عروج ویروسی به اسم “داعش” و مواضع ” حکومت ” اقلیم کوردستان!

عروج ویروسی به اسم “داعش” و مواضع ” حکومت ” اقلیم کوردستان!

در این مطلب تلاش خواهم کرد، موضع خود را در قبال تحولات و کشمکش های قومی ، قبیله یی، تروریستی و همچنین موضع گیری های ناسیونالیستی قومی به اصطلاح حکومت اقلیم کوردستاندر قبال این تحولات ارتجاعی و این سیر قهقرایی، که موضعی کاملا کاسبکارانه و در عین حال همراه با نوعی خوشحالی نهان است، بیان کنم.

تروریسم اسلامی!

در این شکی نیست که تروریسم اسلامی در منطقه ی بحرانی خاورمیانه، یک نیروی ریشه دار است که خود دست پرورده ی غرب بوده و هست. این نیروها، چه در قالب دولت های تروریستی مانند جمهوری اسلامی، دولت فاشیست اسلامی بشار اشد، عربستان سعودی، حزب الله لبنان، دولت فاشیست ترکیه، دولت نوری مالکی و… و چه در قالب احزاب و گروه های تروریست مانند انصار الاسلام،طالبان،جبهه ی النصره ،القاعده، داعش ( حکومت اسلامی شام و عراق ) به فعالیت خود مشغول است.
( تعبیر من از تروریسم به هیچ وجه تعبیری که رسانه های دست راستی و نوکر غالب به کار می برند نیست، بلکه تعبیری کاملا عینی و علمی است، یعنی هر نیرویی که در میان توده ی مردم رعب و وحشت ایجاد کند، از نظر من تروریست است).

ظهور ” داعش ” به طور قطع معجزه نبوده و نیست، همچنین ظهور این جریان یک روزه اتفاق نیفتاده است و این نیرو قارچ وار سبز نشده است، بلکه امکان عروج یک نیروی فاشیست اسلامی (سنی ) در باتلاق خون عراق و در شرایطی که هرج و مرج و بی ثباتی سیاسی بیداد می کرد، در شرایطی که حکومت عراق ، یک هیئت ریش سفیدی عشایری بیش نبوده و نیست، در شرایطی که هیچ گونه هماهنگی بین احزاب قومی، قبیله یی، مذهبی، ناسیونالیست قوم پرست، کورد، سنی، شیعه و غیره وجود نداشت، همچنین در شرایطی که دولت فاشیست و کانگستر نوری مالکی سنی ها را شدیدا زیر فشار گذاشته بود، بیش از هر زمانی محتمل بود. عروج دوباره ی یک نیروی مرتجع و فاشیست مانند ” داعش ” که از لحاظ فکری خود را میراث دار فاشیسم اسلامی سنی معرفی می کند، نه تنها دور از انتظار نبود، بلکه از روز روشن تر بود. فشار های دولت مرتجع نوری مالکی بر سنی ها این امکانات و پتانسیل را به ” داعش ” و بعثی های سابق داده بود، که با پرچم ” سنی گری ” و رادیکالیسم اسلامی ، بخشی وسیعی از خشک مغز های سنی و بعثی های سابق که در دوره ی بعد از سقوط صدام حسین در سال ۲۰۰۳ خانه نشین شده بودند، را دور پرچم و مطالبات ” داعش ” بسیج کند!

بعد از سقوط دولت فاشیست عراق در سال ۲۰۰۳، بخش عظیمی از نیروهای بعثی در مناطق مختلف عراق یا به اجبار بازنشسته شده و یا بخشی از آنها که در مناطق کورد نشین بودند و به ” جاش ” معروف بودند، جذب دستگاه های اطلاعاتی احزاب ناسیونالیست قومپرست کورد شدند!

در شرایطی که آمریکا در باتلاق عراق نه تنها سرافراز بیرون نیامد، بلکه شرمگینانه میدان را خالی کرد و جامعه را از هر لحاظ صد ها گام به عقب برد، در خلاء وجود یک حکومت متمرکز مرکزی و عدم هماهنگی لازم بین احزاب و نیروهای قومی ، قبیله یی مذهبی در پارلمان عراق، دولت های منطقه هر کدام به طریقی در تلاش برای پیشبرد منافع خود در باتلاق خون عراق بودند. در بین دولت های منطقه سه دولت ترکیه، ایران و عربستان صعودی هر کدام به طریقی خواهان سهم خواهی و پیشبرد سیاسیت و هژمونی خود در این کشور هستند!

پروژه ی صدور “دمکراسی غربی ” به زور توپ و تانک، از همان ابتدا شکست خورد و کشتی امریکا در عراق و افغانستان به گل نشست ، همچنین امریکا در جنگ عراق نه تنها با دست پر برنگشت بلکه بدهی زیادی هم به بار اورد، در این شرایط بود که بی ثباتی در عراق امکان مانور برای نیروهای منطقه و تحرکات تروریستی فراهم می کرد.

جمهوری اسلامی با تحرکات تروریستی در مناطق مختلف عراق و با پیشبرد سیاست هایش از طریق دولت کانگستر نوری مالکی و اعوانش ، همچنین با حملات متوالی به قرارگاه اشرف ، همواره تلاش کرده است،در پیشبرد سیاست های خود و صدور اسلام شیعی به منطقه سهم داشته باشد!!

دولت ترکیه هم با سرمایه گذاری در مناطق مختلف کوردستان، به ویژه مناطقی که تحت اداره ی ” ایل بارزانی ” است یعنی مناطق اربیل، دهوک، زاخو و غیره سیاست های خود را در عراق پیش ببرد و ” حکومت ” اقلیم کوردستان را اینگونه تبدیل به نیروی ذخیره ی خود برای پیشبرد سیاست هایش در بازار هرج و مرج عراق کند.

” کنگره ی ملی کورد “، به عنوان یک کنگره ی قومی، قبیله یی کورد ، سیاست دولت ترکیه برای حل امپریالیستی مساله ی کورد بود! بررسی جوانب مختلف این کنگره از حوصله ی این بحث خارج است. تنها چیزی که می خواهم بگویم این است ، که دولت ترکیه عملا توانسته است ، بخشی هایی از پ ک ک و ایل بارزانی به طور کل را به سیاست های خود متوهم کند و شیره ی یک نیروی نظامی ورزیده مانند پ ک ک را از طریق تبلیغات دروغین برای حل مساله ی کورد، بکشد! در همین راستا بود که شوان پرور ( خواننده ی کورد پدر معنوی کوردهای ترکیه و پ ک ک ) ، به همراه مسعود بارزانی رئیس ایل بارزانی در کنار جنایتکار فاشیستی مانند اردوغان حاضر می شوند و دوره ی جدید ” آزادی ” های اجتماعی در ترکیه که توسط اردوغان به “کوردها” اهدا شده است ،را به فال نیک می گیرند!!!!!!!

به دنبال تحولات سوریه و جنگ فرسایشی در این کشور، که ماهها ادامه پیدا کرد و شیرازه ی جامعه را کاملا از هم پاشید، نیروهای تروریست اسلامی که در سوریه هم تحرکات زیادی را انجام داده بودند، برای پیشبرد سیاست خود وارد عراق شده و از خلائی که وجود داشت ، نهایت استفاده را کرده و شروع به جنگ و پیشروی کردند.

نیروهای ارتش عراق به جای مقاومت در مقابل ” داعش ” در اولین روزهای تحرکات تروریستی این گروه در شهر موصل و اطراف ان ، فرار را بر قرار ترجیج داده و این باعث شد که نیروهای ” داعش ” در مدت زمانی کوتاه کنترل شهر موصل و تکریت را در دست گرفته و به طرف کرکوک، بغدا و فلوجه هم پیشروی کنند.

ظاهرا ” داعش ” تاکنون تصمیم نهایی را برای پیشروی به طرف کوردستان نگرفته است. البته دلیل ان کاملا روشن است. ” داعش ” به هیچ وجه قصد ندارد، همزمان در دو جبهه درگیر شود و تلفات بدهد. تصمیم آنها بر این است که ابتدا بغداد را به تسخیر خود درآورند و بعد از طریق بغداد با امکانات لجستیکی بیشتر تمام مناطق عراق را به تصرف خود درآورند! اینکه آیا چنین چیزی ممکن است یا نه از حوصله ی این بحث خارج است و من فکر می کنم تا حدود زیادی محال است که ” داعش ” بتواند حتی در درازمدت کل عراق را تبدیل به حوزه ی قدرت خود کند.

زمانی که بیشتر نیروهای سپاه عراق از هر گونه مقاومت در مقابل ” داعش ” خودداری کردند، ” داعش ” اعلام کرده بود که تمام سمبل های مذهبی را نابود خواهد کرد و یک عراق اسلامی واحد خواهد ساخت، انها قصد داشتند که کربلا را با خاک یکسان کنند، جمهوری اسلامی پشتیبان اصلی دولت جنایتکار نوری مالکی، به بهانه ی تهدیدات داعش علیه کربلا ، سپاه پاسداران را برای کمک به ارتش عراق، به مناطق تحت نفوذ مالکی اعزام کرد.

دولت عربستان بزرگترین متحد امریکا در منطقه ی خاورمیانه ، پشتیبان اصلی نیروهای اسلامی تندرو همچون ” داعش ” است، به احتمال بسیار قوی تمام امکانات لجستیکی ” داعش ” و دیگر نیروهای تروریست سنی مذهب، از جانب این دولت یا دلالان رابط با دولت جنایتکار عربستان صعودی تامین می شود. ایا عربستان صعودی می تواند در درازمدت چنین نیروهایی را کنترل کند؟!! سوالی است که ترس شیخ عربستان و دولت این کشور را می تواند در پی داشته باشد.

به طور واقعی در منطقه ی خاورمیانه، امریکا هیچگاه نتوانسته و نخواهد توانست هژمونی خود به صورت مستقیم غالب کند و سیاست خود را به طور کامل پیش ببرد، برای همین است که دولت تروریست امریکا همواره در حال بند و بست با ارتجاعی ترین و جنایتکار ترین دولت های این منطقه یعنی عربستان صعودی، ایران و غیره است.

پیش بینی های دولت امریکا در مورد منطقه ی خاورمیانه هیچگاه دقیق از آب در نیامده است و تمام تلاش های امریکا در این منطقه نتیجه ی عکس داده است.

اشغال عراق از جانب امریکا ، با انگیزه ی تحمیل هژمونی سیاسی و اقتصادی ایالات متحده بر این منطقه صورت گرفت، اما به طور واقعی تمام معادلات امریکا غلط از آب در امد!

در حال حاضر همانطور که اشاره کردم ، این دولت ها و قدرت های برتر منطقه هستند ،که هر کدام به شکلی در عراق هژمونی خود را تحمیل کرده اند و سیاست خود را پیش می برند.

موضع اقلیم کوردستان در قبال این کشمکش ها!

اظهارات نچیروان بارزانی ” رئیس حکومت اقلیم کوردستان ” از تلویزیون روداو ( رویداد ) در مورد ” داعش ” علیرغم اینکه با تاکیدات پی در پی در مورد اینکه موضع اقلیم در این زمینه واضح است !!، همراه بود، یک چیز واضح را به نمایش می گذاشت و آن هم نوعی خوشحالی حریم ( اقلیم کوردستان ) و به خصوص ایل بارزانی از این جنگ و خونریزی است.

اقلیم کوردستان البته به هیچ وجه دوست ندارد که ، ” داعش ” تمام عراق را در دست بگیرد، بلکه اقلیم کوردستان از این خوشحال است که در این گیر و دار و جنگ قومی و مذهبی، می توانند نوری مالکی را زیر فشار بگذارند که بودجه ی منطقه ی اقلیم کوردستان را سریع واریز کند ، و به خواسته های اقلیم تن در دهد، در غیر این صورت ” نیروی پیشمرگ ” ( ملیشیای کورد ) از کمک به مالکی سر باز خواهد زد!

آقای نچیروان بارزانی همواره اعلام کرد که هدف نیروی “پیشمرگ” کوردستان ، حفظ امنیت شهروندان کوردستانی است!!!!! از طرف دیگر رو به کمپانی ها و شرکت های ترکی که در کردستان مشغول استثمار هستند، هم صحبت می کرد و میگفت که هیچکدام از سرمایه داران ترک لازم نیست نگران باشند، سرمایه ی انان در کوردستان در امان خواهد بود!!!!!

برای ناسیونالیسم کورد و ایل بارزانی( که در شرایط فعلی نماینده ی تام و تمام اختیار کوردستان عراق است ) تاکنون امنیت شهروندان کوردستانی کمترین ارزشی نداشته است که امروز ارزش داشته باشد. آنها فاجعه ی شیمیای حلبچه را از زبان مسعود بارزانی رئیس این ایل “دستاورد” بزرگ”ملت کورد ” خواندند!

تاریخ این جریان به حدی روشن است که هر شهروند کوردی که نانش در گروه این جریان مافیایی نباشد، این را می داند، که از دوره ی ملامصطفی بارزانی تا امروز، ایل بارزانی عمل دیگری به جز ” مردم فروشی “، ” مزدوری ” ، همکاری با حکومت های مرتجع منطقه در قبال حفظ موقعیت خود برای حفظ سود و پول، به نفع این قبیله نداشته و ندارد.

از همکاری با رژیم شاه ایران گرفته، تا همکاری با جمهوری اسلامی، تا همکاری با رژیم فاشیست بعث و جدیدا مزدوری برای دولت فاشیست اردوغان ( چیزی که برای جمهوری اسلامی زیاد خوشایند نیست )، تاریخ این جریان مافیایی فاشیست کوردی را شکل می دهد.

احزاب ناسیونالیست قومپرست دیگر هم در مردم فروشی و مزدوری دست کمی از ایل بارزانی نداشته اند.

ناسیونالیسم عاجز از پیشبرد پروسه ی استقلال ( سه ر به خویی ) کوردستان !

در منطقه ی خاورمیانه مساله ی کوردی، یکی از مسائلی است که تاکنون نه تنها حل نشده است بلکه همواره حل مساله ی کورد ، به صورت منطقی با بن بست های جدی از جانب خود نیروهای ناسیونالیست قومپرست کورد، دولت های امپریالیستی و
دولت های منطقه روبرو بوده است.

ناسیونالیسم کورد که|، به اصطلاح خود را پرچمدار حل مساله ی کورد معرفی می کند همواره مشغول بند و بست با دولت های منطقه و دولت های امپریالیستی بر سر مساله ی کورد است و اتفاقا تنها شانس ناسیونالیسم کورد برای ادامه دادن به حیات ننگین خودش، همین بند و بست و مزدوری با این دولت هاست.

ناسیونالیسم کورد در کوردستان عراق هم اگرچه امروز بحث تشکیل” دولت” ” مستقل کوردی” را به راه انداخته است، اما یکی از موانع جدی بر سر راه استقلال کوردستان بوده و هست.

زمانی که حزب کمونیست کارگری عراق برنامه ی استقلال کوردستان را مطرح کرد، همین نیروهای ناسیونالیست قومپرست کورد، در دادگاه های اسلامی عراق از حزب کمونیست کارگری به خاطر طرح این پلاتفرم شکایت کردند! پای رهبران حزب کمونیست کارگری را به دادگاه های اسلامی عراق باز کردند و اعلام کردند که حزب کمونیست کارگری عراق خلاف ” شرع اسلام ” بیانیه داده است و آنها می خواهند یکپارچگی عراق را به خطر بیاندازند!!!!

قصد من در اینجا تنها بازگو کردن وقایع تاریخی نیست، بلکه افشای ماهییت کثیف ناسیونالیسم است که در نهایت به فاشیسم ختم می شود.

در شرایطی که مالکی به عنوان نماینده ی جمهوری اسلامی در عراق رسوا شده است و نیروی ارتشش هیچکدام حاضر نیستند برای او جانشان را به خطر بیاندازند، اقلیم کوردستان هم که در طول ماهها گذشته توسط مالکی زیر فشار اقتصادی قرار داده شده و مالکی از پرداخت بودجه سر باز می زد، حاضر نمی شد به آسانی به مالکی و نیروهایش کمک کند! اگر چه نچیروان بارزانی در مصاحبه با خبرنگاران که از تلویزیون روداو ( رویداد ) به زبان کوردی و از زبان ” حکومت اقیم کوردستان”، پخش شد ،گفت که ما مدتها قبل از این حوادث و عروج داعش خطر عروج این نیرو را به مالکی اعلام کرده و زمانی که داعش هم حمله کرد،با ایشان تماس گرفته ایم که اگر نیازی به کمک دارند، می توانیم نیروی ” پیشمرگ ” را برای کمک به آنان اعزام کنیم! اما این صحبت ها از نظر من یک تعارف الکی و دروغ بزرگی بیش نیست!

همانطور که گفتم اقلیم کوردستان از این جنگ و خونریزی خوشحال است، تا جایی که داعش کنترل عراق را به طور کامل در دست نگیرد و ” کرکوک ” را هم تسخیر نکند!

تمام گریه و زاری اقلیم کوردستان نه به خاطر کشته شدن انسان ها و شهروندان عراقی و زن و بچه و پیر و جوان غیر مسلح، بلکه به خاطر نفت کرکوک است و تمام!

تبلیغات راسیستی ایی که این روزها از رسانه های کوردی وابسته به ایل بارزانی پخش می شود، این حقیقت را نمایان می کند ، کهاگر صدها هزار نفر در عراق کشته شوند و هزاران پیر و جوان و کودک قربانی، جنگ و توحش تروریستی شوند، کمترین اهمیتی برای فراعنه حریم کوردستان ندارد! مهم این است که ” کورد ” در امان است!

در امن و امان بودن ” کورد ” ، امروز تبدیل به یک تبلیغ کاملا راسیستی شده است، که ناسیونالیست های کودن کوردستان عراق هر یک به شکلی آن را تکرار می کنند.

برای ناسیونالیسم کورد همانطور که گفتم به عنوان نماینده ی بورژوازی کوردستان، نه امنیت مردم کورد و غیره، بلکه امنیت سود و سرمایه یی که از طریق به شیشه کردن خون همین مردم کورد به دست اورده اند، مهم است.

اگر غیر از این بود، چرا در شرایطی که روزانه صدها نفر، پیر و جوان و بچه توسط داعش در شهرهای غیر کورد و حتی شهرهایی که نصف جمعیت ان را کورد تشکیل می دهد، توسط جنایتکاران ” داعش ” قتل عام می شوند، ” حکومت ” اقلیم به جای پیدا کردن یک راه حل برای نجات این انسان های بی دفاع، نگران خروج “سرمایه داران ترک” از کوردستان عراق است!!!!!

ما کمونیست ها سالهاست که خواهان حل منطقی مساله ی کورد در کوردستان عراق و دیگر مناطق جغرافیایی کوردستان بوده و هستیم، اما معتقدیم که ناسیونالیسم از حل این مساله عاجز است. راهکار حل مساله ی کورد در مرحله ی اول رفراندوم و ایجاد یک حکومت مستقل سکولار است. تنها کمونیست ها پرچمدار واقعی حل مساله ی ملی هستند! تاریخ انقلاب روسیه این حقیقت را به ما نشان میدهد!

مساله ی دیگر این است که ما اعلام می کنیم که کوردستان بورژوایی که در راس آن مافیای ناسیونالیستی قومی قرار گرفته باشند، تفاوت زیادی با وضعیت امروز کوردستان زیر سایه ی دولت های مختلف نخواهد داشت. اگر مردم در گذشته توسط دولت فاشیست بعث سرکوب و استمثار می شدند، امروز بیست و چند سال است که ” حکومت ” محلی اقلیم کوردستان مردم را سرکوب و استثمار می کند! بنابراین برای ما کمونیست ها مهم نیست که صاحبان پول و ابزار تولید با لباس کوردی مردم را سرکوب و استثمار می کنند یا با اونیفورم بعث یا لباس پاسدار یا پلیس فاشیست ترکیه و غیره!

در شرایط فعلی آیا کمونیست های عراق و کوردستان می توانند،مقاومت مسلحانه ی توده یی شکل دهند و مردم را در سطح وسیع بسیج کنند؟؟!! از نظر من بعید است، اما معتقدم کمونیست ها در هر شرایطی لازم است به جای گوشه گیری و صرفا بیانیه صادر کردن، فرمان تسلیح توده یی صاد کرده و اعلام کنند که توده ی مردم مستقل از احزاب ناسیونالیست قومپرست، مذهبی و غیره برای به زیر کشیدن حکومت در عراق و کردستان و سرکوب داعش تروریست به میدان آیند و خود پیشاپیش توده ی مردم حرکت کنند، در غیر این صورت کمونیست ها همیشه مانند یک فرقه در کنج خواهند ماند!

حسن معارفی پور
۱۷٫۶٫۲۰۱۴