اعدام خیابانی جوان سیاهپوست ١٨ ساله توسط پلیس امریکا در شهر فرگوسن

اعدام خیابانی جوان سیاهپوست ۱۸ ساله توسط پلیس امریکا در شهر فرگوسن

salehinia@aol.com

۱۵ اگوست ۲۰۱۴

مقدمه:

فقط در خارمیانه نیست که انسانیت دچار بحران است.بحران انسانی جهان را در برگرفته.از برزیل تا امریکا تا اروپا تا خاورمیانه تا اسیا .نظام سرمایه داری در هر سرزمینی بنوعی در سطحی و به شیوه ای ادمها را تقسیم می کند به جان هم می اندازد برایشان هویت دروغین نژادی و ملی و مذهبی می سازد تا هویت انسانی و طبقاتیشان فراموش شود و تنفر میاندار شود .هر قدر انسانها از هم جدا تر قیمتشان ارزانتر و خرید و فروششان ساده تر.این سنت طبقات حاکمه در تاریخ بوده و نظام سرمایه داری به حق همه درسها را از تاریخ گرفته و طرح های خود را با تکیه بر مدیا و شستشوی مغزی توده ها عملی می سازد.

چند سال گذشته در امریکا جنبش سراسری ۹۹ در صدیها یا “اشغال” شکل گرفت و صدها شهر را در هم نوردید.جامعه امریکا تکان بزرگی خورد و در بستر بحران سرمایه داری ندای خود را برای زندگی انسانی به گوش جهانیان رساند. در گوشه دیگر جامعه امریکا چهره زشت نژاد پرستی که زخم کهنه این جامعه هست خود را با کشتن نوجوانی بنام تریوان  که جرمش راه رفتن در خیابان و درگیر شدن با یک تفنگ بدست بود که خودش را پلیس می دانست، کشته شدن جوانی سیاه بخاطر بلند بودن صدای موسیفیش در اتوموبیل دوستش توسط یک نژاد پرست سفید پوست، و حالا؟ کشته شدن جوانی ۱۸ ساله بخاطر راه رفتن در وسط خیابان و مقاومت بخاطر دسنگیر شدن غیر قانونی در شهر هرگوسن انهم توسط پلیس سفید پوست!

اجازه بدهید داستان را بیشتر باز کنم تا ببینیم در امریکا این روزها چه می گذرد:

(۱)داستان اعدام انقلابی مایکل براون ۱۸ ساله:

جوانی بنام مایکل بروان که تازه در کالج اسم نوشته بود، حدود یک هفته پیش در شهر دورافتاده ای  با ۲۰ هزار جمعیت در ایالت ۶ ملیونی میسوری توسط پلیس سفید پوست این شهر در حالیکه دستهایش با اعلام تسلیم بالا بود مورد اصابت حداقل ۴ گلوله قرار گرفت و در دم کشته شد.جسدش بنا به گزارشها نزدیک به ۴ ساعت در خیابان ماند و قاتلش تا همین امروز که زیر فشار جامعه معرفی شد، مخفی نگه داشته شد!

بلافاصله بعد از قتل مایکل هزاران نفر از مردم به خیابانها ریختند و اعتراض وسیعی بر علیه پلیس شهر فرگوسن شروع شد.حملات به مغازه ها و فروشگاهها از سوی مردم شروع شد. چندین فروشگاه در اتش خشم مردم سوختند. پلیس فرگوسن هم در مقابل به لشگر کشی و سرکوب پرداخت.گاز اشکاور دستگیریهای وسیع تیراندازی با گلوله پلاستیکی به مردم..چهره شهر فرگوسن را به جامعه ای زیر حکومت نظامی و انقلاب تبدیل کرد. اخبار به سراسر امریکا کشیده شد و کل جامعه امریکا ملتهب شد. اوباما سراسیمه پیام فرستاد و فرماندار میسوری مجبور شد پلیس شهر فرگوسن را زیر فرمان پلیس ایالتی در اورد و “رهبری” کنترل جامعه را به مهره سیاهپوستی بدهد تا مردم ارام شوند! چنگ روانی حاکمیت برای ارام کردن مردم ادامه دارد…هنوز مردم در خیابانها هستند و خوهان رسیدگی به این جنایت پلیس فرگوسن….

(۲)تاکتیکهای بعدی حکومت و پلیس:

۶ روز بعد از شروع شورش مردم رئیس پلیس فرگوسن اعلام کرد که مایکل براون قبل از درگیری با پلیس از یک مغازه چند سیگار دزدیده و پلیس بخاطر همین او را می خواسته دستگیر کند! پلیس مدعی شده که مایکیل براون مقاومت کرده در مقابل پلیس و اینطور شده که ؟   اون پلیس مجبور شده او را در خیابان در روز روشن در حالیکه دستهایش به علامت تسلیم بالا بوده اعدام کرده! اینقدر این جوک مضحک است که خودشان هم خنده شان گرفته خودشان هم باورشان نمی شود! مشاورانشان ظاهرا دارند پایه قانونی تبرئه اون پلیس جانی را می سازند ! معضل حاکمیت اینست که اینبار نه فردی بیرون از حکومت بلکه پلیسی بطور مستند در مقابل چشم مردم در روز روشن انهم در عصر اینترنت جئانی را تیر باران کرده است! راه فراری نیست! دروغ حکومتی بی اثر است! داستان ساختن و بهانه در اوردن مردم را بیشتر جلو کشیده و حکومت بیشتر عریان شده است!

(۳) جنگ نژادی بخشی از بحران انسانی در امریکا

داستان مایکل براون هنوز بجائی نرسیده این داستان کهنه ای است نژاد پرستی در امریکا هنوز زنده است اما در عصر حاضر بیشتر با کلیت نظام سرمایه عجین است و بیشتر زشتی اش در معرض جامعه. دنیای متحد شده دارد این صحنه ها را دنبال می کند. دیگر نمی شود لینچ کرد به درخت اویزان کرد سوزاند و کناه را به عهده دیگری انداخت! دروغها و پروند سازیها کارساز نیست.

مردم خسته هستند کمتر گول می خوردند بیشتر با هم ارتباط می گیرند.فیسبوک و تویتر هست.دستگاه مغز شوئی بورژوازی زورش نمی رسد فریب دهد و لاپوشانی کند.

مردم امریکا از وضعیت زندگیشان بیش از همیشه ناراضیند.هنوز زیر بار فشار اقتصادی خم شده اند هنوز بیکاری و فقر و خانه خرابی به جامعه فشار می اورد.جامعه امریکا زیر فشار بحران مزمن که نزدیک به ۸ سالست ادامه یافته دارد تقلا می کند و وسط این بحران، پلیس و نظام حاکمه جان ادمها را در خیابان اینگونه می گیرد!

بی تردید مجبور می شوند قربانی بدهند اون پلیس را جانی معرفی کنند و خود را تبرئه کنند! اما جامعه طی این چند روز دروغگوئی کل حاکمیت را دید.صحنه سازی را دید تزلزل حکومت را هم دید.خیلی تجربه ها را گذراند.

آیا این قائله هم مثل قائله تریوان تمام می شود؟ ایا با چند وعده وعید بالائیها مردم به خانه می روند؟ امید است که این نشود!

(۴)جامعه باید درونا تغییر کند تا بتواند تغییر بدهد:

خیلی چیزها درون فرهنگ جامعه باید تغییر کند تا بتواند حکومت را تغییر دهد.سیاهان هم درشان نژااد پرستی هست. فقط سفیدها نیستند. ارتجاع فکری و فرهنگی در هردوسوی جنگ نژادی وجود دارد.هویت انسانی در امریکا هنوز نمایندگی نمی شود.مردم فریب تقسیم بندیهای تحمیلی را خورده اند.هنوز طبقه حاکمه امریکا ارزوهای “طبقه متوسطی” را درون جامعه می دمد و مانع رشد درک طبقاتی اگاهانه جامعه می شود. اکثریت فعالین اجتماعی سیاه از جنبش عمومی امریکا قاصله می گیرند.مسئله مهاجران مسئله آنها نیست.وارد جنبشهای طبقاتی سفیدها نمی شوند.ایرادات کم نیست و دقیقا همین فاصله هاست که حکومت درش سرمایه می گذارد.

آیا اعدام مایکل براون چشمها را بازتر می کند؟ امید که اینطور باشد!

منابع دیگر:

اخبار مربوط به قتل مایکل براون و شورش فرگوسن در ایالت میسوری امریکا

http://www.usatoday.com/story/news/nation/2014/08/14/michael-brown-ferguson-missouri-timeline/14051827/

http://www.usatoday.com/story/news/nation/2014/08/14/ferguson-missouri-police-clashes-shooting-anonymous/14046707/

http://www.cnn.com/2014/08/14/us/missouri-ferguson-police-tactics/

http://www.huffingtonpost.com/2014/08/13/huffington-post-reporter-arrested-ferguson_n_5676829.html

زنده باد اعتصاب معلمان شیکاگو در حاشیه ادامه اعتصاب معلمان شیکاگو به هفته دوم

http://monazere-siasi.com/مقالات-سیاسی/مقالات-سال-٢٠١٢/۲۸۹-زنده-باد-اعتصاب-معلمان-شیکاگو-در-حاشیه-ادامه-اعتصاب-معلمان-شیکاگو-به-هفته-دوم

جنبش ۹۹ در صدیهای امریکا اول ماه مه را با اعتصاب سراسری به امریکا باز می گرداند!

http://monazere-siasi.com/مقالات-سیاسی/مقالات-سال-٢٠١٢/۲۶۲-جنبش-۹۹-در-صدیهای-امریکا-اول-ماه-مه-را-با-اعتصای-سراسری-به-امریکا-باز-می-گرداند

جنبش ۹۹ در صدیها و جنبش “هودیها:در حاشیه عروج جنبش وسیع ضد نژادپرستی در امریکا

http://monazere-siasi.com/مقالات-سیاسی/مقالات-سال-٢٠١٢/۲۶۰-جنبش-۹۹-در-صدیها-و-جنبش-هودیها-در-حاشیه-عروج-جنبش-وسیع-ضد-نژادپرستی-در-امریکا