راه حل کمونیستی و انسان محور یا راه حل قومی مذهبی در عراق؟

راه حل کمونیستی و انسان محور   یا راه حل قومی مذهبی در عراق؟

بازهم در حاشیه تلاشهای ناسیونالیستهای کرد در ساختن “کشور کردستان” در عراق

از: سعید صالحی نیا

salehinia@aol.com

۶ جولای ۲۰۱۴

مقدمه:

در اخبار آمده که “مسعود بارزانی (رهبر حزب دموکراتیک کردستان) و  “پرزیدنت”  منطقه خودمختار عراق از سال ۲۰۰۵  اعلام کرد که پارلمان کردستان را فراخوانده که سازماندهی رفراندوم برای استقلال کردستان را اغاز کند . وی در عین حال در پیامی اعلام کرد که شهر نفتی کرکوک در اختیار نیروهای کرد خواهد ماند.(۴)” این بدین معنی است که رهبری ناسیونالیست و ارتجاعی کردستان عراق چراغ سبز را از حکومت امریکا برای اعلام “کردستان مستقل” دریافت کرده و با استفاده از موقعیت بحرانی عراق و ضعف حکومت مرکزی عراق به ارزوهای دیرینه اش برای ایجاد “کشور مستقل کرد” نزدیکتر شده است.

این تلاشهای ناسیونالیستهای کرد بعنوان بخشی از سیاست جدید حکومت امریکا متعاقب شکست تلاشهایش برای ایجاد حکومت مقتدر مرکزی در عراق ، ارزیابی می شود.سفر جان کری و شکست تلاشهایش برای جانشین کردن ادمی بجز مالکی و ساختن دولت ائتلافی به این نقطه رسید که هم جان کری و هم حکومت اسرائیل هفته پیش اعلام کردند که راه حل عملی بحران عراق همین جدائی مناطق سه گانه “سنی نشین” و “شیعه نشین” و “کرد نشین” است! این طرحی است که نظام امپریالیستی دارد در عراق دنبال می کند.

در این مقاله می خواهم چند نکته به بحثهای اخیرم در مورد بحران عراق (۱) اضافه کنم و طرح الترناتیو خودم را که مبتنی بر آزادیخواهی ، برابری طلبی و تمرکز روی هویت انسانی است در مقابل طرح امپریالیستی فوق قرار دهم.این طبعا پاسخی است به حامیان شیفته ناسیونالیستها در عراق که این روزها با تب و تاب دادن به مسائل عراق می خواهند بنجل راه حل امپریالیستی را بخورد جامعه بدهند!

(۱)رابطه واقعی داعش و جانیان سنی و بعثی با منطقه کردستان عراق چیست؟

حامیان “استقلال کردستان” به دروغ می گویند که کردستان عراق الان در خطر حملات داعش و متحدینش هست! اگر اخبار چند ماه اخیر را دنبال کرده باشید، می بینید که داعش و متحدینش مغول وار مناطق تحت کنترل ارتش عراق را به سمت غرب تسخیر کردند و تا حومه بغداد رسیدند.اما درگیریها با مرزهای شمالی یعنی محل استقرار نیروهای کرد بسیار محدود و پراکنده بود و فیلمهای تبلیغاتی ناسیونالیستهای کرد هم نتوانست دنیا را متقاعد کند که واقعا داعش و متحدینش قرار داشته باشند به منطقه کردستان حمله کنند ! راستی چرا؟

از دید من این نکته برای فهم ماجرای عراق بسیار مهم است! داعش یک جریان ایدئولوژیک سنی است و کردستان عراق؟ اکثریت مطلقش سنی هستند! مدتهاست جریانات سنی متحد داعش در حال یارگیری از میان جوانان کرد هستند. داعش و رهبرانش کردستان عراق را اساسا دشمن نمی دانند! هم کیشان خود می دانند! درگیری داعش و متحدینش از اینروست که به مناطق کرد نشین عراق اصلا گسترش نیافته!

بامزه است که حامیان “استقلال کردستان” بدجوری روی “خطر حمله داعش” به کردستان و احتمال کشتار مردم کردستان تبلیغات راه انداخته اند! خوب دقت کنید!

(۲)زمینه سازی تبلیغاتی رهبری مرتجع و ناسیونالیست کردستان عراق برای استقلال!

دارو دسته بارزانی که از سال ۲۰۰۵ با کمک جرج بوش و بخشا حکومت اسلامی ایران در کردستان عراق روی پا ایستاده اند و با دزدیها و جنایات خود با سازمان دادن قوانین ضد انسانی جامعه را به عقب برده اند ، از حمله داعش و متحدینش دارند برای خود گلیم می سازند. اینها با استفاده از وضعیت شهر کرکوک را که مرکز نفتی بزرگی هست اشغال کردند و به مالکی اعلام کردند که کرکوک را پس نخواهند داد! حکومت “خودمختار عراق” با دسترسی به نقت کرکوک زمینه را برای قدم بعدی یعنی استقلال کردستان فراهم کرد و با گرفتن چراغ سبز امپریالیزم، الان در صدد استفاده از رفراندوم فرمایشی برای تحقق بخشیدن به ارزوی دیرینه ناسیونابیستهای کرد است. حکومتی و جامعه ای بنام قومیت در منطقه حساس خاورمیانه قرار است بر پا شود تا زمینه درگیریهای قومی وسیعتر در ایران و ترکیه و سوریه برای بخشهای بعدی سناریوی سیاه فراهم شود.

نکته مهم اینست که سناریوی سیاه در سوریه و عراق بخشی از سازماندهی سناریوی سیاه در ایران خواهد بود.این توسعه قوم گرائی است.طرحی است که بیش از صد سال تجربه رویش دارند.از زمانی که امپراتوری عثمانی را تکه تکه کردند!

(۳)راه حل کمونیستی بحران عراق؟

در مقاله ای بیش از یکسال پیش در زمانی که بحث سناریوی سیاه را در سوریه می کردم(۲) توضیح دادم که راه حل کمونیستی و آزادیخواهانه در مثابل سناریوی سیاه اینست که مردم و کمونیستها و آزادیخوهان روی هویت انسانی پابفشرند و سازماندهی مردم را حول پلاتفرم انسان محور بر ضد تمامی ارتجاع منطقه ای آغاز کنند.”مناطق آزاد” از طریق سازماندهی میلیشیای مردمی برای حفظ محلات و بیرون راندن تمام باندها و دسته های جنایتکار. این راه حل منطقی است.مردم را حول تمدن حول انساندوستی حول هویت انسانی بر علیه قوم گرائی و مذهب گرائی اموزش دادن . بین نیروهائی که این پلاتفرم را می پذیرند اتحاد ایجاد کردن و قطب انسانیت را نمایندگی کردن.

مخالفین این طرح می گویند: “اوضاع خراب است نمی شود”! “مردم در خطر هستند”!”کمونیستها توان دارند”! همین مخالان که عده ایشان این روزها خود را کمونیست هم می دانند! اینها در همان چاهی افتاده اند که سالها داشتند پوپولیزم را نمایندگی می کرد! حالا خودشان توی چاه پوپولیزم و مهملهای تبلیغاتی ناسیونالیستها افتاده اند!

من می گویم که کمونیزم یعنی سازماندهی روی برنامه کمونیستی! یعنی رفتن برای ساختن جبهه انسانی جبهه کار جبهه سوسیالیستی و دریدن فریبهای ارتجاع که نماینده بورژوازی است در هر شکلش!

امروز در عراق امپریالیزم و ناسیونالیستها به توافق رسیده اند که با یک “رفراندوم” کردستان را کشور کنند! این کشورسازی مقدمه سناریوی سیاه منطقه ای است.فریب می دهند مردم را و داعش را کرده اند لولو خورخوره در حالیکه داعش و متحدینش اساسا سیاست حمله به کردستا را حداقل الان ندارند وگرنه به اون منطقه هم حمله می کردند!

(۴)خلاصه:

سفسطه های زیادی از سوی ناسیونالیستهای کرد می شود تا کشورسازی در عراق توجیه شود.واقعیت را اینها می پوشانند.رهبرانشان با حکومتهای غرب و اسرائیل به توافق رسیده اند قرار دارند پادشاهی های قومی خود را بسازند و حکومت بورژوازی “خودی” راه بیندازند همانطور که در اقلیم خودمختارشان دیدیم! باید این سفسطه ها را روی سرشان خراب کرد.

قطب کمونیستی و انسان محور را سازمان داد.این داستان عراق نیست فقط! قبلا داستان سوریه بود و حتما بعدها قرار است در ایران پیاده شود.

امپریالیزم کارکشته است.هر قدمی که می سازد قرار است پایگاه بعدیش باشد.عقل و شعور حکم می کند که نه تنها در دام خیمه شب بازی اینها نیفتیم بلکه رهبری جنبش الترناتیو باشیم.این کار ماست.قوم پرستان را در ارزوهایشان یاری ندهیم اقلا!

منابع بیشتر:

(۱)آرشیو مقالات این نویسنده در مورد بحران اخیر در عراق:

نقدی به شبهه استدلالات محمد اسنگران در دفاع از طرح امپریالیستی تجزیه عراق

http://monazere-siasi.com/مقالات-سیاسی/مقالات-سال-٢٠١۴/۶۶۶-نقدی-به-شبهه-استدلالات-محمد-اسنگران-در-دفاع-از-طرح-امپریالیستی-تجزیه-عراق

دنباله روی از سیاست تجزیه طلبی قومی در عراق زیر نام کمونیزم کارگری!

http://monazere-siasi.com/مقالات-سیاسی/مقالات-سال-٢٠١۴/۶۶۵-دنباله-روی-از-سیاست-تجزیه-طلبی-قومی-در-عراق-زیر-نام-کمونیزم-کارگری

حمایت فرقه رجوی از آدمخوارهای “داعش” برگی دیگر در کارنامه اسلام سیاسی

 http://monazere-siasi.com/مقالات-سیاسی/مقالات-سال-٢٠١۴/۶۵۸-حمایت-فرقه-رجوی-از-آدمخوارهای-داعش-برگی-دیگر-در-کارنامه-اسلام-سیاسی

هجوم “داعش” از سوریه به عراق علامت ادامه عقب نشینی حکومت امریکا از خاورمیانه؟

http://monazere-siasi.com/مقالات-سیاسی/مقالات-سال-٢٠١۴/۶۵۶-هجوم-داعش-از-سوریه-به-عراق-علامت-ادامه-عقب-نشینی-حکومت-امریکا-از-خاورمیانه؟

شطرنج صحنه عراق و بحران قدرت در خاورمیانه

http://monazere-siasi.com/مقالات-سیاسی/مقالات-سال-٢٠١۴/۶۶۰-شطرنج-صحنه-عراق-و-بحران-قدرت-در-خاورمیانه

(۲)اهمیت جدی گرفتن سناریوی سیاه و مداخله گری کمونیستها(سعید صالحی نیا)

http://monazere-siasi.com/مقالات-سیاسی/مقالات-سال-٢٠١٣/۳۷۶-اهمیت-جدی-گرفتن-سناریوی-سیاه-و-مداخله-گری-کمونیستهاا

(۳)سناریوی سیاه سناریوی سفید(منصور حکمت)
http://hekmat.public-archive.net/

منصور حکمت راه حل برخورد به سناریوی سیاه را مبارزه توده ای و نظامی کمونیستها برای ساختن مناطق آزاد و پاسخ عملی به فضاسازی ارتجاع  و ضد انقلاب دانست.

(۴)فراخوان رهبران ناسیونالیست کردستان برای رفراندوم “استقلال کردستان”(خبرگزاری الجزیره)

http://www.aljazeera.com/news/middleeast/2014/07/iraq-kurds-call-independence-referendum-201473125010428418.html