شرکت سرمایه گذاری کارکنان سایپا حیاط خلوت مدیریت

شرکت سرمایه گذاری کارکنان سایپا (سمیکو)با هدف سود آوری و افزایش سرمایه کارکنان و کارگران سایپا ایجاد گردید ،بطوریکه تمام کارکنان سرمایه گذار از منافع حاصل از سرمایه گذاریهای صحیح و سود آور بهره مند شوند.

جهت جذب سرمایه برای این شرکت از طرف مدیر عامل وقت ابلاغ گردید که ماهیانه حدود ۳ الی ۵ درصد از حقوق کارکنان کسر گردد و بعنوان سرمایه به حساب شرکت سمیکو واریز شود. تا با پولهای ناچیز و کم کارگران سرمایه بسیار بزرگی برای سرمایه گذاری ایجاد شود و با خرید شرکتهای سود آور و پر بازده و سرمایه گذاریهای متعدد در بازارهای مختلف از جمله اوراق بهادار ، ارز و طلا و مسکن و تولید مواد و قطعات خودرو و همچنین واردات خودرو و تامین خوراک و سایر موارد دیگر به یک هولدینگ سرمایه گذاری تبدیل شود تا علاوه بر در آمد ناچیزی که کارگران دریافت می کنند در آینده ای نزدیک نیز صاحب درآمد دیگری شوند .
اکنون با گذشت بیش از شش سال از تشکیل این شرکت و جذب بیش از ۵۰ میلیارد تومان سرمایه از جیب کارکنان سایپا ، هنوز هیچ سودی به کسی پرداخت نشده است و حتی سهام این شرکت به دلیل مشکلات بسیار زیاد در دفاتر مالی قابل خرید و فروش در بورس نمی باشد و پذیرفته نیست.
که همه این موارد نشان دهنده تخلفات بسیار در اداره شرکت و عدم سرمایه گذاری سود آور و صحیح می باشد.
پول سهام کارکنان قابل نقد شدن نیست و آنها نمی توانند در صورت لزوم حتی اصل پول خود را پس بگیرند. در صورتیکه حتی اگر این سرمایه به صورت سپرده بلند مدت در بانک سرمایه گذاری شده بود ، پس از گذشت ۶ سال حداقل ۲۰۰ درصد سود بانکی داشت و سرمایه افزایش یافته بود و قابل نقد شدن بود.
شرکت سرمایه گذاری کارکنان سایپا دارای ۹ زیر مجموعه می باشد که عبارتند از :
۱-ستاره سفیران آینده (ایجاد فروشگاههای زنجیره ای)
۲-پیشگامان خوراک تابان(تامین و پخت خوراک کارکنان گروه سایپا)
۳-بازرگانی ستاره تابان (سرمایه گذاری)
۴-تجارت الکترونیک خودرو تابان (سرمایه گذاری)
۵-تجارت الکترونیک خودرو تاخت (فروش خودرو VIP)
۶-همراه خودرو تابان (تامین قطعات)
۷-انرژی گستر (حفاری)
۸-سنان شیمی (تولید روانکارهای خودرو)
۹-بازرگانی تامین گستر تابان (خدمات بازرگانی)
هر کدام از این شرکتها دارای اعضاء هیات مدیره و مدیریت میانی و تعداد زیادی کارمند هستند , ولی در واقع حجم کار مدیریت آنها به اندازه یک دفتر کاری نیمه وقت است.
تمام بازار کار این شرکت ها در داخل گروه سایپا است و هیچ تمایل و انگیزه و توان رقابت برای کسب بازارهای جدید و بهبود در آمد شرکت ندارند. زیرا در آمد بسیار خوبی از بازار داخل سایپا کسب می کنند و با همین در آمد دائمی با هزینه های بسیار بالا شرکت را مدیریت می کنند. چون هیچ رقیبی در مقابل آنها وجود ندارد و به صورت انحصاری و قرارداد دائمی کارها را انجام می دهند.این بازار برای آنها تضمین شده است ولی هیچ در آمدی برای افزایش سرمایه کارکنان زحمت کش سایپا نیست .پس این حجم پول ماهیانه که از حقوق کارکنان سایپا کسر می شود و به حساب آنها واریز می شود چه می شود؟آیا فقط صرف هزینه کارکنان و مدیریت نمی شود ؟ و بسیاری سوالات دیگر…
شرکت سرمایه گذاری کارکنان سایپا بجای کسب در آمد ، تبدیل به حیاط خلوت مدیریت سایپا شده است و مدیریت افراد نزدیکان خود را به این شرکتها می فرستد.بسیاری از مدیران بازنشسته مجددا در این شرکتها شروع به کار می کنند.
هیچ برنامه ریزی و نقشه ای برای کسب در آمده و بهبود هزینه ها نیست ، زیرا ماهیانه در صدی از حقوق کارکنان بدون زحمت به آنها پرداخت می شود تا حقوق این همه مدیر و عضو هیات مدیره و کارمند پرداخت شود.
از سال ۱۳۸۶ تابحال قیمت هر چیزی در ایران تقریبا بیش از ۶ برابر شده است ، قیمت طلا و ارز و سهام چندین برابر شده ولی هیچ سود و در آمدی متناسب با سرمایه شرکت کسب نشده است.
مافیای پول و قدرت سرمایه دار و دولت و عوامل آنها از روشهای مختلف در حال چپاول و استثمار ارزش کار و سرمایه کارگران هستند. کارگران ماهیانه بپردازند تا آقایان و عواملشان سر شغل خود باشند و حقوق بگیرند و کسی هم حق کمترین اعتراضی ندارد.
امید همه ما کارگران به سرمایه گذاری جهت کسب اندک در آمد بیشتر برای بهبود معاش خود و خانواده است ولی هدف مدیریت استثمار کارگران و افزایش زمان مدیریت جهت کسب درآمد شخصی است.