گارد آزادی در کردستان: بخش اول

سلام زیجى

کنترل محلات شهر

در مقاطع مختلف مبارزاتی ما شاهد تفاوت و افت و خیز در غلبه فرهنگ، سنن، قوانین رسمی حاکمیت و همچنین فرهنگ جنبشهای سیاسی و فکری طبقات مختلف بر جامعه  بطور کلی و مشخصا بر محیط کار و  زندگی مردم در محلات هستیم. محلات شهر درست مانند مراکز کار و محیط های آموزشی در مرکز  توجه طبقه حاکمه و جنبش های بورژوایی قرار دارد. از رسانه ها تا آخوند و مساجد محلات از قوانین رسمی تا جاری کردن سنتها و فرهنگ های پوسیده  تا کانونهای مختلف ارتجاعی در محلات شهر بعنوان ابزار تحمیق و حاکم کردن افکار و فرهنگ ارتجاعی بهره میگیرند و تمرکز  ویژه ای روی آن دارند. محلات شهر بدلیل رابطه پیوسته و بسیار نزدیک اجتماعی مردم و فعل و انفعالاتی که در آن جاری میباشد، مراکز و کانونهای مختلف  سیاسی، فرهنگی، اداری، آموزشی، ورزشی، نظامی و غیره نیز بطور مستقیم از فضای حاکم بر محلات، که تقریبا مکان زیست مشترک همه است  متاثر خواهند شد.

 هر گونه صدا و  تحرکی له یا علیه در محلات کم و بیش توسط این مراکز و کانون ها کنترل می شوند و متعاقب آن واکنش بدانها نشان داده می شود. از اینرو محلات شهر یکی از مهمترین کانونهای جنب وجوش است که در آن هم  جنبه ارتجاعی از نوع اسلامی و ملی و مرد سالارانه و  ضد تمدن و … میتواند بازتولید شود و هم می شود درست بر عکس آن به مکانی برای طرد ارتجاع و حضور مردم برای دفاع از آزادی و برابری بدل شود.

می توان به موارد متعدد اهمیت این جایگاه و این تصویر در شهرهای کوچک و بزرگ ایران و کردستان در ۳۰ سال اخیر اشاره کرد و به عینه دید که در محلات شهر چگونه در جایی که مردم آزادترند و زن آزاد تر است؛ اتحاد و همبستگی عمومی مردم بر علیه رژیم و فرهنگ حاکم، چشمگیر و قابل توجه تر است، مردم از آسایش  و امنیت بیشتری برخوردارند و  جمهوری اسلامی و فرهنگ لمپنی اسلامی و قومی و ضد کمونیستی و عقب افتاده چنان بی خاصیت  و بی تاثیر می شوند که در محلات، دیگر بعنوان نمونه تمدن و انقلابی گری و پیشرفت!  از آن یاد می شود و مورد ستایش قرار می گیرد.

تمام نیروهای  قومی و اسلامی از جمله دستگاه قدرت در ایران از طریق مساجد و آخوند محله، از طریق "ریش سفیدان و شورای اسلامی" با ایجاد شبکه های جاسوسی، تشکیل بسیج محلات، ایجاد فضای ضد زن و راه اندازی گشت زنی نیروهای خبرچین و مسلح و ایجاد جو رعب و حشت و … دقیقا سیاست کنترل برای ممانعت از رشد فضای انقلابی محلات شهر و از این طریق در کنترل گرفتن کل فضای شهر را تعقیب میکنند.

  در چنین اوضاع و احوالی که هر روز دایره اختناق تنگ تر می شود و آزادی دخالت و عمل در سرنوشتمان محدود تر می شود ، ما مردم نیز می توانیم مبارزه با تک تک این موارد و بسیج مردم حول مبارزه با فشار و عوامفریبی آنها را درست به عکس خود تبدیل کنیم. روشن است که تلاش و ایفای چنین نقشی در محلات مختلف هر شهر از اهم فعالیتهای روتین گارد آزادی است. برای مقابله با زورگوئی، زن ستیزی قوم پرستی، بیرون راندن نیروهای انتظامی و اطلاعاتی در محل، تنبیه کردن عاملان این روند و غیره میتوان در هر محله ای دهها  واحد گارد آزادی را سازمان داد. مردم محله و واحدهای گارد میتوانند  فضای محلات شهر را به یک محیط غیر قابل کنترل برای حضور و فعالیت نیروهای جمهوری اسلامی و ناسیونالیست های حامی فرهنگ منحط ضد زن و ضد تمدن و آزادیخواهی تبدیل کنند. نباید گذاشت هیچ آخوندی بدون دردسر در پشت منبرش هذیان گوئی و تحریک بر علیه زنان و کمونیستها و مردم بکند و فردا دوباره امکان یابد همین خزعبلات را تکرار نماید. نباید  فرصت تبلیغات قوم پرستانه ،اسلامی و همچنین حمایت از حمله نظامی امریکا و اسرائیل را به هیچ جریانی داد. نباید گذاشت هیچ گروه وجریانی آزادیهای سیاسی ،اجتماعی و حق انتخاب پوشش را ازمردم سلب کند .

نباید گذاشت هیچ کسی در فکر قتل ناموسی باشد.  میتوان این فرهنگ کثیف اسلامی و ملی را منزوی کرد و عاملان آنرا از دست بردن به چنین جنایتی بشدت پشیمان کرد. نباید  اجازه داد که فعالیت جاسوسی و قلدری نیروهای اسلامی در محلات ممکن گردد. میتوان تک تک آنها را شناسائی کرد. اسامی شان را به در و دیوار زد. برای ما فرستاده شود. به خانواده شان نامه داد و تماس گرفت و آنان را تشویق کرد که فرد مزبور از اعضا خانواده شان دست از مزدوری بردارد. در مواردی باید و میتوان با سنگ و چوب و آب گرم و رنگ و … به استقبال ماموران و گشت زنی های نیروهای رژیم رفت و  تمام بچه های محله را علیه آنان بسیج کرد. ماشینها یشان را براحتی میتوان خراب کرد و آتش زد. از راه تلفن عمومی با پخش شایعات و بکار گیری ابتکارات مختلف ،جنگ روانی و فرسایشی مداومی برایشان درست کرد. با بسیج مردم  به حضور آنها اعتراض کرد. باید مجبورشان کرد دست از سر محله و مردم بردارند طوری که جرات گشت زنی روزمره را برای آنها ناممکن و سخت کرد و کاری کرد در  طول شب توان و جرئت هیچ نوع حضوری در محلات شهر را نداشته باشند. ضروری است که در مواردی برنامه ریزی کرد و افراد شرور و مورد تنفر مردم را در مکانی در محل یا به بیرون شهر برد و آنجا حسابی حالیشان کرد که کار جاسوسی و آزار مردم بی پاسخ نمی ماند و چنانچه ادامه دهند با مجازات شدیدتری روبرو خواهند شد. میتوان مردم محله را بر علیه آنها شوراند. باید کاری کرد که مردم تمام محله متحد و در حمایت از همدیگر بر علیه مزدوران رژیم و هر کسی که در فکر اقدامی علیه مردم محله و امنیت آنها و  ایجاد فضای مذهبی و مردسالار علیه دختران و زنان محله هستند به میدان بیایند.

اگر  در این محلات فعالیت و حضور مزدوران رژیم را محدود و متوقف کنیم ، زنان و دختران زندگی آزادتری داشته باشند و فرهنگ انسانی و مدرن دست بالا پیدا کند، کاری کرد که  قوانین و فرهنگ پوسیده اسلامی و قومی و مرد سالارانه میدان دار نباشد ، اگر مردم آن محلات با هم متحد تر و صمیمی تر و افکار ارتجاعی قومی و طرفداران فدرالیستهای ارتجاعی درمیان مردم  بی ارزش و بی خاصیت شده باشند در چنین شرایطی میتوان از دور مشاهده کرد که صف آزادیخواهان و گارد آزادی میخ خود را کوبیده است. این تلاشها و کسب موقعیت برتر و بهتر مردم در آن محله به سرعت به الگو و سنت مبارزاتی همه محلات شهر تبدیل خواهد شد. گارد آزادی و ضرورت آن جزو جدایی ناپذیر کنترل محلات است. کنترل محلات همانطوری که اشاره شد به معنی احاطه فکری، ارزشی و سیاسی بر فضای محل، تاثیرگذاری بر آن،
بالا بردن هشیاری مردم و تامین قدرت مردم و قابلیت عملی ممانعت از دارودسته های اسلامی، قومی و گانگسترهای سیاسی برای تحمیل خود بر مردم و زورگوئی و تعدی به امنیت مردم است. یعنی تامین یک فضای آزادیخواهانه و انسانی در محل فعالیت. منظور این است که گارد آزادی برای خود وظیفه حفاظت و حراست مردم و بنیادهای زندگی مدنی را در قبال جریانات باند سیاهی چه در قالب حکومت جمهوری اسلامی و چه در پوشش اپوزیسیون و فرهنگ قومی قائل است. واحدهای گارد آزادی با این درک و قائل شدن این وظایف برای خود است که میتوانند به نقش برجسته  خود جامه عمل بپوشانند. دقیقا  با ایفا چنین نقشی است که زمینه  رشد خود و ایجاد واحدهای متعدد گارد را فراهم میکنند. تامین بالاترین سطح امنیتی نیز قبل از هر چیز از همین مسیر تامین خواهد شد. باید این کار را به هر درجه ای که ممکن است انجام دهیم. به این معنی گارد آزادی درست بر عکس تمام سنتهای رایج " مبارزه مسلحانه و سنت پیشمرگایتی" تنها هسته ها یا واحدهای نظامی و مسلح نیست. یک نیروی سیاسی، نظامی و توده ای است که عمیقا در زندگی و رگ و ریشه محل سکونت خود حضور دارد و در همانجا  مبارزه و "انتفاضه" انقلابی و آزادیخواهانه خود را سازمان میدهد و به پیش میبرد .

ادامه دارد…

سلام زیجی

۸ مرداد ۸۷

  S_zijji@yahoo.se

  kkgardazadi@gmail.com

  ۰۰۴۶۷۶۲۳۴۹۶۸۳  
  ۰۰۹۶۴۷۷۰۲۴۹۵۵۴۰