گزارشی از وضعیت بهنام ابراهیم زاده ، مصاحبه سایت اتحاد کارگری با محمود صالحی(١)

گزارشی از وضعیت بهنام ابراهیم زاده ، مصاحبه سایت اتحاد کارگری با رفیق محمود صالحی فعال جنبش کارگری ایران – بخش یک

رفیق محمود صالحی گرامی بعلت فوریت وضعیت ویژه بهنام ابراهیم زاده ناچار هستم قبل از فرستادن کلیه سووالات مصاحبه, این چند پرسش را با شما در میان بگذارم . ما در نشریه اعلام خواهیم کرد که این بخش نخست مصاحبه باشما است. رفیق محمود صالحی از این که دعوت ما را برای مصاحبه پذیرفته اید, از شما سپاسگزاریم.

——————————————————————————–

فعالین کارگری شما را یکی از شناخته شده ترین فعال کارگری نه فقط در سطح کردستان بلکه در سراسر ایران میشناسند. ،هم چنان که رشن است، شما سابقه ی چندین سال زندان در حوزه مسائل کارگری را نیز در کارنامه ی خود دارید. اکنون هم سخنگویی کمیته ی دفاع از بهنام ابراهیم زاده را بعهده گرفته اید. اگر اجازه داشته باشیم سووالات خود را از وضع کارگران زندانی به ویژه از کارگر زندانی بهنام ابراهیم زاده آغاز کنیم.

۱- همین زمان که این مصاحبه انجام میشود کارگر مبارز زندانی بهنام ابراهیم زاده در زندان کرج محل تبعیدیش مدت هاست که در اعتصاب غذا بسر میبرد. اگر امکان دارد گزارشی از آخرین وضعیت جسمی، روحی وی و میزان رسیدگی پزشکی که در زندان از وی به عمل می آید,همچنین واکنش مسوولین به خواست های قانونی این زندانی معترض را برای خوانندگان نشریه ما ارایه فرمایید.

جواب: همچنان که همه اطلاع دارند در تاریخ ۲۸/۲/۹۳ تعدادی از نیروهای ویژه امنیتی به بند۳۵۰ زندان اوین حمله کردند و زندانیان را مورد ضرب و شتم قرار دادند. بعد از این ضرب و شتم برای تعدادی از زندانیان پرونده سازی کردند و آنان را به جرم اختشاش در زندان به دادگاه معرفی کردند، از جمله بهنام ابراهیم زاده. مسئولان زندان با توجه به اینکه بهنام از ناحیه سر و کردن دچار آسیب شدید شده بود. ایشان را به دکتر نبردند و با همان وضعیت جسمی او را به سلولهای انفرادی ۲۴۰ انتقال داد. بعد از اینکه بهنام را به سلول انفرادی انتقال دادند ملاقات او با خانواده اش را هم قطع کردند تا این لحظه که من با شما مصاحبه می کنم. هنوز ملاقات بهنام آزاد نشده و تنها یک بار آن هم از طرف مسئولان زندان با خانواده بهنام تماس می گیرند و از همسر و فرزند بهنام می خواهند تا جهت ملاقات به زندان مراجعه کنند. همسر بهنام و پسرش مراجعه می کنند بعد از اینکه ملاقات تمام می شود مسئولان امنیتی این زن و بچه را به گروگان می گیرند و تحت الحفظ آنان را به منزل بهنام می برند تا خانه این کارگر زندانی را بعد از ۴ سال تفتیش کنند.

به دنبال این همه فشار که برای خانواده و خود بهنام ایجاد کردند، او را به زندان رجایی شهر کرج تبعید کردند برای اینکه خانواده بهنام را از نظر اقتصادی دچار مشکل کنند . بهنام ابراهیم زاده به اعتراض به این وضعیت که برای خود و خانواده او به وجود آورده بودند در تاریخ ۱۷/۵/۹۳ اقدام به اعتصاب غذا نمود.

مسئولان زندان به جای رسیدگی به وضعیت ایشان او را تهدید می کردند که دست از اعتصاب بر دارد و..اما بهنام تسلیم نشد و به اعتصاب خود ادامه داد و در تاریخ ۱۰/۶/۹۳ اعتصاب تر خود را به اعتصاب خشک تبدیل کرد. در این اعتصاب شاید بهنام از نظر جسمی با کاهش وزن روبرو شد باشد، اما از نظر روحی سرشار از انرژی و روحیه خیلی عالی دارد. سرانجام در تاریخ ۱۲/۶/۹۳ بهنام ابراهیم زاده را به سالن زندانیان سیاسی منتقل کردند و ایشان هم به اعتصاب خود پایان داد.

۲- در خارج کشور دیده میشود که افراد و نشریات بدون مراجعه به کمیته ی دفاع از بهنام ابراهیم زاده و سخنگوی کمیته, اطلاعیه های های رسمی کمیته ی دفاع از بهنام ابراهیمزاده را بازتاب میدهند، از منابع غیر موثق به نشر خبر می پردازند. گاها این نوع خبر رسانیها ایجاد سردرگمی در بین فعالین کارگری و حقوق بشری میکند. اگر امکان دارد در این مورد اطلاع رسانی کنید.

جواب: ما برای تمام آن اشخاص، تشکلها، سایت ها ، رادیوها، تی وی ها و نشریاتی که به هر شکل خبر های مربوط به کارگران زندانی را تحت پوشش قرار می دهند تشکر می کنم و برای این عزیزان بهترین ها را آرزو دارم.

اما تنهای چیزی که ما را نگران کرده است این می باشد که تعدادی از افراد خبرهای را انتشار می دهند که با واقعیت همخانی ندارد و ما مکررا” اعلام کردیم که دست از این کارها بردارند. ما هیچ وقت نگفتیم که خبر ها تحت پوشش قرار ندهید. اما درست این است که قبل از انتشار یک خبر با کمیته دفاع از شخص و یا سخنگوی آن شخص تماسی داشته باشند تا سحت و سقم آن خبر ها را تائید کنند. وقتی یک کمیته بنام شخص تشکیل می شود به این معناست که باید گزارش ها و خبرهای مربوط به شخص مورد نظر توسط آن کمیته درج شود و همه عزیزانی که دوست دارند تا بیشتر این خبرها را عمومی تر کنند می توانند بازتکثیر کنند. ما در رابطه با بازتکثیر خبرها هیچ مشکلی ندارم. ما با این مشکل داریم که بعضی از خبرهای درج شده، صحت ندارند و ما تا این لحظه مکررا” اعلام کردیم که بجای کارگران زندانی مطالبی درج نکند که بعدا” ما اقدام به تکذیب آن کنیم. شماره تماس ما همیشه آماده است تا هر کسی که دوست داشته باشد از وضعیت کارگران زندانی اطلاعی به دست آورد با ما تماس بگیرند.

۳- از آنجایی که خوانندگان نشریه ما را، طیف گسترده ای از مردم با میزان دانش وعلاقه مندی های متفاوت تشکیل میدهد, اگر امکان دارد به معرفی بهنام ابراهیم زاده، سوابق کاری، فعالیت های کارگری، علت زندانی بودن وی و همچنین وضعیت خانوادگی ایشان بپردازید.

جواب : بهنام ابراهیم زاده در یک روستای منطقه اشنویه به دنیا آمده و از کودکی به بازار کار روی می آورد و با کار در شهر ها مختلف ایران هزینه زندگی خود را تامین می کرد. بهنام در زمان دستگیری کارگر کارخانه بود و عضو کمیته پیگیری و مدافع حقوق کودکان.

بهنام همسر و یک پسر دارد که سن پسر ایشان ۱۶سال می باشد و در حال حاضر در شهر تهران در خانه اجاره ای زندگی می کنند.

از نظر مالی هم باید خود خوانندگان تشخیص دهند که آیا کارگری که در زمان اشتغال نمی تواند هزینه زندگی خود را تامین کند، وقتی به زندان می برنش باید چطور زندگی را بگذراند!! این در حالی می باشد که خود زندانی در زندان جهت بهداشت و نظافت شخصی در ماه نیاز به ۳۰۰ هزار تومان پول دارد. این تنها هزینه شخص زندانی است و اگر زندانی در یک شهر دیگر باشد باید به این هزینه، هزینه آیاب و ذهاب را اضافه کرد.

در کل باید عرض کنم که هیچ کدام از کارگران زندانی وضعیت مالی خوبی ندارند و از سوی کارگران و آشنایان خود تامین می شوند.

۴- در وضعیت بد اقتصاد ایران، نبود کار، بی ارزش شدن پول ملی و گرانی سرسام آور حتی خانواده هایی که نان آور آنها هنوز شاغل هستند, شرایط سخت و فلاکت باری را تجربه میکنند. بنابراین,نیازی به پرسش از وضعیت معیشتی خانواده بهنام ابراهیم زاده نیست. اما پرسش این است که آیا برای جمع آوری کمک مالی تا کنون اقدامی صورت گرفته؟ از نظر امنیتی و حساسیت رژیم, آیا صلاح میدانید فعالین کارگری در خارج کشور اقدام به گشایش حساب برای جمع آوری کمک مالی به کارگران زندانی به ویژه در شرایط کنونی به خانواده ی بهنام ابراهیم زاده نمایند؟

جواب: جواب دادن به این پرسش شما خیلی وقت می خواهد. چون این مورد باید بازتر شود تا مشخص گردد که کمک های که بنام کارگران زندانی جمع آوری می شود چطور به دست آنان برسد. ما مکررا” اعلام کردیم که هیچ وقت کمک مالی را توسط شخص یا اشخاص ارسال نکنند. هر زندانی برای خود شماره حسابی دارد و اگر کسی مایل باشد به زندانی کمک مالی کند می توانند از مسئولان کمیته دفاع شماره حساب فرد زندانی را بگیرند و شفاف کمک خود را به حساب آنان واریز کنند.

از سوی دیگر کسانی هستند که در این مورد منافعشان به خطر می فتد اظهارمی کنند که دولت حساب ها را کنترل می کنند و ان را بلوکه خواهند کرد. این نوع شایعات صحت ندارد و تا این لحظه که من با شما مصاحبه می کنم یک بار هم دولت اقدام به بلوکه کردن حساب کارگران زندانی نکرده است. اگر هر زمان دولت اقدام به بلوکه کردن حساب یک زندانی نمود ان زمان ما هم سکوت نخواهیم کرد و راه دیگری را به دوستان پیشنهاد خواهیم کرد.

دوست گرامی به دلیل اینکه سریع به این چند سئوال شما جواب دهم مختصر آن را نوشتم. اگر بعدا” سئوالی داشتید من در خدمت می باشم.

محمود صالحی

۱۷/۶/۹۳