نامه به حزب کمونیست کارگری عراق و کردستان و کمونیستهای عراقی

نامه به حزب کمونیست کارگری عراق و کردستان و کمونیستهای عراقی

کمونیستها باید مقاومت نظامی توده ای در مقابل نیروهای داعش را سازمان دهند!
با درودهای فراوان به رفقای گرامی
اخبار پیشرویهای نیروهای داعش( دولت اسلامی عراق و شام)، یکی از افراطی ترین جریانات اسلامی و آوارگی میلیونی مردم شهرهای موصل و تکریت که به تصرف آنها در آمده است، فوق العاده نگران کننده است و عراق را کاملا وارد سناریو سیاه و هرج و مرجی کرده که تاخت و تاز افراطی ترین فرقه های اسلامی و وحشت و تباهی دارد همه چیز را رقم میزند. ورود جریانات افراطی اسلامی به فاز تصرف شهرها، بسیاری از مسائل در جامعه عراق را دگرگون کرده است، سناریوی سیاه در عراق وارد فاز نوینی شده است. بخصوص اگر مقابله با این نیروها به جیش المهدی و نیروهای مرتجع شیعی سپرده شود، ابعاد ورطه جامعه عراق به تباهی و سیاهی به مرز سناریو سیاه در سومالی خواهد رسید و باید منتظر قتل عامهایی نظیر قتل عام میلیونی قبیله ای در رواندا باشیم. دیدن صدها هزار مردم آواره از شهرهای تصرف شده توسط این جریانات تروریستی قلب هر انسانی را به لرزه در میاورد. مردم موصل و تکریت این جانیان و ظرفیت ضد انسانی و خشن و وحشیگریشان را خوب میشناسند و بهترین راه را نجات خود و فرزندانشان از چنگ آنها یافته اند.
مصائب کنونی مردم عراق که از سال ۹۰ در اثر محاصره اقتصادی و حمله نظامی آمریکا و سپس اشغال نظامی توسط دولتهای آمریکا و متحدین غربی اش شروع شده است را پایانی نیست. آمریکا و کشورهای غربی با اشغال عراق و نابودی زیرساخت اقتصادی و سیاسی و فرهنگی جامعه، با سرهم بندی کردن جریانات مختلف فرقه ای مذهبی و ناسیونالیستی، حکومتی را برای عراق پی ریختند که گویا وظیفه آن هل دادن بیشتر جامعه عراق به طرف سناریو سیاه و عمیقتر ساختن این سناریو بوده است. پس از نابودی زیرساخت اقتصادی و سیاسی و فرهنگی جامعه عراق، تشکیل دولت شیعی، سنی، ناسیونالیستی و یا مجموعه مشترک همه آنها معنایی جز عمیقتر ساختن ورطه سناریو سیاه جامعه عراق نداشته است. در این وضعیت دخالت دولتهای ایران و عربستان سعودی و کشورهای دیگر مرتجع عربی و حمایت آنها از جریانات شیعی و یا سنی مرتب بر سرعت وخامت افزوده است. نیروهای تروریستی اسلامی القاعده ای و جیش المهدی و داعش بر چنین متنی رشد و نمو کرده اند.
پیشروی نیروهای داعش، جدا از مصائب بی شماری که برای مردم میافریند، یک مسئله دیگر را نیز برملا ساخته است و آن هم اینکه حکومت عراق و دولت نوری الملکی چقدر ناتوان و بی پایه است که چند تفنگدار توانسته اند در تقابل با آن به فاز تصرف شهرها برسند.دولت نوری المالکی به دلیل اینکه دولتی شیعی است، در مناطق سنی نشین حتی قادر به سازماندهی چند تفنگدار و نیروی نظامی کوچک نیست، برای همین در مقابل چند تفنگدار داعش زمینگیر شده است.
امروز دولت نوری لمالکی و گروههای شیعی نظیرجیش المهدی و…همه دم از سرکوب و مقاومت در مقابل نیروهای داعش میزنند. اما واقعیت این است که این نیروها قادر به این کار نیستند واگر هم بتوانند موقتا و اینبار مسئله را فیصله دهند، بر وضعیت پرمخاطره عراق میافزایند. مسئله شیعه و سنی و جنگهای فرقه ای مذهبی عمیقتر میشود.
تنها نیرویی که میتواند در این وضعیت دخالت کند و کل ورق را برگرداند، نیروی کمونیستی جامعه عراق است. کمونیستی که بتواند مقاومت توده ای مردم در مقابل داعش را سازمان دهد. کمونیستی که بتواند همه نیروهای غیرمذهبی و غیرقومی را حول یک پلاتفرم مقاومت بسیج کند. کمونیستی که حضور و توان این را داشته باشد تا از درگیریهای جریانات مختلف مرتجع به سود مقاومت مردم استفاده کند.
در مقابل این وضعیت چشمان بسیاری به طرف کمونیستها و آزادیخواهان عراقی و بخصوص حزب کمونیست کارگری عراق و کردستان میباشد. شروع یک حرکت کوچک نظامی در مقابل داعش در این شرائط میتواند به سرعت به سازماندهی یک حرکت بزرگ تبدیل شود. در میان صدها هزار مردمی که هم اکنون شهرهای موصل و تکریت را ترک کرده اند و آواره شده اند، هزاران جوان یافت میشوند تا در مقابل نیروهای داعش مقاومت کنند و هم چنین در سراسر عراق مردم برای مقاومت آماده اند و خود دولت درمانده نوری المالکی به این جو دامن میزند. میتوان و باید در مقابل نیروهای داعش مقاومت نظامی توده های مردم عراق را سازمان داد. دسته دسته از جوانان عراقی خود برای مبارزه با داعش، به ارتش و نیروهای دیگر مراجعه میکنند تا اسلحه بردارند و در مقابل داعش مقاومت کنند. این جوانان و هزران و دهها هزار نفر از مردم را میتوان در یک ارگان نظامی سازمان داد. این یک فرصت مناسب برای دخالتگری کمونیستی است.
دولت نوری المالکی که خود دم از مقاومت در مقابل داعش میزند، نمیتواند سدی در مقابل نیروهای چپ و مترقی برای ایجاد مقاومت نظامی در مقابل داعش ایجاد کند. او عاجز از این کار است. باید از جنگ و مقاومت نیروهای ناسیونالیست کرد در مقابل داعش سود برد و از این موقعیت برای سازمان دادن مقاومت استفاده کرد. باید خطاب به آنها گفت ما نیروهای سکولار غیر مذهبی و غیر قومی و کمونیستها دست به کار سازماندهی مقاومت در مقابل داعش شده ایم، پس اگر راست میگویید به این کار یاری برسانید و آنها را برای کمک رسانی به این کار تحت فشار قرار دهید. از میان مردمی که به آنها متوهمند برای سازمان مقاومت در مقابل داعش نیرو جذب کنید.
چشم مردم موصل و تکریت و همچنین مردم جهان به سوی نیروی آزادیخواهی است که در مقابل این جانواران سد ببندد. چشمان بسیاری به طرف کمونیستهای عراقی است. کمونیستهای عراقی میتوانند این فاجعه جدید را بر ضد آن بچرخانند و آن را سرآغاز ورود نیروی کمونیستی و آزادیخواه و توده های مردم عراق به صحنه سیاسی عراق سازند.
اگر چنین سازمان و مقاومتی توسط کمونیستها و یا زیر نفوذ معنوی رهبری کننده آنها ایجاد شود، بعد از شکست داعش، تمامی نیروهای ارتجاعی بر خود خواهند لرزید، اما هیچ نیرویی قادر به دست بلند کردن به روی او نخواهد بود. در چنین صورتی نه تنها مسائل عراق عوض میشود، بلکه کمونیسم در عراق و منطقه سر بلند میکند. اگر حتی یک جمع کمونیستی کوچک این وظیفه را فورا و عملا در عراق به دوش بگیرد و خود دست بکار شود، توده های مردم به دورشان حلقه خواهند زد و امکان برای یک مقاومت توده ای فراهم میشود. اگر در چنین شرائطی کمونیستها به طرف صدور اطلاعیه و حرف و حتی سازماندهی تظاهرات و اعتراض توده ای بروند، بیشتر از گذشته خود را منزوی ساخته اند. داعش و اوضاع امروز عراق، پاسخ فوری نظامی میطلبد.
کمونیستهای ایرانی در کردستان ایران از کومله حزب کمونیست ایران تا جریان کمونیسم کارگری دارای تجربه غنی در این زمینه میباشند، میتوان از آنها یاری جست.
با امید به ایجاد مقاومت نظامی توده ای در عراق در مقابل داعش
زنده باد نیروی کمونیسم و آزادیخواهی در عراق
با احترام فراوان
محمود قزوینی
۱۲ – ۰۶ – ۲۰۱۴