقاومت کوبانی!
عطا خُلقی دهم اکتبر ۲۰۱۴