کانون خاوران ١۲ ساله شد

تهیه و تنظیم از : بابک یزدی

babalyazdi@yahoo.com

www.babakyazdi.com

دوازده سال پیش پس از برگزاری اولین یادمان زندانیان سیاسی قتل عام شده در دهه ی ۶۰ ، در تورنتو ، که به همت تعدادی از فعالین سیاسی شهر  برگزار شد من و دوستم حسن پویا که در برگزاری اولین یادمان زندانیان سیاسی قتل عام شده در دهه ی ۶۰ فعالانه شرکت داشتیم ،        به اتفاق چند تن دیگر از دوستان و رفقا پس از ماهها بحث و گفتگو  در ٢٢ آوریل ١٩٩٧ ، با انتشار منشوری سازمان دفاع از زندانیان سیاسی  ایران را بنیان نهادیم.

منشور مذکور بر لغو مجازات اعدام، آزادی بی قید و شرط عقیده و بیان، لغو هر گونه شکنجه، و تلاش برای برپایی تریبیونالی بین المللی جهت محاکمه سران رژیم که در قتل عام دهه ی ۶۰ نقش و دست داشته اند، تاکید دارد.

از آن تاریخ تا کنون برگزاری همه ساله ی یادمان قتل عام زندانیان سیاسی در تورنتو و همچنین سالهای  اخیر ،در اتاوا و مونترال، یکی از اولویت های ما بوده است. در ١۲ سالی که ما یادمان ها را برگزار کردیم سعی بر آن بود که هر سال یکی از دست اندرکاران و یا زندانیان سیاسی که از نزدیک شاهد جنایات رژیم بوده اند را دعوت کرده و پرده از گوشه ای ازآن جنایت برداریم. در این راه تلاش ما بر این بوده که برنامه هایمان شکل عزاداری، نوحه و ندبه  به خود نگیرد و با افشای ابعاد آن جنایت به سهم خود از تکرار آن جلوگیری کنیم.  

برگزاری ١۰ برنامه ی گفت و شنید که در آنها ما بصورت پانل و میز گرد از جریانات سیاسی مختلف دعوت کرده و در مورد زندانی سیاسی و تعریف آن، در مورد لغومجازات اعدام ، در مورد شکنجه و تاثیر آن بر انسانها در زندان و پس از آن بحث و گفتگو داشته ایم .

انتشار ١۵ شماره از فصلنامه ی خاوران ، در رابطه با زندان و زندانی سیاسی

انتشار دهها اعلامیه در رابطه با زندانیان سیاسی ، اعتراض به دستگیری و یا حکم زندان و اعدام آنها ، معرفی زندانیان سیاسی سابق به مراکز پناهنده پذیر، ده ها نامه ی تاییده  و حمایتی  به مراکز پناهنده پذیر به ویژه دفتر سازمان ملل در ترکیه و سفارتخانه های کشورهای پناهنده پذیر در حمایت از پناهندگان و زندانیان سیاسی سابق، حضور در دادگاه بعضی از زندانیان سیاسی متقاضی پناهندگی و خانواده ی آنها به قصد دفاع و حمایت از آنها، بر پایی تظاهرات در برابر سفارت رژیم فاشیستی ایران ( در اتاوا ) به حمایت از زندانیان سیاسی و مبارزات کارگری و دانشجویی، شرکت در جلسات پالتاک، چندین مصاحبه ی تلویزیونی و گفتگوی رادیویی در رابطه با قتل عام زندانیان سیاسی بخش دیگری از فعالیت این کانون تا کنون بوده است.

جمع آوری لیست زندانیان سیاسی اعدام شده در دهه ی ۶۰ ، بررسی به قصد شناختن  محل گورهای دسته جمعی در ایران نیز بخش دیگری از اقدامات تا کنونی کانون خاوران بوده است.

کاشتن درخت یادمان ( برای اولین باردر تورنتو)، در همراهی و همگامی با خانواده ها در داخل کشور که بر گور فرزندانشان درختچه هایی می کاشتند تا سمبل زندگی و رشد مبارزه و استقامت آنها در برابر رژیم اسلامی باشد.

کانون خاوران تا کنون چندین برنامه اش را نیز در کنار این درخت برگزار کرده است

آنچه در بالا آمد بخشی ا ز فعالیت های سازمان دفاع از زندانیان سیاسی که اکنون تحت عنوان کانون خاوران فعالیت می کند می باشد.

امسال نیز ما به روال هر ساله برگزاری یادمان قتل عام دهه ی ۶۰ را که بیست امین سالگرد قتل عام  تابستان ۶۷  و بیست و هفتمین سالگرد قتل عام ۶۰ می باشد، قرار است در یک راهپیمایی اعتراضی در اتاوا در برابر سفارت رژیم اسلامی که سمبل و مرکز جنایات رژیم تروریستی اسلامی است در هماهنگی با بیشتر جریانات و احزاب رادیکال و انقلابی در تاریخ ۲۶ آگوست برگزار کنیم.

طبیعتا برای جلوگیری از اعدام و شکنجه  کوچکترین انتطاری که از هر ا نسان شریف و آزادیخواه  داریم، تلاش برای شرکت هر چه فعال تر و گسترده تر خود و دوستان و اطرافیانش در این راهپیمایی اعتراضی است.

به امید روزی که دیگر اثری از زندان، شکنجه واعدام در جهان نباشد و بشریت بتواند در آزادی کامل شاد ، خوش و سربلند زندگی کند.