نقدی به شبهه استدلالات محمد اسنگران در دفاع از طرح امپریالیستی تجزیه عراق

مقدمه:

داستان زار دفاع از طرح امپریالیستی تجزیه عراق توسط حزب کمونیست کارگری درست چند روز بعد از حمایت ضمنی جان کری وزیر خارجه امریکا و اعلام رسمی نتیاهو نحست وزیر اسرائیل از دید من یک روسائی بزرگ برای رهبری حزب کمونیست کارگریست و باید این رسوائی را و منطق پوچ پشت آنرا خوب ارائه داد ، افشا کرد و منزوی کرد.کمونیزم نباید با این رسوائی تداعی شود هیچ نوعش خصوصا کمونیزم کارگری!
محمد اسنگران بعنوان “لیدری” درون حزب کمونیست کارگری که بر پایه سیاست نادرست کمیسون سازی قومی در این حزب با هدف سوبسید دادن به قومیت کرد ساخته شد این روزها تبدیل شده به پرجمدار “دفاع از استقلال کردستان عراق”! ایشان البته در مقاله اخیرش (۱) تایید می کند که رویای استقلال کردستان عراق را دو دهه ای هست در سر می پروراند و ادعا می کند که این “استقلال خواهی” ایشان سیاست رسمی حزبش بوده! طبیعتا باید اسنادی از کنگره ها یا پلنومهای حزبش حتی ارائه دهد تا جامعه همین ادعا را بپذیرد و حتما کادرها و اعضای اون حزب باید ایشان را مورد سوال قرار دهند و ازش سند بخواهند!
درک محمد آسنگرانی از حزبیت همیشه این بوده که رای چند تا رهبر نظر حزب جازده شود.اینها عموما اینجوری “نظر حزب” می ساخته اند! وقتی که سالها پیش من مقاله در نقد فرقه مجاهد فرستادم برای سایت روزنه همین جناب اسنگران فرمودند که “سیاست حزب نیست”! و یادشان رفته بود که نقدهای متعدد منصور حکمت نسبت به این فرقه سناریوی سیاهی منتشر شده! خلاصه محمد اسنگران اینجا هم از خودش “سیاست حزب” را اینجوری تفسیر می کند که ما را یاد مناسبات عشیره ای و رهبری کدخداها در ده می اندازد!
من در مقاله قبلیم (۲) مواردی از “استدلالات” اطلاعیه حزب کمونیست کارگری در دفاع از پروژه تجزیه عراق را بررسی کردم و در این مقاله سعی می کنم با بررسی نظرات محمد اسنگران بیشتر ایشان و حزبش را در این حرکت بسیار رسوا افشا کنم:
(۱)محمد اسنگران چه می گوید؟
اگر اطلاعیه حزب کمونیست کارگری و این مقاله محمد اسنگران را با هم مقایسه کنیم می بینیم تقریبا یکیست! سبک استدلال و نوشتن! بنظر می اید خود ایشان برای حزبش اطلاعیه نوشته یا نوشته پایه اطلاعیه را ایشان طرح کرده! اینست سنت حزبی که به سطح فرقه ای بسته نزول کرده و چند نفر بالای اون حزب می نشینند و بجای حزب و کادرهاش و اعضایش تصمیمات مشعشع می گیرند! از این مقدمه بگذرم و ببینیم ایشان فرمولبندیش چیست؟
اولا: ایشان مجدد از اوضاع زار عراق و نابودی تمدن می گوید.همانطور که مقدمه هر روضه خوانیست برای توجیه بحشهای بعدی!
دوما: ایشان می فرماید در کردستان عراق الان اوضاع آرامتر است. یعنی چون ارامتر است باید دورش مرز کشید تا همینجور ارام بماند! (راستی حکومت نیم بند کردستان غیر از این می گوید؟! چرا نظر اسنگران کپی حکومت کردستان عراق است؟)
سوما:” در چنین شرایطی اگر کردستان عراق استقلال خودش را اعلام نکند ناچار است در کنار حکومت بغداد بماند و به بخشی از جنگ فرقه ای/مذهبی عراق تبدیل شود.”(یعنی داعش و سایر ادمخواران به جناب اسنگران و حکومت قومی کردستان قول داده اند که اگر مستقل شوند بهشان حمله نمی شود؟! جائی اسنگران ملاقاتی داشته؟ قراردادی بین ارتجاعیون انجام شده؟ خوب ایشان راستش را بگوید؟ اما راستی اونجا جای کمونیستهاست؟!)
چهارم:” کردستان عراق نباید به بخشی از این جنگ ارتجاعی تبدیل شود. تنها راهی که مردم کردستان را از این جنگ ارتجاعی مصون کند اعلام استقلال کردستان عراق است.” از کی وضعیت جنگ و صلح و سعادت مردم در کردستان در لابی های حکومتی و با حمایت کمونیستها تعیین می شود؟ اسنگران از چه موقع بیرون رفتن از سراط جنگی را در هماهنگی با حکومت کردستان عراق و حکومت امریکا و اسرائیل می جوید و اسمش را اصرار دارد بگذارد کمونیزم کارگری؟!
پنجم:” کردستان عراق به منظور حل مسئله کرد و جلوگیری از گسترش جنگ مذهبی و فرقه ای به کردستان، خود را مستقل اعلام کند. استقلال کردستان عراق طی یک رفراندوم آزاد و حتی الامکان با نظارت مراجع بین المللی میتواند عملی و اجرا بشود.”(توجه کنید حملات کاملا همان اطلاعیه حزب است!) استدلالی به غایط بی ارزش! قرار است حگومتی قومی استقلال اعلام کند و ..رفراندوم شود؟ (برای چه؟) آنهم با نظارت؟ مراجع بین المللی (کی ها؟!) همانکه قبلا گفتم! وعده سر خرمن برای فریب افکار عمومی!
ششم:” لازم به توضیح است که کمونیستها همیشه مدافع همزیستی مردم و مخالف مرزکشیها بوده و هستند. اما در جایی مثل عراق اولا این همزیستی به دلیل رقابت و جنگ ناسیونالیستهای کرد و عرب دچار مشکل شده و ادامه این همزیستی اجباری عملا به تخاصمات قومی دامن میزند. دوما در شرایط کنونی هر بخشی از عراق را اگر بتوان از آتش این جنگ ارتجاعی مذهبی مصون داشت به نفع مردم است.”
خوب دقت بفرمائید! کمونیستها خوهان همزیستی مردم هستند مگر؟ ناتوانند همزیستی کنند! اونوقت؟ خوهان جدائی مردم هستند! این اسمش شد کمونیزم با روایت محمد اسنگران! زیر بار ستم نمی رود مگر ستم پرزور باشد!بامزه تر اینکه در اخر حرفش می فرماید “اگر”(؟)بتوان مردم را مصون داشت به نفع مردم است!
(۲)آسنگران نماینده کیست ؟
محمد اسنگران نماینده همان حکومت قومی کردستان عراق است الان! یک کلمه بیشتر از انها نگفته! همان استدلالات را با فرصت طلبی دارد تکرار می کند! وقتی فهمیده که نوعی کانسنسوس بین حکومت کردستان با حکومت امریکا و اسرائیل ایجاد شده و زمان را برای تجزیع عراق مساعد دیده اند، ایشان هم یاد ارزوهای قبلیش افتاده و از قول حزبش اعلامیه نوشته بدون ایجاد یک کانسنسوس واقعی درون حزبش و جالبست که با خیال راحت ادعا دارد که این نظرات حزبش هست! ایشانست که باید اسناد کنگره های حزبیش را نشان جامعه دهد که حتی همین سطح ادعای او واقعا نتیجه نظرات جمعی چند نفر حزبش هست!
آسنگران با تکرار ادعای ناسیونالیستهای کرد که از فرصت حمله داعش دارند برای خود کلاه می دوزند به جامعه قول سرخرمن می دهد! مدعی است که این حکومت قومی مستقل قرار است با نظارت “نهادهای بین المللی(؟) حکومت سکولار و مدرن بسازد! این ماهیت اسنگران است چیزی در او تغییر نکرده! فضا بازتر شده ادمها و شخصیتها دارند هسته شانرا نشان می دهند!
خطاب من به اعضا و فعالین و کادرهای حزب کمونیست کارگریست.اسنگران و خط رهبری حزبتان را تایید نکنید! به زیر سوایش ببرید نگذارید عده ای در بالای حزب در حال فروریزشتان میخ های اخر بر تابوت سیاسی شما باشند!
حمایت از طرح امپریالیستی تجزیه عراق را محکوم کنید .نگذارید این رسوائی بنام کمونیزم کارگری انجام شود.راه حل مردم عراق راه حلی چپ و کمونیستی است.هویت انسانی را تبلیغ کردن و دنبال مبارزه با همه جناح های ارتجاع عراق بودن.تقویت هسته های کمونیستی و نظامی برای دفاع از تمدن در همه عراق.
اگر بورژوازی و تمام جناح هایش دارند تقسیم بندی قومی و مذهبی را تجمیل می کنند باید با تمام قوا نماینده هویت انسانی و طبقاتی بود.این راه حل کمونیستی است!
افتادن دنبال طرح تجزیه عراق برگ دیگری از رسوائی های سیاسی حزب کمونیست کارگریست.نباید شریکش ماند!
منابع دیگر:
(۱)استقلال کردستان عراق به نفع مردم است(محمد آسنگران)
http://www.azadi-b.com/M/2014/07/post_206.html
(۲)دنباله روی از سیاست تجزیه طلبی قومی در عراق زیر نام کمونیزم کارگری!(سعید صالحی نیا)
http://monazere-siasi.com/مقالات-سیاسی/مقالات-سال-٢٠١۴/۶۶۵-دنباله-روی-از-سیاست-تجزیه-طلبی-قومی-در-عراق-زیر-نام-کمونیزم-کارگری
(۳)آرشیو نقدها به محمد آسنگران(از: سعید صالحی نیا)
“نهایت بلاهت و سفاهت” و فرهنگ محمد آسنگرانی!
http://monazere-siasi.com/مقالات-سیاسی/مقالات-سال-٢٠١۴/۵۸۸-نهایت-بلاهت-و-سفاهت-و-فرهنگ-محمد-آسنگرانی
سعید صالحی نیا: دوستی های خاله خرسه ای و خوردن “میوه ممنوع” ! پاسخ به رفیق محمد آسنگران

دوستی های خاله خرسه ای و خوردن “میوه ممنوع” ! پاسخ به رفیق محمد آسنگران


سعید صالحی نیا: محمد آسنگران و گزارش استیصال در سازماندهی
http://monazere-siasi.com/مقالات-سیاسی/مقالات-سال-٢٠١٣/۵۲۸-محمد-آسنگران-و-گزارش-استیصال-در-سازماندهی
سعید صالحی نیا:چسبیدن به متدهای گذشته سد مهم سازماندهی قطب چپ
http://monazere-siasi.com/مقالات/مقالات-سال-٢٠١٣/۳۶۹-چسبیدن-به-متدهای-گذشته-سد-مهم-سازماندهی-قطب-چپ
سعید صالحی نیا: پاسخی کوتاه به رفیق آسنگران و پیشنهادش برای شغلهای بهتر
http://monazere-siasi.com/مقالات/مقالات-سال-٢٠١٢/۲۶۶-پاسخی-کوتاه-به-رفیق-آسنگران-و-پیشنهادش-برای-شغلهای-بهتر