صدیق کمانگر درس بود!

صدیق کمانگر درس بود، رهبری عادل، دانا و توانا، که باید او را خواند و ازش یاد گرفت. 

هنگام دفاع از موکلاانش در دادگاههای زمان شاه بخصوص در مقابل فئودالها و ملاکین منطقه، از موقعیت انسان، رفاه انسان، حقوق انسان و آزادی و حرمت انسان با شهامت دفاع می کرد و در این دفاعیات و تعرض درس شهامت را می داد. او در انقلاب ۵۷ بعنوان رهبری با تجربه و کاردان و مبلغی توانا در عرصه های مختلف جنبش ظاهر گشت. در همان اوائل در مقابل توطئه های اسلامیها در آسمان کردستان قد کشید و ایستاد، او اسلحه ای نکشید، توهینی نکرد، امّا نفوذ کلامش در میان جوانان و مردم رنجدیده کردستان در ابعاد وسیع اجتماعی آنها را خلع سلاح کرد. هر جا سخن می گفت بغضِ دلِ کارگران و زحمتکشان را می ترکاند و به خواست تبدیل می کرد این خواست در وجود او و هر مکانی که پا می گذاشت خود را نشان می داد. مردم می دیدند، مردم تجربه کرده بودند در هرجا و مکانی که صدیق کمانگر آنجاست آرزوهای دیرینه اشان زبان پیدا می کند و جامه عمل می پوشاند. او با ساده ترین زبان زندگی پر شقاوت مردم را معنا می کرد. مردم او را به وسعت شهامتش دوست می داشتند. او درس بود. درسِ تعرض، درسِ برابری در بین انسانها، درسِ رفاقت و صمیمیتی وصف ناپذیر، درسِ انسان دوستی و انسان ماندن با انسانها. او درسِ” پاکی” بمعنای دقیق این واژه بود. انتظار است ادیبان و نویسندگانی که در رابطه با جنبش عظیم انسانی کردستان می نویسند خصوصیات و جایگاه اجتماعی این رهبر توانا را بنویسند هر چند او در درسهای جنبش همیشه قصه خواهد شد و تا زمان پا برجاست سینه بسینه نقل خواهد شد. باید صدیق کمانگر را خواند و ازش یاد گرفت. امیدوارم که نسل جدید، نسلی که تاریخ یا گذشته این جنبش را می خوانند صدیق کمانگر را بخوانند تا از صمیمتش، رفاقتش، شهامتش و انسان دوستیش از خاکی بودنش یاد بگیرند.
امیدوارم که من بتوانم در زمانی مناسب این مسئله را شروع و به پایان برسانم که چرا می گویم صدیق کمانگر درس است و باید اورا خواند.
کارشناسان حکومت ضد انسانی اسلامی ایران بخوبی نفوذ کلام و قدرت بسیج او را می شناختند به همین دلیل برنامه ترورش را ریختند و در روز سیزده شهریور ۱۳۶۸ در اردوگاه مرکزی کو مه له طرح ترورش توسط یکی از جاسوسان حکومت اسلامی عملی شد.
من نخواسته ام در این متن کوتاه جایگاه تشکیلاتی کاک صدیق کمانگر را معرفی کنم. فقط خواستم بدور از هر چیزی نقطه ای از جایگاه اجتماعی این انسان بزرگ را بتصویر بکشم. یادش گرامی باد.
محمدامین کمانگر ۲ سپتامبر ۲۰۱۴