در باره خشونت پلیس سوئد علیه معترضین ضد راسیستی در شهر مالمو

روز شنبه ۲۳ اوت تظاهرات ضد راسیستی علیه برنامه سخنرانی حزب نازیستی ” سوئدیها” در شهر مالمو با خشونت گسترده پلیس سوئد روبرو شد. پلیس با اسب به صف تظاهرات ضد راسیستها که تعدادشان بالغ بر ۱۵۰۰ نفر می شد، یورش برد بطوریکه چند نفر از معترضین زیر لگد و سم اسب های غول پیکر پلیس قرار گرفتند. یک نفر از تظاهر کنندگان نیز از سوی ماشین پلیس به زیر گرفته شد. با اینکه آمبولانس در محل حضور داشت ولی عملا با کارشکنی پلیس، کمک لازم پزشکی به مصدومین با تاخیر زیاد انجام گرفت. شماری از مصدومین به وسیله آمبولانس به بیمارستان منتقل شدند و شماری نیز با پای خود به بیمارستان رفتند. 

خشونت پلیس سوئد به حدی بود که این مسئله حتی در مدیای جهانی بازتاب یافت و عکس های معترضین در زیر لگد و سم اسبهای غول پیکر پلیس در همه جا منتشر شد. پلیس در ابتدا از اقدام وحشیانه خود دفاع کرد و سعی نمود با دادن اطلاعات دروغین در مورد معترضین ضد راسیستی رفتار خشن خود را توجیه کند. پلیس ابتدا مدعی شد که تظاهر کنندکان علیه پلیس از سنگهای خیابانی استفاده کرده اند و اینکه این تظاهر کنندگان بود که جلوی کمک رسانی آمبولانسها و خدمه درمانی آنها به مصدومین را سد کردند. اما به یمن حضور خبرنگاران زیاد و صدها عکس و ویدئو موجود از این تظاهرات عمر این دروغهای پلیس یک روز بیشتر نبود و نهایتا پلیس مجبور به عقب نشینی و پس گرفتن حرفهای قبلی شد. پلیس امروز مدعی است که در رفتار با تظاهرکنندگان “خطاهایی” صورت گرفته است و قول داده که کل این ماجرا را مورد بررسی و تحقیق قرار دهد.
بدنبال این واقعه چندین تظاهرات در شهرهای مختلف سوئد علیه خشونت پلیس انجام گرفت. در مالمو طی روزهای ۲۴ و ۲۵ اوت دو تظاهرات بزرگ برگزار شد. تظاهرات کنندگان با سخنرانی های متعدد از اینکه چگونه خشونت پلیس علیه نیروهای ضد نازیستی در خدمت راسیستها عمل می کند حرف زدند، آنرا قویا محکوم کردند و اعلام داشتند که هیچ درجه خشونت پلیس و یا راسیستها نمی تواند آنها را از مبارزه یکپارچه و همبسته علیه راسیسم باز دارد.
اقدام پلیس سوئد در روز ۲۳ اوت علیه مخالفین نژادپرستی و راسیسم را باید در امتداد حرکت راسیستها در شب ۸ مارس ۲۰۱۴ دانست که با چاقو چندین نفر از فعالین چپ و ضد راسیسم و منجمله شوان شتاک را مجروح کردند. ایبنار اما بجای چاقوی راسیستها این باتوم و سم اسب ها و چرخهای ماشین پلیس بود که به سر و پیکر معترضین ضد راسیسم فرود آمد.
نقش پلیس در یک جامعه ایی که بر پایه سود و استثمار و بی عدالتی استوار است بر کسی پوشیده نیست. با اینحال اقدام خشونت بار پلیس در روز ۲۳ اوت در شهر مالمو بطور عیانی نشان داد که پلیس در کشمکش میان نژادپرستی و انسانیت کجا ایستاده است. بسیار مهم است که این رفتار خشونت آمیز پلیس از سوی همه شهروندان مورد اعتراض قرار گیرد و محکوم شود. مسئولین و فرماندهان پلیس در جریان این عملیات خشونت بار علیه معترضین ضد راسیستی در روز ۲۳ اوت ۲۰۱۴ باید فورا از کار برکنار شوند.
مخالفت با برنامه های سخنرانی و یا حضور خیابانی جریانات راسیستی و نازیستی حق شهروندان جامعه است. کسی حق راسیستها در برگزاری تجمع و میتینگ را نادیده نمی گیرد و نباید بگیرد ولی مخالفین هم باید حق داشته باشند که تجمع کنند و با سر و صدا پیام ضد انسانی آنها را بی اثر کنند. اینکه راسیستها و نازیستها به سادگی در خیابانها راه بیافتند و بدون اعتراض و مخالفتی به اشاعه افکار پلید و ضد انسانی خود بپردازند به معنای چراغ سبز دادن جامعه به یک نیروی خطرناک است. ضد راسیستها با اعتراضات خود دارند جامعه را از افکار و اعمال ضد انسانی نژادپرستان مصون نگه می دارند. این خدمتی به انسانیت و در جهت امنیت شهروندان است. اگر جنبش های اجتماعی نظیر جنبش ضد راسیستی وجود نمی داشت اوضاع ار آنچه که امروز در جوامع غربی هست بدتر هم می شد. متاسفانه نیروهای راست و راسیست در اروپا تا همین جا نیز قدرت زیادی گرفته اند. راسیسم بویژه از وجود بحران اقتصادی سرمایه داری تغذیه کرده و “خارجیان” را بعنوان عامل نابسامانی های موجود معرفی می کند. جریانات راسیستی با تکیه بر نژاد و ملیت و قومیت به نفرت پراکنی علیه خارجیان دست می زنند و با مخدوش کردن اذهان عمومی در پی کسب رای و نفوذ در میان مردم هستند.
کاری که تظاهر کنندگان ضد راسیستی در تاریخ ۲۳ اوت ۲۰۱۴ در مالمو کردند تاکید بر همبستگی انسانها از هر رنگ و جنس و نژاد برای شکوفایی جامعه در مقابل ایجاد کینه ورزی و دشمنی میان انسانها از سوی راسیستها بود. این صف انسانیت است که باید هر چه بیشتر تقویت شود و مورد پشتیبانی قرار گیرد. از سوی دیگر کاری که پلیس کرد و خشونتی که پلیس بکار برد در خدمت راسیستها قرار گرفت. زنده باد انسانیت در مقابل راسیسم و نژادپرستی و خشونت پلیس.