ارقام سخن می گویند:وضعیت نابرابر و فلاکت جهانی به زبان آمار

ارقام سخن می گویند:
وضعیت نابرابر و فلاکت جهانی به زبان آمار

آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد میگوید در سال ۲۰۱۳ بیش از پنجاه میلیون نفر به خاطر جنگ، خشونت و سرکوب دولتی، شکنجه و آزار و اذیت در طبقهبندی پناهندگان قرار گرفته اند یا در داخل کشورهایشان آواره شده اند.

از زمان جنگ دوم جهانی، این بیشترین میزان رشد آوارگان در سطح جهان است. این رقم، همچنین شش میلیون نفر بیشتر از سال قبل از آن است. از این تعداد، حدود هفده میلیون نفر از کشورهای خود فرار کردهاند و بیش از سی و سه میلیون نفر نیز در داخل کشورهایشان آواره شدهاند.

به گزارش شرکت مشاوره اطلاعات و مدیریت کاپژمینی، شمار ثروتمندترین افراد جهان در سال ۲۰۱۳ افزایش چشمگیری یافته و با اضافه شدن یک میلیون و ۷۶۰ هزار نفر به این فهرست، تعداد ثروتمندان بزرگ به ۱۳ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر رسیده است. تنها در بریتانیا ۶۲ هزار نفر به این فهرست افزوده شده اند.
بنا به همین گزارش در سال ۲۰۱۳، آمریکا با ۴ میلیون ثروتمند بزرگ، ژاپن با دو میلیون و ۳۰۰ هزار، آلمان یک میلیون و یکصد هزار و چین با ۷۰۰ هزار نفر، در صدر جدول کشورهایی قرار دارند که دارای بیشترین ثروتمندان جهانند. پس از چهار کشور صدر جدول، بریتانیا، فرانسه و سویس کشورهایی هستند که ثروتمندان آن در سال ۲۰۱۳ افزایش یافته است.
لازم به اشاره است که ثروتمندانی وارد این فهرست می شوند که ارزش خالص ثروت قابل سرمایه گذاری آنها دست کم یک میلیون دلار باشد. این ثروت شامل ارزش محل اقامت اصلی فرد، کلکسیون های هنری و خودروهای ورزشی نمی شود.
گزارش شرکت مشاوره اطلاعات کاپژمینی می گوید ۴۰ درصد از ثروت این فهرست ۱۳میلیون و ۷۰۰ هزار نفری ظرف پنج سال گذشته تولید شده است. یعنی طی سالهایی که یک بحران گسترده و عمیق اقتصادی جهان را فرا گرفته است و بخش اعظم مردم را دچار فقر و فلاکت بی سابقه ای کرده است؛ در شرایطی که بیکاری وسیع، بیخانمانی، گرسنگی مطق جهان را فرا گرفته است و طبق آمارهای جهانی سی میلیون برده در جهان وجود دارند. این اعداد بیجان بروشنی حقیقت تلخ دنیای نابرابر، ناعادلانه و وارونه سرمایه داری را به نمایش می گذارد. دنیا را باید بر قاعده اش قرار داد. سرمایه داری را باید واژگون کرد تا دنیایی آزاد، برابر و مرفه برای همگان ایجاد نمود.*