گارد آزادی یک ضرورت مبرم مبارزه علیه جمهوری اسلامی و نیروهای سناریو سیاهی / گفتگوی سعید آرمان با سلام زیجی

گارد آزادی یک ضرورت مبرم مبارزه علیه جمهوری اسلامی

و نیروهای سناریو سیاهی

(متن  زنجیره گفتگوهای سعید آرمان در تلوزیون پرتو با سلام زیجی)

توضیح: این گفتگو ها  در چهار برنامه و در اوایل سال جاری صورت گرفت. با تشکر از نسرین محمودی آذر که زحمت پیاده کردن این  گفتگو ها را کشیده اند، و رضا دانش که زحمت ادیت آنرا تقبل کردند.

١-ضرورت تشکیل و سازماندهی گارد آزادی از چه عواملی ناشی میشود؟

با توجه به اوضاع سیاسی ایران و جامعه ­ای که سی و اندی سال تحت سرکوب شدید و بی وقفه جمهوری اسلامی قرار دارد، جامعه ای که در آن نه تنها کمونیستها، آزادیخواهان، جنبش آزادی زنان، جوانان و کل مردم مورد سرکوب و شکنجه و اذیت و آزار قرار می­گیرند، بلکه حتی با سیستمی روبرو هستند که با بخشی از درون خودش هم برخورد قهرآمیز داشته است، بنابراین ایجاد سازمانهائی نظیر سازمان گارد آزادی  ضروری و لازم می­باشد. چنین پروژه ای پتانسیل آن را دارد که بخشی از مبارزات مردم و به طور مشخص نسل جوان علیه جمهوری اسلامی را تامین کند. گارد آزادی پاسخی است به این تحولات و اوضاع نابسامان سیاسی ایران تحت حاکمیت جمهوری اسلامی، حکومتی که سرا پا مسلح بوده و پاسخ اول و آخرش به هر مخالفت سیاسی و فعالیت مدنی و جنبش­های اجتماعی و کارگری، اسلحه و سرکوب است، گارد آزادی پاسخی به این شرایط و جزء نیازهای مبرم امروز جامعه است.

تشکیل گارد آزادی در کنار دیگرعرصه­های متعدد مبارزه از جمله مبارزه­ی طبقه ی کارگر علیه نظام سرمایه، مبارزه ی بی وقفه­ی زنان برای آزادی و برابری و رفع تبعیض، مبارزه­ی جوانان برای خلاصی از فرهنگ ارتجاعی و قرون وسطائی جمهوری اسلامی و دستیابی به جامعه ای که شایسته­ی زندگی انسانی باشد  یک ضرورت مبرم مبارزه علیه جمهوری اسلامی می­باشد. گارد آزادی بخشی از این تلاش و مبارزه علیه جمهوری اسلامی برای خنثی کردن سیاست های این نظام و تقویت جنبش مبارزاتی با هدف سرنگونی کلیت این سیستم جنایتکارانه است.

ایجاد گارد آزادی پاسخ و نیاز امروز جامعه­ی ایران برای دفاع از مدنیت و امنیت جامعه و شهروندان است. پاسخ به این نیاز، تنها از مسیر مبارزه­ی “مدنی”، اجتماعی و سیاسی جوابگو نیست. طبیعی است که در کنار روشهای مبارزاتی موجود، خلا وجود یک نیروی میلیتانت و مسلح  توده­ای به شدت احساس می­شود، نیروئی که در صورت لزوم عکس العمل نشان دهد و خود را برای تحولات آتی ایران آماده کند.

علاوه بر این باید اضافه کرد که تحولات خاورمیانه و جنگ­هایی که در این حوزه­ی جغرافیایی از طرف کشورهای امپریالیستی و دولتهای مرتجع منطقه صورت گرفته و تحمیل می­شود،( مانند عراق ، سوریه ، لیبی، افغانستان و غیره) هم در این ضرورت نقش مهمی ایفا می­کنند. این جنگ­ها و دخالت­ها و تعرضات زمینه­ی پیدایش و رشد و نمو جریانات ارتجاعی و ضد مردمی قومی و اسلامی را فراهم و وقوع سناریوی سیاه در این منطقه را ممکن  کرده است. در این رابطه می­توان به سوریه و عراق و شرایط فلاکت­بار آن جوامع اشاره نمود. با وجود تمام تفاوتهای سیاسی و مبارزاتی در جامعه ایران، احتمال وقوع چنین وضعیتی  می تواند حال و آینده ایران را نیز تهدید ­کند. هم اکنون پایه های بروز چنین ویروسهای در ایران مشاهده میشود. با توجه به چنین دورنمایی است که جنبش ما و مردم ایران باید خود را برای مقابله با آن از هم اکنون آماده کنند و تشکیل واحدهای گارد آزادی و پیوستن به آن را به عنوان رکن مهم آمادگی و مقابله خود با چنین دورنمائی ببینند. جنبش ما و کمونیست­های ایران هم در مقابله با جمهوری اسلامی و تحولات پس از آن باید امکان آن را داشته باشند که از موجودیت و امنیت جامعه و اهداف سیاسی جنبش خود حراست کنند و هم از مدنیت جامعه و آزادیهای سیاسی مردم در مقابله با  خطر نیروهای قومی و اسلامی دفاع نمایند.

این دو مسئله پایه­ی اساسی ضرورت تشکیل نیرویی به نام گارد آزادی را ایجاب می­کند. گارد آزادی نیرویی است که میتواند در برگیرنده­ی میلیونها جوان آزادیخواه و سوسیالیست و انقلابی باشد، و از هم اکنون خود را برای  مقابله با روندها و تحولات  مخاطره آمیزآتی در ایران آماده سازد.این چهارچوب کلی ضرورت تشکیل و سازماندهی این نیرو و آمادگی سیاسی و نظامی توده ای در ایران است. گارد ازادی به همراه جنبش سوسیالیستی طبقه کارگرو مردم متنفر از جمهوری اسلامی و نیروهای مذهبی و قومی اجازه نخواهد داد نیروهای ارتجاعی و گانگسترهای قومی و اسلامی و مزدوران جمهوری اسلامی، ایران را به جهنمی دیگر تبدیل کنند و با راه انداختن جنگهای وحشیانه­ی قومی و مذهبی مبارزات مردم ایران را  به بیراهه برده و سرکوب کنند. گارد آزادی به عنوان پایه اصلی میلیس توده ای قرار است چنین نقشی را در شرایط کنونی و آینده­ی تحولات سیاسی ایران داشته باشد و در حد توان مانع تحمیل سناریوهای ضد کارگری و ضد مردمی  شود.

٢-می گویند شما با سازماندهی گارد آزادی فضا را نظامی میکنید، موضع گارد آزادی در برابر چنین افتراهائی چیست؟

گارد آزادی برای مقابله با  نظامی کردن فضای جامعه و حراست از آزادیهای مدنی و دفاع از آزادیخواهان و مردم سازماندهی شده است! این هجویات آنهائی است که خود سالها است دستشان به خون مردم رنگین شده است و جز اسلحه و سرکوب ابزار موثر دیگری برای اعمال  قدرت و تحمیل حاکمیت خود نداشته­اند. ما معتقدیم که مردم چنین تصور و برداشتی از گارد آزادی و اهدافش نداشته و نخواهند داشت. چنین تصورات و تبلیغاتی از طرف جمهوری اسلامی سازمان داده شده و به این تبلیغات مسموم ادامه خواهند داد. همانطوری که در سالهای قبل هم اتفاق افتاد، بخصوص در دوره­ی ریاست جمهوری خاتمی این نوع تبلیغات علیه اپوزسیون انقلابی و مردم رادیکال که حق دارند مسلح شوند، هم از طرف خود جمهوری اسلامی و هم نهادها و دستگاههای امنیتی و پلیسی وابسته به حاکمیت و هم جریاناتی مانند حزب توده و غیره، شروع شد. از طرف جریاناتی که ٣۵ سال تمام است مردم را مستقیما سرکوب کرده یا جاده صاف کن رژیم برای کشتار مردم معترض بوده­اند.

 در کردستان ایران هم در همین راستا امثال جبهه­ی متحد و جریان اصلاح طلب کُرد و حتی بخشی از اپوزیسیون مسلح کُرد که دنبال نخود سیاه خاتمی و جنبش سبز و سپس روحانی بودند، چنین ادعاهائی را مطرح کرده و می­کنند.

در عین حال مردم ایران می دانند که این بحث­ها و تحلیل­ها از طرف جمهوری اسلامی و دیگر جریانات بورژوا و قومی نمیتواند اعتباری داشته باشد. هدفهای پشت این پروپاگاند را همه می­شناسیم، به ویژه از طرف حکومتی که بیش از سه دهه است مردم  راسرکوب و نابود کرده است، بیش از صد هزار اعدام در  کارنامه خود دارد، دهها هزار انسان را  به خاطر حضور در راهپیمایی­ها و جنبش­های اعتراضی و اعتصابات دستگیر  کرده و کشته است، کسانی که مسلح هم نبودند، شیادی است که دیگران را  به “نظامی کردن جامعه” متهم کند و از “نظامی نکردن جامعه”  بحث کند. در مقابل رژیمی که هیچ گونه مخالفتی را برنمی­تابد، رژیمی که اجازه­ی هیچ فعالیت آزادیخواهانه­ای به فعالین جنبش­های مدنی و اجتماعی نمی­دهد و هر گونه صدای آزادیخواهی را سرکوب می­کند، بدیهی است که مردم دست به مقابله بزنند و گارد آزادی را که ابزاری برای خنثی کردن و مقابله با این وضعیت است انتخاب  و حول آن سازمان پیدا کنند.

گارد آزادی تا این لحظه جنگ را به هیچ شخص و جریانی تحمیل نکرده و در این مقطع تنها در حال آماده سازی و سازماندهی است و تدارکات لازم را می­بیند و نیروهای خودرا برای تحولات آتی سازمان می­دهد.

گارد آزادی قبل از این که نقش نظامی خود را ایفا کند و قبل از این که دست به سلاح ببرد، البته باید مسلح شود و علیه سرکوبگران هم دست به اسلحه خواهد برد، اما اکنون اساساً نیرویی است سیاسی و میلیتانت و نقش بسیج و سازماندهی مردم در مقابله با جمهوری اسلامی، قوم پرستان، جریانات ضد زن و کودک  و نظامی نمودن فضای جامعه را ایفا می­کند. گارد آزادی با هر نوع خشونت و حرکت تروریستی و سرکوب مقابله کرده و برای دفاع از آزادی و برابری و تضمین آزادیهای فردی و اجتماعی و علیه عاملین سرکوب و کشتار معترضین و کارگران و زنان و همه­ی آزادیخواهان مبارزه می­کند. بنا بر این گارد آزادی نه تنها فضای جامعه­ را نظامی نمی­کند، بلکه علیه نظامی شدن فضای جامعه ایران تلاش خواهد کرد، گارد آزادی علیه نیروهائی که جامعه­ی ایران را رو به نظامی شدن و جنگ و کشتار و سناریوی سیاه و جنگ قومی و مذهبی و عشیره­ای سوق می­دهند، شکل گرفته است و ازمدنیت، امنیت و زندگی و آرامش مردم در جامعه دفاع می­کند.

هر گاه  کمونیست­ها و جنبش­ کارگری و آزادیخواهان و برابری طلبان به ابزارهای موثرعلیه سرکوبگران و سرمایه داران دست می­برند، این نوع تبلیغات علیه آنان سازمان داده می­شود. سیستمی که از این تبلیغات دروغین و غیر واقعی علیه ما استفاده می­کند، خود تا بن دندان مسلح است، دارای ارتش، سپاه و بسیج، اطلاعات و گله حزب الڵه است، و ازانواع نیروهای مزدور و جنایتکار برای ارعاب و سرکوب مردم استفاده کرده است، با این پیشینه طبیعتاً نباید این نوع تبلیغات مسموم گوش شنوا پیدا کند.

اتفاقاً کارگران در مقابل خشونتی که ارتجاع سازمان میدهد، باید خود را سازمان دهند تا خشونت ها را خنثی کنند. خنثی کردن ترفند کسانی که از ابزار تهدید  و خشونت استفاده می­کنند و جنگ قومی و مذهبی راه می­اندازند وظیفه­ی عاجل نیروهای آزادیخواه و چپ است.  مردم باید علیه آنان مسلح و متشکل شوند و به مثابه بازوی مسلح و قدرتمند  طبقه­ی کارگر و کمونیست­ها و آزادیخواهان در ایران به میدان بیایند، درچنین حالتی است که میتوان مانع وقوع حوادث مشابه سوریه و عراق در ایران شد.

در این حالت است که کارگران میتوانند قدم موثرتری برداشته، تشکل­ها و فعالیت­های سیاسی از امنیت بیشتری برخوردار گردد، زیرا نیرویی وجود دارد که نقش میلیس توده ای و سازمان یافته برای دفاع از امنیت آنها را برای خود تعریف کرده است تا دست سرکوبگران و مزدوران را از سر مردم کوتاه نماید.

٣-تفاوت گارد آزادی با  نیروهای سنتی همچون چریک و پیشمرگه چیست؟

اساسی­ترین تفاوت اهداف و سنت مبارزاتی گارد آزادی با سنت­های نامبرده،  در اهداف،افق  و سنت مبارزاتی متفاوت آن میباشد، افقی سوسیالیستی و کمونیستی مرتبط با جنبش طبقه­ی کارگر و جامعه­ای که برای سوسیالیسم و آزادی و برابری مبارزه می­کند.

سنت­های دیگر چنین افقی نداشته و به همین اعتبار خصلت فعالیت­های نظامی­شان متفاوت بوده، طوری که فرد مسلح قهرمان و نجات دهنده­ی جامعه است. برای سنت ناسیونالیزم کُرد اساساً جنگ، مذاکره، جنگ و زندگی در شکاف دولتها برای دستیابی و شراکت در قدرت است، این نیروی مسلح برای امتیاز گرفتن از دولت مرکزی و طبقه حاکمه است نه برای سرنگونی آن و در جستجوی پایان دادن به ستم و نابرابری، نه در خدمت جنبشی علیه سرمایه داری و دشمنان آزادی، بلکه درخدمت جنبش بورژوازی کُرد و ناسیونالیسم کُرد قرار می­گیرد تا بتواند در قدرت و حاکمیت سهیم شود و دولت “خودی” دیگری با  اتکا به پرچم سیاسی ناسیونالیسم و تامین منافع اقتصادی  طبقه بورژوا کرد و  سرکوب ایجاد نماید.

برای نمونه میتوان به تجربه­ی حاکمیت نیروی پیشمرگ احزاب ناسیونالیست و بورژوا کرد چه در کردستان ایران در زمانی که قدرت را در دست داشتند، از کشتارسازمان پیکار گرفته تا کارگران و روستائیان آن دوره به دست حزب دمکرات و چه  امروز در کردستان عراق که خود نیروی پیشمرگ جانشین نیروی ارتش و نیروی سرکوبگر صدام شده است و همان نقش را ایفا می­کند، اشاره کرد.

تفاوت دیگر آن با سنت چریکی این است که سنت چریک هم سنتی قهرمانانه بر مبنای این  تئوری است که گویا نیروی مسلح چریک مانند نیروی موتور کوچکی است که برای راه اندازی موتور بزرگ­تر، منظورشان جامعه است، گام برمی­دارد. تجربه ای که در ایران نتوانست موفقیتی به دست بیاورد.

گارد آزادی بر عکس آن دو سنت نه در کوهها مستقر می­شود و نه در میان جنگلها سازمان میابد. بلکه در محل کار و زندگی کارگر و در مدارس، دانشگاهها، کارگاهها و کارخانجات و … شکل می­گیرد و سازمان می­یابد، عضو گارد آزادی ، توأماً در محل کار و زندگی خود حضور داشته و مبارزه­ی او در کنار دیگر فعالیت­های روزمره­اش است. گارد آزادی هدفش سرنگونی استبداد است، نه گرفتن امتیاز، برای دفاع از آزادی های بی قید و شرط سیاسی مبارزه می­کند، نه برای بزک کردن چهره حاکمیت و …گارد آزادی متعلق به جنبش سیاسی، طبقاتی و کمونیستی است نه در خدمت و برای جنبش­های ناسیونالیستی و ملی  و خلقی. بنابراین پایه­های آرمانی و نظری و تفاوت­های عملکردی گارد آزادی درهمین نکات می­باشد و به همین علت هیچ فردی با داشتن آن تفکرات و اندیشه­های عقب مانده و مهجور نخواهد توانست وارد واحدهایش شده و سازمان بیابد، بلکه باید با کنار زدن این سنت ها و با جایگزین کردن اندیشه­ی نوین میلیس توده ای و برای اهداف آزادیخواهانه در محل کار و زیست خود فعالیت کند.  در راستا اهداف جنبش طبقاتی ما هدف اصلی این نیرو  نیز سرنگونی جمهوری اسلامی و برقراری آزادی و برابری و دستیابی به جامعه­ای آزاد و برپایی سوسیالیسم است.

۴-وظایف پایه ای واحدهای گارد آزادی چیست؟

کلیه واحدهای گارد آزادی در چهارچوب اهداف عمومی و استراتژیک گارد  تشکیل می­شوند. در این دوره  در خصوص وظایف پایه ای  واحدهای گارد آزادی میتوان بر این نکات تاکید کرد:

هر واحد گارد آزادی اساساً باید نقش سیاسی خود را در محور فعالیت­های امروز خود مد نظر داشته باشد. در محلی که تشکیل می­شود باید  تلاش کند تا فضای آن محل را علیه جمهوری اسلامی بشوراند و در ابعاد مختلف مردم را علیه سیاست­های جمهوری اسلامی ترغیب و تشویق کرده و آنها را بسیج نماید. روشنگری و  آگاهگری علیه سیاست های قوم پرستانه و مذهبی که عامل جنایات و مصیبت های وارده از طرف حاکمیت است از اصلی­ترین و مهم­ترین وظایف هر واحد می­باشد.

جمهوری اسلامی  و جریانات ارتجاعی با بهره گیری از این دو عامل مسموم در اشکال مختلف با زور و سرکوب و تحمیق مردم از طریق مساجد و رسانه های تحت انحصارشان  مردم را تحت فشار و ارعاب قرار می­دهند. این فشارها بیشتر بر روی طبقه­ی کارگر، زنان و جوانان وارد میشود تا به واسطه­ی این ایدئولوژی­های کاذب ملی – مذهبی موجب از هم پاشیدگی و تغییر مسیر مبارزه جنبشهای اجتماعی  بشوند. تلاش و تمرکز بر این امر جامعه را به سمتی میبرد که این باور را بپروراند که مردم در حوزه های مذهب و قومیت منافع مشترکی داشته و باید همواره مدافع آن باشند.

هر واحد گارد آزادی میتواند در این رابطه در محل کار و زندگی خود نقش مؤثری را ایفا کند، به طور مشخص دفاع از حقوق زنان در جامعه یکی از وجوه هویتی و الگوهایی باشد که گارد آزادی خود را با آن می­شناساند.

بیعدالتی، نابرابری و تضییع حقوقی در جامعه با مواردی همچون سنگسار، خشونت­های خانگی و قتل­های ناموسی نمود پیدا می­کند و اینجاست که واحد گارد آزادی باید حضور فعالی داشته و از این فرصت حداکثر بهره را برای آگاه سازی ببرد تا جمهوری اسلامی نتواند به راحتی این سیاستها را اعمال کند.

گارد آزادی از هم اکنون باید در محل کار و زیست به فکر مسلح کردن خود باشد و واحد های خود را سازمان دهد. مسئول واحد را مشخص نماید و از طریق وی با رهبری گارد آزادی در ارتباط باشد .

یکی دیگر از وظایف سراسری گارد آزادی، تهیه لیست اسامی و تعقیب نیروهای سرکوبگر و مزدوران دستگاههای نظامی، انتظامی و امنیتی و قضائی و صادر کنندگان احکام اعدام در دادگاهها تا آمران و عاملان جنایتکار درون دستگاههای حکومتی و نهادها و ارگانهای وابسته به آن است. این افراد می­بایست در اسرع وقت شناسایی شده و اسامی آنها با ذکر بیشترین مشخصات به رهبری گارد آزادی ارسال شده و به مردم معرفی شوند.

وظیفه­ی دیگری که برای واحد های گارد آزادی میتوان برشمرد این است که با صفوف آزادیخواهانی که به اجبار در ارتش فعالیت می­کنند، تماس گرفته و با معرفی گارد آزادی آنان را  تشویق به تشکیل واحدهای گارد آزادی نمایند، تا در تحولات آتی از این  نیرو در جهت اهداف گارد و دفاع از جامعه بهره برد.

۵-ویژگی و خاصیت تسلیح گارد آزادی در کردستان با توجه به پیشینه مبارزات مسلحانه در طول سه دهه­ی اخیر در چیست؟

تاریخ مبارزاتی طولانی و مقابله با یورش مسلحانه رژیم در طول سالیان متمادی عملاً سیاست در جامعه کردستان را با پدیده اسلحه مرتبط  کرده و در هم تنیده شده است. همچنین رابطه ای که احزاب با جامعه داشته و دارند به دلیل مسلح بودن اپوزسیون خصلت مسلحانه آن از برجستگی برخوردار بوده و هست. ما کمونیستها در آن جامعه بخش مهمی از سازماندهندهی مقاومت مسلحانه علیه جمهوری اسلامی را بر عهده داشتیم و امروز نیز از آن پتانسیل برخوردار هستیم. با توجه به آن ویژگی­ها فعالیت­های سیاسی و کمونیستی در  جامعه کردستان نیاز به مسلح شدن داشته و تا آنجایی که به گارد آزادی مربوط می­شود، قطعاً متکی بر سنتهای پیشین نخواهد شد، برعکس بر بستر نفوذ اجتماعی قوی و ظرفیتهائی که داریم حول سیاست و اهداف سوسیالیستی جنبش خودمان موظف هستیم که با سازماند‌هی گارد آزادی سنت نوین و توده ای  و الگوی دیگری که به سنت و اهداف کمونیستی و کارگری ما متعلق است، وسیعاً در محل کار و زیست سازمان دهیم.

به همین اعتبار آماده سازی و برنامه­های گارد آزادی در این حوزه­ی جغرافیایی بیشتر مشهود است، چون در این منطقه ظرفیت­های بالاتر و دسترسی­های بیشتری ممکن است، بخصوص برای سازمانی مانند حزب  کمونیست کارگری- حکمتیست، با تجاربی که از قبل وجود داشته و شناختی که مردم از کمونیسم بدست آورده­اند میتوان این گونه قلمداد کرد که فعالیت­های گارد آزادی در این مناطق بیشتر و ضروری­تر دیده می­شود. شاید نیاز نباشد واحدهای تشکیل شده در خارج از کردستان به سرعت مسلح شوند اما در جامعه کردستان بنا به دلایلی که اشاره شد ضروری است با سرعت و حدّت بیشتری ملزومات و امکانات مسلح شدن خود را فراهم نمود.

۶-در صورت امکان لطفاً در مورد سازمان گارد آزادی توضیح دهید

گارد آزادی دارای واحدهای ۳ تا ۵ نفره است که در محل کار و زیست سازمان پیدا میکند.

 هر سه تا پنج نفری که به یکدیگر اعتماد داشته و رابطه­ای­ طبیعی و اجتماعی در بین آنها وجود دارد، میتوانند حول سیاست­ها و اهدافی که شرح آن داده شده در صورت همسو بودن و توافق بر سر این سیاستها متشکل گردند. این واحدها به طور منفصل با رهبری سراسری گارد آزادی مرتبط خواهند شد. عضو گارد آزادی نمیتواند عضو هیچ سازمان سیاسی یا حزب دیگری باشد.  فعالین و دوستداران و مبارزانی که قصد فعالیت در این حوزه را دارند میتوانند عضو واحدهای گارد آزادی بشوند.

فعالیت های گارد آزادی کاملا” مخفی بوده و جزئیات بیشتر در زمان اجرای عملیات­ها و فعالیت­ها مستقیماً به واحد مربوطه انتقال داده خواهد شد.

واحدها نمیتوانند غیر از فرمانده­ی سراسری گارد آزادی با ارگان یا فرد دیگری در حزب حکمتیست یا بیرون از آن تماس داشته باشد.

پیام ها و دستورالعمل­های صادره فقط از مرجع ذیصلاح رهبری گارد آزادی قابل اجرا می­باشد.

این واحدها در محل­هایی همچون سربازخانه­ها، کلوپ­های ورزشی، روستاها و هر مکان عمومی دیگری که افراد میتوانند گرد هم بیایند نقش ایفا می­کنند. هیچ یک از واحد های گارد آزادی نباید با واحدهای دیگر گارد ارتباط داشته باشند. نقض این مسئله به معنای خروج از گارد آزادی خواهد بود.

٧-شرایط عضویت در گارد آزادی چیست؟

هر انسان آزادیخواهی، هر انسانی که بر علیه سناریوی سیاه جمهوری اسلامی و نیروهای قومی و مذهبی بوده و مدافع آزادی و برابری است و می­خواهد برای برقراری جامعه ای آزاد و برابر تلاش نماید، در سطوح  و سنین مختلف می­توانند به عنوان عضو در گارد ازادی سازمان پیدا کنند. کسانی که فکر می­کنند با عضویت در چنین سازمانی می­توانند وظایفی را بر عهده گرفته و در جهت برنامه­ها و مبارزات تعریف شده فعالیتی داشته باشند.

 در عین حال افرادی که قصد دارند در گارد آزادی فعالیت کنند دارای محدودیت­هایی هستند یعنی نمی­توانند همزمان عضو سازمان یا حزب سیاسی دیگری باشند و اساساً فعالیت­ها و انرژی­شان باید در این بخش متمرکز شود. اعضا باید متوجه باشند که عضویت در گارد آزادی به معنای برتری یا برخورداری از امتیازی بر دیگر فعالیت­های حزب نیست. گارد آزادی بخشی از جنبش عمومی آزادیخواهی و کمونیستی است که دیگر آزادیخواهان نیز در آن مسیر قرار دارند. اعضای گارد آزادی  باید واقف باشند که حساسیت­­­های ویژه­ای در عرصه­ی گارد وجود دارد. حساسیتی که جمهوری اسلامی به عرصه­ی گارد آزادی دارد و خواهد داشت به مراتب بیشتر از بخش­های دیگر مبارزاتی است. در نتیجه هر کسی که این وظایف را بعهده می­گیرد باید از قبل آماده­ی پذیرش تبعات و خطرات احتمالی آن باشد، به همین دلیل می­بایست جوانب احتیاطی و امنیتی فعالیت­هایشان را خوب سنجیده و در برنامه هایشان اعمال کنند.

فردی که عضو گارد آزادی است، به صورت اتوماتیک یکی از اعضای حزب حکمتیست محسوب می­شود، مگر آن که خود فرد رسماً عدم عضویتش را در حزب اعلام نماید. اهداف گارد آزادی در چهارچوب پیشبرد اهداف و برنامه های حزب می­باشد. تنها باید به این مسئله اشاره کرد که عضو گارد آزادی با این که عضو حزب محسوب می­شود، اما تا زمانی که عضو گارد است نمی­تواند در واحدها و کمیته­های دیگر حزب در داخل کشور و محل کار و زیست فعالیت نماید . اعضای متشکل در گارد آزادی تماماً از سازمان حزب در داخل کشور جدا هستند!

٨-واحدهای گارد آزادی چه اختیاراتی دارند؟

واحدهای گارد آزادی بر حسب تعریفی که از وظایف پایه­ای آنها شد در جهت تحقق آن اختیار تام دارند. واحدهای گارد آزادی دارای رسمیت هستند. مسئول واحد را اعضا واحد انتخاب می­کنند و به تائید رهبری گارد می­رسانند. محلی برای انجام فعالیت­هایشان مشخص می­گردد و اسمی برای واحد خود انتخاب می­کنند. از آموزش­های سیاسی و نظامی بهره مند خواهند شد. به جزوه­های مربوط به فعالیت­های گارد دسترسی خواهند داشت و برای اجرای کارهایشان استقلال و قدرت تصمیم گیری دارند. در خصوص پروژه­ها، برنامه­ها و نقشه­هایی که طرح ریزی می­کنند و بخصوص در هنگامی که نیاز به ابراز وجود علنی دیده می­شود و در مناطقی که  نیاز به ابراز وجود مسلحانه هست ابتکار عمل خواهند داشت. البته در تمام این موارد هماهنگی قبلی با فرماندهی سراسری گارد الزامی است. واحدهای گارد باید مسائل و برنامه و نقشه­هایشان را مستقیما  و قبل از عملیات با  فرمانده سراسری گارد در میان بگذارند.

هر واحدی می­تواند فرمانده یا مسئول واحد خود را انتخاب و یا در صورت لزوم عزل نماید. هر واحدی می­تواند در کلیه­ی تغییر و تحولاتی که مربوط به گارد آزادی است رسماً دخالت نماید. اعضای هر واحد از حق طرح پیشنهاد و انتقاد  برای تأثیرگذاری بر سیاست­ها و پراتیک در واحد خود برخوردار است.

٩-احتمال بروز خطرات و مشکلات حاصل از کم تجربگی یا ماجراجویی اعضای جوان گارد آزادی تا چه حدی است؟

اصلی­ترین وظایف واحدهای گارد آزادی در حوزه­ی سیاسی، اجتماعی تعریف و تدوین شده است و طبعاً اعضای گارد آزادی آموزش­های اولیه جهت آگاهی­ از مواردی که جای نگرانی خواهد داشت را خواهند دید. این امر موجب پیشگیری از سوء تفاهم و سوء تعبیر خواهد شد. قطعاً هر واحد گارد آزادی تا زمانی که به آگاهی و آمادگی کامل نرسیده باشد، امکان رسیدن به مرحله­ی انجام عملیات­های سیاسی تبلیغی در شکل ابراز وجود علنی یا اقدام مستقیم نظامی را نخواهد داشت.

مهم­ترین و اصلی­ترین وظیفه­ی هر واحد گارد آزادی در این مقعطع، باز تکثیر خود از طریق تلاش برای گسترش واحدهای گارد، فراهم کردن ملزومات مسلح کردن خود، اطلاع رسانی و آگاهگری، خودسازی و رسیدگی به مسایل سیاسی و اجتماعی پیرامون خود و ارسال گزارش و حفظ تماس منظم با رهبری گارد است، طبیعتاً در این بخش از فعالیت­ها نباید نگرانی زیادی وجود داشته باشد. این نگرانی­ها ممکن است در زمانی که واحدها می­خواهند ابراز وجود مسلحانه داشته باشند، قابل توجیه است و قطعاً زمانی واحدها خود را درگیر چنین عملیات­هایی خواهند کرد که از قبل مراحل سازماندهی، آموزش و کسب آگاهی سیاسی و اجتماعی در منطقه ی خود را طی کرده و تجربیات لازم را کسب کرده باشند. در جاهایی حتی این امکان وجود دارد که فرماندهی سراسری گارد آزادی دسترسی و ارتباط مستقیم با فرماندهان واحدها را داشته باشد و از نزدیک توجیه­شان نماید. بنابراین هیچ واحدی بدون طی این مراحل وارد هیچ عملیات نظامی و ابراز وجود مسلحانه نخواهد شد.

١٠-در رابطه با امنیت واحدهای گارد آزادی مقداری توضیح دهید!

براین نکته باید تاکید کرد که امنیت یک امر نسبی است، رعایت امنیت نه تنها برای واحدهای گارد آزادی بلکه برای هر انسان مبارز و آزادیخواهی لازم است و باید به آن توجه ویژه داشت. در  پروسه­ی مبارزه با یک رژیم جنایتکار مسئله­ی امنیت و تلاش برای تضمین ادامه فعالیت علیه آن گام نخست هر نوع فعالیت جدی است. ما تلاش خواهیم کرد که ضریب امنیت گارد آزادی را بیشتر و قوی­تر کنیم. تا آنجایی که به گارد آزادی مربوط می­شود مهم­ترین جنبه­ی امنیتی با گسترش واحدها، بالا رفتن میزان محبوبیت آنها در بین مردم و این که بعنوان یک نیروی آزادیخواه و مردمی و مؤثر در جامعه مطرح و شناخته شود، تامین شده و  میتواند ضریب امنیتی گارد آزادی را بالا ببرد.

از جمله مشکلاتی که باعث پایین آمدن ضریب امنیتی می­شود آن است که واحدها بدون توجه به مصوبات، ابلاغیه ها و هماهنگی با رهبری گارد دست به اقدامات حساس ببرند، که به شدت مغایر با موازین کار گارد و امنیت آنها میباشد و نباید صورت بگیرد. جنبه مهم دیگر این است که هر واحد گارد بدون توجیه کردن رابطه­ی اجتماعی خود، تشکیل شوند، بعنوان مثال اعضای هر واحد می­بایست در یک محیط کار اشتغال داشته یا در یک محله و مکان اجتماعی مشترک ساکن باشند تا ارتباط میان آنها نزدیک و طبیعی جلوه کند و رابطه سازمانی آنها صددرصد مخفی نگاهداشته شود.

١١-چگونه میتوان واحدهای گارد آزادی را از گروهها یا افراد مدعی و صوری تشخیص داد؟

این مورد مربوط به شرایطی می­شود که نیروهای گارد آزادی و واحدهای غیرعلنی به مرحله­ی ابراز وجود علنی یا مسلحانه رسیده­اند، بدیهی است که در زمان ابراز وجود علنی، عضو گارد آزادی نباید شناسایی بشود زیرا  باید همچنان در محل کار و زیست خود حضور داشته باشد. ما بر محدودیت­های فعالیت خود واقف هستیم اما از چند نظر می­توان تشخیص داد که آن نیرو یا فعالیت معین مربوط به گارد آزادی است. از جمله این که تنها نیروئی که برای سرنگونی کلیت رژیم مبارزه می­کند، از آزادیهای سیاسی بدون قید وشرط و امنیت مردم دفاع می­کند، علیه هر نوع تحرک و تبلیغات ضد زن یا قوم پرستی و مذهبی است و تماماً علیه اعدام و سنگسار و ترور و زندان و همچنین علیه تحمیل کردن سناریو سیاه به جامعه می­باشد، خود را سوسیالیست و کمونیست و حامی کارگر و… تعریف می­کند، گارد آزادی است. ما از گسترش این فعالیت ها استقبال می­کنیم حتی اگر در مواردی هم از سوی گارد آزادی صورت نگرفته باشد. ما نیرو و سازمان مسلح و غیر مسلح دیگری در محل کار و زیست و در جامعه امروز نمی­شناسیم که چنین عمل و تبلیغاتی را سازمان بدهد. این فعالیت­ها چه در قالب سخنرانی و تراکت و شعار نویسی و چه در قالب ابراز وجود علنی و مسلحانه صورت بگیرد روشن است که متعلق به گارد آزادی است. اما همه باید بدانند هر نوع ابراز وجود عملی و علنی واحدهای گارد آزادی در شهر و محله و روستا و…، که قبلاً با رهبری گارد هماهنگ شده است، رهبری گارد فوراً خبر آن را رسما و علناً اعلام می­کند و بدینوسیله عموم مردم از صحت وسقم آن و همچنین تعلق آن اقدام به گارد آزادی با خبر خواهند شد.

١٢-تاکتیک و استراتژی گارد آزادی در برابر واحدهایی که از طرف جمهوری اسلامی جهت نفوذ سازمان داده میشوند، چیست؟

گفته شد که واحدهای گارد آزادی منفصل هستند و مستقیماً با فرماندهی سراسری گارد در ارتباط هستند، بدون شک هر واحد جدیدی باید در اولین قدم با فرماندهی تماس گرفته و از راههای مطمئن اطلاعات مورد نیاز فرماندهی را در اختیار آنان قرار دهد تا اقدامات امنیتی و تشکیلاتی لازم انجام و واحد جدید رسمیت یابد، در این مرحله با تحقیق و بررسی دقیق، هویت اعضای واحدها مشخص شده و راه نفوذ عناصر مزدور بسته می­شود، در صورت عبور از این مرحله در مراحل بعدی نحوه کار و فعالیت واحدها ارزیابی و تحلیل شده و تصمیمات لازم اتخاذ می­شود.

در ضمن هیچ واحدی اجازه­ی ارتباط با دیگر واحد ها را ندارد تا بخواهد خطر ساز بشود و طبیعتاً واحدی که مورد تایید قرار نگرفته باشد، هرگز از طریق رهبری گارد  فعالیت های آن  تایید نخواهد شد وبه جامعه معرفی نخواهد شد، در صورت لزوم در این باره اطلاع رسانی خواهیم کرد.

١٣-در رابطه با چگونگی انسجام و هماهنگی کلیه­ی واحدهای گارد آزادی با توجه به منفصل بودن آنها توضیح دهید!

ما در مورد یک دوره­ی معین و مشخص از فعالیت­های سیاسی و عملی گارد آزادی صحبت می­کنیم. در شرایط فعلی و تناسب قوای کنونی، بهترین و مناسب­ترین شیوه­ی سازماندهی همین منفصل بودن آن است. در تغییر شرایط و جابجایی تناسب قوا در آینده، این شکل سازمانی تغییر پیدا می­کند که یکی از آن حالات این است که واحدهای گارد آزادی در یک شهر یا منطقه تحت نظارت و یا رهبری کمیته­های حزبی  در آن منطقه با هم  ارتباط برقرار نمایند و حتی این امکان بوجود خواهد آمد که بخشی از این واحدها تحت آموزش­های ویژه­­ای برای فعالیت نیمه علنی، نیمه مخفی قرار بگیرند. همه­ی این تغییر تاکتیک­ها بستگی به تغییراتی در تناسب قوا و تحولات آتی ایران دارد، طوری که گاهی لازم می­شود روی بعضی فعالیت­ها تمرکز ایجاد شود. تا زمان حصول چنین شرایطی واحدهای گارد آزادی به همین شکل منفصل و شرح داده شده خواهد بود و تنها ارتباط ­آنها با رهبری گارد توسط فرمانده و مسئول واحدها میسرمی­باشد.

هماهنگی عمومی حول سیاست­های اعلام شده که از طریق رهبری گارد اعلام می­شود، یا از طریق اسنادی که برای واحدها فرستاده می­شود و بعضاً از طریق دیدارهای مستقیم و… تامین خواهد شد. در ضمن سازمان رهبری گارد برای ایجاد هماهنگی لازم و تماس و پاسخ به واحدهای گسترده و منفصل نیز آرایش مناسب به خود گرفته است.

این نوع سازماندهی دقیقاً منطبق با شرایط اختناق فعلی طرح ریزی شده، همانطور که همه­ی فعالیت­های احزاب و سازمان­های چپ و گروه­های سیاسی در سه دهه­ی اخیر در شرایط اختناق طراحی و اجرا گردیده است. فضای سیاسی و اکثریت جامعه­ی ایران در مسیر مخالفت با جمهوری اسلامی است، این وضعیت و تجربیات گذشته همواره به عنوان بستری برای متشکل شدن نیروهای آزادیخواه و مبارزین انقلابی عمل کرده و برای گارد آزادی هم می­تواند زمینه­ی پیشروی و رشد را فراهم کند.

١۴-گارد آزادی در مواقع به خطر افتادن امنیت و توقف فعالیت یکی از واحدها چه تمهیداتی اندیشیده است؟

اصل بر این است سازماندهی واحدهای گارد آزادی و فعالیت­های آن ادامه دار بوده و از اقدامات عجولانه و ماجراجویانه که امکان ایجاد مشکل و بروز خطر امنیتی را به همراه دارد، جلوگیری شود. یعنی با در نظر گرفتن تمام موارد و جوانب کار و بررسی آن از نظر ضریب امنیتی و ظرفیت و پتانسیل موجود امنیت اعضا و ادامه­ی آن تامین شود. اما با وجود تمام این موارد اگر مشکلی برای یکی از واحدهای گارد آزادی پیش بیاید در آن زمان برای آن واحد مشخص برنامه و تاکتیک خاصی طرح ریزی خواهد شد و اقدامات لازم انجام خواهد گرفت.

١۵-چه پیامی به مردم دارید؟

به گارد آزادی بپیوندند. آن را سازمان دهند. برای پس زدن زورگوئی و سرکوبگری جمهوری اسلامی، برای سرنگونی قطعی این حکومت جنایتکار، برای پس زدن خطر و ویروس قوم پرستی و مذهبی­های مسلح و تروریست، برای ممانعت از تحمیل خطر سناریوی سیاه و وحشتناک جاری در منطقه از نوع سناریو سوریه و عراق  به جامعه ایران، برای دست یافتن به امنیت، آزادی، رفاه و خوشبختی هیچ راهی جز سازماندهی ملیس توده ای خود، ایجاد نیروی مسلح توده­ای و انقلابی خود نداریم، یا سرنوشت خود را به دست خونین جنایتکاران اسلامی و قومی و امریکا و ناتو و دیگر دولت­های جنایتکار در منطقه خواهیم داد که بیش از پیش هستی و امید و تلاش ما و فرزندانمان را نابودتر کنند یا نه، تصمیم می­گیریم که آنها را افسار بزنیم و از سر راه خود کنار بزنیم ، فراخوان من برای انتخاب این دومی است.

کارگران، زنان، جوانان، آزادیخواهان! ما می­توانیم آینده­ای در شان انسان را برای کل جامعه ایران و از این طریق برای کل منطقه رقم بزنیم، بیایید در ابعاد میلیونی برای تحقق این اهداف متحد شویم  و خود را در گارد آزادی، بازوی مسلح و ملیتانت خود، متشکل گردیم !

تلاش برای ایجاد و سازماندهی گارد آزادی و پیوستن به آن بخش مهم و تامین کننده­ی تضمین آینده بهتر و دفاع از انسانیت و مدنیت جامعه در مقابل کل جریانات ارتجاعی و ضد مردمی و دورنمای هولناکی است که آنها در صدد تدارک آن هستند.

 اوایل ٢٠١۴

١٣٩٣