علل رشد داعش و ادامه جنگ و تجاوز امپریالیسم آمریکا برای بسط امپراطوری بر جهان چیست؟

علل رشد داعش و ادامه جنگ و تجاوز امپریالیسم آمریکا برای بسط امپراطوری بر جهان چیست؟

امروز پنجشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۳، اوباما به عنوان سخنگوی هیئت حاکمه امپریالیسم آمریکا پس از دیدار با مشاور امینیت ملی اش در یک مصاحبه مطبوعاتی که بطور سراسری در آمریکا پخش می شد بر نامه هیئت حاکمه آمریکا را چنین اعلام کرد که:

“تعداد  ۳۰۰ نفر مشاوران نظامی آمریکایی را برای کمک به آموزش مجدد نیروهای امنیتی عراق در نبرد و حمله به شورشیان به عراق خواهد فرستاد.”

اوباما گفت که: “خیال فرستادن نیروهای نظامی به عراق را  ندارد. فرستادن هر گونه نیروهای ویژه تنها برای آموزش نظامی ارتش عراق، جمع آوری اطلاعات، و کمک به شناسایی اهداف علیه ارتش شورشیانی است که تهدیدی برای بغداد می باشند.”

در عین حال سی ان ان گزارش داد که پنتاگون برنامه ای اعزام  ۱۰۰ تن از نیروهای ویژه به بغداد برای کمک به آموزش نیروهای عراقی که در حال نبرد با حمله به یک ارتش شورشی که تهدیدی برای سراسر کشور می باشند، را آماده کرده است.

فراموش نکنیم که در جنگ ویتنام دهه ۵۰ و ۶۰، امپریالیسم آمریکا ابتدا مستشاران نظامی خویش را تحت همین توجیه ” کمک به آموزش نیروهای” ویتنامی برای مقابله با “خطر گسترش کمونیسم” ارسال نمود… اما در نهان رفته رفته با آمدن افزون بر حد جسد سربازان آمریکا از ویتنام روشن شد که این برنامه بیش از آنچه که دولت وقت آمریکا در ویتنام اعلام کرده بود، است.

اوباما می گوید ایالات متحده نیاز به پاسخ نظامی در عراق دارد زیرا داعش (ISIS ) “خطری برای عراق و مردم آن” و همچنین علیه “منافع آمریکا” است. اما علت اصلی درد و رنج غیر قابل تصور روا شده به مردم عراق، کسانی بجز همان “منافع” آمریکای امپریالیست نمی باشد. عراق در سال ۲۰۰۳ توسط آمریکا ، بر اساس دروغ در مورد در اختیار داشتن “سلاح های کشتار جمعی” توسط رژیم صدام  مورد تهاجم قرار گرفت و اشغال شد. که منجر به مرگ ۶۰۰۰۰۰ تا ۱٫۴ میلیون نفر از مردم غیر نظامی عراق، و آوارگی بیش از ۴ میلیون، و تقویت بنیادگرایی مرتجع اسلامی از جمله داعش (ISIS) شد. چنان منافع امپریالیستی اساسا چیزی بجز حفظ و اجرای تحمیلی جهانیِ استثمار، ستم، و ویرانی محیط زیست نمی باشد.

مناقشه بین رژیم مورد حمایت آمریکا در عراق و داعش( ISIS ) بخشی از یک چالش های بزرگتر و پیچیده تر در مقابل پیشبرد هدف امپراطوری بی چون و چرای آمریکا در جهان که توسط رقبا و دیگر نیروهای ارتجاعی مخالفش بوجود آمده است. امروزه این چالش ها مقابل امریکا بصورت کشاکش و جنگ های شدید، سرکوب وحشیانه و درد و رنج وحشتناک روا شده در عراق و همسایه اش سوریه تمرکز یافته و بیان شده است. سه سال پیش، امپریالیسم آمریکا (و با وجود وحدت منافع و همچنین متضادِ متحدان دولت امریکا) نیروهای مختلف ارتجاعی را برای سرنگونی دولت بشار اسد در سوریه و بوجود آوردن یک حکومت سازگار با منافع امپریالیسم آمریکا را تشویق نمود. نتیجه آن چیزی مگر شروع و ادمه یک جنگ داخلی خونین در سوریه، ویران کردن این کشور، نابودی زیرساخت های اساسی آن و بوجود آوردن یک بحران عظیم با صدها هزار نفر از پناهندگان سوریه ای در مرزها، نبوده است. اشغال عراق توسط آمریکا بدنبال  دهه ها تحریم های مرگبار و سپس تهاجم نظامی و اشغال آن شرایط وحشتناکی که امروز برای مردم وجود دارد، ایجاد نمود. و اعزام هواپیماهای بدون سرنشین امپریالیسم آمریکا به پاکستان تا یمن و فراتر از آن، خشم گسترده ای را از طرف مزدوران و رژیم های متحد دولت امریکا ایجاد کرده است. این عوامل و عوامل دیگر، از جمله فقدان یک آلترناتیو انقلابی رادیکال واقعی در منطقه، زمینه مناسبی را برای رشد نیروهای ارتجاعی همچون داعش (ISIS) مهیا نمود ه است.

آنچه در عراق و فراتر از آن در بخش های زیادی از جهان در جریان است، درگیری بین نیروهای مختلف سرکوبگر و ارتجاعی است. این جنگ یک جنگ ارتجاعی از طرف دو نیروی منسوخ و متعلق به دنیای کهنه می باشد. حمایت از هر یک از آنها تنها باعث استمرار ظلم و ستم و درد و رنج بر زحمتکشان و بشریت تحت ستم و استثمار خواهد شد. و هر گونه تشدید درگیری نظامی امپریالیسم آمریکا که چیزی مگر یک تجاورز نظامی دیگر نمی باشد باید توسط تمامی نیروهای واقعا مترقی و آزادیخواه و کمونیست های انقلابی در سراسر دنیا مورد مخالفت قرار گیرد.

برهان عظیمی

پنجشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۳