طنین شعار” اعدام همجنسگرایان در ایران باید متوقف شود” در خیابانهاى استکهلم!

عکسهاى بیشتر


سیما بهارى

امسال هم مانند سالهاى گذشته هفتۀ فستیوال همجنسگرایان در شهر استکهلم (پراید) فرصت مناسبى بود براى ما فعالین ایکس – مسلم تا جنایات جمهورى اسلامى در مورد رفتار به شدت غیر انسانى به همجنسگرایان در ایران را افشا کنیم.

سه روز متوالى با دایر کردن میز اطلاع رسانى در مورد اعدام در ایران توجه هزاران  نفر را به توحش جمهورى اسلامى  جلب کردیم. امسال روزهاى پراید مصادف بود با گسترش اعدامها در ایران. یکى از روزنامه هاى پر تیراژ سوید مقاله اى تحت عنوان "هفتۀ قرون وسطى در ایران" چاپ کرده بود که نقد تندى بود به سیاست ضد بشرى جمهورى اسلامى. این مقاله موضوع اعدام در ایران را در سطح بسیار وسیعى در جامعه مطرح کرده بود و این کار افشاگرى ما را آسانتر میکرد. بر روى میز اطلاع رسانى ما جزوۀ کوچکى در مورد وضع همجنسگرایان٬ اطلاعیه اى در مورد آمار همجنسگرایان در ایران٬ و اطلاعیه اى در مورد قوانین اسلام دربرخورد به همجنسگرایان قرار داشت که توجه بسیارى را به خود جلب کرد.

علاوه بر اینها ما یک کیفر خواست علیه جمهورى اسلامى تهیه کرده بودیم که جمهورى اسلامى را به خاطر اعدام همجنسگرایان٬ و شکنجۀ آنها محکوم میکرد. از بازدید کنندگان میخواستیم که این کیفر خواست را امضا کنند. هزاران نفر آنرا امضا کردند و به این ترتیب انزجار خود را علیه این حکومت قرون وسطى در ایران اعلام نمودند. در این سه روز بارها مورد تشویق قرار گرفتیم. از ما سوال میکردند با این امضاها چه میکنید؟ و ما میگفتیم امضاهاى شما به ما کمک مى کند تا نمایندگان پارلمانهاى کشورهاى اروپایى را وادار میکنیم تا جمهورى اسلامى را به خاطر اعدام محکوم کنند و تحت فشار بگذارند تا به این توحش پایان دهد. آنها خودشان دوستانشان را هم دعوت به امضا میکردند. همچنین در محکومیت سنگسار در ایران کارت پستالى تهیه کردیم که از مردم خواستیم آنرا امضا کنند و براى  دفتر سازمان ملل پست کنند که آن هم مورد استقبال قرار گرفت. در این چند روز علاوه بر جمع آورى امضا مبلغ قابل توجهى هم کمک مالى جمع آورى کردیم.

مسئولین پراید در قسمت سمینارها  یک ساعت به اکس مسلم  اختصاص دادند و افسانه وحدت از طرف اکس مسلم ضمن نمایش فیلمى در مورد وضعیت همجنسگرایان در ایران  در مورد رفتار حکومت اسلامى ایران در این مورد سخنرانى کرد.

روزشنبه ۲ آگوست کارناوال پراید بود. ما در کارناوال هم شرکت کردیم. باندرل بزرگ" اعدام همجنسگرایان در ایران باید متوقف شود" وعکسهاى دو نوجوان که به خاطر همجنسگرایى در ایران اعدام شدند همینطور باندرول سرخ و زیباى نام تشکل ایکس_مسلم به زبان سوئدى بر دوش فعالین این تشکل در خیابانهاى استکهلم به حرکت آمد و شعار" اعدام همجنسگرایان در ایران باید متوقف شود"از دهان هزاران نفر فریاد زده شد. در طول راهپیمایى دهها بار با کف زدن و ابراز احساسات پرشورمردمى قرار گرفتیم که خود را در کنار مردم ایران میدانند.

دوستان بسیارى در انجام کارهاى مربوط به هفته پراید به ما کمک کردن که ذکر اسامى  آنها در این گزارش نمى کنجد من از همین جا از همه آنها تشکر مى کنم و دست همگى را مى فشارم .

سیما بهارى

۳ آگوست ۲۰۰۸