جنایت غزه بی پاسخ نخواهد ماند

از روز ۱۸ تیر ماه اسرائیل به مدت دو هفته هر روز بر سر دو میلیون اهالی فلسطینی سرزمین غزه بمب بارید. کل اعضای چندین و چند خانواده به ناگهان نابود شدند. یک پنجم قربانیان موشک های اسرائیلی کودکان بودند. این در حالی است که فرماندهان ارتش اسرائیل وقیحانه ادعا کردند که «ما دقیقا مراکز نظامی و تسلیحاتی و زیرساخت های مورد استفاده حماس را نشانه گرفتیم. اگر کسی هم از مردم عادی کشته شده این را باید به حساب لطمات جانبی گذاشت.» در پاسخ به این اوضاع وخیم، امپریالیسم آمریکا مثل همیشه اعلام کرد که «نگرانی های امنیتی» اسرائیلی ها را درک می کند! رسانه های مدافع نظام سرمایه داری کوشیدند این جنایت عظیم را زیر عباراتی مثل «موشک پرانی از سوی طرفین» و «خشونت از هر دو جانب» بپوشانند. اما واقعیت چیز دیگری است. اسرائیل یکی از مجهزترین و پیشرفته ترین ارتش های دنیا را در اختیار دارد و با اتکاء به این نیرو می تواند به راحتی و در فاصله ای کوتاه دست به کشتار جمعی بزند. زیرساخت های ضعیف و محدود، درمانگاه ها و بیمارستان های متراکم و منابع آب و انرژی زندان پر جمعیتی که غزه نام دارد را با چند ضربت نابود کند؛ کل اهالی فلسطینی را به وحشت اندازد و از آنان باج گیری سیاسی کند. این بخشی از سیاست همیشگی مجازات دستجمعی یک ملت ستمدیده برای وادار کردنش به تسلیم است. در اجرای این طرح مرتجعان و سرسپردگان امپریالیسم در منطقه از رژیم مصر گرفته تا دار و دسته سازمان آزادیبخش فلسطین نقش دارند. هر چند بنا به شرایط، به اصطلاح «نق» بزنند یا حتی اعتراض دیپلماتیک خود را «قویا» اعلام دارند.

این نیز واقعیتی است که بعد از گذشت ۶ دهه از اشغال فلسطین و شروع پاکسازی قومی فلسطینیان به دست رژیم اسرائیل، تنش ها و اختلافات واقعی بین حاکمان صهیونیست و شریکان آمریکایی اش بروز کرده است. در تمامی این سالها اسرائیل عامل تهاجمی مهم آمریکا برای دفاع از منافع امپراتوری اش در منطقه نفت خیز و استراتژیک خاورمیانه و حتی فراتر از آن بوده است. اما تلاطمات و بحرانهای در حال گسترش منطقه ای و نیاز و اجبار آمریکا به انجام مانورهای سیاسی و دیپلماتیک و نظامی برای سوار شدن بر این امواج، به علاوه انفراد روزافزون اسرائیل در میان افکار عمومی جهان باعث بروز تنش ها و اختلافاتی که گفتیم شده است. با وجود این، گرداب منطقه و نیازهای آمریکا به حفظ و گسترش هژمونی جهانی اش باعث می شود که این کشور همچنان به پایگاه و اهرم تهاجمی اسرائیل نیاز داشته باشد.

و اما جمهوری اسلامی. رژیم ایران این بار نیز مثل همیشه تلاش دارد از جنایات اسرائیل و خونی که از پیکر فلسطین جاری است برای پیشبرد تبلیغات خود در منطقه و توجیه موجودیت ننگین و سیاست های ضدمردمی اش در ایران و لبنان و سوریه و عراق و مناطق اشغالی استفاده کند. این بار نیز جمهوری اسلامی مثل همیشه، و البته در حالی که مشغول اثبات حسن نیت خود به امپریالیسم آمریکا یعنی شریک و حامی اصلی اسرائیل است، برای فلسطین اشک تمساح می ریزد. بدون هیچ شکی، رژیم ایران از جنایات تکان دهنده اسرائیلی ها خرسند شده چرا که چنین جنایاتی ماشین عوامفریبی ایدئولوژیک/ سیاسی حاکمان خونریز اسلامی را در داخل و خارج از مرزهای کشور تقویت کرده و می کند. در این شرایط دفاع از توده های زخم خورده فلسطینی و محکوم کردن جنایات بی پایان اسرائیل وظیفه هر انسان با وجدان و آزادیخواه و هر نیرویی است که خود را انقلابی و مترقی و مردمی می داند. غیرانسانی ترین و زشت ترین کار اینست که به بهانه سوء استفاده های سیاسی جمهوری اسلامی از موضوع فلسطین و یا تحت تاثیر دیدگاه های شووینیستی و نژادپرستانه ضد عرب چشم ها و گوش ها بسته شود و یا شعار تنگ نظرانه ناسیونالیستی چون «نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران» راهنمای عمل مردم قرار گیرد. 

به نقل از نشریه «آتش» ـ شمارۀ ۳۳

مرداد ماه ۱۳۹۳

n-atash.blogspot.com

atash1917@yahoo.com