خاطرات بیاد ماندنی از اردوی تابستانی استکهلم

فاضل نادری

اردوی تابستانی سالانه  در اطراف استکهلم بر گزار میشود.  بر گزارکنند گان این اردو، کمپین بین المللی دفاع از حقوق زنان در ایران ، فدراسیون سراسری پناهندگان ایرانی  و نهاد کودکان مقدمند میباشند.

اردوی تابستانی امسال از ۱۹ تا ۲۵ یولی در جزیره زیبای Slandö واقع در حومه استان استکهلم بر گزار گردید. متجاوز ۱۰۰ نفر از کودک چند ماهه گرفته تا بالای ۷۰ ساله در این اردوشرکت کرده بودند. ترکیب شرکت کنندگان بسیار متنوع بودند. چند خانواده ونیز افراد منفرد اعم ازپناهجو و میهمان که بتازگی از ایران آ مده بودند در میان شرکت کنندگان حضور داشتند. اکئر شرکت کنندگان از نواحی استکهلم بودند. ولی میهمانانی از هلند، آلمان، نروژ، انگلیس  ونیز از  شهرهای مختلف سوئد، ترکیب شرکت کنندگان را متنوع تر کرده بودند.

فعالیتهای گوناگون برنامه ریزی شده از قبل توسط مسئولین بر گزاری اردو بقدری متنوع و گسترده بود که تمام طول روز انسان به بهترین نحو از فعالیتهای دلخواه و داوطلبانه پر میشد. اهم این فعالیتها عبارت بودند از:
والیبال، فوتبال، پینک پونگ، بدمینگتون، پیاده روی، قایقرانی، شنا، صد البته آفتاب گرفتن، تخته نرد،  شطرنج و استفاده از حمام سونای هیزمی از جمله فعالیتهای جمعی و گروهی بود که هر کس بستگی به توان و علاقه ش در این فعالیتها شرکت می کرد.

عصرها از ساعت۷-۸ بعد از ظهر تا ۲-۳ نیمه شب در کنار آ تش به گوش کردن انواع و اقسام موزیک به رقص وپایکوبی پرداخته نشاط و شادمانیهای خاطره انگیزی را بر پا میکردیم. اینجا حقیقتا میدان هنر نمائی عزیزانی بود که با آوازها و رقص های زیبا و دلنشین خود حظار را مبهوت و حیرت زده می کردند.

هر شب بدون استثناء در همین مکان انواع و اقسام کباب و نوشیدنی سرو میشد. تدارکات غذائی و غیره را مسئولین تدارکات بموقع در محل حاضر کرده بودند. با وجود اینکه رفت و آمد به جزیره بدلیل فقدان هر گونه راه ماشین رو، فقط توسط قایق کوچکی صورت میگیرد، ولی مسئولین برگزاری اردو با تحمل زحمات زیادی تمام مایحتاج مورد نیاز از مواد غذائی گرفته تافریزر ونظایر آنرا بموقع بدانجا منتقل کرده بودند. صرف ۳ وعده غذای روزانه باضافه چائی٬ قهوه و میوه نه تنها احتیاجات روزانه را تامین میکرد بلکه کوچکترین نیازی در هیچ مورد احساس نمیشد. حقیقتا دستشان درد نکند.
علاوه بر برنامه هاى تفریحى دو سمینار در زمینه مسائل اجتماعى ٬ این تجمع را پربارتر کرد. اولین سمینار را مینا احدى چهره شناخته شده علیه اعدام و اسلام سیاسى ارائه داد و چکیده اى از فعالیت هاى خود را بازگو کرد. دومین سمینار توسط عبدالله اسدى دبیر فدراسیون پناهندگان ارائه شده که در رابطه با وضعیت پناهندگى در دنیا و قوانین جدید در این مورد و نحوه مقابله با آن را توضیح داد.

در صحبت هائیکه که با دوستان داشتم همگی از این سرویس وخدمات  اظهار رضایت و قدر دانی میکردند. چه آنهائیکه برای اولین بار وچه آنهائیکه در سالهای گذشته در این اردو شرکت کرده بودند، اظهار میکردند برای شرکت مجدد در سال بعد از هم اکنون روز شماری می کنند.

نا گفته نماند من شخصا وقتی با دوستانی که برای اولین بار ملاقاتشان می کردم وپای صحبتهای همدیگر می نشستیم مطالب و نکات شنید نی فراوانی رد و بدل میشد که جداخاطره انگیز و آموزنده بودند.

خوشبختانه هوای گرم و آفتابی تقریبا اکثر روزها، بقدری دلنشین بود که لذت بردن از همه چیز ها را صد چندان کرده بود.
  همانطورکه مسئولین بر گزاری این اردو در اطلائیه اولیه بیان کرده بودند که " اردوی تابستانی در استکهلم مارا دورهم جمع میکند، استراحت، تفریح، شادی، ورزش، آشنائی ودیدارهای جدید…" همه چیز را یکجا بهمراه دارد". نه تنها واقعی بود بلکه شرکت کنندگان بیشتر از اینهارا تجربه کرده و با یک دستآوردی سراسر از نشاط و شادمانیهای خاطره انگیز از همدیگر جدا شدند.

 ۰۸-۰۷-۲۶