مردم مریوان و الگوهای انسانی

بارها مردم مریوان در فعالیتهای مختلف، از جملە اعتراض زنان سرخ پوش در دفاع از حرمت و کرامت انسانی، فعالیتها و تلاشهای بی وقفە در مهار و خاموش کردن آتش سوزی جنگلها بدون امکانات مناسب، شکستن تفنگهای شکاری وسوزاندن قفسهای پرندگان شکار شدە و این بار نیز با ابتکارنهاد “ژیانەوە” ( زیستن )، مردم مریوان قلیانها را جمع کردە و اقدام بە شکستن آنها کردند.

این در حالی است کە بنا به اخبار منتشر شده، چندی پیش ۴ هزار پزشک ، طی نامەای بە دولت، از سونامی سرطان در پی کشیدن قلیان خبر دادە بودند. در راستای این اقدامان انسانی، روز پنجشنبه پنجم تیرماه گروه تاتر مریوان با نام “گروه اهورا” و تحت عنوان “نقطه آخر” با کارگردانی و نویسندگی عزیز زادسر با موضوع مبارزه با مواد مخدر و اطلاع رسانی در مورد آن، در دامنه کوهی در نزدیکی “سولاوا” ( سروآباد ) این تاتر را به نمایش گذاشت و شمار زیادی از شهروندان مریوانی ضمن کوهپیمایی به تماشای نمایش تئاتر پرداختند. غروب روز چهارشنبە نیز تعدادی از مردم مریوان با ابتکار جوانان ورزشکار و در اعتراض بە رشد و ازدیاد مواد مخدر در کردستان و مبارزە با آن دست بە راهپیمایی زدند.
مردم مریوان و برخی از شهرهای دیگر بارها در راستای این جنس از فعالیتهای پرشور انسانی گام برداشته اند. چندی پیش مردم شهر ایلام و شهر بوکان نیز اقدام به جمع آوری زباله ها در اطراف رودخانه های این دو شهر کردند.
جمهوری اسلامی سالهاست که دارد، جامعه، زندگی و محیط زیست را به لجن می کشد اما مردم شریف و انسان دوست در شهرهای مختلف در مقابل نابود کردن زندگی و محیط زیست از سوی حکومت اسلامی، به میدان آمده و نشان می دهند که این رژیم بانی و مسبب آلودگی محیط زیست، رواج و گسترش اعتیاد و بسیاری از مصائب موجود در جامعه است. این اقدامات و تلاشهای مردم گویای این پیام است که رژیم اسلامی هیچگاه صلاحیت اداره امور زندگی مردم را نداشته است و باید کنار برود.
حکومت اعتیاد را گسترش میدهد مردم آنرا منع می کنند. حکومت جان و هستی آدمیزاد را می گیرد مردم زندگی و حیات را زنده نگه می دارند. جمهوری اسلامی ماهیتا وظیفه اش نابود کردن است، اما مردم آزاده، شریف و انسان دوست با خلاقیت و ابتکارات خود در مقابل آن ایستادگی می کنند. اقدامات مردم مریوان الگوهایی از چگونگی احساس مسئولیت در مقابل زندگی شهروندان است. با به زیر کشیدن حکومت اسلامی توسط انقلاب مردم، می توان با همین الگو ها جامعه ای آزاد، برابر و انسانی را بنا نهاد.