سیاست حکومت اقلیم کردستان در قبال داعش

آمریکا  بعد از فروپاشی بلوک شرق و برای اثبات قلدرمنشی خود بر جهان، سناریو سیاهی را بر عراق حاکم و تن خون آلود مردم این کشور را با فروپاشیدگی مدنیت و زیرساختهای جامعه، همانند جنازه ای نیمه جان، زیر چنگ و دندان رقابتها و بده و بستانهای دول منطقه برجای گذاشت. آشی که آمریکا در عراق پخت می بایست آنقدر بد بو باشد که مشام هر انسانی را آزار دهد. آمریکا قبل از خروج نیروهایش از عراق، حکومت پوشالی مالکی را که ترکیبی از انواع جریانات مرتج محلی بود سرهم بندی کرد. در سایه این حکومت و کشتار هر روزه مردم بی دفاع از سوی باندها و دستجات مختلف اسلامی در هر کوی و برزنی، مردم این کشور تا به امروز لحظه ای روی آرامش  بخود ندیده اند. در پرتو چنین سیاستی، موجود عجیب الخلقه ای با نام داعش ظهور کرد  که بجز جانوران صدر اسلام و حکومت اسلامی حاکم بر ایران، به هیچ گوشه ای از تاریخ زندگی بشر شبهاهت ندارد.
داعش تنها یکی از عارضه های سیاست آمریکا و غرب در عراق است که بر بستر حکومت کارتنی و به بن بست رسیده مالکی و همچنین رقابت کشورهای منطقه نظیر عربستان، جمهوری اسلامی، قطر و غیره  در شرایط کنونی به جلو صحنه رانده شده است.
حکومت اقلیم کردستان عراق که به یمن لشکر کشی آمریکا به عراق به موقعیت کنونی رسید، در تلاش است از اوضاع آشفته بازار کنونی موقعیت بهتری برای خود دست و پا کند. نچیروان بارزانی در مصاحبه با بی بی سی گفته است که اوضاع عراق راه حل نظامی ندارد بلکه باید حق بخشهای سنی نشین عراق را مد نظر قرار داد. حکومت بارزانی از شرایط پیش آمده کنونی ناراضی نیست چرا که با تحکیم قدرت خود در کرکوک و مناطق دیگری در جوار مرزهای حکومت اقلیم کردستان با بخش غربی و جنوب عراق، از نظر سیاسی نیز می خواهد موقعیت بهتری برای ناسیونالیسم کرد در منطقه فراهم کند. همسویی و هم جهتی حکومت اقلیم کردستان با آنچه که فعلا داعش نام دارد، یک همسویی استراتژیک برای آینده روابط ناسونالیسم کرد حاکم در شمال با دو بخش دیگرعراق است.
بخش سنی نشین عراق ازنظر بارزانی یعنی ترکیبی از عشایر، جریانات مذهبی تروریست و کادرهای فراری و مخفی شده حکومت بعث صدام حسین. این نیروها صحنه گردانان اصلی اوضاع عراق در غرب این کشور هستند که با روبان داعش تلاش می کنند وضعیت از دست رفته سابق را با توحشی که داعش از خود بنمایش می گذارد اعاده کنند.
دورنمایی که اکنون بازیگران داخلی و دول منطقه در مقابل مردم عراق قرار داده اند، تقسیم این کشور بین سران و باندهای شیعه در جنوب، جریانات اسلامی بنام سنی و در واقع دارودسته های حکومت سابق بعث در غرب و حکومت اقلیم کردستان در شمال است.
از طرف دیگر جمهوری اسلامی با گرفتن ژست در مقابل تحولات عراق و اینکه گویا مخالف قدرت گیری جریانات تروریست در غرب این کشور است می خواهد همجنس بودن خود با داعش و دیگر باندهای آدمکش در عراق را کمرنگ جلوه دهد. اکنون دیگر هر کسی می داند که بنیانگذار تروریسم اسلامی رژیم جمهوری اسلامی است. حکومت اسلامی با پز مخالفت با داعش و تروریسم، هیچگاه قادر نخواهد بود و نمی تواند این لکه ننگ تاریخی را که بر پیشانی اش حک شده است پاک کند.
جمهوری اسلامی اما بازنده اصلی در روند این تحولات در آینده اوضاع عراق است که در آنسوی این کشاکش عربستان، قطر، اردن و دیگر کشورهای حوضه خلیج برای اعاده حکومت بعث پدیده داعش را روانه نوک جبهه کرده اند.
راه حل این سناریوی سیاه که آمریکا و کشورهای منطقه بر مردم عراق تحمیل کرده اند این است که جبهه آزادیخواهی، جبهه انسانیت، نیروهای چپ و کمونیست در یک صف واحد، کل جامعه را در مقابل صحنه گردانان، بازیگران و تمامی باندهای اسلامی و تبهکار بسیج و سازماندهی کنند. دخالت مسئولانه هر انسان شرافتمند و آزدیخواهی در اوضاع و شرایطی که توسط نیروها و دول منطقه دارد روزبروز مردم عراق را به مرز نیستی و تباهی می کشانند ، امر و وظیفه ای خطیر و تاریخی است که بر دوش جبهه دفاع از انسانیت و مدنیت قرار گرفته است. نباید اجازه داد بیش از این مردم رنج دیده عراق قربانی سیاستهای مشتی اوباش اسلامی، نیروهای ناسیونالیست قومی و دولتهای ارتجاعی منطقه بشوند.
۱۷ ژوئن ۲۰۱۴