فاز جدید ورود مجدد نیروهای نظامی حکومت امریکا به منطقه خاورمیانه به بهانه درگیری با داعش

مقدمه:

نزدیک به یک هفته هست که خبر سربدیدن خبرنگار امریکائی بنام جیمز فولی توسط نیروهای داعش در رسانه های بین المللی پیچیده (۱) . متعاقب  این خبر ، خبرهای دیگری بتدریج منتشر شد. منجمله اینکه مشخص شد داعش جیمز فولی و چندین گروکان دیگر را از حدود دو سال پیش در سوریه به گروگان گرفته بود و بیش از ۱۳۰ میلیون دلار برای آزادیش از حکومت امریکا تقاضا کرده بود.(۲) همینطور مشخص شد که نیروهای ویژه نیروی دریائی امریکا و نیروهای دلتا در ماه جولای امسال یعنی یکماه پیش تلاشی جهت آزادسازی این گروگانها در سوریه انجام دادند که به شکست انجامیده بود. ظاهرا جنگی پنهان بین نیروهای داعش و ارتش امریکا در جریان بوده که بعد از کشته شدن جیمز فولی از پرده ها بیرون افتاد!

اما بعد از انتشار خبر کشته شدن جیمز فولی، اوباما و رهبران پنتاگون در مقابل دوربینهای تلویزیونی قرار گرفتند .اینبار اوباما مثل قبل از “اعدم انتقال ارتش امریکا در عراق” سحبت نکرد و رسما اعلام کرد که داعش یک سرطان است و باید ریشه کن شود! همینطور رهبران پنتاگون جلوی دوربینها امدند و اعلام کردند که داعش با هیچ نیروی متخاصم امریکا قابل مقایسه نیست.

تردیدی نیست که لحن رهبران امریکا در حال عوض شدنست و فاز قبلی سیاست انها که چند هفته پیش اعلام شده بود ، یعنی برخوردی کنترل کننده و جلوگیرانه در مقابل ورود داعش به منطقه کردستان عراق را دارند پشت سر می گذارند و در پی گسترش عملیات نظامی در عراق هستند.

در این مقاله کوتاه به تغییرات سیاست امریکا در مورد عراق بیشتر می پردازیم:

(۱)زمینه سازی برای ورود نظامی مجدد به عراق:

زمانی که حکومت امریکا با بهانه زدن صدام حسین و بعنوان ناجی خاورمیانه با پرجم “گسترش دموکراسی” به خاورمیانه لشکر کشی کرد ، زمینه سازی سیاسی اش چنان بود که مردم خاورمیانه متوهم شوند که این “ناجی” قرار دارد واقعا دیکتاتوری را ببرد و تمدن را پیش ببرد. حضور نظامی حکومت امریکا طی یک دهه در عراق و خاورمیانه تمدن موجود را هم به عقب برد و نابود کرد.زمینه سازی شد تا عقب مانده ترین نیروهای مذهبی و قومی سربلند کنند . شیرازه تمدن پاشیده شود و سناریوی سیاه و ضد انسانی اسمان خاورمیانه را به سیاهی بکشد.

حکومت امریکا درون بحران اقتصاد جهانی و ورشکستی اقتصادی و مالیش ماندن نظامی را مقرون به صرفه ندید و با بجا گذاشتن چندین هزار کشته و دهها هزار زخمی از عراق عقب نشست و قدرت را به حکومت دست نشانده و پوشالی سپرد که قرار بود محل اتصال گرایشات مذهبی و قومی باشد. اما این حکومت دست نشانده  با ارتش تخریب شده باقیمانده از صدام نتوانست عراق را یکپارچه نگه دارد و داعش در خلاء قدرت و سرکوبهای قومی و قبیله ای و به کمک قدرتهای منطقه ای مثل سرطان در سوریه و عراق رشد کرد و هم اکنون سرزمین وسیعی را در دست دارد . البته توان ساختن یک حکومت مدرن ندارد و زندگی جامعه ای را که زیر کنترل گرفته دارد به نابودی می کشاند.

الان فاز مشابهی با شرایط بحرانی زمان صدام حسین و بسیار زشت تر در عراق و خاورمیانه ایجاد شده و حکومت امریکا می تواند یکبار دیگر بعنوان “ناجی خاورمیانه” وارد صحنه شود! فرصتی دیگر یافته اند !

(۲) طرح حکومت امریکا برای ورود مجدد نظامی به عراق:

اینبار حکومت امریکا بر بستر بحران عمومی سرمایه داری و ناتوانیهای اقتصادیش نمی تواند روی لشکر کشی مستقیم زیاد تکیه کند.هنوز طرحشان اینست که به نیروهای حکومت مرکزی عراق و حکومت کردستان عراق بعنوان نیروی زمینی تکیه کنند و نیروهای امریکائی را در سطح تهاجم از هوا و نیروهای ویژه محدود نگه دارند. اینطور که فعلا اعلام کرده اند هدف میان مدتشان بازگردندان اتوریته حکومت مرکزی عراق است که اخیرا با کنار گذاشته شدن مالکی در پهار راه وفاق بین رژیم اسلامی ایران و حکومت اوباما دارد قدرت می گیرد . همه اینها قرار دارند به بهانه سرکوب داعش ، جای پای خودشان را محکم کنند!

(۳) تکلیف داعش را دارند تعیین می کنند:

حتی تا یکماه پیش لحن علنی سیاستمداران امریکا این بود که داعش را در مرزهایش محدود کنند . حملات هوائی اخیر حکومت امریکا روی بازپس گیری سد موصل و پس زدن داعش از مناطق کرد نشین عراق محدود بود. اما ظاهرا این دینامیزم تغییر می کند. با انتشار خبر کشته شدن خبرنگار امریکائی حکومت امریکا وارد فاز جدیدی شده و موضع تهاجمی نسبت به داعش گرفته.رسما اعلام می کنند که داعش بزرگترین خطر نسبت به حیات حکومتهای غرب است.نیروهای امنیتی انگلیس و امریکا الان متمرکز شده اند روی داعش و شناسائی ارتباطات داعش چه در سوریه و چه در عراق در دستور روز انهاست.

در اخبار به صراحت می گویند که تهاجم به داعش را نه تنها در عراق بلکه در خاک سوریه باید در دستور قرار داد.دیگر صحبت از تحمل داعش در مرزهایش نیست بلکه صحبت از ریشه کنی داعش است.

داعش یک نیروی سناریوی سیاهی است.قادر به ساختن جامعه مدنی نیست.فقط در تهاجم و ادم کشی خودش را تعریف کرده و پایه های ایجاد حکومت را ندارد.در لشکر کشی در کشتار و اسیر گیری و سربریدن و ترس نمی شود حکومت ساخت و انرا ادامه داد.زدن داعش بهترین ابزار است برای استقرار مجدد حکومت امریکا اینبار با خرجی کمتر. باز هم قرار دارند “ناجی و قهرمان ” خاورمیانه بشوند!

دیر یا زود حملات هوائی گسترده حکومت امریکا و سایر کشورهای غربی روی داعش بخشی بزرگی از عراق و سوریه را مورد هدف قرار داد و کشتار مردم بی دفاع به بهانه مبارزه با داعش گسترش خواهد یافت.منابع مالی و سیاسی داعش بسیار بیشتر از القاعده است و گسترش تروریزم منطقه ای داعش به اروپا و غرب و جهانی شدن مجدد جنگ تروریستها در افق قرار دارد.

جامعه بشری در استانه یک دور تازه ترکتازی عناصر ارتجاعی جهانی و منطقه ای است.اکثریت خاموش اگر همچنان موضع ناظر را حفظ کنند نسیبی بیشتر از انچه تا بحال داشتند نخواهند داشت.

منابع دیگر:

(۱)قتل جیمز فولی خبرنگار آمریکائی توسط فرقه داعش:

http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/middleeast/iraq/11045152/James-Foley-beheaded-by-IS-live.html

(۲)عمیلات شکست خورده نیروهای ویژه امریکا در سوریه برای نجات گروگانهایشان در سوریه

http://www.cnn.com/2014/08/20/world/meast/isis-james-foley/

(۳)اوباما داعش را سرطان نامید و خوهان ریشه کنیش شد:

http://www.cnn.com/2014/08/20/world/meast/iraq-crisis/index.html

(۴)آرشیو مقالات اخیر این نویسنده در موضوع تحولات اخیر عراق:

تلاش “حکومت مرکزی عراق” برای خلاص شدن از شر مالکی

http://monazere-siasi.com/مقالات-سیاسی/مقالات-سال-٢٠١۴/۶۸۳-تلاش-حکومت-مرکزی-عراق-برای-خلاص-شدن-از-شر-مالکی

آغاز حملات هوائی محدود حکومت امریکا در عراق چه اهدافی را دنبال می کند؟

http://monazere-siasi.com/مقالات-سیاسی/مقالات-سال-٢٠١۴/۶۸۱-آغاز-حملات-هوائی-محدود-حکومت-امریکا-در-عراق-چه-اهدافی-را-دنبال-می-کند؟

“انتخاب” فواد معصوم بعنوان رئیس جمهور عراق به چه معنی است؟

http://monazere-siasi.com/مقالات-سیاسی/مقالات-سال-٢٠١۴/۶۷۴-انتخاب-فواد-معصوم-بعنوان-رئیس-جمهور-عراق-به-چه-معنی-است؟

راه حل کمونیستی و انسان محور یا راه حل قومی مذهبی در عراق؟

http://monazere-siasi.com/مقالات-سیاسی/مقالات-سال-٢٠١۴/۶۶۸-راه-حل-کمونیستی-و-انسان-محور-یا-راه-حل-قومی-مذهبی-در-عراق؟

دنباله روی از سیاست تجزیه طلبی قومی در عراق زیر نام کمونیزم کارگری!

http://monazere-siasi.com/مقالات-سیاسی/مقالات-سال-٢٠١۴/۶۶۵-دنباله-روی-از-سیاست-تجزیه-طلبی-قومی-در-عراق-زیر-نام-کمونیزم-کارگری