تقلیل عروج داعش به “جنگ مسلمان با مسلمان” ، کمونیزم کارگری یا برداشتی اسلامی؟!

تقلیل عروج داعش به “جنگ مسلمان با مسلمان” ، کمونیزم کارگری یا برداشتی اسلامی؟!

در حاشیه “تحلیل” مجید آذری در مورد جنایات داعش

از: سعید صالحی نیا

salehinia@aol.com

۲۸ سپتامبر ۲۰۱۴

مقدمه:

در مقالات متعددی در طی سالهای گذشته به عروج یک قشریگری بنام کمونیزم و مابه ازایش فولادوندیزم ضد اسلامی پراخته ام (۱). مقاله کوتاه مجید آذری از حزب کمونیست کارگری (۲) یک نمونه دیگر این متد برخورد به مقوله داعشیزم است. بر خلاف ادعای نویسنده این مقاله، تفسیر دعوای داعش در منطقه خاورمیانه نه بر اساس دعوای مسلمان با مسلمان بلکه بر مبنای یک درک طبقاتی و کمونیستی و روانشناسی اجتماعی قابل توجیه است.(۴و۵).

در این مقاله کوتاه ، من ابتدا وجوه مقاله مجید آذری را می کاوم و بی ربطی ادعایش را نشان می دهم و در مرحله بعد پایه واقعی داعشیزم و جنایت در منطقه خاورمیانه را مروری می کنم:

(۱) مجید آذری چه می گوید؟

مجید آذری به “تاریخ” مراجعه می کند و نشان می دهد که “مسلمانها مسلمانها را کشته اند” (۲) و بعد یاد علی شریعتی می افتد و “جای او را خالی می داند” (که معلوم نیست چرا؟ !) و از او می پرسد که کجاست عظمت اون حکومت اسلامی که او وعده می داد؟! و نتیجه می گیرد که :

  جدن باید گفت مسلمانان مسلمانی نمانده. مسلمانان حیا کنید ومسلمان کشی را کنار بگذارید.”!

طبعا این نظرات ایشان مقل نظرات هم حزبی ایشان ، حبیب بکتاش که مدتها قبل اعلام کرده بود که مسلمانها از انسان کمتر هستند، باید به حساب حزبش گذاشته شود تا زمانی که از سوی حزبش رسما این نظرات انکار شود که فکر هم نمی کنم اینطور بشود! لذا من محق هستم تا زمانی که حزب مجید آذری رسما بی ربطی این نظرانت را مثل نظرات حبیب بکتاش مردود اعلام نکرده ، بخشی بدانم از تحولات فکری که حزب کمونیست کارگری دچارش شده است.

حالا ببینیم کمونیزم کارگری چه بود و این فراخوان مجید آذری به “مسلمانها” چه ربطی دارد به کمونیزم کارگری!

(۲)کمونیزم کارگری چه تحلیلی در مورد اسلام و اسلام سیاسی داشت ؟

اولا: در برنامه حزب کمونیست کارگری ، ترک اسلام بعنوان هدف این حزب اعلام نشده! این حزب حزبی ضد اسلام معرفی نشده! البته این نسل جدید می تواند پاجای انور خوجه بگذارد و رسما تبدیل به حزب ضد اسلام شود! کافی است برنامه شان را عوض کنند!

دوما: کمونیزم کارگری فرق گذاشته بین اسلام و اسلام سیاسی.اولی ایدئولوژی مذهبی است دومی یک جنبش سیاسی معین جنبش طبقاتی معین.کمونیزم کارگری جنبش پائین کشیدن اسلام سیاسی است چون تحزب سیاسی است.مبارزه با نفس مذهب مربوط است به جنبش مدرنیته و فضای ازادی بدون قید و شرط بیان. هدفی سیاسی نیست هدفی فرهنگی است.

سوما: جنبش داعشیزم یا جنبش طالبانیزم یا جنبش خمینیزم انواع معین جنبشهای سیاسی بورژوازی منطقه هستند با پرچم اسلام سیاسی در پی قدرت سیاسی.دعواهایشان به ظاهر دعوای مذهبی و به باطن  دعوا بر سر قدرت بر سر هژمونی سیاسی است.کمونیستها کارشان با امثال شریعتی دقیقا در همینجا فرق دارد!

چهارم: اتفاقا علی شریعتی بحث اساسیش این بود که اسلام شیعه و سنی ندارد! اسلام را باید از دعوای شیعه و سنی بیرون کشید! دقیقا به همین خاطر توسط اخوندهای حوزه علمیه تحریم و تکفیر شد! از جمله امثال مطهری! اتفاقا اگر شریعتی بود بین داعشیزم و اسلام خود مرز می کشید ! هرگز تحلیل مجید آذری را نمی پذیرفت! ایشان با ادبیات شریعتی اشنا نیست نخوانده ملاست!

پنجم: “فراخوان به مسلمانها” که “حیا کنند” و “مسلمانی را کنار بگذارند” هیچ ربطی به کمونیزم کارگری ندارد! البته شاید از کنگره نهم حزب مجید آذری این دست پخت جدید بیرون آید ما خیلی چیزها از اینها دیدیم!

(۳) چه فراخوانی در شرایط امروز کمونیستی و کارگریست؟

فراخوانی که کمونیزم کارگری را مشخص می کند یک فراخوان سیاسی جدیست! ادمها را نه به مسلمان و غیر مسلمان بلکه به مردمی که تحت ستم نیروهای ارتجاعی چه امپریالیستی چه ملی قومی و چه اسلام سیاسی هستند ، نگاه کردن.طبقه کارگر (چه مسلمان چه غیر مسلمان) توده مزدبگیر را فراخوان دادن! فراخوان به افشای ماهیت ارتجاعی اسلام سیاسی قوم گرائی کورد و عرب و …برنامه جداسازی امپریالیستی اوباما-حکومت اسرائیل و حکومتهای غرب را افشا کردن!

کمونیزم کارگری جنبش “فراخوان به مسلمانها” برای ترک کردن دینشان نیست و نبوده! کمونیزم کارگری فراخوان به مردم عراق و منطقه برای ساختن هسته های مقاومت انسانی مقاومت کارگری و هسته های تمدن خواهی و ازادیخواهی و برابریست! اینست کمونیزم کارگری!

باید نجاتش داد از این قشری گری که گریبانش گرفته!

منابع دیگر:

(۱)سعید صالحی نیا: دو مقاله در موضوع : کمونیزم کارگری یا آته ایزم قشری؟
http://www.azadi-b.com/arshiw/?p=35441

(۲)کشتار مسلمانان بدست برادران مسلمان –مسلمانان مسلمانی نمانده(مجید آذری از حزب کمونیست کارگری ایران!)

http://www.azadi-b.com/G/2014/09/post_484.html

(۳)نگاهی چند جانبه به تعصب گرائی( فاناتیزم) و قشریگری(سعید صالحی نیا)

http://monazere-siasi.com/مقالات-سیاسی/مقالات-سال-٢٠١٣/۳۲۵-نگاهی-چند-جانبه-به-تعصب-گرائی-فاناتیزم-و-قشریگری

(۴)آرشیو مقالات اخیر این نویسنده در موضوع بحران عراق:

http://monazere-siasi.com/مقالات-سیاسی/مقالات-سال-٢٠١۴/۶۹۳-آرشیو-مقالات-اخیر-این-نویسنده-در-موضوع-بحران-عراق

(۵)دعوت به “جنگ مقدس”، نگاهی به متدهای روانی جلب هوادار فرقه داعش و آینده اش(سعید صالحی نیا)

http://monazere-siasi.com/مقالات-پزشکی/۶۹۸-دعوت-به-جنگ-مقدس-،-نگاهی-به-متدهای-روانی-جلب-هوادار-فرقه-داعش-و-آینده-اش