اسلام سیاسی با همه شاخههایش به پشتیبانی آمریکا و غرب قدرتمند شده است و مرکز آن غرب میباشد!!

اسلام سیاسی با همه شاخههایش به پشتیبانی آمریکا و غرب قدرتمند شده است و مرکز آن غرب میباشد!!
مصاحبه حسام یوسفی با سمیر نوری

حسام یوسفی: طبق اطلاعاتی که منتشر شده است داعش توسط آمریکا برای تقسیم دوباره خاورمیانه تأسیس شده است. نظر شما در این رابطه چیست؟
سمیر نوری: من هم مثل همه از مدیاهای مختلف شنیدیم که سران آمریکا اعلام کردند که داعش ساخته دست خود آمریکا است؛ و همان طور که میبینید در کتاب هیلاری کلینتون به این مسئله اشاره شده است. در جاهای مختلف دیدهشده که جان مکین کاندید حزب جمهوری و سناتور آمریکا با ابوبکر بغدادی خلیفه دولت اسلامی در عراق و شام جلساتی داشته است.
نکتهای دیگر که برای همه روشن است هم پیمانان آمریکا در منطقه خاورمیانه (عربستان سعودی، قطر و ترکیه) به این دسته از جریان فکری اسلام سیاسی به لحاظ سیاسی و مادی کمک کردهاند وداعش به لحاظ فکری سلفی است و مرکزش در عربستان سعودی میباشد. پروسه قدرت گرفتن داعش به بعد از انقلاب در سوریه و تغییر این انقلاب به کشمکش مسلحانه بین نیروهای تروریستی اسلامی برای غرق کردن این انقلاب در خاک و خون بود.
در باره اینکه آیا آمریکا هدفش از درست کردن داعش برای تقسیم دوباره خاورمیانه است. نمیتوان گفت که اینطور نیست گرچه به نظر من آمریکا اهداف دیگر را دنبال میکند چون سوریه منطقه نفوذ روسیه است و این مشکلی آشکار است و آمریکا میخواهد زیر پای روسیه را خالی کند؛ اما از این مهمتر شکل گرفتن انقلاب در این منطقه تماماً آمریکا و سرمایهداری جهانی را ناراحت کرد و باید به هر قیمتی به این انقلاب پایان دهد و این شد که جنگی وحشیانه در آن منطقه به راه انداخت و جامعه میلیونی آن منطقه را در خون غرق کرد و انقلاب را از ذهن مردم زدود.
از طرفی دیگر در برخورد با ایران و همپیمانانش بخشی دیگری از سناریوی آمریکا برای قدرت بخشیدن اسلام سیاسی بود. اگر این هدف را در نظر بگیریم تقسیم دوباره قدرت را در منطقه به دنبال خواهد داشت.
حسام یوسفی: آمریکا حملات هوایی را علیه داعش در عراق شروع کرده است. ایجاد این وضعیت چه منافعی را برای آمریکا به دنبال دارد؟ پشت پرده این اتفاقات چیست؟
سمیر نوری: تا این لحظه آمریکا در برابر داعش در منطقه جنگ حکومت بغداد هیچ اقدامی نکرده و غیر از راهنمایی حمایت آنچنانی از حکومت بغداد نکرده است و این باعث شد که نوری مالکی نخستوزیر عراق برای به دست آودن تسلیحات و جنگندههای هوایی به روسیه روی آورد. اقداماتی که آمریکا انجام داده است مستقیماً به حکومت اقلیم کردستان کمک کرده است.
به نظر من داعش سگی است که آمریکا میخواهد مخالفین خودش را در منطقه با آن بترساند و کاری کند که از ریل خارج نشوند و آنها را مطیع خویش سازد، به خصوص جمهوری اسلامی ایران و هم پیمانانش از جمله احزاب شیعه ایرانی در عراق که حکومت بغداد زیردست آنان است؛ و در همان حال آمریکا با تئوری یکی به نعل زدن و یکی به میخ کوفتن مانند ناجی مردم به میدان آمده است.
به نظرم داعش رول یک نیروی مسلح اجیرشده را بازی میکند تا یک نیروی مردمی و هر وقت دورهاش به پایان برسد میرود و ناپدید میشود. به همین دلیل از اول مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان و نیروهای سنی مذهب عراق و داعش در یک سنگر ظاهر شدند و در این لحظه سناریو به شیوهای دیگر خود را نشان میدهد. گردن نهادن حکومت عراق و نوری مالکی به تغییراتی که آمریکا میخواهد ایران را به سوی سیاستهای خود بکشد بخشی از این جدال است.
حسام یوسفی: به نظر شما این تکرار تاریخ نیست؟ همان اتفاقی که برای مردم ایران در سال ۵۷ افتاد. سه دهه قبل داعش را بر ایران حاکم کردند و امروز میخواهند همان سناریو را در سوریه و عراق تکرار کنند؟
سمیر نوری: اسلام سیاسی با همه شاخههایش به پشتیبانی آمریکا و غرب قدرتمند شده است و مرکز آن غرب میباشد. مولتی کالچریزم و نسبیت فرهنگی این دسته کلمات هستند که در غرب اسلامی سیاسی را به رسمیت شناختهاند و تعبیر از درست قلمداد کردن فعالیتهای اسلام سیاسی و تأسیس صدها مسجد و سازمان برای فعالیتهای اسلام سیاسی در غرب است.
القاعده و طالبان و اخوان المسلمین و خمینی و داعش همه زیر نظر سی آی ای درستشدهاند و همه به لحاظ مالی تقویتشدهاند و برای مقابله با چپ و کمونیسم و طبقه کارگر و آزادی خواهان و هر نوع مدرنیته پرورشیافتهاند و تسهیلاتی برای آنان انجام شده است؛ و هر چه لمپن جامعه است جمع کردهاند و به ضد انقلاب و به اسم انقلاب برای سوارشدن بر موج انقلاب به کار گرفتهاند.
شاید سناریوی سوریه و عراق تفاوتی داشته باشد، در سوریه انقلاب را با نیرویهای اسلامی از بین بردند و ویرانش کردند. ولی به نظرم در عراق میخواهند داعش را برای گردن نهادن نیروهای اسلامی شیعه به سیاستهای آمریکا به کار بگیرند.
آمریکا نیازی به تأسیس جمهوری اسلامی در عراق ندارد چون مدت زیادی نیست که این حکومت اسلامی را در عراق درست کرده است و در جنگی صدها و هزاران نفر را قربانی تحمیل سیاستهای خویش کرد؛ و هر چه نیروهای اسلامی و عشیرتی و ناسیونالیست بود را در قابلمهای جمع کرد و اسمش را گذاشت گلدان عراق! و حاصلش شد آنچه که میبینید.
حسام یوسفی: آخرین تحولاتی که در عراق و سوریه اتفاق افتاده چه بوده است و چه ارزیابی ای از این وضعیت دارید؟
سمیر نوری: مهمترین تحولاتی که روی داده است قدرتمند بودن داعش و اعلام دولت خلافت آن بوده است و مانند قارچ در این منطقه روییده است. تمامی مشکلات و احتمالات را به سویی دیگر برده است.
جامعهای که میخواست تغییراتی ایجاد کند و خیابان و کوچههای سوریه و میدان تحریر را سکوی اتحاد و مبارزه خود قرار داده بود الآن هر دسته از مردم در ویرانهها و زیر سنگها و کوهها از ترس جانیان و جانوران اسلامی که از حمایت مستقیم غرب برخوردارند خودشان را مخفی کردهاند.
به نظرم این درندگی و کشتار و خونریزی نمودی از درندگی نظام سرمایهداری این عصر است که نتیجه بن بست و بحران سرمایهداری جهانی است. نا روشنی و بیهدفی که سایه بر این منطقه افکنده است سیاست سرمایهداری جهانی و منطقهای است که خودشان هم نمیدانند جامعه را به کدام سمتوسو میبرند. هیچ آلترناتیوی برای اداره جامعه ندارند به غیر از این دسته از باند و جانیان که سرتاپای آن غرق در خون تودههای مردم است. این ساخته و پرداخته جهان سرمایهداری است برای روبه رو شدن به خواستهای انسانی نان، آزادی و کرامت انسانی و روبه رو شدن است با بهار عربی و جنبش نود و نه درصدی و در کل از ریل خارج کردن کل جامعه بشری است.
حسام یوسفی: بعد از حمله داعش به عراق و تصرف موصل و همچنین عقبنشینی ارتش عراق از شهر موصل و کرکوک پیشمرگه های کردستان توانستند کرکوک را تحت اختیار خود قرار بدهند و مرزهای کردستان را کنترل کنند. این اتفاقات باعث شد که مبحث استقلال کردستان در میان نیروهای مسعود بارزانی و جلال طالبانی پیش بیاید. شرایط چقدر برای استقلال کردستان مهیا است؟ و مردم چه آلترناتیوی برای زندگی بهتر دارند؟ موضع شما در این رابطه چیست؟
سمیر نوری: بعد از تصرف موصل از طرف داعش، عراق و کردستان وارد دورهای جدید شدند. به دلیل تغیر قدرت و دررفتن شیرازه حکومت از دست دولت بغداد ناسیونالیسم کرد به خصوص بعد از تصرف کرکوک و بسیاری دیگر از مناطق، در جایگاه خود برای بار دیگر احساس قدرت بیشتری در عراق میکند. به همین دلیل میبینیم که ناسیونالیسم کرد با لحنی تندتر و با فریادی رساتر حرف میزند و درخواست جدا شدن کردستان را میکند و جدایی را مانند اهرم فشار به روی مخالفانشان در بغداد به کار میگیرند. به خصوص مسعود بارزانی و حزب دمکرات کردستان عراق که ارتباط نزدیکی با ترکیه و نیروهای سنی مذهب دارند بیشتر این اهرم فشار را به کار میگیرند. حزب اتحادیه میهنی هم به آسانی نمیتواند از دستور کار جمهوری اسلامی ایران خارج بشود و هیچ کجا در رابطه با جدا شدن چیزی نگفته است و خودش را از این مبحث دور میکند. مسعود بارزانی هر بار که با دولت مرکزی به بن بست برسد کارت جدا شدن را بلند کرده و به قول خودش «حق تعین سرنوشت »را حرف سر زبانها میکنند و در آخر باکمی مماشات و کمی رسیدن به مطالبات اقتصادی و بازرگانی مسئله جدایی را به زمانی دیگر موکول میکنند و همه مسائل طبق رول عادی پیش میرود. آخرین حرف مسعود بارزانی در باره جدایی این بوده: »یا شراکت واقعی یا جدا شدن» و الآن در بغداد پروسه شراکت در حال اجرا است و مسئله جدایی از طرف احزاب ناسیونالیست دیگر زیاد اهمیت ندارد.
جدا شدن کردستان در ۲۰ سال اخیر به صورت عملی چند بار فرصت و شرایط جدا شدن را داشته است اما احزاب حاکم در کردستان تحت سیاست غرب این کار را انجام نداده است و بیشتر یک پارچه بودن عراق را در دستور کار داشتهاند و این پلاتفرم را بیشتر از ناسیونالیسم عرب مطرح کردهاند.
در حال حاضر کردستان بیشتر از همیشه فرصت و شرایط این را دارد که جدا بشود و به مسئله کرد و تعین حق سرنوشت ملل در عراق پایان داده شود و کردستان از جنگ عشیرهای و مذهبی که سراسر منطقه را در بر گرفته خود را دور و محفوظ بدارد.
شرایط کردستان که تحت کارکرد و تهدید دولتهای منطقه است بیشتر از همیشه میتواند امن باشد. سوریه توانایی تهدید کردن را ندارد و دولت بغداد شکست خورده است و نیروهایش را از دست داده است و ترکیه تا حدودی از استقلال کردستان حمایت میکند و در داخل کردستان هم به نوعی رشد اقتصادی مشاهده میشود. به همین دلیل بیشتر از همیشه میتواند مقاومت کند و از غرب هم سمپات هایی دارد.
مردم خودبهخود برای ایجاد یک زندگی بهتر هیچ آلترناتیوی ندارند و این نیروهای سیاسی و اجتماعی هستند که آلترناتیو طبقاتی را جلو دست جامعه میگذارند. ما (حزب کمونیست کارگری چپ عراق) که مدافع جدا شدن کردستان هستیم به دنبال حکومت مردم در کردستان هستیم، به دنبال دولت سکولار و ضد نژادپرستی هستیم که رفاه و آزادیهای سیاسی و اجتماعی به دنبال داشته باشد و جامعهای آزاد و برابر و مرفه را بنیانگذاری کنیم. ناسیونالیستها و اسلامیها آلترناتیوشان را در ۲۳ سال اخیر به شیوههای جور واجور و با پراتیک به مردم نشان دادهاند و نیازی به شکافتن آن نیست که ببینیم آنها چه آلترناتیوی دارند. مسئله مهم این است که مردم پشت کدام آلترناتیو خواهند رفت. به نظر من تا به امروز آلترناتیو کمونیستها گزینه مردم نبوده است و اینکه چرا تبدیل نشده به گزینه مردم بحثی دیگر است.
حسام یوسفی: بعد از تصرف موصل توسط داعش جبهه جنگ داعش روبه بغداد بود اما همان طور که اطلاع دارید داعش جبهه خود را تغییر داد و حملاتش را به سوی کردستان آغاز کرد و بیشترین حملات را به شنگال و مخمور انجام داد و کشتار بیرحمانهای در آن مناطق انجام داد. این تغیر موضع به چه دلیل بود؟
سمیر نوری: من در هیچ کجا ندیدم که داعش بگوید به کردستان حمله نمیکنم و ندیدم بگوید چرا به کردستان حمله میکنم. چند نکته است که لازم میدانم به آنها اشارهکنم برای آن که بهتر این قضیه را بفهمیم.
داعش در مناطق سنی مذهب میتواند جایگاه خود را تقویت کند چون دران مناطق مردم سنی از آنها حمایت میکنند چون داعش خودش یکی نیروی مذهبی سنی وهابی تکفیری است. با تصرف این مناطق دیگر نتوانست بیشتر از این پیشروی کند. نکتهای دیگر این بود که ناسیونالیستهای کرد در بغداد برای درست کردن حکومت و آرایش دوباره حکومت به بغداد رفتند و با نیروهای شیعه ائتلاف کردند و این در حالی بود که اربیل پناهگاه بعثیها و رئیس عشیرههای سنی شده بود و این اعمال و تغییرات باعث شد طوری نشان دهد که دیگر اربیل دشمن بیخطری نیست و در واقع خطری جدی محسوب میشود. چون همیشه نیروهای اسلام سیاسی سنی، کرد را به عنوان هم پیمان آمریکا و دشمن خودشان قلمداد کردهاند. این تغییراتی که در سیاست ناسیونالیسم کرد ایجاد شد و تغییراتی که در برخورد با غرب به وجود آمد باعث شد جبهه جنگ به سوی کردستان تغیر کند.
حسام یوسفی: در کردستان سوریه داعش حملات گستردهای را شروع کرده و در شهر کوبانی بیشترین درگیری بین داعش و مردم کوبانی بوده است. در همان حال این درگیری در شنگال هم بوده و مردم زیادی در این مناطق یا اعدام شدند یا در هنگام فرار از گرسنگی و تشنگی جان باختند. ارتباط حمله داعش به شنگال و کوبانی چه بوده به نظر شما فیلمنامهای پشت این قضیه است؟
سمیر نوری: جنگ کوبانی و جنگ شنگال را نمیتوانیم در کنار هم قرار بدهیم. نیروهای کرد کردستان سوریه از اول با دولت سوریه رودررو نشدند و دولت سوریه از اول آن مناطق را بدون درگیری ترک کرد، به همین دلیل داعش و جبه النصره در برابر این مناطق ایستادند چون به لحاظ سیاسی و فکری با همدیگر مخالف هستند. ولی بعد از اینکه نیروهای حزب دمکرات کردستان عراق شنگال را ترک کردند و ایزدیها و یارسانی ها را در چنگال گرگ رها کردند بیشتر یک سناریو بود تا جنگ چون نیروهای ناسیونالیست کرد همیشه در ایجاد چنین تراژدی هایی دست داشته است. یکی از رهبران ناسیونالیست کرد چنین شرایطی آه کشیده و گفته بود «آه برای تکرار حلبچه ای دیگر» آنها به دنبال حلبچه ای دیگر بودند که آن را به عنوان ژینوساید به جهانیان معرفیاش کنند و سفره گدایی پهن کنند. حزب دمکرات کردستان عراق در این سناریو موفق شد و میخواهند این تراژدی را به نفع خودشان به کار بگیرند و به قول فاضل میرانی عضو دفتر سیاسی حزب دمکرات کردستان عراق« کاک مسعود کاملاً موفق شد«.
حسام یوسفی: همان طور که خبردارید نیروهای اسلامی موسوم به داعش زنان ایزدی و مسیحی را به عنوان غنائم جنگی به غنیمت برده و آنها را در معرض فروش قرار دادهاند. موضع شما در این رابطه چه است؟
سمیر نوری: اسلام و اسلام سیاسی و باند چاقوکشان اسلامی از وقتی سر به دنیا گذاشتهاند به کرامت و حرمت انسانی زن اهانت میکنند. در سودان و سومالی در مصر و عربستان سعودی در افغانستان و ایران زن استثمار میشود، سنگسار میشود، شلاق میخورد و به عنوان شهروند درجه دو و کمتر محسوب میشود و حقوق انسانیاش پایمال میشود. داعش این کار را تا جایی رسانده که دنباله رو کارهای محمد و قبیلههای ۱۴۰۰ سال قبل است، میخواهند عصر فتوحات اسلامی را بر سر زنان اعمال کنند، مردان را در جنگ میکشند و داراییهایشان را به غنیمت میبرند و زنان را کنیز خودشان میکنند. داعش زنان مسیحی، ایزدی، شبک و ترکمن شیعه را دستگیر کرده و به قول خودشان خوبها را برای امیرانشان و بقیه را در بازار حراج میکنند. این نهایت بیحرمتی به انسانیت و زنان در این عصراست.
حسام یوسفی: برای خلاص شدن از دست نیروهای اسلامی و به خصوص داعش مردم باید چه کار کنند آیا این جریانات با حملات و درگیریهای نظامی از بین میروند یا باید اقدامات دیگری صورت بگیرد؟
سمیر نوری: مردم برای خلاص شدن نیاز به اتحاد دارند. لازم است مردم به صورت مستقل در برابر نیروهای اسلامی مرتجع و عشیرهای با برنامهای شفاف و انسانی به قدرت این جانیان پایان بدهند. ما (حزب کمونیست کارگری چپ عراق) معتقدیم که جناح انسانیت و جناح سکولار و آزادیخواه و برابری طلب در یک صفوف متحد شوند و زیر پای اسلامیها را خالی کنند. برای متحد کرد این جناح از جامعه در عرصههای گوناگون در حال فعالیت هستیم. در حال حاضر ما معتقدیم که باید مردم در قالب نیروهای مسلح خودشان را سازمان بدهند و مسلح شدن سراسری در همه محلهها و شهر و شهرستانها علیه داعش و نیروهای اسلامی دیگر انجام شود؛ و همچنین معتقدیم که این مسئله فقط با حملات نظامی پایانپذیر نیست چون این نیرو در جامعه زنده نگه داشته میشود و بورژوازی از هر کانالی داعش را در رنگ و لعابی دیگر باز تولید میکند. باید در جامعه پلاریزاسیونی دیگر روی دهد و جناح انسانیت خودش را علیه بربریت سازمان بدهد.
حسام یوسفی: وظیفه جامعه بینالمللی در قبال وضعیتی که در عراق و سوریه رخ داده است باید چه باشد و چه اقداماتی دراینباره انجام دهند؟
سمیر نوری: به راستی که جامعه جهانی جای نقد عمیق دارد و الآن جهان به آسانی میتواند فریاد رس مردم بیگناه و آواره باشند و به راستی شرم است برای جامعه بشری که در این عصر انسان و کودکان خردسال از تشنگی بمیرند. ۸ روز مردم شنگال در کوهای اطراف شنگال فریاد زدند، آیا نمیشد مستقیماً به آنها کمک کرد؟ آیا این به تصمیم سیاسی نیاز داشت؟ آیا سازمان ملل متحد نمیتوانست مستقیم به داد این مردم برسد؟ به نظرم این موارد اولین اقداماتی هستند که جامعه جهانی میتواند انجام دهد:

۱- یاریرساندن به آوارهها که در حال حاضر مرز میلیونی را گذرانده است، در کمپ و مکانهای مناسب و دور از دست تروریستان اسکان داده شوند.
۲- متوقف کردن کامل کمکهای مالی و تسلیحاتی و همچنین پیشگیری از پیوست شدن به تروریستان، دولتهایی که این کارها را انجام میدهند مجازات شوند.
۳- به مردم سوریه جهت سرنگونی رژیم بشار اسد کمک شود چون منبع همه بدبختیهای مردم سوریه است.
۴- برای بر پایی دولتی سکولار و غیر قومی به مردم عراق کمک شود.