احتمال گسترش اعتصاب کارکنان قطار جنوب سوئد

روز پنج شنبه ۱۲ ژوئن، رهبری اتحادیه کارگران و کارکنان بخش سرویس و ارتباطات ( سیکو ) به پیشنهاد هئیت میانجی برای پایان دادن به اعتصاب کارگران و کارکنان قطارهای جنوب سوئد  پاسخ منفی داد. بدین ترتیب این اعتصاب که از ساعت سه نیمه شب دوم ژوئن با اعتصاب کارکنان قطار ”  اوریسوند” و “سنیلا” در جنوب سوئد آغاز شد، و فعلا” ۷۵۰۰۰ مسافر روزانه را در برمی گیرد، ادامه می یابد و وارد دومین هفته خود می شود.

این اعتصاب در اعتراض به هشدار کارفرمایان مبنی بر اخراج  ۲۵۰ کارگر و کارکنان قطارهای این مسیرها برپا شد. کارفرمایان در نظر داشتند به دنبال اخراج این ۲۵۰ نفر آنها را با قراردادهای موقت و محدود و پاره وقت مجددا” به استخدام در بیاورند و بدین ترتیب و از نگاه خود هزینه نیروی کار را کاهش دهند.

“یانه رودِن” دبیر اتحادیه کارگران و کارکنان بخش سرویس و ارتباطات سوئد ( سیکو ) که ۱۲۱۰۰۰ کارگر و کارکنان ۹ رشته سرویس و ارتباطات را سازماندهی می کند، در توضیح پاسخ منفی به پیشنهاد هئیت میانجی گفت : “در پیشنهاد هئیت میانجی هیچ راه حلی در باره شرایط استخدام کارگران پاره وقت و با قرار داد موقت وجود ندارد، لذا ما به این پیشنهاد پاسخ منفی دادیم”.

پای هئیت میانجی زمانی به میان کشیده شد که رهبری سیکو روز سه شنبه دهم ژوئن در باره گسترش اعتصاب به مسیرهای دیگر و قطار شهری استکهلم از ۲۰ ام ژوئن و با آغاز تعطیلات نیمه تابستان ( مید سومار ) هشدار داد. سیکو در این هشدار اعلام کرده بود در صورتیکه اتحادیه کارفرمایان ( آلمیگا ) حاضر به پذیرش خواسته های آنها مبنی بر کاهش کارگران و کارکنان پاره وقت، تبدیل قرار داد موقت کارکنان پاره وقت به استخدام رسمی بعداز یکسال کار بعنوان کارگر پاره وقت نشود، اعتصاب را گسترش می دهیم، و شمار بیشتری از کارکنان قطار را به اعتصاب خواهیم کشاند. در صورت گسترش این اعتصاب ۱۴۰ عضو سیکو در قطار “کروس توگ” و ۷۰۰ عضو سیکو در “قطار استکهلم” از ساعت ۳ نیمه شب ۲۰ ژوئن وارد اعتصاب خواهند شد. اگر تا روز سه شنبه آینده ۱۷ ماه ژوئن توافقی حاصل نشود، گسترش اعتصاب قطعی است.

اتحادیه کارفرمایان در پاسخ به درخواست اتحادیه کارگران و کارکنان سرویس و خدمات ( سیکو ) حق شکل و شیوه استخدام کارگران و کارکنان قطارها را برای خود برسمیت شناخته  و تاکنون حاضر به دادن هیچگونه امتیازی در این باره نشده است. آنها بر این باورند که تقسیم و توزیع و هدایت نیروی کار بر عهده آنهاست و اتحادیه نباید در آن دخالتی داشته باشد.

 آمادگی دست زدن به اعتصاب از جانب رانندگان و کارکنان قطارهای شهری استکهلم در حمایت از اعتصاب کارگران قطار جنوب بسیار بالاست و افکار عمومی نیز از این اعتصاب حمایت می کند. لودویگ اریکسون سخنگوی کلوب رانندگان قطار استکهلم که ۲۴۰ راننده قطار عضو آن است می گوید : ” از سال ۲۰۱۶ قطارهای استکهلم به کارفرمای جدیدی واگذار خواهد شد که احتمالا” “ویولیا” همان کارفرمایی که اداره قطارهای جنوب سوئد را بر عهده دارد خواهد بود. ما نمی خواهیم شاهد چنین روندی باشیم”

بر مبنای یک نظر سنجی که توسط موسسه سیفو در سه استان جنوبی محل اعتصاب صورت گرفته است، از هر ۱۰ نفر ۶ نفر آنها از اعتصاب کارگران و کارکنان “قطار اوریسوند” حمایت کرده اند. مهمتر از این اینکه اعتصاب کارگران و کارکنان قطار مورد حمایت کلیه اتحادیه های کارگری متشکل در اتحادیه سراسری کارگران سوئد است، و شماری از آنها آمادگی خود را برای دست زدن به اعتصابات حمایتی اعلام کرده اند. حمایت از اعتصاب کارگران و کارکنان قطارهای جنوب سوئد وظیفه هر کارگر و کمونیستی است. در حال حاضر شمار زیادی از کارگران، بخصوص کارگران مهاجر و پناهنده سالهای سال است با قراردادهای موقت در محیط های کارگری سوئد مشغول بکارند، پیروزی این اعتصاب امنیت شغلی همه ما را بالا خواهد برد.

اگر رهبری سیکو و اتحادیه سراسری کارگران سوئد یکبار دیگر دست به ارزان فروش کردن نیروی کار کارگران نزنند، برزمینه این روحیه مبارزاتی در میان کارگران برای دست زدن به اعتصاب و حمایت افکار عمومی از این اعتصاب می توانند یکبار برای همیشه به سوء استفاده اتحادیه کارفرمایان سوئد مبنی تداوم عدم امنیت شغلی کارگران در همه رشته ها صنعتی، تولیدی و خدماتی  با گسترش قراردادها موقت پایان دهند. اگر هم این تاکتیکی برای شکار آراء کارگران در انتخابات امسال باشد، انتظار چندانی از این رهبری که رابطه تنگاتنگی با حزب سوسیال دمکرات سوئد دارند و پیش بینی می شود در انتخابات پارلمانی سوئد در ماه سپتامبر امسال برنده انتخابات باشند، نباید داشت.